AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Del Skrevet 30. juni 2021 Jeg blir litt stressa av at vaksinen kan påvirke menstruasjonssyklusen. Jeg skal ha andre IVF forsøk i høst, og da regner jeg med å få vaksinen rett før forsøket. Vil det påvirke mine sjangser for å blu gravid? Eller gjøre at jeg mister? (igjen) Jeg er virkelig FOR vaksine, men dette her stresser meg litt. Hva tenker dere? (Jeg er 39 år, har ikke all verdens tid heller) Anonymkode: 7a90e...d88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 30. juni 2021 #2 Del Skrevet 30. juni 2021 Det er ikke anbefalt å ta vaksinen rett før forsøket, det bør gå minst to uker før innsett. Hør med klinikken hva de tenker om saken, tror det er bedre å høre på dem enn de teoriene du kan få servert her inne. Hvis du syns det bare blir stress og bekymring med tanke på alderen din, så er det helt OK å utsette vaksinen til senere. Den er jo tross alt frivillig ❤️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg er i samme situasjon. Vurderer å ikke ta den før etter ivf-forsøket, selv om legen sa at jeg kunne ta den. Anonymkode: e689d...0fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Del Skrevet 1. juli 2021 Samme her… St. Olav viste bare til FHI sine anbefalinger. Så jeg er usikker og redd for å klusse med syklusen. Anonymkode: 5cab1...30d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Del Skrevet 2. juli 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Samme her… St. Olav viste bare til FHI sine anbefalinger. Så jeg er usikker og redd for å klusse med syklusen. Anonymkode: 5cab1...30d Jeg mener at det er viktig å ta vaksinen, men midt i et ivf forsøk ,så er det ikke fullt så fristende å ta den før etter forsøket. Jeg vet ikke hvor stor risikoen er for å bli syk av å ikke ta den på noen måneder. Jeg tenker på å vente til jeg har tatt graviditetstest i slutten av august. Er testen negativ etter forsøket, så vil jeg ta min første dose av koronavaksinen mens de andre tar andre dose i september. Er ikke helt sikker ennå, men jeg ønsker ikke å tukle med syklusen, dersom det er en stor nok risiko for det om jeg tar vaksinen. Anonymkode: e689d...0fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Del Skrevet 2. juli 2021 Samme her! Vil ikke risikere å få blødninger som varer over tid. Noe jeg har skjønt er en ganske vanlig reaksjon på vaksinen! Anonymkode: b82a4...e4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 2. juli 2021 #7 Del Skrevet 2. juli 2021 Jeg har fått syklusforstyrrelser etter vaksinen. Fikk mensen allerede 7 dager etter eggløsning, normalt dag 12-14. Og blør helt hinsides mye, aldri blødd så kraftig, selv ikke rett etter fødsel. Tredje blødningsdag nå og ingen antydning til å roe seg ned. Jeg skal i gang med søskenforsøk i august og håper virkelig ikke det blir noe mer sykluskrøll… 🤯 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 3. juli 2021 #8 Del Skrevet 3. juli 2021 Hei! Sier sykehus/klinikker noe konkret om å bare ta 1 dose koronavaksine og så IVF før det er klart for dose 2? Skal få vaksine neste uke, og mtp. IVF skal jeg ringe inn mensen i august. Da blir det vel hormoner antakelig fra en gang i september (evt sent i august). Regner ikke med å rekke dose 2, med mindre det blir mer forsinkelser i IVF-køen. Tenker det må være bedre å få 1 dose er par måneder før IVF enn ingen vaksine? Og ja, man kan få blødningsforstyrrelser som kan utsette forsøket litt, kanskje men det er også kjipt å ikke ha noen bestyrtelse mot korona om man faktisk kan ha det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #9 Del Skrevet 3. juli 2021 DNX skrev (2 minutter siden): Hei! Sier sykehus/klinikker noe konkret om å bare ta 1 dose koronavaksine og så IVF før det er klart for dose 2? Skal få vaksine neste uke, og mtp. IVF skal jeg ringe inn mensen i august. Da blir det vel hormoner antakelig fra en gang i september (evt sent i august). Regner ikke med å rekke dose 2, med mindre det blir mer forsinkelser i IVF-køen. Tenker det må være bedre å få 1 dose er par måneder før IVF enn ingen vaksine? Og ja, man kan få blødningsforstyrrelser som kan utsette forsøket litt, kanskje men det er også kjipt å ikke ha noen bestyrtelse mot korona om man faktisk kan ha det. Jeg har hatt kontakt med flere klinikker om dette og fått veldig forskjellig svar. En sa at man kunne ta første dose to uker før behandling (og så ev. dose to senere hvis man ikke ble gravid), en annen ville ikke behandle hvis man hadde fått dose en, men ikke dose to. Den siste sa man kunne ta vaksine når som helst. Jeg tenker som deg at det er bedre med en dose enn ingen dose! Anonymkode: d290d...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Del Skrevet 3. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt kontakt med flere klinikker om dette og fått veldig forskjellig svar. En sa at man kunne ta første dose to uker før behandling (og så ev. dose to senere hvis man ikke ble gravid), en annen ville ikke behandle hvis man hadde fått dose en, men ikke dose to. Den siste sa man kunne ta vaksine når som helst. Jeg tenker som deg at det er bedre med en dose enn ingen dose! Anonymkode: d290d...e56 Jeg er redd for syklusforstyrrelser. Skal ha oppstart med hormonkurer i neste syklus den 24 juli. Skal til utlandet å ta ivf i starten av august. Blir vanskelig dersom syklusen blir forstyrret. Da må hele forsøket utsettes i lang tid muligens. For vi trenger litt fri fra jobb for å gjøre forsøket. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg tror at jeg kommer til å utsette vaskinen pga redsel for syklus-forstyrrelse. Anonymkode: e689d...0fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 3. juli 2021 #11 Del Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er redd for syklusforstyrrelser. Skal ha oppstart med hormonkurer i neste syklus den 24 juli. Skal til utlandet å ta ivf i starten av august. Blir vanskelig dersom syklusen blir forstyrret. Da må hele forsøket utsettes i lang tid muligens. For vi trenger litt fri fra jobb for å gjøre forsøket. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg tror at jeg kommer til å utsette vaskinen pga redsel for syklus-forstyrrelse. Anonymkode: e689d...0fb Du utsetter med god grunn hvis du er redd for syklusforsryrrelser… Hilsen fikk mensen 7 dager etter EL 🤪 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Del Skrevet 3. juli 2021 10 minutter siden, Patriotpaula said: Du utsetter med god grunn hvis du er redd for syklusforsryrrelser… Hilsen fikk mensen 7 dager etter EL 🤪 Takk for råd . Jeg utsetter vaksinen til etter ivf. Ivf behandlingen er så nært forstående nå. Og jeg ønsker at alt skal klaffe slik at vi slipper å utsette det hele flere måneder fram i tid, pga jobb og utenlandsreise / ivf i utlandet. Anonymkode: e689d...0fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 3. juli 2021 #13 Del Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for råd . Jeg utsetter vaksinen til etter ivf. Ivf behandlingen er så nært forstående nå. Og jeg ønsker at alt skal klaffe slik at vi slipper å utsette det hele flere måneder fram i tid, pga jobb og utenlandsreise / ivf i utlandet. Anonymkode: e689d...0fb Skjønner så godt at du prioriterer behandling fremfor vaksine nå. Lykke til 🤞🏻☺️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 3. juli 2021 #14 Del Skrevet 3. juli 2021 3 hours ago, DNX said: Hei! Sier sykehus/klinikker noe konkret om å bare ta 1 dose koronavaksine og så IVF før det er klart for dose 2? Skal få vaksine neste uke, og mtp. IVF skal jeg ringe inn mensen i august. Da blir det vel hormoner antakelig fra en gang i september (evt sent i august). Regner ikke med å rekke dose 2, med mindre det blir mer forsinkelser i IVF-køen. Tenker det må være bedre å få 1 dose er par måneder før IVF enn ingen vaksine? Og ja, man kan få blødningsforstyrrelser som kan utsette forsøket litt, kanskje men det er også kjipt å ikke ha noen bestyrtelse mot korona om man faktisk kan ha det. I følge Riksen er det ikke noe i veien for å ha 1 av 2 vaksiner. Tror de følger anbefalingene til FHI. Det eneste de har sagt til meg er at man ikke må ta vaksine senere enn 2 uker før innsett. Jeg skal ha prøverør i september og tok første vaksine på mandag og håper å rekke andre vaksine før forsøket. Har foreløpig ikke merket noen forstyrrelser på syklusen. Hvis det blir knapt med tid, tenker jeg at jeg får vente med andre vaksine. Da risikerer jeg forsåvidt at det tar for lang tid mellom dose 1 og 2, men det problemet får jeg løse hvis det blir aktuelt. Tenker som deg at det er bedre med én vaksine enn ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 4. juli 2021 #15 Del Skrevet 4. juli 2021 (endret) Finki skrev (13 timer siden): I følge Riksen er det ikke noe i veien for å ha 1 av 2 vaksiner. Tror de følger anbefalingene til FHI. Det eneste de har sagt til meg er at man ikke må ta vaksine senere enn 2 uker før innsett. Jeg skal ha prøverør i september og tok første vaksine på mandag og håper å rekke andre vaksine før forsøket. Har foreløpig ikke merket noen forstyrrelser på syklusen. Hvis det blir knapt med tid, tenker jeg at jeg får vente med andre vaksine. Da risikerer jeg forsåvidt at det tar for lang tid mellom dose 1 og 2, men det problemet får jeg løse hvis det blir aktuelt. Tenker som deg at det er bedre med én vaksine enn ingen. Tusen takk for svar - ekstra fint at du har info fra Riksen, som jeg selv hører til. Da tar jeg første dose på torsdag og ser bare an om jeg rekker dose nr. 2 eller ikke. Angående forstyrrelse av syklus, tenker at det jo kan skje, men at det er like/mer sannsynlig at det ikke skjer, så det er verdt risikoen. Endret 4. juli 2021 av DNX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 4. juli 2021 #16 Del Skrevet 4. juli 2021 2 hours ago, DNX said: Tusen takk for svar - ekstra fint at du har info fra Riksen, som jeg selv hører til. Da tar jeg første dose på torsdag og ser bare an om jeg rekker dose nr. 2 eller ikke. Angående forstyrrelse av syklus, tenker at det jo kan skje, men at det er like/mer sannsynlig at det ikke skjer, så det er verdt risikoen. Bare hyggelig 😊 Høres ut som en fin plan. Selv konkluderte jeg med at hvis syklusen slår seg vrang og jeg må vente en ekstra måned, så lever jeg greit med det i min situasjon. Da vil jeg heller ha den tryggheten og friheten vaksinen gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Del Skrevet 4. juli 2021 Takk for svar dere! Dilemma dette her.. Jeg har kontaktet klinikken og vil forholde meg til det de sier. Jeg tenker som flere her; å ta første dose- og heller utsette dose 2 hvis jeg blir gravid eller er midt i forsøket. Er barnehagelærer og har så lite lyst å gå gravid og være redd for å få corona. Anonymkode: 7a90e...d88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Del Skrevet 4. juli 2021 Jeg ville valgt å ikke ta noen vaksine i forbindelse med ivf og graviditet. Alt er så usikkert og man vet ikke hva vaksinen kan tukle til. Anonymkode: c6384...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville valgt å ikke ta noen vaksine i forbindelse med ivf og graviditet. Alt er så usikkert og man vet ikke hva vaksinen kan tukle til. Anonymkode: c6384...07a Ja, man vet litt lite enda. Er det som gjør det litt skummelt. Men, samtidig truer delta varianten av corona, som smitter lettere, og en kan bli enda sykere av. Føler man må velge mellom to onder 😅 -Ts Anonymkode: 7a90e...d88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DNX Skrevet 5. juli 2021 #20 Del Skrevet 5. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, man vet litt lite enda. Er det som gjør det litt skummelt. Men, samtidig truer delta varianten av corona, som smitter lettere, og en kan bli enda sykere av. Føler man må velge mellom to onder 😅 -Ts Anonymkode: 7a90e...d88 Ja, skulle gjerne visst alt sikkert, men i tillegg til dette med deltavarianten er risikoen for sykehusinnleggelse noe høyere for gravide enn ikke-gravide som har korona. Og mange unge som får korona opplever å ha langvarige symptomer. Utmattelse, tung pust, konsentrasjonsproblemer og hukommelsesvansker. Så selv om man ikke får alvorlig sykdom kan man likevel få redusert livskvalitet i lengre tid fremover. Samtidig forstår jeg at en del utsetter det pga IVF. Særlig om man må til utlandet, da det må planlegges enda nøyere. Endret 5. juli 2021 av DNX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå