AnonymBruker Skrevet 7. juli #21 Skrevet 7. juli Det finnes fine cobberdogs der ute, men det går på flaks, ikke på seriøsitet. Seriøse oppdrettere av foreldrene hadde aldri brukt de til avl, ergo kan det ikke finnes god avl på de. Hunder som kommer fra flere generasjoner av cobberdogs kan ikke bedømmes på en profesjonell måte og de beste individene av de rene rasene vil gå i avl av sine respektive raser. Så nei, det finnes ikke gode, seriøse oppdrett av rasen. At det finnes noen flotte individer der ute? Så absolutt! Men igjen, det handler mer om flaks enn om god avl. Det finnes mange raser med lignende kvaliteter som cobberdogs, så det sier litt om valpekjøpere som er OK med å se vekk fra alle de etiske problemstillingene. Anonymkode: 83c33...e66 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #22 Skrevet 7. juli Drøbak hundehotel er ikke et oppdrett, det er et produksjonsanlegg- f.eks som kylling eller svin, bare med kjæledyr. Mye færre reguleringer og krav til kjæledyrproduksjon enn matproduksjon - også har de en veldig betalingsvillig kundegruppe. Anonymkode: 99795...41e 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #23 Skrevet 8. juli Også verdt å merke seg at broren til eier av drøbak hundehotelk er advokat. Har ikke hørt et positivt ord om dem!! Går man forbi der, er det alltid leven. De som har hatt hunden sin der på kennel for pass, får hjem en hes hund. Fordi den har stått og bjeffet hele tiden. Når det gjelder oppdrettet deres av "cobberdog" som bare er et annet navn for blandingshund ettersom at det ikke er en godkjent rase, så er det helt useriøst. De mentaltester ingen av dyren, så det er greit Jeopardy med hva man ender opp med. Vet de hadde en så kalt avlshannhund med over 80 avkom etter seg, som var mannevond. En hund man absolutt ikke burde avlet videre på. Så et godt råd, styr unna hele drøbak hundehotell!! Anonymkode: 1819c...891 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #24 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 12.00): Jeg ville ikke valgt Cobberdog eller Doodles. De er veldig dyre her i Norge, og ja det er mange useriøse. Prøv heller med noen av de andre rasene som har "hår" og ikke "pels". Dette er alle vannhundene, puddel rasene og noen andre varianter som softcoated terrier blant annet. Så skriver du rundt dette med sosial og at det er dette som er viktig. Det er jo mange raser som er veldig sosiale. Og du finner også valper i ett kull som er mye mer sosial enn det som gjerne er rasetypisk. Golden retriver og labrador er hunder som er veldig sosiale. Velg da den valpen som er mest oppsøkende til andre mennesker og mest hoppete. De har en tendens til å bli de mest menneskeglade hundene som voksen også Og da ergo mer sosiale Anonymkode: 7a086...542 All avl med blandingshundene «cobberdog» og «doodle» osv er useriøst. De driter i både hundene og valpekjøpere. De kan ta horrible priser og svare med automatiske svar fordi de får solgt hundene sine uansett. Spesifikt om Drøbak valpefabrikk, så har vet jeg at de har fått beskjed om adferdsproblemer og sykdommer på hunder som kjøperne har måtte oppfylle kontrakten om å ha kull på hunden. Hadde heller funnet ut hvilke kvaliteter jeg ønsket i en hund og funnet en faktisk rase som passer. Vær nøye med oppdrettere der også, så klart. (Jeg er ikke imot blandingshunder, men er imot at man skal pumpe ut dårlige hunder for hinsides store summer) Anonymkode: 35e50...c48 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #25 Skrevet 8. juli Snok1 skrev (21 timer siden): Da fikk vi samlet alle eugenikerne i én tråd! 👏👏👏 Det er litt forskjell på å ikke ønske å masseprodusere syke hunder til en latterlig høy pris, og å være eugeniker Anonymkode: 35e50...c48 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #26 Skrevet 8. juli Takk for at du gjør en så grundig jobb før du skaffer deg hund. Det er god dyrevelferd og det vil være veldig positivt for dere og hunden deres at du tar dette så alvorlig. Det er forbilledlig. Disse fancy navnene er blandingshunder og i vår tid er blandingshunder i Norge sjelden en del av et naturlig utvalg, det er kyniske eiere som parrer sine egne hunder, finner en avlspartner på Facebook osv. Det er mye problemer med en del av disse blandingene. For de som påstår de er «røytefrie» (bare tull, vil du ha røytefri hund skaffer du en røytefri rase, du parrer den ikke med en røytehund) har hundefrisører meldt mange ganger at de hundene har mye pelsproblemer pga at de har blandingspels. Den er vanskeligere å stelle/ børste/ klippe men fører også til at hunden er mer utsatt for allergi, hudlidelser osv. Det er helt sprøtt at de klarer å få folk til å ikke bare betale nesten dobbelt pris for en blandingsvalp - i tillegg opererer de med kontrakter som sterkt begrenser hva du har «lov til» å gjøre med valpen du har kjøpt. Det som er bra er at hunder, særlig gamle eller populære raser, har samlet mye informasjon om helse slik at det er helsekrav til oppdrett og man vet litt om hva man kan forvente. At det ikke er beskrevet for blandingshunder betyr ikke at de er friske, det betyr at man ikke vet (blandingshunder var kanskje friskere for førti år siden når de fløy rundt på bygda og parret med den flotteste, men det samme gjelder ikke når eieren fant en på Finn). Det er en viktig dyrevelferdsside, også. NKK har regler om at hunden må være en viss alder før man kan parre den, bare ha et visst antall kull, regler for tid mellom hvert kull, ikke parre over f.eks. 8 år uten at den har hatt kull før og er undersøkt og godkjent av veterinær for avl som senior. Slike regler bryr ikke valpefabrikkene seg om. De setter valper på hunder som knapt er voksne og gønner på med kull så lenge det går. Selvfølgelig er det oppdrettere også som er useriøse selv om de er medlemmer av NKK. Men det er regler, de kan bli kastet ut, og NKK justerer seg og gir flere regler når de ser det er nødvendig. Bruk gjerne rasevelgeren som NKK har - synes de funksjonene er fine for å finne en hund som passer for dere. Ta det som står på alvor. De rasemessige egenskapene er stort sett en sånn hund du kan forvente å få. Ikke velg en «aktiv hund med god motor» hvis dere skal rusle i nabolaget. En vokterhund vil kunne bjeffe osv. Har trua på en som gjør så godt forarbeid. Lykke til! 🐕🦺🦮🐾 Anonymkode: 2b681...d9c 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #27 Skrevet 8. juli Elfy skrev (På 2.7.2021 den 12.25): Skulle akkurat til å skrive det samme. "Ønsket" om å ikke søke seg inn i NKK og få registrert hunder med stamtavle og helse er rett og slett ikke mulig da det er ansett som en blandingshund. Så dette er bare en måte å kamuflere at det koster 30.000,- for en blandingshund hvor man faller utenfor i forhold til det å ha oversikt over avl og helse. Edit: Flott at du er nøye og stiller de rette spørsmålene. Lykke til med å finne en ny firbent venn, om det blir "cobberdog" eller annen. Edit 2: De kunne blitt registrert i Nox- registeret hos NKK. Hunder uten godkjent stamtavle kan registreres i NKKs NOX-register. Følgende aktiviteter er åpne for NOX-registrerte hunder: Agility Lydighet Blodspor Ferskspor Kreativ lydighet Karaktertest Funksjonsanalyse Brukshundprøver – nordisk program Rallylydighet Smeller Jeg skulle til å skrive det, de kunne jo velge å registrere valpene i nox men da måtte de jo innrømme at valpene er blandingshunder 😂 Anonymkode: ff9e6...c40 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #28 Skrevet 8. juli Hadde holdt meg langt unna Drøbak. Det er en valpefabrikk uten sidestykke. Tror disse avles med ugunstige gener, innavl, ubevissthet eller gir f.. bare de tjener penger. Har to bekjente som har kjøpt hunder derifra. De er helt umulige å få kontakt med og oppdra. ADHD deluxe.. Anonymkode: 7287d...f5a 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #29 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ser ut som det er et veldig lite miljø i Norge, En liten gruppe som alle har noe med Drøbak hundehotell å gjøre og en som ble tatt for at de hadde masse syke valper i Oslo et sted. Må jo være vanskelig å ikke få en hund som er er for nært i slekt. Ikke er de en egen rase heller så kanskje man blander inn litt blod fra lignende hunder? Anonymkode: 613e2...029 Cunard kennel hadde flere syke kull (den i Oslo som du snakker om) , faren til kullene kom fra Drøbak hundehotell/kennel Nor. Kennel Millippi er en kennel under Drøbak. De "deler på" hunder alle sammen og privat personer får ikke avle på sine hunder * om jeg skjønner det rett. Anonymkode: 613e2...029 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #30 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Cunard kennel hadde flere syke kull (den i Oslo som du snakker om) , faren til kullene kom fra Drøbak hundehotell/kennel Nor. Kennel Millippi er en kennel under Drøbak. De "deler på" hunder alle sammen og privat personer får ikke avle på sine hunder * om jeg skjønner det rett. Anonymkode: 613e2...029 Edit: Altså, de får ikke blande inn nytt blod, da blir du saksøkt for mange hundre tusen av Drøbak. Anonymkode: 613e2...029
AnonymBruker Skrevet 8. juli #31 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Edit: Altså, de får ikke blande inn nytt blod, da blir du saksøkt for mange hundre tusen av Drøbak. Anonymkode: 613e2...029 Det sier litt: Her SKAL det være innavl for enhver pris. Oppdretter er utelukkende opptatt av seg og sitt. Hundenes vel og ve samt kjøperne, not so much. Anonymkode: 7287d...f5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #32 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det sier litt: Her SKAL det være innavl for enhver pris. Oppdretter er utelukkende opptatt av seg og sitt. Hundenes vel og ve samt kjøperne, not so much. Anonymkode: 7287d...f5a Ja det er helt sykt. Kjenner meg så trist nå. Anonymkode: 613e2...029 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #33 Skrevet 8. juli Cobberdog: Noen er kloke, andre er stokk dumme, noen er jakt, andre er vakt eller nervøse vrak, andre er helt normale - Men det kan jo virke som om det avles kun på pels og utseende. Nervevrak kan også skyldes eier også, bare for ordens skyld. Men om det finnes valpefabrikker i norge og noen har bevis for det, så må jo dette anmeldes/rettes til myndigetene. Anonymkode: ec869...aa3
AnonymBruker Skrevet 8. juli #34 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Cobberdog: Noen er kloke, andre er stokk dumme, noen er jakt, andre er vakt eller nervøse vrak, andre er helt normale - Men det kan jo virke som om det avles kun på pels og utseende. Nervevrak kan også skyldes eier også, bare for ordens skyld. Men om det finnes valpefabrikker i norge og noen har bevis for det, så må jo dette anmeldes/rettes til myndigetene. Anonymkode: ec869...aa3 De har jo blitt meldt mange ganger, og drøbak/kennel nor har jo blitt meldt til mattilsynet 30+ ganger. Det hjelper jo ikke. Anonymkode: 613e2...029 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #35 Skrevet 10. juli Kjenner noen til Teddy Doodles Delight og hundene deres? De holder til rett utenfor Bergen. Jeg er utelukkende nysgjerrig på oppdrettet deres, har inntrykk av at de avler ganske mye, jeg er veldig fornøyd med min storpuddel ☺️ Anonymkode: ff735...39c
Arx Skrevet 10. juli #36 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner noen til Teddy Doodles Delight og hundene deres? De holder til rett utenfor Bergen. Jeg er utelukkende nysgjerrig på oppdrettet deres, har inntrykk av at de avler ganske mye, jeg er veldig fornøyd med min storpuddel ☺️ Anonymkode: ff735...39c HD, AD og patellaluksasjon graderes med tall eller bokstaver, så Fri eller UA som det står på deres avlsdyr sier meg at de ikke sjekker dette skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 10. juli #37 Skrevet 10. juli Viktig å skrive en anmeldelse av dem så andre kjøpere kan se din erfaring når de søker opp kennelene. Om man ser noe man reagerer på så melder man til mattilsynet. Anonymkode: 613e2...029 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #38 Skrevet 10. juli Arx skrev (6 timer siden): HD, AD og patellaluksasjon graderes med tall eller bokstaver, så Fri eller UA som det står på deres avlsdyr sier meg at de ikke sjekker dette skikkelig. Patella er registrert som fri hos NKK på min, det er helt vanlig. Men HD får bokstav, AD tall. Anonymkode: 170b3...92e
Arx Skrevet 10. juli #39 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Patella er registrert som fri hos NKK på min, det er helt vanlig. Men HD får bokstav, AD tall. Anonymkode: 170b3...92e Det står ikke patella fri, det står UA.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå