Gå til innhold

Snart oppstart på Saxenda - spent!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har nylig fått resept på Saxenda, og kjenner jeg er spent på veien videre. Har lest ganske mye, og føler meg på mange måter godt forberedt, samtidig som det er nytt, ukjent og litt skummelt. Men jeg trenger virkelig hjelp, jeg MÅ ned i vekt og jeg håper Saxenda kan være et godt verktøy på veien. Vet ennå ikke om jeg får det på blå resept, men søknaden er sendt inn, og legen har trua på at den går gjennom. Krysser fingrene! 

En vurdering legen ba meg ta, er når jeg ønsker oppstart. Det kan medføre ubehagelige bivirkninger, og med bilferie allerede bestilt og planlagt i ferien er jeg sterkt fristet til å vente med oppstart til vi nærmer oss hverdager igjen. Legen tok opp ferien allerede før jeg hadde nevnt det, og mente det kunne være en god ide å vente med oppstart til slutten av ferien eller etter ferien, for å få en avslappet sommer først. Så tankene mine dras litt mellom iveren etter å komme i gang (resepten ligger der jo!), og å være litt fornuftig og utsette noen få uker for å ikke (i verste fall) ødelegge ferien. 

Noen som har erfaring med oppstart på Saxenda og som kan gi litt tips og tilbakemeldinger? 

Jeg bør ned sikkert 40-45 kilo, så har en lang vei foran meg (og mange av disse kiloene har jeg gått ned mange ganger - som alle andre som strever med dette...). 

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste mye om mysimba før jeg startet. Alle de bivirkningene alle hadde.

Jeg har gått pp de i tre uker, og har ikke en eneste bivirkning annet enn at jeg blir fort mett, og spiser generelt mindre mat (noe som er grunnen til at jeg tar mysimba). Effekten merker jeg er dalende, så jeg har avtale med legen om å prøve saksenda, om jeg vil. 

Anonymkode: d846d...c85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg leste mye om mysimba før jeg startet. Alle de bivirkningene alle hadde.

Jeg har gått pp de i tre uker, og har ikke en eneste bivirkning annet enn at jeg blir fort mett, og spiser generelt mindre mat (noe som er grunnen til at jeg tar mysimba). Effekten merker jeg er dalende, så jeg har avtale med legen om å prøve saksenda, om jeg vil. 

Anonymkode: d846d...c85

Godt å høre at man kan komme i gang uten å treffe på alt av bivirkninger (eller være heldig og ikke treffe noen som helst). 

Legen har søkt meg rett på Saxenda av ulike årsaker, og mente det var det beste. Krysser fingrene for at Helfo er positive til blå resept allikevel, ellers blir det smått dyrt dette... 3000 kr per måned for vanlig resept er jo penger... :sjokkert: Men om det hjelper så er jeg absolutt villig til å gi det et realt forsøk! 

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt å høre at man kan komme i gang uten å treffe på alt av bivirkninger (eller være heldig og ikke treffe noen som helst). 

Legen har søkt meg rett på Saxenda av ulike årsaker, og mente det var det beste. Krysser fingrene for at Helfo er positive til blå resept allikevel, ellers blir det smått dyrt dette... 3000 kr per måned for vanlig resept er jo penger... :sjokkert: Men om det hjelper så er jeg absolutt villig til å gi det et realt forsøk! 

Anonymkode: 49c48...990

Om det hjelper er 3000 kr pr mnd småpenger med tanke på bedre helse!

 

Lykke til!

Anonymkode: d846d...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt å høre at man kan komme i gang uten å treffe på alt av bivirkninger (eller være heldig og ikke treffe noen som helst). 

Legen har søkt meg rett på Saxenda av ulike årsaker, og mente det var det beste. Krysser fingrene for at Helfo er positive til blå resept allikevel, ellers blir det smått dyrt dette... 3000 kr per måned for vanlig resept er jo penger... :sjokkert: Men om det hjelper så er jeg absolutt villig til å gi det et realt forsøk! 

Anonymkode: 49c48...990

Jeg går på de å, og 2 ting. Vent med til etter ferien, det er mye kvalme hos meg i hvert fall. Det andre er, klarer du deg på lavest dose uten opptrapping som jeg gjør så holder de i 5 mnd, a en penn holder 1 mnd hvis 0,6 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er såpass stor at du må ned over 40 kg så går jo den søknaden gjennom på et blunk. Når jeg spurte legen så søkte hun og sendte mens jeg satt der og innen 5 minutter så hadde jeg fått godkjent vedtak sms. 😮 Selvsagt på blå resept.

Har og tenkt å begynne nå i august så da er vi iallfall to. 😄 

Anonymkode: 71115...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om det hjelper er 3000 kr pr mnd småpenger med tanke på bedre helse!

 

Lykke til!

Anonymkode: d846d...c85

Helt enig - så blir Saxenda uansett. Vel verdt prisen om det er et så godt verktøy som jeg håper på :jepp:

tasjansen skrev (2 timer siden):

Jeg går på de å, og 2 ting. Vent med til etter ferien, det er mye kvalme hos meg i hvert fall. Det andre er, klarer du deg på lavest dose uten opptrapping som jeg gjør så holder de i 5 mnd, a en penn holder 1 mnd hvis 0,6 

Tusen takk for tips! Har bestemt meg for å vente til siste feriedag, da blir det Saxenda før sengetid og fullt trøkk fra mandag morgen. Ferie først! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er såpass stor at du må ned over 40 kg så går jo den søknaden gjennom på et blunk. Når jeg spurte legen så søkte hun og sendte mens jeg satt der og innen 5 minutter så hadde jeg fått godkjent vedtak sms. 😮 Selvsagt på blå resept.

Har og tenkt å begynne nå i august så da er vi iallfall to. 😄 

Anonymkode: 71115...a98

Herlig, kanskje vi kan oppdatere litt her i august? Jeg begynner etter planen 8.august tror jeg :jepp: 

Jeg håper på godkjenning, men det er ingen show-stopper om den uteblir. Legen sendte søknaden mens jeg satt der, og skrev en begrunnelse for hvorfor vi ikke hadde forsøkt MySimba først. Legen hadde trua på godkjenning, men behandlingstiden kunne være opp til 8 uker. Ikke noe som skal stoppe meg, selv om jeg velger å vente noen små uker med oppstart (til etter ferien). Resepten skal få ligge og godgjøre seg litt...

Tusen takk for svar og tips! Setter stor pris på det, i en litt overveldende tankeprosess. Foreldre og to venninner vet om det, ellers ikke sagt noe foreløpig (derav også ekstra anonym på KG...). Regner med at flere får vite det etterhvert, blir vel kanskje vanskelig å skjule... 

TS

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig - så blir Saxenda uansett. Vel verdt prisen om det er et så godt verktøy som jeg håper på :jepp:

Tusen takk for tips! Har bestemt meg for å vente til siste feriedag, da blir det Saxenda før sengetid og fullt trøkk fra mandag morgen. Ferie først! 

Herlig, kanskje vi kan oppdatere litt her i august? Jeg begynner etter planen 8.august tror jeg :jepp: 

Jeg håper på godkjenning, men det er ingen show-stopper om den uteblir. Legen sendte søknaden mens jeg satt der, og skrev en begrunnelse for hvorfor vi ikke hadde forsøkt MySimba først. Legen hadde trua på godkjenning, men behandlingstiden kunne være opp til 8 uker. Ikke noe som skal stoppe meg, selv om jeg velger å vente noen små uker med oppstart (til etter ferien). Resepten skal få ligge og godgjøre seg litt...

Tusen takk for svar og tips! Setter stor pris på det, i en litt overveldende tankeprosess. Foreldre og to venninner vet om det, ellers ikke sagt noe foreløpig (derav også ekstra anonym på KG...). Regner med at flere får vite det etterhvert, blir vel kanskje vanskelig å skjule... 

TS

Anonymkode: 49c48...990

Ja, vi må holde hverandre oppdatert, eventuelt starte en ny tråd i august. 😄 Tenker å begynne når barna er tilbake på skolen, sånn at om jeg blir kvalm eller dårlig så går det ikke utover de. :P 

Anonymkode: 71115...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår ikke helt tankegangen med å vente med Saxenda til ferien er over og man begynner på jobb igjen. Vil dere virkelig sitte på jobb med diaré eller måtte kaste opp der?

Jeg startet med Saxenda for 10 dager siden. Gikk 8 dager på laveste dose/0,6, og har økt til 1,2 nå de to siste dagene. Var plaget av diaré og kvalme de to første dagene, så ingenting. Har nå også hatt diaré og vært kvalm i to dager på den neste dosen, men satser på det går over i morgen.
 

Har tenkt å holde meg på denne dosen i 2-3 uker i hvertfall. Og bare øke dosen på en fredag, slik at alt at diaré og kvalme kommer i en helg, og ikke på jobb. Jeg har gått ned 2,9 kg hittil, og håper på minst 2,9 kg til før jeg starter på jobb igjen. 

Anonymkode: 25710...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt tankegangen med å vente med Saxenda til ferien er over og man begynner på jobb igjen. Vil dere virkelig sitte på jobb med diaré eller måtte kaste opp der?

Jeg startet med Saxenda for 10 dager siden. Gikk 8 dager på laveste dose/0,6, og har økt til 1,2 nå de to siste dagene. Var plaget av diaré og kvalme de to første dagene, så ingenting. Har nå også hatt diaré og vært kvalm i to dager på den neste dosen, men satser på det går over i morgen.
 

Har tenkt å holde meg på denne dosen i 2-3 uker i hvertfall. Og bare øke dosen på en fredag, slik at alt at diaré og kvalme kommer i en helg, og ikke på jobb. Jeg har gått ned 2,9 kg hittil, og håper på minst 2,9 kg til før jeg starter på jobb igjen. 

Anonymkode: 25710...375

Har hjemmekontor så det går helt fint. 😄 Har ikke mulighet nå i ferien og barna er hjemme og vi er ute på tur hele dagen. Ødelegger ikke ferien når jeg har mulighet til å starte opp når hverdagen er i gang igjen. Folk må nesten få velge det som passer deres hverdag best.

Anonymkode: 71115...a98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har hjemmekontor så det går helt fint. 😄 Har ikke mulighet nå i ferien og barna er hjemme og vi er ute på tur hele dagen. Ødelegger ikke ferien når jeg har mulighet til å starte opp når hverdagen er i gang igjen. Folk må nesten få velge det som passer deres hverdag best.

Anonymkode: 71115...a98

Haha, jeg hadde helt glemt hjemmekontor. Jeg er lærer, og bor lang i gokk, hvor skolene nesten ikke har vært stengt siden mai i fjor. Derfor vil jeg helst unngå å få diaré på skolen. 🤣

Anonymkode: 25710...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 18.08):

Hvis du er såpass stor at du må ned over 40 kg så går jo den søknaden gjennom på et blunk. Når jeg spurte legen så søkte hun og sendte mens jeg satt der og innen 5 minutter så hadde jeg fått godkjent vedtak sms. 😮 Selvsagt på blå resept.

Har og tenkt å begynne nå i august så da er vi iallfall to. 😄 

Anonymkode: 71115...a98

For det første tar det inntil 12 uker å få svar på søknaden. Noen får svar etter fem minutter, andre må vente de fulle 12 ukene.

For det andre er det et krav om å ha prøvd Mysimba før man får Saxenda på blå resept. Det finnes unntak fra den regelen, men de håndheves relativt skjønnsmessig så man vet aldri hva svaret blir på forhånd. 

For det tredje er grensa for å få Saxenda på blå resept uten vektrelaterte tilleggssykdommer 40 i BMI. Den er absolutt. Det spiller ingen rolle om den du siterer er 40+ kg overvektig eller ikke, det eneste som betyr noe er hvorvidt BMIen er over 40 eller ikke. 

Anonymkode: 86a60...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Min BMI er over 40 så er der jeg greit innenfor kravet. Men som flere påpeker så er nok vurderingen hos HELFO ganske skjønnsmessig og avhenger av hvem som behandler søknaden. Min ble avslått, til fastlegens store overraskelse (han hadde knapt fått et avslag tidligere, på søknad om direkte oppstart på Saxenda uten Mysimba først). Han var oppgitt og mener jeg trenger Saxenda for å få full og langvarig effekt, og at Mysimba ikke er like effektiv ved så stor overvekt. Vi hadde en lang prat etter at avslaget var et faktum, og jeg føler meg virkelig godt ivaretatt. Det føles bra! Jeg sa at jeg var innstilt på å starte med Saxenda til full pris, da det uansett ville være verdt det om den fungerer så bra som jeg håper. Og fungerer det ikke, så er det jo bare å slutte, ikke nødvendig å kaste pengene ut vinduet dersom det ikke fungerer som ønskelig. Legen var positiv til dette, men mente at siden vi uansett hadde fått avslag, så kunne det være vel verdt et forsøk med Mysimba, og heller kjapt søke om Saxenda dersom Mysimba ikke fungerer eller gir for mye plager. Søknaden om Mysimba på blå resept gikk gjennom på et øyeblikk, så nå ligger det både resept på Mysimba (blå) og Saxenda (hvit) tilgjengelig for meg. Har ikke fått noe mindre å tenke på! 

Men jeg vurderer å gi Mysimba en sjanse først, og da uansett begynne noen dager tidligere enn først planlagt. I stedet for søndag 8.august, så vurderer jeg slutten av uka før. Dersom det bare blir noen få dager med bivirkninger så får jeg de i helgen, og så er jeg greit i gang til jobb begynner igjen. Men vi får se... Uansett ikke klar for å begynne rett før en drøy ukes biltur, med MYE kjøring. 

Takk for gode innspill! 

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har gått på Mysimba og vurderer nå Saxenda. Mysimba var ekstremt hardt for min mage - jeg er usikker på om det har med min laktoseintoleranse å gjøre. 10 kg var søk borte i løpet av en tiden jeg bruke Mysimba. Og apetitten varig redusert. Så effekten er der selv om det er mange måneder siden jeg sluttet. Jeg la om kostholdet samtidig - halve tallerkenen er nå grønnsaker til middag samt at det er grønnsaker på skivene. Jeg spiser også mer fisk, og langt mindre farseprodukter enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått på Mysimba og vurderer nå Saxenda. Mysimba var ekstremt hardt for min mage - jeg er usikker på om det har med min laktoseintoleranse å gjøre. 10 kg var søk borte i løpet av en tiden jeg bruke Mysimba. Og apetitten varig redusert. Så effekten er der selv om det er mange måneder siden jeg sluttet. Jeg la om kostholdet samtidig - halve tallerkenen er nå grønnsaker til middag samt at det er grønnsaker på skivene. Jeg spiser også mer fisk, og langt mindre farseprodukter enn tidligere.

Kan jeg spørre hvor lenge du gikk på Mysimba? Og var bivirkningene der fra første stund eller kom de ved opptrapping/større doser? 

Veldig glad for andres erfaringer og tilbakemeldinger, prøver å stille så forberedt jeg bare kan... 

Hilsen TS. 

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvor lenge du gikk på Mysimba? Og var bivirkningene der fra første stund eller kom de ved opptrapping/større doser? 

Veldig glad for andres erfaringer og tilbakemeldinger, prøver å stille så forberedt jeg bare kan... 

Hilsen TS. 

Anonymkode: 49c48...990

Bivirkningene ble verre etter hvert som jeg økte dosen. Jeg hadde aldri kunnet fortsette på Mysimba og holdt ut fordi det bare var midlertidig. Bivirkningene var ekstremt hard mage med tilhørende mageknip og smertefulle toalettbesøk.

Jeg holdt ut fordi effekten var så god og fordi jeg visste at dette var midlertidig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 15.41):

Godt å høre at man kan komme i gang uten å treffe på alt av bivirkninger (eller være heldig og ikke treffe noen som helst). 

Legen har søkt meg rett på Saxenda av ulike årsaker, og mente det var det beste. Krysser fingrene for at Helfo er positive til blå resept allikevel, ellers blir det smått dyrt dette... 3000 kr per måned for vanlig resept er jo penger... :sjokkert: Men om det hjelper så er jeg absolutt villig til å gi det et realt forsøk! 

Anonymkode: 49c48...990

Hvor mye penger har du brukt på unødvendige ting du har puttet i munnen, som har forårsaket vektoppgangen? Det er ikke sikkert pillene blir noe dyrere, hvis du sammenlikner.
Jeg har ingen erfaring med verken Mysimba eller Saxenda, men er overvektig selv, og vet hvor mye penger man bruker på unødvendig godis, mat og brus.

Anonymkode: 49ae0...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor mye penger har du brukt på unødvendige ting du har puttet i munnen, som har forårsaket vektoppgangen? Det er ikke sikkert pillene blir noe dyrere, hvis du sammenlikner.
Jeg har ingen erfaring med verken Mysimba eller Saxenda, men er overvektig selv, og vet hvor mye penger man bruker på unødvendig godis, mat og brus.

Anonymkode: 49ae0...991

Min tanke også.

Også derfor jeg var innstilt på Saxenda uansett resultat fra Helfo, men etter praten med legen tenker jeg at det kan være greit å gi Mysimba en sjanse først. Ikke bare på grunn av pengene, men også for å teste tabletter før daglige injeksjoner. 

Anonymkode: 49c48...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Første Mysimba-tablett er tatt og vi er i gang. Glemte helt å gå på vekta i morges, men får ta en veiing i morgen i stedet. Må jo se hvordan dette går fremover! 

Veldig rart, men føler allerede "noe" skjer med kroppen. Kanskje bare fordi jeg har lest så mye om Mysimba og virkning/bivirkning, at jeg er ekstra på alerten? :klo: Får ta det som det kommer, og krysse fingrene for minst mulige bivirkninger. 

Anonymkode: 49c48...990

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden vil jeg følge! Er selv 175 cm høy og over 150 kg, så trenger hjelp med vekta. Legen tar meg ikke på alvor og jeg er livredd for å dø av overvekten. Så har jeg vondt i både rygg og føtter noe som begrenser meg i dagliglivet. 

Anonymkode: f0c68...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...