Gå til innhold

Knut på 77 i Thailand ber om vaksinehjelp.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Det er flere eldre Nordmenn i Thailand som ikke har fått vaksine. De sier at det offisielle vaksineprogrammet i Thailand ikke inkluderer utlendinger. 

Sitat

Å reise hjem til Norge for å ta vaksine vil by på en rekke utfordringer for paret, ifølge Hauslo.

- Det innebærer blant annet flere opphold på karantenehotell - blant annet femten dager ved retur i Thailand, samt fornyelse av visum. Dessuten er vi her i Thailand fordi det norske klimaet ikke er bra for helsen vår, så vi er bekymret for at vi skal bli dårlige dersom vi reiser hjem.

https://www.dagbladet.no/nyheter/knut-77-i-thailand---ber-om-vaksinehjelp/73943469

Hva syns dere? Burde Norge sende vaksiner eller burde de ta flyet hjem for å få den evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får komme hjem. De har hatt halvannet år på seg.

Endret av MapleSirup
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alltid" er det etterkrigsbarna som klager. De valgte å flytte og får selv ta konsekvensen. De har hatt god tid på å tenke dette over.

Så nei, eller ja, de kan komme til Norge og stille seg BAKERST i køen for vaksine. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (17 minutter siden):

De får komme hjem. De har hatt halvannet år på seg.

Enig i det. Som du sier de har hatt god tid til å komme hjem og Norge kan ikke sende vaksiner til alle land hvor det er nordmenn.  

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (2 minutter siden):

"Alltid" er det etterkrigsbarna som klager.

Er ikke helt enig i det gitt. Mange av de som ikke klager i det hele tatt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Er ikke helt enig i det gitt. Mange av de som ikke klager i det hele tatt. 

Det er jo fordi de er ferdig vaksinert! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en av bakdelene og risikoen man tar, bosetter man seg i Thailand og andre land som nesten er å regne som u-land så kan man ikke forvente å få vaksine eller samme vaksine som man får i Norge.

Thailand er jo et bra eksempel på et land der man må ha en solid privat helseforsikring, landet er jo også gjennomsyret av korrupsjon så man har ingen garanti for at vaksinen faktisk er en vaksine og ikke saltvann. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de vurdere hva som er verst for helsen, sitte i Thailand uten vaksine, eller reise hjem å få den her.

Vaksinene i Norge burde først til folk som bor i Norge.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @MapleSirupsier, de får komme seg hjem.

Kan ikke bestille vaksine med "Foodora" liksom. Skal vi sende vaksiner i hytt og pine, nei. De kan komme hjem, dette er en av konsekvensene ved å bosette seg i utlandet. Er det noen jeg har lite sympati med så er det de som har bosatt seg utenlands. Enten må de ordne seg selv der de er eller så må de komme seg hjem for egne penger å få vaksinen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Er det noen jeg har lite sympati med så er det de som har bosatt seg utenlands.

Snakker du uavhengig av vaksinen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (1 minutt siden):

Snakker du uavhengig av vaksinen her?

Jeg tenker i forhold til vaksinen kanskje i andre sammenhenger og men nå var det vaksinen og situasjonen de som har bosatt seg utenlands vi diskuterte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til sutring… Ikke kan de reise til Norge, for det er så ille for helsa om vinteren (men nå er det juli??), og ikke ville de ta AZ, som de kanskje kunne få. Bare problemer hele veien. Selvsagt kan ikke Norge drive og sende vaksiner til enhver norsk statsborger som har VALGT å flytte til utlandet! Å flytte utenlands har faktisk konsekvenser for rettighetene man har, man får ikke i både pose og sekk. Dessuten burde han gjøre alt for å få AZ. Den er i bruk i mange europeiske land, og for ham (gammel, bor i et land med mye smitte og presset helsevesen) er den risikovurderingen en nobrainer: Vaksinen gir større fordeler enn mulige bivirkninger. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Hmm…  disse menneskene er norske, de har bodd her hele livet og betalt sin skatt. Så har de flyttet til varmen av helsemessige grunner i alderdommen. Dessuten krever Norge at de betaler kildeskatt på norsk pensjon som de tar med til utlandet. Det er vanligvis 15% litt avhengig av land. Jeg synes virkelig at de fortjener en god behandling. De burde kunne få vaksine via ambassaden.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Knut er fastboende i Thailand. Det betyr mest sannsynlig at han har meldt seg ut av Folketrygden. Da må han forholde seg til det landet han bor i.

Men for all del, om et halvt år eller deromkring kan vi jo se på om vi kan lage en helsestasjon i Thailand der nordmenn som har valgt som Knut kan betale for å sikre seg vaksine.

NB! Jeg har stor forståelse for at man ønsker å bo i et varmere land. Det jeg derimot sliter med å forstå er den manglende planleggingen for hva som kan gå galt. Da tenker jeg helseforsikring blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Blondie65 skrev (16 minutter siden):

Knut er fastboende i Thailand. Det betyr mest sannsynlig at han har meldt seg ut av Folketrygden. Da må han forholde seg til det landet han bor i.

Men for all del, om et halvt år eller deromkring kan vi jo se på om vi kan lage en helsestasjon i Thailand der nordmenn som har valgt som Knut kan betale for å sikre seg vaksine.

NB! Jeg har stor forståelse for at man ønsker å bo i et varmere land. Det jeg derimot sliter med å forstå er den manglende planleggingen for hva som kan gå galt. Da tenker jeg helseforsikring blant annet.

Ja, medlemskapet i folketrygden er opphørt, men det er synd at våre myndigheter heller vurderer å hjelpe IS-terrorister og forbrytere i utenlandske fengsler, enn lovlydige nordmenn.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et eksempel på å ta konsekvensene av valgene man tar.

Han valgte selv å flytte, da frasa han seg også en del norske goder og å ha slike ting i nærheten. Synd det, men da er det bare å gjøre det beste ut av det eller fikse det selv. Ikke forlang at andre skal gjøre det for en.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, NorthernLight said:

Enig i det. Som du sier de har hatt god tid til å komme hjem og Norge kan ikke sende vaksiner til alle land hvor det er nordmenn.  

Det er ikke bare å "sende vaksine", uansett om det hadde vært ønskelig. De vaksinene vi bruker i Norge trenger kraftig nedkjøling inntil kort tid før de brukes. Logistikken rundt distribusjonen i Norge er formidabel.

De som bosetter seg i utlandet, tar en risiko når det gjelder helsehjelp, og det nytter ikke å komme og klage når det faktisk oppstår et problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Hmm…  disse menneskene er norske, de har bodd her hele livet og betalt sin skatt. Så har de flyttet til varmen av helsemessige grunner i alderdommen. Dessuten krever Norge at de betaler kildeskatt på norsk pensjon som de tar med til utlandet. Det er vanligvis 15% litt avhengig av land. Jeg synes virkelig at de fortjener en god behandling. De burde kunne få vaksine via ambassaden.

Men sånn er det for alle som flytter til utlandet, med mindre man beholder frivillig medlemskap i folketrygden. Da må man faktisk tegne helseforsikring selv i det aktuelle landet. Når det gjelder pensjon, er jo kildeskatten fordi de fortsatt mottar pensjon fra Norge. 

Angående vaksiner er det heller ikke bare å sende dette med post, fordi det skal være nedkjølt. Logistikken bak mRNA vaksinene er forholdsvis kompleks sett opp mot vanlig postgang. 

Det beste de kan gjøre er å reise hjem til Norge (Det er jo juli og varmt), så får de heller reise ut til vinteren igjen. Evt. stay put i Thailand og vente på vaksiner der, selv om det jo kan ta tid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ofte unnskyldningen om at norsk vær er dårlig for helsa, ofte er ganske tynn, men i dette tilfellet er det i hvert fall ikke riktig. Å reise til Norge i juli kan umulig være problematisk for helsa deres.

De lever hele året i et lavkostland med norske penger. Da må man faktisk tåle at det også er noen konsekvenser av dette valget også. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg er delt. Det e pandemi. Vi må være solidariske og sørge for at alle får. Men om Norske myndigheter skal ordne det? Tja. 

Det jeg synes er mye verre, er at utlendinger som har bodd, skattet og jobbet i Thailand i årevis, heller ikke kan regne med å få vaksine. De får vite på sin arbeidsplass at det er det bare thaier som får vaksine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...