Gå til innhold

Snart oppstart på Saxenda - spent!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Denne tråden vil jeg følge! Er selv 175 cm høy og over 150 kg, så trenger hjelp med vekta. Legen tar meg ikke på alvor og jeg er livredd for å dø av overvekten. Så har jeg vondt i både rygg og føtter noe som begrenser meg i dagliglivet. 

Anonymkode: f0c68...20c

Skift lege eller krev å få komme til overvektsklinikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. 

Dag tre med Mysimba, og foreløpig merker jeg lite bivirkninger. Litt lett hodepine/svimmelhet i starten, og mer munntørrhet enn vanlig, men ikke noe jeg skal klage på. Utfordringen er vel at jeg heller ikke har merket noe virkning… Tre dager er fremdeles startgropa, men jeg hadde håpet at jeg ville merke litt ganske kjapt. Får være tålmodig og følge opptrappingsplanen, så får vi se. Planen er også en legetime i slutten av neste måned, for å sjekke status. 

Ikke vært kjempeflink med kostholdet i helgen, men nå er det lite igjen av feriens utskeielser i skapene, så fra og med i morgen er det ekstra skjerping igjen. Det trengs! 

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Saxenda i 38 dager. Har gått ned 4,9 kg hittil. 

Anonymkode: 25710...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2021 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

Denne tråden vil jeg følge! Er selv 175 cm høy og over 150 kg, så trenger hjelp med vekta. Legen tar meg ikke på alvor og jeg er livredd for å dø av overvekten. Så har jeg vondt i både rygg og føtter noe som begrenser meg i dagliglivet. 

Anonymkode: f0c68...20c

Jeg er enig i at du må skifte lege. Vanlige fastleger kan skrive ut både Mysimba og Saxenda. Det er lang ventetid på å komme inn på fedmepoliklinikk.

Du har meget høy overvekt, og du må bli tatt på alvor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du merker lite bivirkninger! Jeg har gått på det i 10 uker, gått ned 6 kilo og er 7 cm mindre rundt midja. Men går rundt med konstant mageknip, det er så vanvittig slitsomt. Krysser fingrene for at du slipper bivirkninger framover 🤞

Jeg merket virkning fra første tablett, ble mett nesten med en gang jeg puttet noe i munnen. Og tenker ikke på mat konstant som jeg gjorde før. Så det er vel verdt det selv om jeg føler jeg kommer til å dø av mageknip snart 😅 Bruker Laxoberal-dråper, men det hjelper lite. Får gått på do oftere, men mageknipen er like ille.

Anonymkode: 21f95...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntrende ord! 

Kom bivirkningene like raskt som virkningen, eller ble de verre gjennom opptrappingen? 

Fremdeles lite bivirkninger her, og lite virkning. Jeg er sulten, sjesken og vil si jeg spiser som før oppstart. Prøver selvfølgelig å ha ekstra fokus på sunnere mat etc, men kan ikke si at jeg blir fortere mett eller tenker mindre på mat. Nå skal jeg øke fra 1 til 2 tabletter på fredag, så får jeg se hva som skjer da. Krysser virkelig fingrene for at bivirkningene holder seg unna, men vil gjerne ha litt mer virkning! Gjenstår å se hva vekta sier på fredag da, det KAN jo være ting skjer som jeg ikke merker noe til. Men jeg har ingen tro på at jeg har spist noe særlig mindre etter oppstart på Mysimba, føler meg fremdeles sulten... 

TS

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for oppmuntrende ord! 

Kom bivirkningene like raskt som virkningen, eller ble de verre gjennom opptrappingen? 

Fremdeles lite bivirkninger her, og lite virkning. Jeg er sulten, sjesken og vil si jeg spiser som før oppstart. Prøver selvfølgelig å ha ekstra fokus på sunnere mat etc, men kan ikke si at jeg blir fortere mett eller tenker mindre på mat. Nå skal jeg øke fra 1 til 2 tabletter på fredag, så får jeg se hva som skjer da. Krysser virkelig fingrene for at bivirkningene holder seg unna, men vil gjerne ha litt mer virkning! Gjenstår å se hva vekta sier på fredag da, det KAN jo være ting skjer som jeg ikke merker noe til. Men jeg har ingen tro på at jeg har spist noe særlig mindre etter oppstart på Mysimba, føler meg fremdeles sulten... 

TS

Anonymkode: 49c48...990

Jeg har ikke trappet opp ettersom jeg har god effekt av én tablett, så bivirkningene kommer fra denne ene. Tør ikke tenke på hvordan jeg hadde hatt det med fire tabletter 🙈

Lykke til 😄

Anonymkode: 21f95...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på Mysimba, og i kveld er det tid for økning av dosen for første gang. Litt spent på om jeg vil merke mer til bivirkninger og virkninger, men vi får se.

Kan ellers melde at vekta viste -0,6 kg i morges, så det har i alle fall så smått gått rette veien! Men det tar jeg kredit for selv, for har virkelig ikke kjent noe til Mysimba-virkning, og har vært skikkelig sulten og sjesken. Kanskje det bare er en naturlig svingning, men jeg tar den nå med uansett. Nedgang er nedgang! 

Ergo: 

05.08: Oppstart Mysimba
13.08: -0,6 kg

Selv om trådens overskrift er noe misvisende siden det ble Mysimba før evt Saxenda, så fortsetter jeg her, og bruker det som en litt anonym dagbok… 

TS

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fredag igjen, og på høy tid med en ny oppdatering herfra. 

Økningen forrige fredag medførte litt bivirkninger fredag kveld og lørdag, var småsvimmel og småkvalm og tok det ganske rolig (hjalp vel ikke at det sammenfalt med vaksinering mot slutten av uken, så det ble mye på en gang for kroppen). Resten av uken har jeg ikke merket noen bivirkninger, og igjen - heller ingen virkning. 

Status: 
06.08: Oppstart Mysimba
13.08: -0,6 kg
20.08: +0,3 kg

Helt "normale" variasjoner jeg har uten Mysimba også, så kan ikke si at det har hatt noe som helst utslag på vekta ennå. 

I dag var det tid for økning igjen, og jeg startet dagen med 2 tabletter. Drøye to timer senere fikk jeg tidenes mageknip, men etter en times tid roet det seg heldigvis. AU! Var også småkvalm ei god stund, men det ser også ut til å ha roet seg. Lunsjen gikk greit, fristet kanskje ikke like mye (kan henge sammen med ganske kjipt utvalg og tørt brød...). 

Spent på fortsettelsen og tar det dag for dag foreløpig. Legetime i slutten av neste måned, så får vi se hva legen sier. 

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag! 

Innom for en ukentlig oppdatering. Ved økning fra 2 til 3 tabletter forrige fredag var det tydelig at noe begynte å skje med kroppen. Etter mageknipen fredag fortsatte det med litt generell følelse av uvel, småkvalm, småsvimmel og litt redusert. Merket også at jeg hadde like mye søtsug eller lyst på sjokolade på samme måten som før. Har den siste uken merket at jeg blir småkvalm når jeg er sulten, og småkvalm når jeg har spist altfor mye. Merker dog fremdeles ikke noe særlig økt metthetsfølelse, og spiser mye av det samme til måltidene som før. Middagen er redusert, og inntak av sjokolade/søtt er kraftig redusert. 

Har valgt å utsette dagens opptrapping ei uke. Har planer både i kveld og i morgen (og muligens søndagen), og siden jeg nå har en viss effekt, så venter jeg ei uke med å øke til 4 tabletter. Neste helg har jeg foreløpig ingen planer, og da passer det noe bedre med ytterligere bivirkninger. 

Magen fungerer fremdeles sånn tålig, selv om jeg absolutt merker at den er tregere og at dobesøkene er mer sjeldne enn før oppstart. Håper bare ikke det blir verre enn det er nå! 

Status: 
06.08: Oppstart Mysimba (1 tablett morgen)
13.08: -0,6 kg (økning til 1 tablett morgen + 1 kveld)
20.08: +0,3 kg - totalt: -0,3 kg (økning til 2 morgen + 1 kveld)
27.08: -1,8 kg - totalt: -2,1 kg (fortsatt 2 morgen + 1 kveld frem til 03.09)
03.09: 
10.09: 
17.09: 
24.09: (legetime)

Det går i alle fall nedover! :strix:

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten skrivefeil i innlegget over, mangler en ikke...  

Merket også at jeg IKKE hadde like mye søtsug eller lyst på sjokolade...

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 12.38):

Hei, 

Jeg har nylig fått resept på Saxenda, og kjenner jeg er spent på veien videre. Har lest ganske mye, og føler meg på mange måter godt forberedt, samtidig som det er nytt, ukjent og litt skummelt. Men jeg trenger virkelig hjelp, jeg MÅ ned i vekt og jeg håper Saxenda kan være et godt verktøy på veien. Vet ennå ikke om jeg får det på blå resept, men søknaden er sendt inn, og legen har trua på at den går gjennom. Krysser fingrene! 

En vurdering legen ba meg ta, er når jeg ønsker oppstart. Det kan medføre ubehagelige bivirkninger, og med bilferie allerede bestilt og planlagt i ferien er jeg sterkt fristet til å vente med oppstart til vi nærmer oss hverdager igjen. Legen tok opp ferien allerede før jeg hadde nevnt det, og mente det kunne være en god ide å vente med oppstart til slutten av ferien eller etter ferien, for å få en avslappet sommer først. Så tankene mine dras litt mellom iveren etter å komme i gang (resepten ligger der jo!), og å være litt fornuftig og utsette noen få uker for å ikke (i verste fall) ødelegge ferien. 

Noen som har erfaring med oppstart på Saxenda og som kan gi litt tips og tilbakemeldinger? 

Jeg bør ned sikkert 40-45 kilo, så har en lang vei foran meg (og mange av disse kiloene har jeg gått ned mange ganger - som alle andre som strever med dette...). 

Anonymkode: 49c48...990

Kan jeg spørre deg om det var du eller legen som foreslo den medisinen? Tror du det er en mulighet for at en lege ville skrive det ut til en mann med ca 8 /10 kg overvekt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

God fredag! 

Innom for en ukentlig oppdatering. Ved økning fra 2 til 3 tabletter forrige fredag var det tydelig at noe begynte å skje med kroppen. Etter mageknipen fredag fortsatte det med litt generell følelse av uvel, småkvalm, småsvimmel og litt redusert. Merket også at jeg hadde like mye søtsug eller lyst på sjokolade på samme måten som før. Har den siste uken merket at jeg blir småkvalm når jeg er sulten, og småkvalm når jeg har spist altfor mye. Merker dog fremdeles ikke noe særlig økt metthetsfølelse, og spiser mye av det samme til måltidene som før. Middagen er redusert, og inntak av sjokolade/søtt er kraftig redusert. 

Har valgt å utsette dagens opptrapping ei uke. Har planer både i kveld og i morgen (og muligens søndagen), og siden jeg nå har en viss effekt, så venter jeg ei uke med å øke til 4 tabletter. Neste helg har jeg foreløpig ingen planer, og da passer det noe bedre med ytterligere bivirkninger. 

Magen fungerer fremdeles sånn tålig, selv om jeg absolutt merker at den er tregere og at dobesøkene er mer sjeldne enn før oppstart. Håper bare ikke det blir verre enn det er nå! 

Status: 
06.08: Oppstart Mysimba (1 tablett morgen)
13.08: -0,6 kg (økning til 1 tablett morgen + 1 kveld)
20.08: +0,3 kg - totalt: -0,3 kg (økning til 2 morgen + 1 kveld)
27.08: -1,8 kg - totalt: -2,1 kg (fortsatt 2 morgen + 1 kveld frem til 03.09)
03.09: 
10.09: 
17.09: 
24.09: (legetime)

Det går i alle fall nedover! :strix:

Anonymkode: 49c48...990

Godt jobbet. 

Litt OT, men du har sett at Mysimba er utsolgt fra leverandør akkurat nå? Greit å planlegge opptrapping med det i bakhodet hvis du ikke har et stort lager. Ble selv noen dager med redusert dose da jeg var kommet til 2+2 fordi apoteket var fri og det var ikke så gøy. 

Anonymkode: 9a8ed...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jon Are skrev (38 minutter siden):

Kan jeg spørre deg om det var du eller legen som foreslo den medisinen? Tror du det er en mulighet for at en lege ville skrive det ut til en mann med ca 8 /10 kg overvekt?  

Du kan lese om kriteriet for å få det i Felleskatalogen, men 8-10 kg overvekt tilsier nok for lav BMI til å få medisiner. 

Anonymkode: 9a8ed...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre deg om det var du eller legen som foreslo den medisinen? Tror du det er en mulighet for at en lege ville skrive det ut til en mann med ca 8 /10 kg overvekt?  

Som Anonymkode: 9a8ed...dde skriver over, så er det nok lite trolig fordi BMI og graden overvekt blir for lav. Det er ganske tydelige "krav" til både Mysimba og Saxenda/Ozempic i Felleskatalogen, enten ren BMI-verdi, eller andre komplikasjoner med overvekten. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Godt jobbet. 

Litt OT, men du har sett at Mysimba er utsolgt fra leverandør akkurat nå? Greit å planlegge opptrapping med det i bakhodet hvis du ikke har et stort lager. Ble selv noen dager med redusert dose da jeg var kommet til 2+2 fordi apoteket var fri og det var ikke så gøy. 

Anonymkode: 9a8ed...dde

Takk! 
Har vel lest at enkelte har hatt problemer med å få tak i Mysimba i det siste, men ikke helt tatt inn hva det faktisk betyr for meg. Skal ta meg en tur innom apotek så fort som mulig. 

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som Anonymkode: 9a8ed...dde skriver over, så er det nok lite trolig fordi BMI og graden overvekt blir for lav. Det er ganske tydelige "krav" til både Mysimba og Saxenda/Ozempic i Felleskatalogen, enten ren BMI-verdi, eller andre komplikasjoner med overvekten. 

Takk! 
Har vel lest at enkelte har hatt problemer med å få tak i Mysimba i det siste, men ikke helt tatt inn hva det faktisk betyr for meg. Skal ta meg en tur innom apotek så fort som mulig. 

Anonymkode: 49c48...990

De er ikke mulig å få tak i hos noen apotek for øyeblikket, og leveringsmangelen er forventet å vare til 10. september. 

Anonymkode: 9a8ed...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er ikke mulig å få tak i hos noen apotek for øyeblikket, og leveringsmangelen er forventet å vare til 10. september. 

Anonymkode: 9a8ed...dde

Da må jeg teller tabletter og dager... :sukk:

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Saxenda siden 8. juni, og har nå en vektreduksjon på 17 kilo. Jeg har også oppfølgning fra Poliklinikk for Overvekt ved Haukeland sykehus i Bergen. Har Facebook-side "Vi som bruker Saxenda" hvor jeg legger ut tips og hvordan jeg gjør det. Følger kostholdsplan som jeg har fått på Poliklinikken. Anbefaler Facebook-gruppen som er en lukket gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg startet på Saxenda på lørdag. Har 40,7 i BMI og sliter med depresjoner, så jeg fikk Saxenda på blå resept. 

Er det noen her som stikker i låret? Farmasøyten anbefalte det, og sa det var kjent at det ble mindre bivirkninger av det... Jeg prøvde i magen først, og så i låret i går. Men vet ikke om jeg gjorde det riktig.. 

Har muligens oppstått bivirkninger i dag i form av kvalm og svimmel med tilhørende hodepine, men det kan også være migrene. Min migrene er litt diffus. 

Jeg har ikke like mye matlyst, men er det noen som har kjent på at magen er fullstendig tom - men matlysta ikke til stede? Magen rumler og maser etter mat, og den "knirker" i bevegelse av tomhet. Det er magens standardlyd for "nå MÅ du spise, for her er det tomt". Men jeg er rett og slett ikke sulten i hodet, enda magen vrinsker desperat. 

Anonymkode: fac6f...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg startet med Saxenda den 8/6 med en BMI (nå KMI) på 40,2. Først og fremst høres det ut som om Saxenda virker på deg - HURRA! Mine første sprøyter satt jeg i låret, men etter hvert har jeg funnet det enklere å sette dem i magefettet. Kvalme hadde jeg de første 5 ukene, med dette varierer fra person til person (jeg tar det som et bevis på at det virker). Matlyst og sult er ikke det samme. Jeg er lite sulten, men har fremdeles lyst på mat - merkelig, men slik er det. 

Har du kostholdsplan du følger? Har du oppfølgning fra sykehus, jeg har oppfølgning på Haukeland sykehus på fedmeklinikken der. Har vært hos sykepleier og fått opplegg, og hos ernæringsfysiolog.

Status pr i dag er minus 17 kilo. Du finner meg på facebook under "Vi som bruker Saxenda" der legger jeg ut tips og tar gjerne en diskusjon eller to.

Gratulerer med den avgjørelsen du har tatt, bruk tiden fremover på deg selv og ta gjerne kontakt på FB. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...