AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #1 Skrevet 30. juni 2021 hei:) jeg så akkurat Ted talken "do schools kill creativity" og syntes den var veldig interresant. har dere tenkt på dette før? hva tror dere? Anonymkode: 5fbff...a12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #2 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har ikke sett den, men for å svare på spørsmålet du stiller, så ja. Jeg er lærer, og til og med utdannet faglærer i kunst og håndverk. Men det er vanskelig å få til kreativ undervisning. Både innen fag som kunst og håndverk, men også å prøve å gjøre fks krle-undervisningen mindre teoretisk. Med den klassen jeg har nå, blir det kaos bare vi går et annet sted enn klasserommet. Da vi hadde mat og helse ble det krangling og kaos, og elever stakk av. Da vi var på kunst og håndverk, drev de bare og herja med ting, ødela, krangla... Å sitte nogenlunde rolig med et sløyd- eller tekstilprosjekt er helt umulig for noen. Noen gjør seg fort og slurvete ferdig, også spør de om de kan få være på ipaden. Jeg har hatt elever som har blitt sinte og stukket av hvis de ikke får bruke ipad. Gruppearbeid blir krangling. Turer ute blir krangling. I min klasse, er det beste nå å la dem sitte en og en, jobbe individuelt og holde munn. Anonymkode: fa5cf...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har ikke sett den, men for å svare på spørsmålet du stiller, så ja. Jeg er lærer, og til og med utdannet faglærer i kunst og håndverk. Men det er vanskelig å få til kreativ undervisning. Både innen fag som kunst og håndverk, men også å prøve å gjøre fks krle-undervisningen mindre teoretisk. Med den klassen jeg har nå, blir det kaos bare vi går et annet sted enn klasserommet. Da vi hadde mat og helse ble det krangling og kaos, og elever stakk av. Da vi var på kunst og håndverk, drev de bare og herja med ting, ødela, krangla... Å sitte nogenlunde rolig med et sløyd- eller tekstilprosjekt er helt umulig for noen. Noen gjør seg fort og slurvete ferdig, også spør de om de kan få være på ipaden. Jeg har hatt elever som har blitt sinte og stukket av hvis de ikke får bruke ipad. Gruppearbeid blir krangling. Turer ute blir krangling. I min klasse, er det beste nå å la dem sitte en og en, jobbe individuelt og holde munn. Anonymkode: fa5cf...ec6 ja, det er sånn jeg husker barne og ungdomsskolen også, mye støy og kaos. steinerskolen tar jo inn kunst, musikk og fortellinger i alle mulig slags fag, og elevene gjør det i snitt bedre på nasjonale prøver i 8, 9 og 10 klasse. tror du at offentlig skole kunne tatt inspirasjon derifra? Anonymkode: 5fbff...a12
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #4 Skrevet 30. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: ja, det er sånn jeg husker barne og ungdomsskolen også, mye støy og kaos. steinerskolen tar jo inn kunst, musikk og fortellinger i alle mulig slags fag, og elevene gjør det i snitt bedre på nasjonale prøver i 8, 9 og 10 klasse. tror du at offentlig skole kunne tatt inspirasjon derifra? Anonymkode: 5fbff...a12 Vel, tviler på at det er klasser med størrelse 25-30 i steinerskolen med kun én lærer til stede hele tiden. Da det var rødt nivå under korona, ble klassen delt, og jeg hadde 15 elever. Det var såååå mye bedre! Vi kunne til og med holde på med kunst og håndverk uten at det ble masse tull. Lesing og skriving og annen teori står uansett sterkt i skolen. Også er det så mye vi skal gjennom at vi har ikke tid til å sette i gang større, kreative prosjekter. Jeg skal ha 5.klasse til høsten, og vi skal gjennom kartlegginger, nasjonale prøver og vurdering i flere fag før utviklingssamtalene. Og ikke minst skrive alle disse vurderingene. Jeg skal bl.a ha ca 65 elever i engelsk fra høsten, så det blir mye å skrive. Da blir det mindre tid til planlegging av undervisning, så det får bli lesing av leseleksa, oppgaver på læreverkets nettsider og å kopiere opp oppgaver på ark. Har 2 IOP-er som skal følges opp og tilpasse undervisning etter disse. Jeg har også en 9a-plan som må følges opp, og som vil innebære mye kontakt med foreldre og ledelse. Mye elevsamtaler. Får ikke tid til å planlegge så mye fancy undervisning. Hadde planer hele forrige skoleår å lage og laminere en 50-lek, men fikk aldri tid! Anonymkode: fa5cf...ec6
Chomsky89 Skrevet 30. juni 2021 #5 Skrevet 30. juni 2021 (endret) Jeg har faktisk spurt en Kongnitiv forsker om dette før. Svaret var slik: " vi vet at mange mange barns naturlige kapasiter ikke blir ordentlig utviklet fordi de tidlig settes inn i et system hvor lydighet og konformitet blir deres viktigste prioritering. Men samtidig har vi ikke en enorm mengde voksne mennesker som er totalt upåvirket av skoleystemet, så vi kan ikke gjøre gode studier på dette" Så vi blir unaurlig likere på enkelte måter, men om kreativiteten senkes kan vi bare gjette på. Legger ved et bilde som jeg synes illustrerer situasjonen godt. Endret 30. juni 2021 av Chomsky89 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #6 Skrevet 30. juni 2021 Jeg har meldt ungen inn i Steinerskole pga det her. Vi har oppdratt ungen med lite skjermtid, og syns selv at han er litt mer utvikla enn jevnaldrende nabobarn som har ubegrenset skjermtid. Anonymkode: c7e50...534 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #7 Skrevet 30. juni 2021 Chomsky89 skrev (1 time siden): Jeg har faktisk spurt en Kongnitiv forsker om dette før. Svaret var slik: " vi vet at mange mange barns naturlige kapasiter ikke blir ordentlig utviklet fordi de tidlig settes inn i et system hvor lydighet og konformitet blir deres viktigste prioritering. Men samtidig har vi ikke en enorm mengde voksne mennesker som er totalt upåvirket av skoleystemet, så vi kan ikke gjøre gode studier på dette" Så vi blir unaurlig likere på enkelte måter, men om kreativiteten senkes kan vi bare gjette på. Legger ved et bilde som jeg synes illustrerer situasjonen godt. Jeg husker fortsatt når jeg var ca 10-11 år (engang på 80-tallet, så det er leeenge siden!) og skulle skrive en kort tekst på skolen om en ferietur, husker ikke helt om det var jeg eller lærer som valgte temaet. Den startet noe a la "Vi dro av gårde tidlig om morgenen..." Men det læreren hengte seg opp i var ikke orforråd eller ordbruk etc men at jeg ikke forklarte hvem "vi" var og trakk meg ned for det. Jeg følte egentlig at det var irrelevant og følte at det var urettferdig å trekke meg ned for dette, fordi jeg selv var ikke enig i at teksten ble bedre av å starte "Jeg, mamma, pappa og brodern dro av gårde tidlig om morgenen" som var det læreren mente. Det høres kanskje ut som en filleting, men det førte til at jeg mistet all spontanitet når det kom til skriving fordi etter dette begynte jeg å overtenke og følte at jeg måtte detaljforklare absolutt alt. Grunnen til at jeg husker det så godt er fordi jeg opplevde det akkurat som den illustrasjonen her. Anonymkode: 2d529...84b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Vi har valgt Steinerskolen for våre unger siden offentlig skole er såpass presset. Hvis offentlig skole klarer å gjennomføre den nye lærerplanen slik det er tenkt har de tatt et skritt på veien, men vi sverger til Steinerskolen som har holdt på med kreativ læring i hundre år. Anonymkode: 8b9cb...02a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Fagfornyelsen fokuserer på mening med læring. Den skal være relevant for elevene og den skal gjøre elevene rustet til å takle utfordringene vi står ovenfor, som vil bli større. Som klimaendringer, flykningekriser (som det vil bli mer av) osv. Vi aner ikke hvilke jobber det vil være bruk for om 20 år frem i tid, så kreativ kan være annet enn å tegne og snekre. Anonymkode: e530e...693
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg husker fortsatt når jeg var ca 10-11 år (engang på 80-tallet, så det er leeenge siden!) og skulle skrive en kort tekst på skolen om en ferietur, husker ikke helt om det var jeg eller lærer som valgte temaet. Den startet noe a la "Vi dro av gårde tidlig om morgenen..." Men det læreren hengte seg opp i var ikke orforråd eller ordbruk etc men at jeg ikke forklarte hvem "vi" var og trakk meg ned for det. Jeg følte egentlig at det var irrelevant og følte at det var urettferdig å trekke meg ned for dette, fordi jeg selv var ikke enig i at teksten ble bedre av å starte "Jeg, mamma, pappa og brodern dro av gårde tidlig om morgenen" som var det læreren mente. Det høres kanskje ut som en filleting, men det førte til at jeg mistet all spontanitet når det kom til skriving fordi etter dette begynte jeg å overtenke og følte at jeg måtte detaljforklare absolutt alt. Grunnen til at jeg husker det så godt er fordi jeg opplevde det akkurat som den illustrasjonen her. Anonymkode: 2d529...84b Jeg hadde også en lignende opplevelse 🤣 Skrev en påskekrim i 9 klasse, og skrev at morderen klippet ledningen til mobiltelefonen. Min far hadde en sånn type koffert med ledning og telefonrør på, og det var en mobiltelefon, vi tok den iallfall med på hytten og i bilen. Uansett trakk læreren meg en hel karakter på grunn av at mobiler ikke hadde ledning. Hjalp ikke å prøve å forklare at VÅR mobil hadde det. Irriterende 😅 Anonymkode: 77819...83a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde også en lignende opplevelse 🤣 Skrev en påskekrim i 9 klasse, og skrev at morderen klippet ledningen til mobiltelefonen. Min far hadde en sånn type koffert med ledning og telefonrør på, og det var en mobiltelefon, vi tok den iallfall med på hytten og i bilen. Uansett trakk læreren meg en hel karakter på grunn av at mobiler ikke hadde ledning. Hjalp ikke å prøve å forklare at VÅR mobil hadde det. Irriterende 😅 Anonymkode: 77819...83a Rent praktisk, hvordan trodde han mobiler ble ladet opp?! Hvis den går tom for strøm er man jo i trøbbel hvis det er en morder som jakter på deg! (Husker min mann har fortalt at hans far hadde en slik mobil også 😊) Anonymkode: 2d529...84b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå