AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #23 Skrevet 1. juli 2021 Ja, selvfølgelig liker jeg kjøtt! Vi er jo "programmert" til å like kjøtt fordi det er det vi har spist mye av i flere millioner år og det er det som har gjort at vi har fått så store hjerner for eksempel. Mine nieser og nevøer spiser gjerne kjøtt med tante som spiser nesten bare kjøtt. 🤩 Noen historier fra meg: Jeg stekte bacon til frokost til meg. Nevø på 4 år: "Tante... du spiser sånt kjøtt som jeg liker så godt." Meg: " Vil du også ha bacon?" Nevø på 4 år: "JA!" og så spiste han ca 200 gram bacon! Jeg hadde stekt 400 g kjøttdeig til meg. Bare det. Ingen krydder, bare stekt i smør. Søstera mi holdt på å lage havregrøt til niesa mi på 2 år, og det var noe hun likte godt. Hun var interessert i kjøttdeigen min, så jeg lot henne smake. Hun digget det og spiste bit etter bit. Så var havregrøten klar. Hun skjøt den skålen demonstrativt bort og dro skålen med kjøttdeig til seg igjen og fortsatte å spise det. Hun endte opp med å spise ca 200 gram kjøttdeig! Det er mye for ei jente på 2 år! Noen måneder senere lærte hun seg at Tante hadde alltid med deilig kjøtt når hun kom på besøk og det lå i veska mi i gangen en liten stund før jeg heiv det i panna. Litt etter at jeg kom på besøk, så gikk hun ut i gangen, begynte å luske i veska mi mens hun sa "kjøtt... kjøtt.... kjøtt..." Jeg spurte om hun hadde lyst på kjøttdeig og da gliste hun og hylte "kjøttdeig!". Denne jente har nå blitt 4 år, og nylig så var hun med meg og stekte bacon. Moren hennes kom forbi og da proklamerte jenta at "Vi steker bacon! Og bacon er godt for kroppen!" Det var ikke jeg som hadde sagt en gang. 😅 De hadde visst nylig hatt en samtale om at MAT er bra for kroppen, og at godterier og kaker ikke er bra for kroppen så derfor bør man ikke spise det hver dag. Bacon er mat, så da kunne hun fortelle at bacon godt for kroppen. De yngste tanteungene mine har startet med å spise bittesmå biter med kjøttdeig fra det er trygt for dem. Og man ser at de digger det! De lyser opp og svinger med beina når de får rent kjøtt. Hver eneste gang jeg lager mat rundt niesene og nevøene mine (2-7 år) så vet jeg at jeg må lage ekstra fordi de elsker å spise bare kjøtt og jeg vil gjerne at de skal spise mer kjøtt. Vi gir dem alltid valgmuligheter da. "Vil du ha kjøttdeig, eller vil du ha brødskive? Eller litt av begge deler?" "Vil du ha bacon, eller vil du ha pasta med tomatsaus, eller litt av begge deler?" De ender nesten alltid med å spise bare kjøtt. Anonymkode: 2005e...bfd 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #24 Skrevet 1. juli 2021 Nei, liker det ikke. Anonymkode: bf93f...953
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #25 Skrevet 1. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, selvfølgelig liker jeg kjøtt! Vi er jo "programmert" til å like kjøtt fordi det er det vi har spist mye av i flere millioner år og det er det som har gjort at vi har fått så store hjerner for eksempel. Mine nieser og nevøer spiser gjerne kjøtt med tante som spiser nesten bare kjøtt. 🤩 Noen historier fra meg: Jeg stekte bacon til frokost til meg. Nevø på 4 år: "Tante... du spiser sånt kjøtt som jeg liker så godt." Meg: " Vil du også ha bacon?" Nevø på 4 år: "JA!" og så spiste han ca 200 gram bacon! Jeg hadde stekt 400 g kjøttdeig til meg. Bare det. Ingen krydder, bare stekt i smør. Søstera mi holdt på å lage havregrøt til niesa mi på 2 år, og det var noe hun likte godt. Hun var interessert i kjøttdeigen min, så jeg lot henne smake. Hun digget det og spiste bit etter bit. Så var havregrøten klar. Hun skjøt den skålen demonstrativt bort og dro skålen med kjøttdeig til seg igjen og fortsatte å spise det. Hun endte opp med å spise ca 200 gram kjøttdeig! Det er mye for ei jente på 2 år! Noen måneder senere lærte hun seg at Tante hadde alltid med deilig kjøtt når hun kom på besøk og det lå i veska mi i gangen en liten stund før jeg heiv det i panna. Litt etter at jeg kom på besøk, så gikk hun ut i gangen, begynte å luske i veska mi mens hun sa "kjøtt... kjøtt.... kjøtt..." Jeg spurte om hun hadde lyst på kjøttdeig og da gliste hun og hylte "kjøttdeig!". Denne jente har nå blitt 4 år, og nylig så var hun med meg og stekte bacon. Moren hennes kom forbi og da proklamerte jenta at "Vi steker bacon! Og bacon er godt for kroppen!" Det var ikke jeg som hadde sagt en gang. 😅 De hadde visst nylig hatt en samtale om at MAT er bra for kroppen, og at godterier og kaker ikke er bra for kroppen så derfor bør man ikke spise det hver dag. Bacon er mat, så da kunne hun fortelle at bacon godt for kroppen. De yngste tanteungene mine har startet med å spise bittesmå biter med kjøttdeig fra det er trygt for dem. Og man ser at de digger det! De lyser opp og svinger med beina når de får rent kjøtt. Hver eneste gang jeg lager mat rundt niesene og nevøene mine (2-7 år) så vet jeg at jeg må lage ekstra fordi de elsker å spise bare kjøtt og jeg vil gjerne at de skal spise mer kjøtt. Vi gir dem alltid valgmuligheter da. "Vil du ha kjøttdeig, eller vil du ha brødskive? Eller litt av begge deler?" "Vil du ha bacon, eller vil du ha pasta med tomatsaus, eller litt av begge deler?" De ender nesten alltid med å spise bare kjøtt. Anonymkode: 2005e...bfd Hadde du enda vært som han andre kjøttgærningen her inne som spiser hele dyret, og godt behandlede dyr skulle jeg ikke sagt noe. Men jaggu bærekraftig å bare spise kjøttdeig og bacon, hvordan skulle det fungert om alle bare ville ha det? Jeg er ikke så glad i kjøtt egentlig, men ja, syns storfe, and, lam og kylling kan være godt. Svin spiser jeg nesten aldri. Anonymkode: 22f7f...da7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #26 Skrevet 1. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, selvfølgelig liker jeg kjøtt! Vi er jo "programmert" til å like kjøtt fordi det er det vi har spist mye av i flere millioner år og det er det som har gjort at vi har fått så store hjerner for eksempel. Mine nieser og nevøer spiser gjerne kjøtt med tante som spiser nesten bare kjøtt. 🤩 Noen historier fra meg: Jeg stekte bacon til frokost til meg. Nevø på 4 år: "Tante... du spiser sånt kjøtt som jeg liker så godt." Meg: " Vil du også ha bacon?" Nevø på 4 år: "JA!" og så spiste han ca 200 gram bacon! Jeg hadde stekt 400 g kjøttdeig til meg. Bare det. Ingen krydder, bare stekt i smør. Søstera mi holdt på å lage havregrøt til niesa mi på 2 år, og det var noe hun likte godt. Hun var interessert i kjøttdeigen min, så jeg lot henne smake. Hun digget det og spiste bit etter bit. Så var havregrøten klar. Hun skjøt den skålen demonstrativt bort og dro skålen med kjøttdeig til seg igjen og fortsatte å spise det. Hun endte opp med å spise ca 200 gram kjøttdeig! Det er mye for ei jente på 2 år! Noen måneder senere lærte hun seg at Tante hadde alltid med deilig kjøtt når hun kom på besøk og det lå i veska mi i gangen en liten stund før jeg heiv det i panna. Litt etter at jeg kom på besøk, så gikk hun ut i gangen, begynte å luske i veska mi mens hun sa "kjøtt... kjøtt.... kjøtt..." Jeg spurte om hun hadde lyst på kjøttdeig og da gliste hun og hylte "kjøttdeig!". Denne jente har nå blitt 4 år, og nylig så var hun med meg og stekte bacon. Moren hennes kom forbi og da proklamerte jenta at "Vi steker bacon! Og bacon er godt for kroppen!" Det var ikke jeg som hadde sagt en gang. 😅 De hadde visst nylig hatt en samtale om at MAT er bra for kroppen, og at godterier og kaker ikke er bra for kroppen så derfor bør man ikke spise det hver dag. Bacon er mat, så da kunne hun fortelle at bacon godt for kroppen. De yngste tanteungene mine har startet med å spise bittesmå biter med kjøttdeig fra det er trygt for dem. Og man ser at de digger det! De lyser opp og svinger med beina når de får rent kjøtt. Hver eneste gang jeg lager mat rundt niesene og nevøene mine (2-7 år) så vet jeg at jeg må lage ekstra fordi de elsker å spise bare kjøtt og jeg vil gjerne at de skal spise mer kjøtt. Vi gir dem alltid valgmuligheter da. "Vil du ha kjøttdeig, eller vil du ha brødskive? Eller litt av begge deler?" "Vil du ha bacon, eller vil du ha pasta med tomatsaus, eller litt av begge deler?" De ender nesten alltid med å spise bare kjøtt. Anonymkode: 2005e...bfd Åh, de er heldige. Her visste vi ikke bedre da barna var små, og begynte å gi dem grøt før de var ett år, og har prøvd å få dem til å spise masse grønnsaker. Det mest naturlige er selvsagt egentlig at de ammes fram til de kan begynne å tygge litt kjøtt selv. Nå vil de helst ha brød, men jeg passer på at de får godt med skinke på i det minste, og jeg prøver å tilby dem mest mulig kjøtt og fisk til middag osv. Kona mener fortsatt at det er sunt å spise mye grønnsaker, så vi er ikke helt samkjørt. Bacon er heldigvis en favoritt da. Anonymkode: 80447...108 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #27 Skrevet 1. juli 2021 11 hours ago, 10.54 said: Rått bacon er helt nydelig, men spiser det aldri i mengder. Foretrekker også biffen min blodig, og sier aldri nei til en god carpaccio. Det er vel alt. Jeg har aldri kommet på å smake rått bacon, jeg har blitt innprentet med at svin og fugl må stekes godt for å være trygt. Men får mer og mer sans for blodig biff og kan godt spise det rått. Lam også, men det smaker veldig lite når det er rått, og fettet kan være ganske seigt. Jeg pleide å bli tung i magen av å spise mye kjøtt, men så viste det seg at det nok var potetene og sausen som gjorde det. Når jeg spiser bare kjøtt eller fisk uten tilbehør blir jeg mett og energisk, spesielt når det er rått eller lite stekt. Anonymkode: 80447...108 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #28 Skrevet 1. juli 2021 Vel, å si at man liker kjøtt fordi man liker bacon er jo som å si at man liker poteter fordi man liker potetgull. Kjøtt krever en del behandling for å smake godt, salt først og fremst, og så steking, oppmaling, røyking, krydder og så videre. Grønnsaker, frukt og bær kan man spise rett fra hagen, uten bearbeiding. Kjøtt i seg selv er det nok ikke så mange som liker. Anonymkode: 99b94...b00
Inwe Skrevet 1. juli 2021 #29 Skrevet 1. juli 2021 Jeg er veldig usikker, men det frister ikke. Sluttet å spise kjøtt for 3 år siden, ikke pga smaken, men for miljøet, dyrene og helsen.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #30 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde du enda vært som han andre kjøttgærningen her inne som spiser hele dyret, og godt behandlede dyr skulle jeg ikke sagt noe. Men jaggu bærekraftig å bare spise kjøttdeig og bacon, hvordan skulle det fungert om alle bare ville ha det? Anonymkode: 22f7f...da7 "Han andre"? Som at vi bare er to som spiser kjøtt på hele KG? OK. 😂 Til din informasjon er vi mange. Vi trenger ikke å gå inn på den debatten her, men du kan jo ta en titt i denne tråden (kort fortalt: kjøtt er det mest bærekraftige vi kan dyrke i Norge - og det er til og med regenerativt (gir mer næring til jorda enn den tar ut) når det blir gjort riktig): Anonymkode: 2005e...bfd 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #31 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vel, å si at man liker kjøtt fordi man liker bacon er jo som å si at man liker poteter fordi man liker potetgull. Kjøtt krever en del behandling for å smake godt, salt først og fremst, og så steking, oppmaling, røyking, krydder og så videre. Grønnsaker, frukt og bær kan man spise rett fra hagen, uten bearbeiding. Kjøtt i seg selv er det nok ikke så mange som liker. Anonymkode: 99b94...b00 Hvis du hadde funnet deg selv i naturen uten noen måte å varmebehandle mat på og måtte overleve... hadde du spist kjøtt eller hadde du spist planter? De fleste planter i naturen er faktisk giftige, og mange av de plantene vi spiser må varmebehandles først. Så det er motsatt av det du sier. Du kan spise så godt som alle dyr, og så godt som alle dyr rå. Du kan nesten ikke spise noen av plantene du finner i naturen. Eller synes du det er en god idé å spise rå bønner, for eksempel kastorbønner? En annen historie med mine tantebarn da. Jeg hadde stekt biff til oss. Niesa mi på snart 5 år endte opp med å drikke "kjøttjuicen" som hun kalte det. Og det var den beste juicen hun hadde smakt. Ikke en dråpe av den deilig biffsmaken måtte gå til spille. Lillesøstera hennes på 3 år var enig. Vi spiste biff kun krydret med salt og vi stekte i meierismør som vi også hadde som saus til biffen. Anonymkode: 2005e...bfd 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #32 Skrevet 1. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: En annen historie med mine tantebarn da. Jeg hadde stekt biff til oss. Niesa mi på snart 5 år endte opp med å drikke "kjøttjuicen" som hun kalte det. Og det var den beste juicen hun hadde smakt. Ikke en dråpe av den deilig biffsmaken måtte gå til spille. Lillesøstera hennes på 3 år var enig. Vi spiste biff kun krydret med salt og vi stekte i meierismør som vi også hadde som saus til biffen. Anonymkode: 2005e...bfd Det er et eller annet creepy-surrealistisk med måten du forteller disse historiene på Anonymkode: 0440f...eda 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #33 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er et eller annet creepy-surrealistisk med måten du forteller disse historiene på Anonymkode: 0440f...eda Og for alle som sliter med å få barna til å spise noe annet enn potetmos eller bar pasta til middag er det så veldig lite gjenkjennelig. Det kan godt hende jeg hadde spist rått kjøtt hvis jeg var strandet i ødemarka og hadde klart å fange et eller annet. Men her var jo spørsmålet om det hadde smakt godt, og det hadde det neppe, i hvertfall om jeg ikke var helt utsultet og kunne ha spist hva som helst. Anonymkode: 99b94...b00
Benazim Skrevet 2. juli 2021 #34 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Jeg er veldig glad i all slags kjøtt, men jeg merker veldig godt at kroppen min trives best med at det ikke blir for mye av det, så jeg spiser i grunnen ganske lite kjøtt sammenlignet med de fleste andre. Men joda, kjøtt er godt, spesielt reinsdyr, and og storfe, pluss alt det deilige man kan lage av svin, som pølser, skinke, bacon, f.eks. Endret 2. juli 2021 av Lafamiglia
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #35 Skrevet 2. juli 2021 Elsker kjøtt vi har kjøtt til nesten alle måltider og mannen mener at det ikke er skikkelig middag uten kjøtt (evt fisk). Anonymkode: ae3f8...864 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #36 Skrevet 2. juli 2021 Jeg syns det er "helt ok", men jeg må si jeg har fått avsmak på svin de siste årene. Kjøttdeig har jeg ikke kjøpt eller brukt selv på over to år. Vi spiser mest vegetarisk, men en sjelden gang lager vi kylling-retter eller noe med fisk i hjemme. Jeg savner ikke kjøtt, spiser det iblant på besøk osv, men jeg syns ikke smaken er så fantastisk. Har det derfor helt fint med vegetarisk 90% av tiden. Anonymkode: b045e...fab
Grace-haugen Skrevet 3. juli 2021 #38 Skrevet 3. juli 2021 Ja, men jeg liker det best når det er godt stekt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå