Gå til innhold

FHI har funnet ut at Delta varianten antagelig kommer til å overta i Norge..

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Gjest Optimo
Villfisker skrev (6 minutter siden):

Kjenner jeg ikke gidder å bry meg. Får bare vente å se hva som skjer, og finne en god måte å fylle dagene på i så fall.

Gidder i hvert fall ikke bekymre meg på forhånd. Det er unødvendig belastning på psyken. Sier ikke at det betyr jeg blir slepphendt med ting, men jeg gidder ikke å gå rundt og tenke:

« tenk om ditten eller datten»

Det der tror jeg er eneste måten å håndtere dette på. Jeg har tatt vaksine, jeg gjør mitt for å ta hensyn der det trengs, og så får det nesten gå som det går. Alle disse dommedagsscenarioene i media er ikke sunt i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guile skrev (1 minutt siden):

Det der tror jeg er eneste måten å håndtere dette på. Jeg har tatt vaksine, jeg gjør mitt for å ta hensyn der det trengs, og så får det nesten gå som det går. Alle disse dommedagsscenarioene i media er ikke sunt i lengden. 

Jepp, der er vi helt på bølgelengde Guile! Jeg gir i likhet med dere beng i utviklingen, men holder grepet om eget smittevern. Bruker munnbind der det er fornuftig, avstand osv osv. Er imidlertid ambivalent i forhold til vaksine, men ellers helt på bølgelengde. Man kan ikke fortape seg i alt som kan hende. Man kan jo tross alt dø av å drikke en veps nå om sommeren. Livet er for kort til å ta på vei over ting som kan skje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Elida88 skrev (5 minutter siden):

Joda. Få se! 😉

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt hva vi diskuterer. Du vil ha kilder på at uvaksinerte har større sannsynlighet for å bli alvorlig syk med covid enn vaksinerte? Etter halvannet år med pandemi så er du usikker på det..?

Eller var det at delta-varianten skulle oppføre seg noe annerledes i så måte?

Sitat

–  Delta-varianten gir mer alvorlig sykdom enn Alfa-varianten og smitter lettere. Vaksinasjon med bare én dose beskytter litt dårligere mot sykdom forårsaket av denne varianten. Heldigvis ser det ut til at beskyttelsen mot alvorlig sykdom, også med bare én vaksinedose, er veldig god, sier avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-risikovurdering-om-deltavarianten/

Jeg vet ikke om jeg gidder denne "diskusjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (31 minutter siden):

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt hva vi diskuterer. Du vil ha kilder på at uvaksinerte har større sannsynlighet for å bli alvorlig syk med covid enn vaksinerte? Etter halvannet år med pandemi så er du usikker på det..?

Eller var det at delta-varianten skulle oppføre seg noe annerledes i så måte?

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-risikovurdering-om-deltavarianten/

Jeg vet ikke om jeg gidder denne "diskusjonen".

Det 'ser ut som' ja. Hvordan kan de bevise egentlig forskjellen på en uvaksinert gutt på 18 som blir smittet med delta vs en vaksinert gutt på 18 som blir smittet med delta egentlig? Hvordan vet de om det hadde blitt noen forskjell i alvorlighet/ingen alvorlighet av sykdom i de her tilfellene? 🤔

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elida88 said:

Det 'ser ut som' ja. Hvordan kan de bevise egentlig forskjellen på en uvaksinert gutt på 18 som blir smittet med delta vs en vaksinert gutt på 18 som blir smittet med delta egentlig? Hvordan vet de om det hadde blitt noen forskjell i alvorlighet/ingen alvorlighet av sykdom i de her tilfellene? 🤔

Man bruker noe som kalles statistikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lurt å ta sorgene på forskudd. Nå er det sol og sommer og det må nytes fremfor å tenke på hva som KAN skje. Og kanskje ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Merkelig at det er mange land som tar delta alvorlig du.... 

Delta-varianten er skummelt først og fremst fordi pandemien nå ligner spanskesyken mistenkelig mye mer.

Det var den andre bølgen som var den verste, som tok livet av yngre mennesker, spesielt i 30-åra. Heldigvis har vi vært kjappere med vaksinering enn for 100 år siden, så kanskje det kan bremses noe. Men faren for eksponensielt flere mutasjoner er definitivt tilstede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (13 minutter siden):

Man bruker noe som kalles statistikk.

Hvor kan man finne statistikken på alvorlige symptomer av de smittede på de under 30 i Norge da?

Endret av Elida88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

President Chimp skrev (7 minutter siden):

Delta-varianten er skummelt først og fremst fordi pandemien nå ligner spanskesyken mistenkelig mye mer.

Det var den andre bølgen som var den verste, som tok livet av yngre mennesker, spesielt i 30-åra. Heldigvis har vi vært kjappere med vaksinering enn for 100 år siden, så kanskje det kan bremses noe. Men faren for eksponensielt flere mutasjoner er definitivt tilstede.

Likner spanskesyken? Hvor tar du det fra? Hvor finner du 30- åringer som dør som fluer av korona? 30- åringer er ikke vaksinert og likevel går det heelt fint med dem. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Elida88 skrev (9 minutter siden):

Hvor kan man finne statistikken på alvorlige symptomer av de smittede på de under 30 i Norge da?

FHI har denne tabellen, hentet fra siste ukesrapport. De teller med litt andre aldersgrupper enn du spør om, men altså 1066 stk i alder 0-44 har vært innlagt med covid. 

De har sikkert tabeller for antall sykdomstilfeller i samme aldersgruppe, så kan du regne på prosenter selv. 

Men jeg gjør en ukvalifisert gjetning om at ytterst få av disse var vaksinerte. Og det var vel i grunnen det vi diskuterte her, risikoen for alvorlig forløp med og uten vaksine. 

image.png.286d71e57be11e32ec8d9c947e18e9f4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elida88 said:

Hvorfor tror du at nordmenn reagerer helt forskjellig fra briter hvis de blir smittet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Guile skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye annet man kan gjøre. Det blir enten det, eller å stikke hodet i sanden.  Nå tar ikke jeg vaksinen, men gjør så godt jeg kan for en mest mulig normal hverdag. Tar selvfølgelig hensyn til andre, og holder avstand til folk. Hygiene er en selvfølge. Noe det var før koronaen også.

Akkurat dette med den psykiske helsen, tror jeg vi vil måtte jobbe mye mer med i årene etter denne driten. Det er mange som er redde, og det er forståelig. Mine tanker går først og frems til de yngste, som er lettpåvirkelige, og som kan slite med angst i ettertid. Men det er nok mange andre i alle aldre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (4 minutter siden):

FHI har denne tabellen, hentet fra siste ukesrapport. De teller med litt andre aldersgrupper enn du spør om, men altså 1066 stk i alder 0-44 har vært innlagt med covid. 

De har sikkert tabeller for antall sykdomstilfeller i samme aldersgruppe, så kan du regne på prosenter selv. 

Men jeg gjør en ukvalifisert gjetning om at ytterst få av disse var vaksinerte. Og det var vel i grunnen det vi diskuterte her, risikoen for alvorlig forløp med og uten vaksine. 

image.png.286d71e57be11e32ec8d9c947e18e9f4.png

Skjønner ikke helt hva det her skal bevise. 1066 har vært innlagt på sykehus i løpet av et år. 

Kan jo sammenligne med alvorlige bivirkninger av vaksinering da. Etter et halvt år har det kommet inn 565 alvorlige bivirkninger fra de mellom 0-49. Kilde legemiddelverket. Nå kommer de ny bivirkningsrapport i morgen, så det er muligens et høyere tall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo

@Elida88 Se på antall tilfeller.

Vi har 1066 innleggelser av X antall syke i den aldersgruppen. Jeg fant ikke tallet nå, men VG sier det er 131.197 bekreftede tilfeller totalt for alle aldersgrupper. Si det er ca 50 000 syke, da. For å ta et tall.

På den andre siden har du 565 alvorlige bivirkninger av X satte vaksinedoser, gjetter det er ca to millioner doser siden vi er på fire millioner totalt (måtte noen av disse 565 legges inn på sykehus?)

Hva gir størst risiko?

Endret av Guile
leste litt feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (Akkurat nå):

@Elida88 Se på antall tilfeller.

Vi har 1066 innleggelser av X antall syke i den aldersgruppen. Jeg fant ikke tallet nå, men VG sier det er 131.197 bekreftede tilfeller totalt for alle aldersgrupper. 

På den andre siden har du 565 alvorlige bivirkninger av fire millioner satte vaksinedoser (måtte noen av disse 565 legges inn på sykehus?)

Hva gir størst risiko?

Nei.  565 alvorlige bivirkninger i aldersgruppen 0-49🤨 Denne aldersgruppen er ikke flesteparten av de satte dosene. For å kvalifisere til en alvorlig bivirkning:

Meldinger som er klassifisert som alvorlige

Generelt klassifiseres mistenkte bivirkninger som alvorlige når hendelsen

• har medført sykehusopphold eller forlenget sykehusopphold

• har gitt vedvarende betydelig nedsatt funksjonsevne

• har medført livstruende sykdom eller død

• har medført fosterskade/medfødte misdannelser

• står på EMAs liste over viktige medisinske hendelser (Important medical event (IME)-listen)

Kilde: legemiddelverket 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Ja, jeg leste feil ift. det med aldersgruppen. Fire millioner blir ikke riktig, det er totalt. Jeg redigerte innlegget mitt noe. Og er fortsatt trygg på at det er større risiko for å bli alvorlig syk med covid enn å få en alvorlig bivirkning av vaksine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Guile skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg leste feil ift. det med aldersgruppen. Fire millioner blir ikke riktig, det er totalt. Jeg redigerte innlegget mitt noe. Og er fortsatt trygg på at det er større risiko for å bli alvorlig syk med covid enn å få en alvorlig bivirkning av vaksine. 

Regnet litt kjapt, men er ca 550 000 doser satt i aldersgruppen 0-44. (i fra statistikk over vaksinering på fhi.no)

Det som gjør det vanskelig er at mange har nok vært smittet uten å ha testet seg, så det virkelige tallet på smittede er høyere enn hva som er registrert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Ellers syns jeg denne var veldig interessant. Vi har satt utrolig mye mer Pfizer enn AstraZeneca, og likevel er det rapportert inn dobbelt så mange bivirkninger etter AZ.

image.thumb.png.1c91071b588ad89231ca0becaa6d6975.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Elida88 skrev (1 minutt siden):

Regnet litt kjapt, men er ca 550 000 doser satt i aldersgruppen 0-44. (i fra statistikk over vaksinering på fhi.no)

Det som gjør det vanskelig er at mange har nok vært smittet uten å ha testet seg, så det virkelige tallet på smittede er høyere enn hva som er registrert. 

Så, 565 alvorlige bivirkninger på 550 000 doser

vs

1066 innleggelser på gud vet hvor mange tilfeller. Men i hele Norge er det registrert 130.000 tilfeller totalt. Selv om mørketallene skulle være enorme så kommer vi neppe opp i en halv million. Noen forskningsresultater tidligere i år indikerte også at mørketallene nok ikke er så høye som fryktet, men det er jo vanskelig å si når man ikke vet.

Jeg vet hva jeg ville gått for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (1 minutt siden):

Så, 565 alvorlige bivirkninger på 550 000 doser

vs

1066 innleggelser på gud vet hvor mange tilfeller. Men i hele Norge er det registrert 130.000 tilfeller totalt. Selv om mørketallene skulle være enorme så kommer vi neppe opp i en halv million. Noen forskningsresultater tidligere i år indikerte også at mørketallene nok ikke er så høye som fryktet, men det er jo vanskelig å si når man ikke vet.

Jeg vet hva jeg ville gått for. 

Ja, det er en vurdering hver enkelt må få lov til å ta. ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...