Gå til innhold

Hva skjer med søvnen min?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå over 8-9 dager hatt en ekstremt svak søvn. Jeg legger meg rundt kl 02, og deretter er jeg våken kl 05. Når jeg våkner, er det helt umulig å sovne igjen, jeg finnes ikke trøtt.

Så da blir det ar jeg får 3t søvn, og blir selvsagt supertrøtt utover dagen.

Hva skyldes dette? Begynner å bli urolig for at det kan være en underliggende sykdom eller noe sånt. Noen opplevd lignende?

Anonymkode: 0cc7d...983

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du legger deg i normal tid, rundt 23 eller senest 24. Har du testet denne ekstraordinære og uvanlige fremgangsmåten? 😉

Anonymkode: f00dd...a7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Foreslår at du legger deg i normal tid, rundt 23 eller senest 24. Har du testet denne ekstraordinære og uvanlige fremgangsmåten? 😉

Anonymkode: f00dd...a7d

Det blir nok det samme :) Om jeg legger meg kl 24, så er jeg våken kl 02, også er jeg sjanseløs til å sovne igjen.

Skrevet

Sover du noe på dagen, ettersom du får lite søvn om natten? Hvis man sliter med søvn kan man i underbevisstheten være engstelig når man legger seg for at man ikke skal greie å sove så lenge man ønsker, og da kan man sove dårlig. Er ikke så lett å fortelle seg selv at man ikke skal stresse med det når man først er i gang… Håper det går seg til for deg snart. 

AnonymBruker
Skrevet
Sassinach skrev (2 minutter siden):

Sover du noe på dagen, ettersom du får lite søvn om natten? Hvis man sliter med søvn kan man i underbevisstheten være engstelig når man legger seg for at man ikke skal greie å sove så lenge man ønsker, og da kan man sove dårlig. Er ikke så lett å fortelle seg selv at man ikke skal stresse med det når man først er i gang… Håper det går seg til for deg snart. 

Null søvn på dagen. Trener også, så ekstremt merkelig. Aldri hatt problemer med søvnen før.

AnonymBruker
Skrevet

Været? Det stjeler min søvn.

Anonymkode: 84e76...bf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Været? Det stjeler min søvn.

Anonymkode: 84e76...bf8

Hmm, mulig. Hva tenker du på da? At det kan være for varmt på rommet?

AnonymBruker
Skrevet

Idag fikk jeg 2t søvn. Kan jo virkelig ikke være bra..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan alltids gå til legen og be om en innsovningstablett (zopiklon)

Anonymkode: dc318...4f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan alltids gå til legen og be om en innsovningstablett (zopiklon)

Anonymkode: dc318...4f9

De sovetablettene der er vel proppfulle med bivirkninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De sovetablettene der er vel proppfulle med bivirkninger.

Har ikke merket en eneste bivirkning av dem, jeg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (2 minutter siden):

Har ikke merket en eneste bivirkning av dem, jeg...

Å? Har hørt at sovetabletter ikke er bra.

Lengste jeg går er nok melatonin :) 

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er vel reseptfritt nå, men det hjelper jo bare på innsovning.. Gjennomfør streng søvnhygiene. Skjermbruk, treningstid, dagslys, leggetider etc. Google it. Om ingenting hjelper og det vedvarer bør du gå til lege/søvnspesialist.

Anonymkode: ab29c...fbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Melatonin er vel reseptfritt nå, men det hjelper jo bare på innsovning.. Gjennomfør streng søvnhygiene. Skjermbruk, treningstid, dagslys, leggetider etc. Google it. Om ingenting hjelper og det vedvarer bør du gå til lege/søvnspesialist.

Og husk at du må prøve en stund før du kan si at det ikke virker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å? Har hørt at sovetabletter ikke er bra.

Lengste jeg går er nok melatonin :) 

Å - du "har hørt" ja, det pleier jo å være fasiten det...

Hvis man trenger sovetabletter så bruker man dem som legen bestemmer. Nå er heller ikke Zopiklone sovemedisin, men innsovningstabl.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva du våkner av? Er det for varmt på soverommet, ligger du ubehagelig, må du tisse, er du tørst, er det lyder utenfra, har du mareritt osv. Er du lysvåken med en gang du våkner? 

Anonymkode: 2110f...834

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du får begynne å sove om natten istedenfor om dagen.

Anonymkode: 34b2a...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet her: https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer

Vi endrer oss hele livet og etterhvert kan vi bli mer sensitive for enkelte ting. Selv om det du gjør nå funket for deg før, så kan det hende du må være "snillere" med deg selv for å få sove godt nå.

Har du det helt mørkt på soverommet, forresten? Det er ikke lyset som vekker deg?

Anonymkode: 5e414...0cb

Skrevet

Når dette skjer med meg så er det fordi jeg hopper ut av den vanlige rytmen min. Kroppen er vant til å være våken til en viss tid. Har det skjedd noe for 8-9 dager siden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler jeg våkner mer av melatonin :) Funker det egentlig på dypere søvn?

Det med skjermbruk, trening osv tviler jeg på utgjør forskjell. Har sovet i over 20 år, hvor jeg har vært på PCen før innsoving og sovnet som en stein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...