Gå til innhold

Hvorfor senker folk bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
DaddyDom skrev (17 timer siden):

Det er nok fordi de synes det ser kulere ut.

Senking av biler er først og fremst gjort for racing øyemed. Lavere bil har ett lavere tyngdepunkt som gjør at den ligger bedre på veien. Itillegg blir nedpresseffekten større fordi mer luft går over bilen enn under slik at det ligger bedre på veien av dette også. 

"Nedpresseeffekten"? Mener du marktrykk? Det er den verste fornorskingen av et engelsk uttrykk jeg noen gang har lest 😂 

Å senke en Volvo 240 gir tilsvarende ingen effekt når du durer rundt i 70 km/t. 

De jallaløsningene som finnes på ettermarkedet gir i 9/10 ganger vrakene i beste fall like gode kjøreegenskaper som man ville fått av å bytte ut de gamle og slitte originaldelene med nye originaldeler.

Anonymkode: 6e04c...fd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 8.51):

"Nedpresseeffekten"? Mener du marktrykk? Det er den verste fornorskingen av et engelsk uttrykk jeg noen gang har lest 😂 

Å senke en Volvo 240 gir tilsvarende ingen effekt når du durer rundt i 70 km/t. 

De jallaløsningene som finnes på ettermarkedet gir i 9/10 ganger vrakene i beste fall like gode kjøreegenskaper som man ville fått av å bytte ut de gamle og slitte originaldelene med nye originaldeler.

Anonymkode: 6e04c...fd1

Ja marktrykk. Det stod helt stille for meg hva det het når jeg skrev det så prøvde å beskrive effekten. 

Ja det de fleste rånere bruker nok frontspoilere som har nok lite effekt slik du påpeker, derav at "det er nok fordi de synes det ser kult ut". Men senking isolert sett vil uansett øke bilens egenskaper som påpekes under. Så jo å senke en Volvo 240 vil senke tyngdepunktet og øke marktrykket. Hvor mye da? Jo det kan diskuteres og på en Volvo 240 er det nok marginalt som du påpeker og det er større verdi å bytte ut andre komponenter før man senker bilen. 

Men orginalt er senking av biler for å forbedre egenskaper ifm med banekjøring. 
1. Senke tyngdepunktet
2. Øke marktrykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...