AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten. Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen. Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt). Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳 Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom? Kan det være stoffskifte? Hva kan denne manglende energien ellers skyldes? Info forøvrig: -Han er slank og veltrent -Spiser sunt og variert -Holder seg i god fysisk aktivitet -Har ingen søvnproblemer -Har pollenallergi som medisineres (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå) -Får lett smerter i kroppen (slitasje?) -Stresser lett Alle forslag tas imot med takk. Legen blir siste utvei. Dvs har mas på ham om det i mange år. Han har legeskrekk. Så nå må jeg prøve å finne mulige årsaker eller sykdommer dette kan være på egenhånd.. Anonymkode: e28ab...43f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Typisk ved feks jernmangel. Anonymkode: 2aff7...5a3
deprim Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Han må komme seg til legen å få tatt blodprøver / bli undersøkt. Viktig at man eliminerer somatiske plager før man ser på andre årsaker. Kan jo hende han mangler vitaminer mm. Hva slags medisin tar han for pollenallergi? Ville lest på bivirkninger her, allergimedisiner kan ofte ha den effekten ved at en blir døsig. 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten. Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen. Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt). Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳 Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom? Kan det være stoffskifte? Hva kan denne manglende energien ellers skyldes? Info forøvrig: -Han er slank og veltrent -Spiser sunt og variert -Holder seg i god fysisk aktivitet -Har ingen søvnproblemer -Har pollenallergi som medisineres (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå) -Får lett smerter i kroppen (slitasje?) -Stresser lett Alle forslag tas imot med takk. Legen blir siste utvei. Dvs har mas på ham om det i mange år. Han har legeskrekk. Så nå må jeg prøve å finne mulige årsaker eller sykdommer dette kan være på egenhånd.. Anonymkode: e28ab...43f Jeg var sånn sliten som du beskriver mannen din en periode i fjor, det viste seg at jeg hadde D- vitamin mangel og folat mangel. Etter å ha gått en måned på de vitaminene var det himmelen i forskjell. Var så utrolig digg å få energien tilbake . Anonymkode: e521b...edc 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Hvis han legger seg kl 21 og sover 6-7 timer hver natt står han jo opp midt på natta da? I såfall en god grunn til å bli trøtt på ettermiddagen. Anonymkode: 2759e...313 24
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Har han tatt vaksinen mot corona? Vet om fler som har blitt skikkelig sliten og utmattet etter å ha tatt den. Ellers kan det være stress. Anonymkode: 176c7...a59 2
sofie777 Skrevet 29. juni 2021 #7 Skrevet 29. juni 2021 I tillegg til det flere har skrevet over, er det vel en grunn til at mange (i foreldregenerasjonen??) sover middag. Jeg ville latt ham sove en times tid rett etter middag, så er han våken igjen og han kan være litt med barna før og med legging. Etter det kan han være med deg for kos/tv-serier/film/whatever etter at barna er lagt. Hvis han sover 6-7 timer, så kan han forskyve det til å legge seg 11-12 og så stå opp 5-7 istedet. Kanskje det hjelper i lengden? (Send ham til legen også, men det skader ikke å prøve dette) 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #8 Skrevet 29. juni 2021 Kan hende det er begynnelsen på å bli utbrent. Bør definitivt få en helsjekk av fastlege. Jeg vil komme med et ekstra forslag jeg da, nemlig autoimmune sykdommer. Jeg følte det startet litt sånn med meg (lenge før første attakk og diagnosen) som har MS. https://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/autoimmune-sykdommer/ Vi med Ms har gjerne også spesielt lave D-vitaminivåer bare for å ha nevnt det. Anonymkode: 3baf5...46b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Kan godt være at ned mot 6 timer søvn ikke er nok for han. Han er jo ikke 20 år lenger... Anonymkode: 550d9...061 10
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 Nei, det er ikke normalt. Han bør absolutt til legen. Du må rett og slett kreve at han bestiller time. Dette går jo utover hele familien. Anonymkode: 38001...546 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Siden det alltid kommer rett etter at han har spist: hva spiser dere? Rent kjøtt/fisk, grønnsaker, og poteter/villris? Eller prosessert Toro, pasta, ferdigsauser? Mange reagerer dårlig på sistnevnte, da det ikke gjør noe bra for kroppen. Har han sjekket seg for glutenallergi? Lavt stoffskifte? Anonymkode: 9fe28...03e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Hva spiser dere til middag som han ikke spiser ellers i døgnet? Eller alternativt drikker til maten? Og spiser dere lunsj/tidlig middag rundt klokka to på helgene? Er det etter mat han blir trøtt da også? Dette høres veeeeldig ut som klassisk matintoleranse. Den uendelige trøttheten og slappheten, at øynene kollapser og muskulaturen føles som en slapp gummistrikk, er så utrolig typisk. Anonymkode: 2e935...7ba
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 Har han prøvd å sove i 8-9 timer? Søvn er veldig undervurdert nå om dagen og har mer å si for dagsform enn man legger merke til før man får en natt med skikkelig søvn. Anonymkode: 1e008...657 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis han legger seg kl 21 og sover 6-7 timer hver natt står han jo opp midt på natta da? I såfall en god grunn til å bli trøtt på ettermiddagen. Anonymkode: 2759e...313 Den reagerte jeg også på. Hvis han legger seg kl 21, og sover 6-7 timer, står han da opp mellom kl 3 og 4. Da er det ikke rart at han blir trett og sliten når han kommer til tidlig kveld. Ellers lurer jeg på søvnen hans. Snorker han? Kan han ha søvn-apne? Anonymkode: 17a83...4da 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva spiser dere til middag som han ikke spiser ellers i døgnet? Eller alternativt drikker til maten? Og spiser dere lunsj/tidlig middag rundt klokka to på helgene? Er det etter mat han blir trøtt da også? Dette høres veeeeldig ut som klassisk matintoleranse. Den uendelige trøttheten og slappheten, at øynene kollapser og muskulaturen føles som en slapp gummistrikk, er så utrolig typisk. Anonymkode: 2e935...7ba Ja, det er ganske typisk for noen matintoleranse/ IBS. Og det igjen kan ofte komme av sykdom. Om han har vondt ofte, så tenker jeg det er en sykdom som kludrer med magen og derfor gir trøtthet etter måltid som vedvarer. Han kunne forsøkt å spise oftere, mindre måltider Anonymkode: 788a5...f3d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 Han må jo til legen, det er ikke mulig for deg eller oss å gi noen diagnose. Det kan være veldig mange ting som feiler ham - eller ingenting. Men det må sjekkes! Hva er det med menn og legeskrekk, de er ikke farlige. Anonymkode: 7f08f...3b1 2
MiaMay Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten. Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen. Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt). Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳 Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom? Kan det være stoffskifte? Hva kan denne manglende energien ellers skyldes? Info forøvrig: -Han er slank og veltrent -Spiser sunt og variert -Holder seg i god fysisk aktivitet -Har ingen søvnproblemer -Har pollenallergi som medisineres (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå) -Får lett smerter i kroppen (slitasje?) -Stresser lett Alle forslag tas imot med takk. Legen blir siste utvei. Dvs har mas på ham om det i mange år. Han har legeskrekk. Så nå må jeg prøve å finne mulige årsaker eller sykdommer dette kan være på egenhånd.. Anonymkode: e28ab...43f Han bør gå til legen. Men slitenhet er typisk symptom ved: - allergi - utbrenthet - depresjon - jernmangel Igjen, anbefaler ham å gå til legen jo før jo heller. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 MiaMay skrev (2 minutter siden): Han bør gå til legen. Men slitenhet er typisk symptom ved: - allergi - utbrenthet - depresjon - jernmangel Igjen, anbefaler ham å gå til legen jo før jo heller. Og hjerte-problemer... Så ja! Lege! Anonymkode: 130a9...179 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 Først til lege, og om legen ikke finner noe åpenbart galt, prøv å endre kosten. Det kan, som andre skriver, være matintoleranse. Anonymkode: 60496...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten. Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen. Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt). Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳 Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom? Kan det være stoffskifte? Hva kan denne manglende energien ellers skyldes? Info forøvrig: -Han er slank og veltrent -Spiser sunt og variert -Holder seg i god fysisk aktivitet -Har ingen søvnproblemer -Har pollenallergi som medisineres (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå) -Får lett smerter i kroppen (slitasje?) -Stresser lett Alle forslag tas imot med takk. Legen blir siste utvei. Dvs har mas på ham om det i mange år. Han har legeskrekk. Så nå må jeg prøve å finne mulige årsaker eller sykdommer dette kan være på egenhånd.. Anonymkode: e28ab...43f Fatique. Det kan komme i sammenheng med annen sykdom. Anonymkode: b7f63...e5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå