Gå til innhold

Hvor ofte er du til legen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg var yngre reiste jeg til legen kun når jeg absolutt måtte. Nå når jeg nærmer meg 50 så er jeg der titt og ofte. Kjipt å føle at ting ikke stemmer med kroppen, men alle prøver er normale.

Anonymkode: 06fbb...c86

Når alle prøver er normale gang etter gang, og du fortsetter å bestille nye legetimer. Hva forteller det deg?

Anonymkode: 22e97...eb6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært hos lege på 1 1/2 år :)

AnonymBruker
Skrevet

Ca 5-7 ganger i året 😊 

Anonymkode: 6fcba...899

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er sjelden HOS fastlegen, men han ringer meg ofte for telefonkonsultasjon, fungerer meget bra for mine diagnoser 🙂 tror jeg har hatt 8 slike telefonkonsultasjoner så langt i år, tipper det blir litt færre utover høsten. jeg drar innom for blodprøver, men da møter jeg jo kun de på laben, ikke legen. Jeg sender han en mld når jeg trenger fornyelse av resepter, og ønsker jeg å diskutere dose tar vi det på telefon. Har vært til spesialist 3 ganger i år, og da er det fysisk. Før jeg fikk to diagnoser som er største grunnen til kontakt med leger, så var jeg kanskje annethvert år eller årlig, mtp prevensjon, fjerne en føflekk, streptokokker i halsen, uvi og sånne småting. Ikke vært sykmeldt på over 10 år, hadde jeg vært det hadde det jo sikkert blitt oftere.

Anonymkode: 8713d...7c4

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos legen to ganger hittil i år: Blodprøver, celleprøve, innsett spiral og oppfølging med nye blodprøver. Må til legen minst en gang til høsten også pga. diverse mangler. Da skal jeg samtidig få legen til å se på en føflekk jeg ikke "liker" utseende på.

I 2018, 2019 og 2020 var jeg ikke hos legen i det hele tatt.

Anonymkode: 21c4a...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ikke til legen for småting som en vond finger, eller kløe i øret. Føflekken ville jeg sjekket, men det kan du få gjort på apoteket.

For egen del, varierer det hvor ofte jeg er hos legen. Da jeg hadde kronisk bihulebetennelse over flere år, var jeg der ganske ofte, men da på sykehusets poliklinikk. Nå har jeg frozen shoulder, og har vært der 4-5 ganger på forholdsvis kort tid, for undersøkelser og kortisonsprøyter. Når det ikke "kommer på noe", så er jeg der en gang pr halvår for å ta celleprøve. Har ekstra oppfølging pga celleforandringer, og konisering for noen år tilbake. Ut over det, går jeg ikke til legen med mindre jeg må.

Anonymkode: f499e...ae6

Skrevet

Går vel en gang i året nå, dette året blir det to ganger for det var så lenge siden sist forrige gang at jeg glemte celleprøven. Må få tatt blodprøver og slikt minst en gang i året.

Ellers er jeg innom legekontoret sånn cirka en gang i måneden og tar B12 sprøyten, gått litt i hytt og pine etter korona kom da men prøver å få det gjort, men treffer jo selvsagt ikke legen så ofte. 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Sist var vel for ca et år siden. Hadde kraftig urinveisinfeksjon. 

Kan fort gå 5-6 år mellom hvert legebesøk. 

Anonymkode: 7c9fd...f91

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Psykisk syke blir tydeligvis prioritert i helsevesenet nå!

Anonymkode: 64aca...3d0

Så fint at du opplever det! Det varierer nok veldig på alvorlighetsgrad og hvor i landet. Her i området er det ikke mulig å prioritere psykisk syke pga. Manglende kapasitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2-3 ganger i mnd. Er en kasteball i det psykiske helsevesenet, men har en god og flink lege som har tid til samtaler og prøver å hjelpe meg. 

jeg ville ikke gått til legen med en forstuet finger, det gjør de ikke så mye med. Mistenker du at den er brukket eller det er feilstilling hadde jeg gjort det.

det med øret ville jeg tatt opp samtidig med føflekken. Den burde du sjekke.

Anonymkode: e7e07...085

Skrevet

Var hos nye legen min i fjor for en generell helsesjekk. Da var det vel 6-7 år siden sist.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger i halvåret. Blodprøver, akutte timer om DPS ikke har kapasitet osv. 

Anonymkode: 868d1...392

Skrevet

Bortsett fra celleprøve hvert tredje år og skifte av spiral hvert femte år, går jeg vel ca hvert femte år. Forrige gang var det for en senebetennelse.

AnonymBruker
Skrevet

10 ganger i året vil jeg tro

Anonymkode: 8817b...66f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Føler jeg ofte har mer eller mindre diffuse plager som jeg er usikker på om jeg burde dra til legen med. Av en eller annen grunn tenker jeg at det er rart å komme med en liten smørbrødliste med ting som er relativt urelatert til hverandre. 

Nå har jeg f.eks. en føflekk som klør og tidvis lager sår. Redd det kan være kreft, den burde jeg sikkert sjekke.

Tror også jeg har øregangseksem, og trenger dermed antibiotika.

Har hatt vondt i en finger i flere uker, og tror egentlig den er forstuet, smertene sprer seg av og til til hele hånden. 

Er dette ting du ville dratt til legen med? Føler det liksom alltid er et eller annet, en liten småting jeg burde sjekke, er det sånn for alle?

Anonymkode: 09a71...8d8

Ja ville dratt til legen for alle de grunnene. 

Jeg selv er hos legen minst hver 3 mnd, men det er fordi jeg har diabetes 2 og må derfor ha jevnlig kontroller.

Ellers pleier jeg å bestille time hvis jeg har vondt et sted over tid, eller formen er dårlig over tid. Feks har jeg bestilt lege time etter langvarig hoste som varte i 3 uker engang (før corona), og jeg følte jeg ikke ble bedre. Var bekymret for at det kunne være lungebetennelse, så fikk komme på legetime. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid noen vondter her og der, men det anser jeg for normalt og det ville jeg ikke ha sjekket hos legen. 

Jeg er hos legen omtrent en gang i året hvis jeg må dit for å fornye nødvendige resepter. Men helst tar jeg det elektronisk og får de fornyet uten time. 

Anonymkode: 58416...2d3

Skrevet

Var der sist når jeg var 19 for å sjekke om jeg hadde kjønnssykdommer. Nå er jeg 34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til legen for livmorhalsprøve og hver gang jeg begynner på ny prevensjon. Så annethvert år, ca. Det er vel det hele. Men så er jeg ung og frisk da. Føflekkene fikk jeg sjekket hos Boots apotek nylig. De bruker en lysteknologi som kan avdekke dypere hudforandringer. Ikke ignorer føflekker som sprekker og klør! 

Det andre du nevner hadde jeg sikkert bare ventet til gikk over. Men det må du kjenne på selv. 

Anonymkode: 719cb...4c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går til legen for livmorhalsprøve og hver gang jeg begynner på ny prevensjon. Så annethvert år, ca. Det er vel det hele. Men så er jeg ung og frisk da. Føflekkene fikk jeg sjekket hos Boots apotek nylig. De bruker en lysteknologi som kan avdekke dypere hudforandringer. Ikke ignorer føflekker som sprekker og klør! 

Det andre du nevner hadde jeg sikkert bare ventet til gikk over. Men det må du kjenne på selv. 

Anonymkode: 719cb...4c8

Kan de sjekke den på apoteket selv om den er i hodebunnen? Tenkte kanskje håret og sånn kommer for mye i veien.

Anonymkode: 09a71...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...