AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg har blitt gravid med ICSI men fant først ut av at det var befruktingsmetoden da jeg leste henvisningen til ultralyd. Jeg hadde ellers sagt at jeg ville ha beskjed hvis befruktningen ikke skjedde naturlig. Hverken sykepleier som ringe og ga beskjed om antall egg som var befruktet eller legen ved innsett sa noe om det. Heller ikke da jeg spurte til kvaliteten på egget de satte inn. Jeg føler veldig på at befruktningen ikke har skjedd på naturlig måte (altså så naturlig som det går an å få det ved IVF…) . At egget mitt har blitt tvangsbefruktet med en tilfeldig sædcelle og ikke ved at den sterkeste sædcellen vant. Jeg føler at vi nå er over grensen for å leke Gud. Jeg vet ikke om jeg hadde sagt nei til egget hvis jeg hadde visst om det. Er det andre som har det på samme måte? Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Del Skrevet 1. juli 2021 Ehm, nei.. Anonymkode: f6e8c...ad0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Del Skrevet 1. juli 2021 IVF er ikke naturlig uansett, man leker jo sånn sett litt gud ved å gjennomføre dette? . Jeg skal også ha ICSImetoden, uten at jeg vet hvorfor(så det også kun i notatet i ettertid, fikk ikke beskjed om dette) . Det eneste jeg har tenkt med den er at jeg bekymrer meg for at risikoen for at det kan bli noe galt med barnet er større siden man sånn sett tvinger en sædcelle inn i egget... Men det er vel ikke sånn....? Anonymkode: e65e9...d9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg ser ikke sånn på det. De velger ut friske sperm og sprøyter det inn. Jeg fikk ut 8 egg de sprøytet sperm i hvert egg. 3 egg lot seg faktisk ikke befrukte. Ingen utvikling skjedde. Det blir barn hvis det er friskt. Er det ikke friskt så utvikler det seg ikke eller utvikler seg feil. Anonymkode: 0604d...1ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Del Skrevet 1. juli 2021 At det går an. Her sitter folk å prøver i årevis og du som først får det til med ivf/icsi sipper over at man leker Gud. Hvorfor tok du i det hele tatt behandling da? Utakkknemlig menneske mener nå jeg. Anonymkode: fe15f...df0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Del Skrevet 1. juli 2021 Takk for gode svar. Jeg skjønner dette er tabu i et forum der mange vil gi hva som helst for å få barn. Hos oss er det ikke mannlig faktor som er årsak til at vi ikke har blitt gravid naturlig. Det er nok derfor jeg skulle ønske at den delen i det minste kunne skje litt på samme måte som hvis det hadde skjedd i kroppen. Godt poeng at det ikke er alle egg som blir befruktet likevel. Legen fortalte også i forkant at man ikke har forskning som viser at ICSI-barn blir mindre friske enn IVF-barn. Jeg må kanskje bare fordøye det litt, akkurat som jeg måtte fordøye og vurdere om IVF var for oss. Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Del Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At det går an. Her sitter folk å prøver i årevis og du som først får det til med ivf/icsi sipper over at man leker Gud. Hvorfor tok du i det hele tatt behandling da? Utakkknemlig menneske mener nå jeg. Anonymkode: fe15f...df0 Jeg skjønner kanskje ikke alle har det sånn. Kanskje tilmed et mindretall. Men alle har vel en etisk grense. Jeg måtte også vurdere om min grense gikk ved IVF. Det kom jeg frem til at den ikke gjorde. Men den hadde kanskje gått ved ICSi hadde jeg visst om det før de satte inn egget. Det var ikke mening å høres utakknemmelig ut - vi har selv prøvd i flere år. Meningen med innlegget mitt var å få andres syn på ICSI og berolige meg om at det kommer til å gå bra. Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Del Skrevet 1. juli 2021 Noe forskning viser 50 %økt sjanse for utviklingshemming ved icsi? Anonymkode: e65e9...d9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg har to barn laget ved ICSI, begge er friske og raske. Her var det heller ikke mannlig årsak til barnløsheten. Vi var bare veldig glade for å få den hjelpen som var nødvendig for at vi kunne bli foreldre. Anonymkode: 1b201...fc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Del Skrevet 1. juli 2021 I det man velger å få medisik hjelp til å bli gravid er valget tatt slik jeg ser på det. Så får man heller være glad for at medisinen har kommet såpass langt at de faktisk kan hjelpe oss som ikke får det til naturlig. Anonymkode: f6e8c...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Del Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har to barn laget ved ICSI, begge er friske og raske. Her var det heller ikke mannlig årsak til barnløsheten. Vi var bare veldig glade for å få den hjelpen som var nødvendig for at vi kunne bli foreldre. Anonymkode: 1b201...fc4 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I det man velger å få medisik hjelp til å bli gravid er valget tatt slik jeg ser på det. Så får man heller være glad for at medisinen har kommet såpass langt at de faktisk kan hjelpe oss som ikke får det til naturlig. Anonymkode: f6e8c...ad0 Takk for konstruktiv tilbakemelding! 😊 Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Del Skrevet 2. juli 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har to barn laget ved ICSI, begge er friske og raske. Her var det heller ikke mannlig årsak til barnløsheten. Vi var bare veldig glade for å få den hjelpen som var nødvendig for at vi kunne bli foreldre. Anonymkode: 1b201...fc4 Jeg ser på ICSI som en slags operasjon, som alle andre operasjoner. Foreks.: jeg hadde høygradige celleforandringer en gang og de måtte behandles. Skulle jeg latt være å behandle de for det er unaturlig å tukle med det? Mitt svar er Nei! Man må tar imot den behandlingen man får i slike tilfeller. Men med ICSI så er det frivillig om man vil ta imot behandlingen eller ikke, men det er vel greit å få forsøkt de hjelpemidler som fins for å oppnå babydrømmen. Anonymkode: c555b...f34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ser på ICSI som en slags operasjon, som alle andre operasjoner. Foreks.: jeg hadde høygradige celleforandringer en gang og de måtte behandles. Skulle jeg latt være å behandle de for det er unaturlig å tukle med det? Mitt svar er Nei! Man må tar imot den behandlingen man får i slike tilfeller. Men med ICSI så er det frivillig om man vil ta imot behandlingen eller ikke, men det er vel greit å få forsøkt de hjelpemidler som fins for å oppnå babydrømmen. Anonymkode: c555b...f34 Det synes jeg var et bra perspektiv å se det fra 😊 Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 2. juli 2021 #14 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noe forskning viser 50 %økt sjanse for utviklingshemming ved icsi? Anonymkode: e65e9...d9e Nå vet jeg ikke hvilken forskning du henviser til, men sånn propagandabruk av statistikk er farlig! 50% økt sjanse for noe veldig usannsynlig er fortsat veldig usannsynlig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Del Skrevet 2. juli 2021 Jeg skjønner ikke helt... Hvis dere ønsker barn og sliter med det og har gått de skritt videre som trengs for å kunne klare å få det - så har du kvaler nå med å ha mottatt hjelpen..? Veldig spesielt. Hva med å være glad og lykkelig for at du har blitt gravid. Ikke alle klarer det på tross av ICSI. Anonymkode: 61f28...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #16 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Noe forskning viser 50 %økt sjanse for utviklingshemming ved icsi? Anonymkode: e65e9...d9e Ærlig talt!! Dette må slettes da du spyr ut av deg med feilaktig informasjon og i tillegg ikke legger ut kilder eller noen ting! Anonymkode: ce13a...d26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #17 Del Skrevet 2. juli 2021 Jeg skjønner at man kan få mange tanker i en slik prosess, selv om jeg ikke har samme tanker og følelser rundt ICSI selv. Det var en periode jeg syntes det var kjipt og rart å få barnet vårt "laget" i en petriskål i et laboraturium. Det var med IVF. Men sannsynligvis hadde ikke det egget blitt befruktet av den sædcellen hvis de ikke hadde vært sammen i petriskåla på labben. Hvorfor vet vi ikke, vi var uforklarlig barnløse. Men det kan godt ha vært noe litt galt med en eller begge cellene. Heldigvis ble de lagt sammen i den skåla den septemberdagen i 2017, for de ble til det som for oss er et av verdens to beste barn. Det andre barnet vårt er "hjemmelaget" etterpå. De er like friske og like fantastiske, selv om en ble til på en lab og den andre hjemme i senga. Sånn akkurat til dette med ICSI så er det veldig mange av sædcellene som kan rekke fram til og befrukte egget. Det er mange tilfeldigheter i hvilken celle som "vinner" når man lager barn med naturmetoden. Ved ICSI plukker de ut en som ser frisk og fin ut, en av disse som vil være i stand til å vinne. Ved naturmetoden er det ikke sikkert at det er den aller beste sædcellen vinner, sannsynligvis er det ikke det, med tanket på antallet konkurrenter. Men det er en god en, som har flaks. Ved ICSI plukker de også ut en god en. Anonymkode: 22f55...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #18 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ærlig talt!! Dette må slettes da du spyr ut av deg med feilaktig informasjon og i tillegg ikke legger ut kilder eller noen ting! Anonymkode: ce13a...d26 Prøverør kan øke risikoen for psykisk utviklingshemming - Forskning - Dagens Medisin Anonymkode: e65e9...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 2. juli 2021 #19 Del Skrevet 2. juli 2021 Men helt ærlig talt, den pliktsexen man driver med ved langtidsprøving føles jo omtrent like unaturlig og uromantisk som IVF/ICSI spør en meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #20 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke helt... Hvis dere ønsker barn og sliter med det og har gått de skritt videre som trengs for å kunne klare å få det - så har du kvaler nå med å ha mottatt hjelpen..? Veldig spesielt. Hva med å være glad og lykkelig for at du har blitt gravid. Ikke alle klarer det på tross av ICSI. Anonymkode: 61f28...991 Jeg har ikke fått kvaler nå. Jeg hadde det før befruktningen og jeg sa ifra til legen om at jeg gjerne ville ha beskjed hvis eggene ble befruktet med ICSI. De ga ikke beskjed. For meg er det forskjell på om en tilfeldig sædcelle vinner, eller om egget blir tvangsbefruktet av menneskehånd. Selvfølgelig er jeg lykkelig over at det nå ser ut til å ha gått veien for oss. Det har ikke vært min mening å virke hverken utakknemmelig eller som om jeg ikke vil ha barnet, men at jeg har vært bekymret over befruktningsmetoden skal jeg ikke legge skjul på. Jeg synes jeg har fått mange gode tilbakemeldinger fra andre som har vært gjennom fertilitetsbehandling og tilmed fått sunne og fine barn med ICSI. Hvilke etiske grenser og overveielser hver enkelt har er individuelt. Noen setter den før IVF. Noen har ingen problemer med eggdonasjon. Min gikk ved ICSI og det kan virke på denne tråden som jeg er den eneste som har det sånn. Men det gjør ingenting, for det har hjulpet veldig å diskutere det og få andre synspunkter. Og så er det så mange som mener det ikke er noe å bry seg om 😊 Anonymkode: bbf5e...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå