Gå til innhold

massevaksinasjon og sosial angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp takket nei til vaksine, da det rett og slett ikke går å komme seg gjennom den massevaksinasjonen i idrettshallen 😳😥 Finnes det ingen human måte å få vaksinen på? Dette er kjempeflaut, jeg er så oppegående på mange andre områder, jeg har ikke turt å fortelle om dette til gubben engang.... 

Anonymkode: 6a471...2ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du ringt koronatelefonen? Gitt at de har kapasitet i din kommune, selvfølgelig. Eller fastlegen? 

Ellers kan du bare avvente. Jeg tror dette roer seg raskt, og at vi kun er få uker/måneder unna at fastleger og andre tar over vaksineringen. 

Og snakk med mannen din, eller noen. Dette er noe du må jobbe med, ellers risikerer du at livet raskt blir veldig begrenset. 

Anonymkode: d8175...dde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rygg. Ta med deg en bok som du kan lese i de 20 minuttene det tar.

Anonymkode: cf67e...42f

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har man mulighet til å få eget rom om man har behov for det 😊 ville ringt de og hørt om det er mulig!

Anonymkode: df84f...4e4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kan du ikke be om å få sitte litt skjermet?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Selv har jeg sprøyteskrekk, så ille at jeg har store problemer med alt som har med nåler å gjøre. Jeg må ligge når de skal stikke meg, pga blodtrykksfall, sånn at jeg allerede ligger hvis jeg besvimer. 

Jeg sendte en mail til kommunen min og fortalte problemet. De kunne heldigvis tilrettelegge for meg. Time seint på dagen i en rolig periode, jeg får ligge når de stikker, og kan bli liggende helt til jeg får reise hjem. 

Hør med kommunen din, de er sannsynligvis behjelpelige. 

Anonymkode: 3c1a9...142

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke rygg. Ta med deg en bok som du kan lese i de 20 minuttene det tar.

Anonymkode: cf67e...42f

tror du man klarer å konsentrere seg om en bok i en slik situasjon? 🤪

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kunne du ringt koronatelefonen? Gitt at de har kapasitet i din kommune, selvfølgelig. Eller fastlegen? 

Ellers kan du bare avvente. Jeg tror dette roer seg raskt, og at vi kun er få uker/måneder unna at fastleger og andre tar over vaksineringen. 

Og snakk med mannen din, eller noen. Dette er noe du må jobbe med, ellers risikerer du at livet raskt blir veldig begrenset. 

Anonymkode: d8175...dde

jeg tenkte kanskje det ble åpnet for å ta den hos fastlege etter hvert. jeg er uansett et lite sosialt menneske som ikke skal ut ig reise... 😅

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Gjenferdet said:

Kan du ikke be om å få sitte litt skjermet? Det gjorde jeg. Jeg har ikke sosial angst, men jeg er redd for steder med mange folk. Litt agorafobitendenser. Det var ingen problem å få sitte litt skjermet. Jeg så knapt et menneske. Bare å spørre, så tar de hensyn.

hvordan går man fram for å få til det? man må vel uansett møte opp der? 

jeg vet ikke helt hva som venter meg om jeg ringer og  spør, tlfangsten er nesten verre 🤪😂  Har tenkt på dette lenge, og prøvd å finne en løsning, og fikk helt hetta da jeg fikk sms i dag 😱

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt vaksinasjonskontoret og spurt om å få ta den der, eventuelt at du tar en prat med legen din og så fikser han det for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i Bergen ringte jeg først koronatelefonen i kommunen. De hadde gode muligheter for tilrettelegging, måtte bare si fra når jeg kom. Jeg var der med min sønn btw.

Jeg sa i registreringen at han måtte sitte skjermet, og da ble vi fulgt til en rekke med avlukker. Da de kom rundt for navnekontroll, ble han spurt om han var veldig nervøs. Det var han. Da hentet de en spl, som tok ham med til et helt lukket rom hvor han fikk sitte uten at noen så ham og uten at han så noen andre. Det funket fint for oss. 

Dersom det var vanskelig å vente i køen utenfor, gikk det an å høre med vaktene om å få gå rett inn.

Jeg vil anbefale deg å snakke med koronatelefonen i kommunen om hvordan det best kan tilrettelegges for deg. Det er ikke først gang de blir spurt om noe slikt. Lykke til.

Anonymkode: 5fe9b...b34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har nettopp takket nei til vaksine, da det rett og slett ikke går å komme seg gjennom den massevaksinasjonen i idrettshallen 😳😥 Finnes det ingen human måte å få vaksinen på? Dette er kjempeflaut, jeg er så oppegående på mange andre områder, jeg har ikke turt å fortelle om dette til gubben engang.... 

Har du angst for mennesker? Så mye at du ikke kan ta vaksine sammen med andre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk lov til å ta den på legekontoret senere på dagen når massevaksineringen var over for dagen. De sa det var helt greit

Anonymkode: 0fa7e...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk lov til å ta den på legekontoret senere på dagen når massevaksineringen var over for dagen. De sa det var helt greit

Anonymkode: 0fa7e...abd

Jeg var også alene på fastlegens kontor en kveld i forrige uke da jeg fikk 1. dose. Kun han og en sykepleier der som satte sprøyten. Jeg ringte dit to uker i forveien og spurte om å få ta den der. Lang reisevei ellers, men det virket ikke som de trengte noen unnskyldning. Jeg behøvde bare å be om det.

Anonymkode: 0927c...fee

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg faktisk fått tatt den helvetes vaksina, og jeg må si jeg er ikke imponert. jeg prøvde først å ringe coronatlf, men de viste ikke særlig forståelse for hva problemet er. vet ikke hvordan jeg kunne forklart det bedre heller. Og det var vanskelig å komme fram til noen som kunne svare på spørsmålene mine. jeg brukte noen dager bare på dette. 😳 Til slutt tok mannen min over og ringte. Han måtte være bestemt og litt streng i stemmen for å få snakke med riktig vedkommende, og jeg fikk til slutt et tilpasset opplegg. 😵 jeg skulle få en bås med 4 andre, bak et skjermbrett, og jeg skulle bli hentet/møtt ved inngangen. 

Men det som skjedde i dag var at ingen hjalp meg i inngangen. der var det et kaos uten sidestykke, kø og bråk. jeg spurte vaktene om hjelp, men de ba meg bare stille meg i kø som alle andre, selv om jeg sa at jeg skulle få hjelp. 

Jeg gikk i stedet ut og ringte mannen for å høre om jeg hadde misforstått avtalen, så kom han faktisk dit og hjalp meg inn. Hvorfor forstår de i inngangen det han sier, men ikke det jeg sa er en stor gåte. 

Og den båsen jeg var lovet viste seg å være noe helt annet enn vi ble lovet, så jeg endte i en krok bak i lokalet. 

Hva slags rævva opplegg var det der da? Som om jeg ikke føler meg nok utenfor og sær fra før! Den behandlingen opplevdes skikkelig nedverdigende og traumatisk. Jeg er helt ute av meg enda. Jeg sa nei takk til dose to, og angrer ekstremt på at jeg tvang meg selv gjennom det der. 😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Buhu..

Anonymkode: 903b2...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikk 3 pils, så roer nervene seg ;) 

Anonymkode: a356d...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg faktisk fått tatt den helvetes vaksina, og jeg må si jeg er ikke imponert. jeg prøvde først å ringe coronatlf, men de viste ikke særlig forståelse for hva problemet er. vet ikke hvordan jeg kunne forklart det bedre heller. Og det var vanskelig å komme fram til noen som kunne svare på spørsmålene mine. jeg brukte noen dager bare på dette. 😳 Til slutt tok mannen min over og ringte. Han måtte være bestemt og litt streng i stemmen for å få snakke med riktig vedkommende, og jeg fikk til slutt et tilpasset opplegg. 😵 jeg skulle få en bås med 4 andre, bak et skjermbrett, og jeg skulle bli hentet/møtt ved inngangen. 

Men det som skjedde i dag var at ingen hjalp meg i inngangen. der var det et kaos uten sidestykke, kø og bråk. jeg spurte vaktene om hjelp, men de ba meg bare stille meg i kø som alle andre, selv om jeg sa at jeg skulle få hjelp. 

Jeg gikk i stedet ut og ringte mannen for å høre om jeg hadde misforstått avtalen, så kom han faktisk dit og hjalp meg inn. Hvorfor forstår de i inngangen det han sier, men ikke det jeg sa er en stor gåte. 

Og den båsen jeg var lovet viste seg å være noe helt annet enn vi ble lovet, så jeg endte i en krok bak i lokalet. 

Hva slags rævva opplegg var det der da? Som om jeg ikke føler meg nok utenfor og sær fra før! Den behandlingen opplevdes skikkelig nedverdigende og traumatisk. Jeg er helt ute av meg enda. Jeg sa nei takk til dose to, og angrer ekstremt på at jeg tvang meg selv gjennom det der. 😳

Så trist å høre om din opplevelse!
Men jeg skjønner deg. Jeg har ekstrem sprøyteangst, slik at jeg gruer meg syk og svimer av osv. Aviser nå er fæle å lese pga bilder av sprøyter osv, ja du skjønner tegningen. Når jeg har så angst, så blir jeg sååå bitteliten at jeg ikke klarer å stå på mitt eller forklare meg skikkelig og har opplevd flere ganger at de har trakket på meg og dritt i det jeg sier og at de "er så flinke så det går helt fint", noe det såklart ikke gjør med besvimelser, fall, overvåkning pga fall og besvimelser og dårlig ihvertfall resten av dagen.
Jeg var også derfor veldig skeptisk til vaksinen og det opplegget de hadde der.
Men jeg var heldig når jeg ringte coronatelefonen og fikk forståelse for mitt problem. De ordnet time for meg og skrev i min journal der at jeg måtte ligge pga besvimelse. 
Jeg slet meg igjennom køen og svimte nesten av når jeg kom frem, men når jeg kom frem, så registrerte fyren meg og fulgte meg til en lege i et avlukk med en seng, der jeg fikk ligge og fikk tilsyn, så for meg gikk det veldig bra. Neste gang skal jeg se om jeg klarer og tør å spørre om å slippe å stå i køen, jeg kan godt sitte i kø tilsvarende tid, men er redd for at jeg kan svime av neste gang da det nesten skjedde sist. Men som deg, jeg sliter med å få forklart meg når jeg allerede er full i angst.
Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din, kanskje de kan lage eget opplegg for deg? Evt så tar du med deg mannen din om du ombestemmer deg angående dose nr 2..

Anonymkode: 2b584...cdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker legekontoret ditt appen «HelseRespons»? Eller et sms system? Det gjør hvertfall mitt legekontor. Jeg bare skriver en melding til dem, og får melding tilbake 😅 Er også slik jeg bestiller lege time

Ta kontakt med legekontoret ditt skriftlig for å høre om du kan få vaksinen av fastlegen din

Anonymkode: 2daf8...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd at det ble en kjip opplevelse. Men du kom deg gjennom det og det gikk jo bra! Kanskje du kan klare dose to også? Nå vet du jo hvordan det er der og det vil sikkert føles mer ryddig neste gang. Å ikke ta dose to går jo bare utover deg selv… du har to valg: 1. tenke at de på vaksinesenteret er en gjeng idioter og du skal i alle fall ikke tilbake dit igjen sånn som de behandlet deg. Eller 2: Jeg var sterk og klarte å fullføre, jeg gjorde noe som angsten sa jeg ikke skulle gjøre. Jeg skal be angsten holde kjeft og dra og få neste dose fordi det er å ta ansvar for egen helse. 

Anonymkode: 61c10...935

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...