Gå til innhold

Speech therapy?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er mer omfattende bekymring ja. Jeg er i grunn nesten overbevist om at han er autist, men håper at det er mer språket som er forsinket og at han tar igjen. Er stort sett språkforståelse og sen babbling og har ingen ord enda som er største bekymringene. Lite felles oppmerksomhet. Er mye forskjellig. Men slik jeg forstår det i USA er det liksom speech therapy som er første innsatsen før eventuell disgnose. Så var liksom derfor jeg lurte på hvor tiltakene begynner hen her i Norge. Har skjønt at speech therapy i USA omfatter sosiale ferdigheter og alle former for kommunikasjon samt tale.

Anonymkode: e02f9...4d4

ja, men her i Norge er det det i barnehagen og så spesialpedagogisk hjelp I barnehagen som er første. I USA er det jo enormt mange barn som ikke har barnehage før de er 4-5, og da har de mer sånn speech therapy. Ved spes. hjelp arbeides med individuelle mål ut fra barnets behov, og det får man få uten diagnose.  (man skal tenke tidlig innsats og det er ingen krav til diagnose). da kan det arbeides med de ulike områdene som språk noen timer ukentlig med spesialpedagog. 

utredning vil kunne innebære at  ppt observerer barnet og ha samtaler med dere og barnehagen. over tid kan man også se utviklingen og vurdere mer utredning. ved omfattende vansker så vil PPT gjerne undersøke mer og nøste i forhold til hva utfordringene peker/ikke peker mot, så er det sykehuset som utreder evt diagnoser. 

hvis det er bekymring i forhold til mer omfattende diagniser så kan PPT hjelpe til med det som trengs for en henvisning videre til barne og ungdomsavdeling/habilitering for barn på sykehuset (fastlege som henviser). utfordringene du beskriver ligger i deres område. bailey er en test som de bruker ved utredning. 

ved psykiske utfordringer som følelsesregulering er det BUP (barne og ungdomspsykiatri). noen steder utreder de autisme, mens andre steder er det habu som utreder autisme - så snakk med PPT. 

Anonymkode: 63aff...3c1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å ikke ha noen ord er vel ikke nødvendigvis forsinket ved 14 mnd? Du skriver lite felles oppmerksomhet og det kan være en reell bekymring. Peker han? Viser deg leker? Hvordan er blikkontakt og reagerer han på navnet sitt? Babler han i det hele tatt?

Anonymkode: 09d81...4a3

Nei det er ikke nødvendigvis forsinket, nei. Det er jeg klar over. Men sammen med de andre bekymringene er han sent ute med det meste. Begynte sent å babble også.

Han peker ikke, han kommer med leker/bøker innimellom men han viser de ikke frem med øyekontakt. God blikkontakt, men han bruker ikke blikket til å kommunisere adekvat. Han reagerer dårlig på navnet sitt, men har visse andre ting han alltid reagerer på. «Vil du ha snacks» og «skal vi lese bok» er to av få ting han forstår. Navnet reagerer han på når vi synger det… 

Han babbler omsider en del. Men veldig repetativt og samme tingene hele tiden.

mamamama, jajajaja,neineineinei, dadada. 
Lite variasjon. Hermer kun hvis vi ber han gjenta ting han allerede kan. Per nå er det utelukkende babblelyder. Bababa har han helt slutta å si, sier ikke pappa og mamma babbler han men har ingen mening til det tror jeg.

Forsøker ikke herme etter dyrelyder heller. Så er i grunn ganske bekymret😅

AnonymBruker
Skrevet

har dere sjekket hørsel ordentlig? sjekket om han har mye ørevoks og trenger dren? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

har dere sjekket hørsel ordentlig? sjekket om han har mye ørevoks og trenger dren? 

Han har mye ørevoks, vi har fått beskjed at det er helt normalt. Derimot virker han å ha god hørsel, men jeg har allerede bestilt legetime for å insistere på å få henvisning til ordentlig test. Men han hører masse lyder og reagerer på de, så tror i grunn han har helt fin hørsel men håper jo litt det kan vise seg å være noe så simpelt 🥺

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vil si vi har fått beskjed om at det ikke ser ut som han har væske i mellomøret både av lege (gamle fastlegen) og lege på helsestasjonen. Men ene gangen sa fastlegen han ikke kunne se trommehinnen pga mye ørevoks, sist det ble sjekket så det helt fint ut. Men er klar over at det kan lett oversees av vanlige leger så skal derfor insistere på dette. Men skulle Tro utviklingen av gester var normal likevel selvom hørsel er dårlig?

AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å gå utredet han så tidlig som mulig.

Anonymkode: 02a22...f8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 19.47):

Logoped heter det i Norge

Anonymkode: c962b...f3b

Nei, logoped heter speech and language pathologist i statene.

Til TS: jeg har inntrykk av at "språkbad" (som jeg tenker er et slags norsk speech therapy for alle barn) og opplegg for å stimulere språket er veldig vanlig i barnehagen, og de vil reagere hvis barnet ikke følger adekvat utvikling. De skal ha tidlig innsats, men her er ventetid på logoped 2-3 år... Samtidig tviler jeg på at ekstra tiltak rettet mot enkelte barn blir satt inn før barnet har fylt tre år siden det er så store variasjoner når det gjelder utvikling.

Anonymkode: 8cc65...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er veldig mangel på logoped i hele landet. barn får i større grad spesialpedagogisk hjelp av spesialpedagoger, i tillegg så arbeider også barnehagene masse med språk. 

Når det er uttalevansker så kan de få logopedhjelp. men dette er ikke lovpålagt, og mange kommer har derfor ikke logopeder.det går gjennom PPT med mindre det er helsemessige årsaker, da må det søkes til helfo via lege med en spesialistuttalelse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, logoped heter speech and language pathologist i statene.

Til TS: jeg har inntrykk av at "språkbad" (som jeg tenker er et slags norsk speech therapy for alle barn) og opplegg for å stimulere språket er veldig vanlig i barnehagen, og de vil reagere hvis barnet ikke følger adekvat utvikling. De skal ha tidlig innsats, men her er ventetid på logoped 2-3 år... Samtidig tviler jeg på at ekstra tiltak rettet mot enkelte barn blir satt inn før barnet har fylt tre år siden det er så store variasjoner når det gjelder utvikling.

Anonymkode: 8cc65...b66

Takk! Jeg håper jo at bare det å få han i barnehage med pedagoger som kanskje kan litt ulike teknikker for å stimulere språket vil hjelpe. Og såklart håper jeg de følger med. Kanskje ikke språkmessig at det har ekstremt mye å si, men hvis det skulle vise seg at han har autisme er jeg sikker på at alle tiltak er bedre enn ingen ☺️

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 19.46):

Hei! 

i statene ser jeg etter å ha gjort mye research at barn ofte blir henvist til såkalt «speech therapy» veldig tidlig så fort det er bekymringer rundt utviklingen dems. Videre blir de da henvist til utredninger derfra hvis det er bekymringer rundt øvrig utvikling. 

er det noen som vet hva hjelp man kan få fra bup/ppt FØR en eventuell utredning? Eller hva som tilsvarer speech therapy eller andre tiltak her i Norge? 

Hei! Hvordan går det med barnet i dag? 

Anonymkode: 7e324...e0e

Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt ?

har litt erfaring med språktrening ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 19.46):

er det noen som vet hva hjelp man kan få fra bup/ppt FØR en eventuell utredning? Eller hva som tilsvarer speech therapy eller andre tiltak her i Norge? 

Du trenger verken utredning eller å ha en diagnose for å få logoped

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6/29/2021 den 19.46):

Hei! 

i statene ser jeg etter å ha gjort mye research at barn ofte blir henvist til såkalt «speech therapy» veldig tidlig så fort det er bekymringer rundt utviklingen dems. Videre blir de da henvist til utredninger derfra hvis det er bekymringer rundt øvrig utvikling. 

Barnehagen var bekymret for barnet mitt og mangende språk og sosial kompetanse. Han fikk pedagog som hjelper ham med språk. Snart skal vi innen BUP for utredning. 

Anonymkode: 5381f...45f

AnonymBruker
Skrevet
Burugla63 skrev (21 timer siden):

Hvor gammelt er barnet ditt ?

har litt erfaring med språktrening ☺️

Han blir 2 i mai 🙂 gjør store fremskritt med språket nå, men han har fremdeles ingen ord. Ekstremt dårlig uttale på de ordene han prøver seg på. Synger mye men ingen ord. Men han kommuniserer godt med øyekontakt og «Peking», håndleding osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnehagen var bekymret for barnet mitt og mangende språk og sosial kompetanse. Han fikk pedagog som hjelper ham med språk. Snart skal vi innen BUP for utredning. 

Utredning for hva og hvor gammelt er barnet? 🙂

Skrevet

Er hørsel å væske i øret sjekket ?

AnonymBruker
Skrevet
Burugla63 skrev (12 timer siden):

Er hørsel å væske i øret sjekket ?

Vi venter på dren. Han har væske i mellomøret. Men vi vet han hører, for han synger masse. Han mangler også språkforståelse og generelle ikke-verbale gester som Peking og vinking. Så vi håper væsken u øret kan stå for noe, men det står jo ikke for mangel på Peking uansett hvor mye vi håper..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han blir 2 i mai 🙂 gjør store fremskritt med språket nå, men han har fremdeles ingen ord. Ekstremt dårlig uttale på de ordene han prøver seg på. Synger mye men ingen ord. Men han kommuniserer godt med øyekontakt og «Peking», håndleding osv. 

det er godt mulig at språket blir veldig mye bedre i løpet av de neste par årene. 

ingen grunn til å fullstendig krise-maksimere helt enda...    

Anonymkode: 175b0...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er godt mulig at språket blir veldig mye bedre i løpet av de neste par årene. 

ingen grunn til å fullstendig krise-maksimere helt enda...    

Anonymkode: 175b0...219

Godt mulig. Hadde ikke stresset om han var helt adekvat på alle andre punkter, men når ikke-verbal kommunikasjon og forståelse henger langt etter jevnaldrene da blir jeg bekymret. Hvis han forstod alt og pekte i vei fra tidlig alder hadde jeg ikke tenkt på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Utredning for hva og hvor gammelt er barnet? 🙂

Han er 3 år. Henvist til BUP på grunn av forsinkelser i språk, manglende språkforståelse, dåelig sosial samspill, turtaking, peker ikke, vinker ikke, klapper nesten aldri. Det var barnehagen som satt i gang alle tiltak før han ble 2 år. Nå anbefalte de at vi sender han til BUP. De har ikke nevnt autisme eller hva han kommer til å bli utredet for, men han har alle autisme symptomene bortsett fra rigiditet og sære interesser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...