Gå til innhold

Ripet opp bilen til pappa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har klart å ripe opp den NYE bilen til pappa.. Er en ganske lang og dyp ripe på siden av bilen. Er helt kvalm og skjelven, har så dårlig samvittighet! Skal si i fra men skrapet den opp på veg til jobb og rakk ikke stoppe å se ordentlig på den.. 

 

Sånn ca. hvor mye må jeg regne med at sånt koster? Og vil skaden bli reparert ordentelig? Altså sånn at man ikke kan se det lenger og at den blir omtrent som ny? 

 

 

Anonymkode: d159d...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullstendig umulig å svare på. 

Anonymkode: f90a7...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med din far har forskiring som dekker alt bortsett fra egenandel siden bilen er ny, normal egenandel er vel mellom 4 og 10 000 kroner alt etter hva han har valgt, evt med en økning for fører under 23 år (evt 25) om han ikke har inkludert det i forsikringen, noe han nok har siden du har fått låne bilen om du er under liksom så jeg tror kanskje du er skjelven nå pga uhellet, noe som er forståelig men foreldre er som regel veldig avbalansert på slikt. Hvis jeg låner bort bil eller MC til noen av mine er det en kalkulert "risiko" at noe skjer så jeg ville ikke latt det "gå ut over dem" om du skjønner.. Alle kan være uheldig. 

Om du derimot rotet det til med vilje ville saken vært en annen, da ville en prat om det å respektere andres eiendeler når man får låne dem kanskje vært passende - eller bare ikke låne noe en gang senere.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som kan skje alle. 


Det viktigste for meg som mor til unge voksne er at du er ærlig med en gang slik at man får fikset det. Foreldrene dine har helt sikker kasko på bilen og da får de fikset det fint med en egenandel å betale (litt forskjellig beløp fra forsikring til forsikring, men ofte mellom 0-6000,-)

Lykke til🌸

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (24 minutter siden):

Jeg regner med din far har forskiring som dekker alt bortsett fra egenandel siden bilen er ny, normal egenandel er vel mellom 4 og 10 000 kroner alt etter hva han har valgt, evt med en økning for fører under 23 år (evt 25) om han ikke har inkludert det i forsikringen, noe han nok har siden du har fått låne bilen om du er under liksom så jeg tror kanskje du er skjelven nå pga uhellet, noe som er forståelig men foreldre er som regel veldig avbalansert på slikt. Hvis jeg låner bort bil eller MC til noen av mine er det en kalkulert "risiko" at noe skjer så jeg ville ikke latt det "gå ut over dem" om du skjønner.. Alle kan være uheldig. 

Om du derimot rotet det til med vilje ville saken vært en annen, da ville en prat om det å respektere andres eiendeler når man får låne dem kanskje vært passende - eller bare ikke låne noe en gang senere.. 

Takk ❤ Jeg tror jeg skal klare å betale egenandelen viss det er opp til 10 000 kr, håper bare ikke det blir mer. Det var et uhell, men jeg var litt uforsiktig, hadde dårlig tid, så derfor skammer jeg meg sånn.. Helt ny, dyr bil og alt. Men men 

Anonymkode: d159d...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alvario skrev (25 minutter siden):

Dette er noe som kan skje alle. 


Det viktigste for meg som mor til unge voksne er at du er ærlig med en gang slik at man får fikset det. Foreldrene dine har helt sikker kasko på bilen og da får de fikset det fint med en egenandel å betale (litt forskjellig beløp fra forsikring til forsikring, men ofte mellom 0-6000,-)

Lykke til🌸

 

Tusen takk ❤ Jeg burde vel egentlig ringt med en gang men ble så redd.. Vet ikke om jeg klarer å ringe nå mens jeg er på jobb fordi jeg vet jeg kommer til å begynne å gråte.. Tror du det er greit at jeg venter til etter jobb? 

Anonymkode: d159d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk ❤ Jeg tror jeg skal klare å betale egenandelen viss det er opp til 10 000 kr, håper bare ikke det blir mer. Det var et uhell, men jeg var litt uforsiktig, hadde dårlig tid, så derfor skammer jeg meg sånn.. Helt ny, dyr bil og alt. Men men 

Anonymkode: d159d...6ac

Du kan være så heldig at det er mulig å polere vekk ripen,  jeg er bilpleier og har drevet med polering av biler i mange år, flere ganger har jeg selv blitt overrasket over resultatet når kunder har kommet inn med stygge riper, men så lenge ripen ikke er ned til stålet så kan det være mulig 😊 

Et eks. Min mann ripet opp hele siden på bilen min, kjørte for nær et tre så grenen lagde en stygg ripe langs hele siden på bilen min  😑 svart bil.  Jeg henta fram polerings maskinen og did my thing, 30 min senere så godt som usynlig 👌 

Anonymkode: ce748...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Tusen takk ❤ Jeg burde vel egentlig ringt med en gang men ble så redd.. Vet ikke om jeg klarer å ringe nå mens jeg er på jobb fordi jeg vet jeg kommer til å begynne å gråte.. Tror du det er greit at jeg venter til etter jobb? 

Anonymkode: d159d...6ac

Det går fint å ta det når du er ferdig på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan være så heldig at det er mulig å polere vekk ripen,  jeg er bilpleier og har drevet med polering av biler i mange år, flere ganger har jeg selv blitt overrasket over resultatet når kunder har kommet inn med stygge riper, men så lenge ripen ikke er ned til stålet så kan det være mulig 😊 

Et eks. Min mann ripet opp hele siden på bilen min, kjørte for nær et tre så grenen lagde en stygg ripe langs hele siden på bilen min  😑 svart bil.  Jeg henta fram polerings maskinen og did my thing, 30 min senere så godt som usynlig 👌 

Anonymkode: ce748...848

Polering kan gjøre en skade mindre synlig men skaden er der fortsatt da lakken mangler, det er en måte å skule en skade på men ikke en måte i fikse den på.. 

Anonymkode: 827fc...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ringe med en gang. Gå på toalettet eller et annet sted du kan være alene, hvis du ikke vil at noen skal se at du gråter. Best å få dette ut av verden. 

Anonymkode: e206e...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal si det når du kommer hjem. Da kan han selv se skaden. Så ikke han kanskje innbiller seg at det er verre enn det er.

Anonymkode: 63e67...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes du skal si det når du kommer hjem. Da kan han selv se skaden. Så ikke han kanskje innbiller seg at det er verre enn det er.

Anonymkode: 63e67...11d

Ja kanskje det.. Jeg syns selv det var ganske ille da, kjenner ripen veldig godt med fingeren liksom, så føler den er ganske dyp 😔

Anonymkode: d159d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei

Jeg har klart å ripe opp den NYE bilen til pappa.. Er en ganske lang og dyp ripe på siden av bilen. Er helt kvalm og skjelven, har så dårlig samvittighet! Skal si i fra men skrapet den opp på veg til jobb og rakk ikke stoppe å se ordentlig på den.. 

 

Sånn ca. hvor mye må jeg regne med at sånt koster? Og vil skaden bli reparert ordentelig? Altså sånn at man ikke kan se det lenger og at den blir omtrent som ny? 

 

 

Anonymkode: d159d...6ac

Sjekk om du har en MPS micropain / Mikrolakk eller lignende i nærheten av deg. Da kan du svippe innom og få et prisestimat på utbedring på vei hjem fra jobb. Kostnadsnivået er normalt sett lavere enn man tror (med mindre du var virkelig uheldig). Normalt sett er det ikke ønskelig å bruke forsikringen på slike saker, da den "skjulte" kostnaden med bonusreduksjon ofte er langt dyrere enn egenandelen.

Uansett ordner dette seg nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne uhell kan skje. Det er fint at du skal si ifra og håndterer dette på en voksen måte, men ikke føl deg for dårlig heller. Selv om det er en ny og fin bil, så er det en ting, og dette er en bagatell i det store og det hele. Dette er glemt så fort det er ordnet. :) 

Anonymkode: 90812...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (3 minutter siden):

Sjekk om du har en MPS micropain / Mikrolakk eller lignende i nærheten av deg. Da kan du svippe innom og få et prisestimat på utbedring på vei hjem fra jobb. Kostnadsnivået er normalt sett lavere enn man tror (med mindre du var virkelig uheldig). Normalt sett er det ikke ønskelig å bruke forsikringen på slike saker, da den "skjulte" kostnaden med bonusreduksjon ofte er langt dyrere enn egenandelen.

Uansett ordner dette seg 

Bor på et lite sted, micropaint og mikrolakk er et par timer unna.. Fikser de sånt på vanlige verskted?

Anonymkode: d159d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånne uhell kan skje. Det er fint at du skal si ifra og håndterer dette på en voksen måte, men ikke føl deg for dårlig heller. Selv om det er en ny og fin bil, så er det en ting, og dette er en bagatell i det store og det hele. Dette er glemt så fort det er ordnet. :) 

Anonymkode: 90812...671

Jo, er bare redd for at det er vanskelig å fikse, hvis jeg husker riktig strekker ripen seg over begge dørene.. Tenk om det vil være synlig at det er en skade der etter at de har fikset den? Han er veldig stolt av den nye bilen.. 

Anonymkode: d159d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke pappaen din har vært skikkelig uheldig i sitt liv og gjort en bommert? Flott at du har litt "kvaler" for dette og ikke bare "ja ja, det går på forsikringen til han far det..." og så bryr du deg ikke. Du bryr deg og er lei for det - bilen kommer til å bli 100% fin igjen. Tenåringen min rygget inn i en trapp og ble veldig lei seg. Det ordnet seg helt fint. Man prøver å være en best mulig sjåfør - det er det foreldre ønsker for barna sine.

Anonymkode: 816fa...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandelen er som regel ikke så høy som 10.000, de fleste har vel gjerne opp til 6000. Og pappa'n din har garantert en bra forsikring på ny bil. :)

Uhell kan skje den beste, ts. ❤

Anonymkode: a147f...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bor på et lite sted, micropaint og mikrolakk er et par timer unna.. Fikser de sånt på vanlige verskted?

Anonymkode: d159d...6ac

Det vil nok være litt avhengig av verkstedet. Personlig har jeg bare brukt nevnte steder til slikt arbeid.

Forøvrig synes jeg du skal ta det med ro. Jeg er over snittet glad i bilen min. Når uhell skjer er det viktigste for meg at «synderen» faktisk er lei seg (likegyldighet er provoserende) og at man tilbyr å prøve ordne opp for seg. Sånn har nok faren din det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...