Gå til innhold

For eller imot eggdonasjon? Og andre tanker rundt det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forandret litt syn på det. Men jeg strider litt med to ting. Jeg kan ta imot egg fra en annen kvinne, men jeg kunne aldri ha gitt av mine egne egg til fremmede folk. Tenker mye på hvordan andre som tar imot, og hvordan de som donerer sine egg tenker. 

Ja, jeg må ærlig si at jeg er faktisk en av dem som skal ta imot et donasjons-egg. Men jeg har jobbet mye med tankene rundt dette.Har tenkt tanken på om jeg kunne elske donorbarn like mye som eget biologisk barn? Jeg har kommet fram til at jeg kan elske et donorbarn like høyt som et eget. For jeg vil jo gå gravid med det i magen, og jeg vil jo passe på det som om det skulle vært mitt eget, og jeg vil jo bli glad i det. 

Hva en donor tenker? Det vet jeg ikke. Men tenker at noen av en eller annen grunn synes det er godt å tenke på at de bidrar til å skape liv til verden. Kanskje noen ikke har situasjon til å oppfostre et barn selv / eller ikke ønsker og derfor vil de donere. De får også penger for det, men jeg synes det burde være bedre betalt. Men selv om jeg er mottaker av donor-egg så ville det være utenkelig for meg å tenke på å skulle selv donere egg. Men jeg forsøker å se den gode meningen i det. 

Det er også dette med åpenhet ovenfor barn, og familie, osv om barnets genetiske opphav. For å si det sånn: jeg ville blitt riktig såret dersom min mor plutselig kom å fortalte meg i voksen alder  / eller at jeg fikk vite med en tilfeldighet at jeg var et egg-donorbarn i voksen alder. Da hadde jeg følt at min mor hadde holdt noe skjult for meg. Er jo forståelig hvorfor, men jeg har en formening at det kan være greit å fortelle barnet det gradvis på en god måte når det vokser opp. Har lest at eksperter mener at det er det beste. Men det er vanskelig å si det også. 

Hva tenker dere? Har dere/ kunne dere benyttet dere av eggdonasjon? Og hva tenker dere om denne prosessen? 

Anonymkode: 73aa7...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde lett solgt alle eggene mine hvis jeg ikke var for gammel. Trenger alltids penger, trenger aldri eggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med eggdonorer ikke får levere anonymt i Norge slik at barnet du føder har rett på et møte når hin blir voksen? 

Jeg er i utgangspunktet imlt, men fortsatt åpen for å være for. Synes det er vanskelig da man må gjennomføre et inngrep for å gi. Samt at forskning viser at barn har behov for å vite om sitt biologiske opphav. Sånn sett er sperm donasjon heller ikke helt ok... 

Men, hadde jeg behøvd noe av dette selv så hadde jeg kanskje vært mer åpen for det :)

Anonymkode: fafca...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har donorbarn selv. Kunne nok ha benyttet meg av eggene til en annen kvinne. Og jeg hadde gladelig gitt bort egg til noen som trengte det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å donere egg faktisk. Jeg har ingen ønsker om barn og jeg liker tanken på hvor lykkelig den lille donasjonen min kan gjøre andre. 
Eneste jeg synes virker litt skummelt er å plutselig få et menneske på døren om 18 år som er av mine egne gener, da de har full rett til å vite opphavet sitt, men jeg er heldigvis da ikke pliktet til noe som helst.

Tidligere var jeg egentlig veldig imot all slags kunstig befrukting, mente på at dersom en ikke kunne bli gravid så skulle en ikke bli det heller, at graviditet kun skulle skje naturlig og alt annet var tull og ikke noe menneskeheten skulle tukle med. Tenker dog litt annerledes i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke imot eggdonasjon men kunne aldri donert selv. Jeg syns tanken på å donere egg og på den måten være biologisk opphav til nytt liv uten å ta noe ansvar for det er vanskelig. I 98% av tilfellene så får jo sikkert barnet et fantastisk liv meg gode foreldre. Likevel, skulle noe skje - la oss si at foreldrene døde eller havna på kjøret - så syns jeg det er problematisk at jeg har totalt skrevet fra meg alt ansvaret for barnet.

Anonymkode: 16f31...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang det du skriver om at det er vanskelig å fortelle barnet om opphavet.  Min sønn er 8 år nå. Og vi har aldri hatt den "store samtalen". For dette har vi pratet om helt fra han var bitteliten. Så han har alltid visst om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner med eggdonorer ikke får levere anonymt i Norge slik at barnet du føder har rett på et møte når hin blir voksen? 

Jeg er i utgangspunktet imlt, men fortsatt åpen for å være for. Synes det er vanskelig da man må gjennomføre et inngrep for å gi. Samt at forskning viser at barn har behov for å vite om sitt biologiske opphav. Sånn sett er sperm donasjon heller ikke helt ok... 

Men, hadde jeg behøvd noe av dette selv så hadde jeg kanskje vært mer åpen for det :)

Jeg er også i utgangspunktet imot, men jeg ble åpen for det da jeg behøvde det for å ha størst sjanse for å lykkes.  Så jeg skal benytte meg av det, og jeg vet at jeg vil jo elske det som om det var mitt eget, men jeg hadde ikke klart å gi bort eggene mine. 

3 minutter siden, Hannah80 said:

Har donorbarn selv. Kunne nok ha benyttet meg av eggene til en annen kvinne. Og jeg hadde gladelig gitt bort egg til noen som trengte det. :)

Det er veldig greit for oss som ønsker oss barn å få muligheten til å få barn ved hjelp av dette når vi ikke har andre gode alternativ igjen   :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er viktig at egg doneres altruistisk, altså at donor ikke får betalt noe særlig. På samme måte som man donerer benmarg e.l. Mener også det er viktig med åpen donasjon slik at barnet har mulighet til å vite sitt biologiske opphav, samt at det er viktig at barnet får vite om donasjonen helt fra starten. Har donorbarn selv så dette har jeg tenkt over.

Anonymkode: 18b37...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes at barnet bør få rett til å vite hvem den biologiske mor er. Det samme ved sæddonasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok ikke gitt fra meg mine egg, muligens hvis jeg ikke skulle hatt barn selv. 

Hadde ikke benyttet meg av donoregg selv, er nok litt der at klarer jeg ikke å lage og bære fram barnet selv så kunne jeg latt være å få barn. Donorsæd kunne jeg fint benyttet meg av. Jeg ville ha hele opplevelsen, med både prøving, svangerskap, fødsel og barsel.

Kunne jeg ikke gjort det selv så hadde jeg latt være å få barn, eventuelt adoptert og/eller fokusert mer på å være beredskapshjem/avlastningshjem/fosterhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også i utgangspunktet imot, men jeg ble åpen for det da jeg behøvde det for å ha størst sjanse for å lykkes.  Så jeg skal benytte meg av det, og jeg vet at jeg vil jo elske det som om det var mitt eget, men jeg hadde ikke klart å gi bort eggene mine. 

Det er veldig greit for oss som ønsker oss barn å få muligheten til å få barn ved hjelp av dette når vi ikke har andre gode alternativ igjen   :) 

Ja, det er helt fantastisk. Jeg takker ofte donoren i tankene mine. At hans gave har gitt meg noe så kjært og dyrebart❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er adoptert, så når jeg får barn vil det være den første personen jeg treffer med mitt genmateriale. Ikke at det er veldig viktig for meg. Men jeg ville ikke gitt bort egg, siden jeg ønsker å være i kontakt med de som er i slekt med meg. Det er merkelig nok at det er masse folk i et annet land som jeg er i slekt med, men som jeg ikke er i kontakt med. Jeg hadde ikke kontroll over det å bli adoptert bort, men jeg har kontroll over hva som skjer med mine egg. 

Anonymkode: 787a1...2c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes at barnet bør få rett til å vite hvem den biologiske mor er. Det samme ved sæddonasjon. 

Fra januar 2021 så ble det pliktig å skulle fortelle barnet. Burde vært en selvfølge før den tid også:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er imot alle typer donasjon, både egg og sæd. Jeg er ganske ambivalent ift IVF også, særlig det som dekkes av staten.

Men det satt til side, synes jeg det er både skremmende og diskriminerende at Norge ikke har tillatt eggdonasjon på linje med sæddonasjon. Begge komponenter er akkurat like viktige når det kommer til å skape et barn, så at sæddonasjon har vært tillatt så lenge men ikke eggdonasjon, er helt horribelt. 

Anonymkode: fdb21...de4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er viktig at egg doneres altruistisk, altså at donor ikke får betalt noe særlig. På samme måte som man donerer benmarg e.l. Mener også det er viktig med åpen donasjon slik at barnet har mulighet til å vite sitt biologiske opphav, samt at det er viktig at barnet får vite om donasjonen helt fra starten. Har donorbarn selv så dette har jeg tenkt over.

Anonymkode: 18b37...587

Ja, jeg tror at jeg kommer til å fortelle barnet om donasjonen fra starten av, slik at det aldri kommer som et sjokk for barnet. Mener også at barnet bør ha mulighet til å vite sitt biologiske opphav hele tiden, men det er aldersgrense for det etter hva jeg leser desverre. 

4 minutter siden, Hannah80 said:

Ja, det er helt fantastisk. Jeg takker ofte donoren i tankene mine. At hans gave har gitt meg noe så kjært og dyrebart❤

Det forstår jeg 🥰. Han har jo gitt deg noe virkelig kjært og dyrbart i livet ditt. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I mot, det er galt og umoralsk og skadelig for barnet

Anonymkode: 06979...bbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne aldri gitt bort barnet mitt, på samme måte som mannen aldri kunne gitt bort barnet sitt... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke jeg kunne benyttet meg av det selv rett og slett fordi jeg kjenner grensen min går der. At medisinen går litt langt. Men har full respekt for at andre velger å gjøre det og at folk har forskjellige grenser. Med den medisinske vitenskapen man har i dag er det naturlig at folk vil ha ulike meninger og personlige grenser og jeg synes det er viktig at folk står fritt til å velge. Du kommer helt sikkert til å elske barnet som om det var biologisk ditt, og kjærlighet er det viktigste for barn; være elsket å ønsket.

Anonymkode: c072f...a86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vurderer å donere egg, om man får greit nok betalt for det(ja jeg gjør det kun for pengene). Skal ikke ha barn selv, så jeg «bryr meg» ikke så hardt om verken det ene eller det andre. Kan også hende jeg er for gammel til å donere egg, er 31. 

Anonymkode: 4b320...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...