Gå til innhold

Vegetarianere og kjøttspisere

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Hvis du leser hele tråden, vil du få mange argumenter i begge retninger....  ;)

Jo, men mennesker ER jo laget for å spise kjøtt. Jeg skjønner ikke argumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja
Synes det er litt latterlig å si at "vi mennesker ikke er laget for å spise kjøtt". Si meg, hva har vi drivi med de siste 10 000 årene? :ler:

Vi har bare tatt så gedigent feil, skjønner du vel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle være litt vågal, så ville jeg være fristet til å si at jeg tror vi alle for fremtiden vil bli vegitarianere. Ikke i nærmeste fremtid, men jeg tror så absolutt den dagen vil komme om en stund.

Alternativt at vi blir kannibaler, og begynner å spise mennesker. Jeg kunne godt tenkt meg å ha Frysepulver til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd på de stakkkars dyra som spiser gress og sier bæ, også kommer høsten og de sier ikke bæ mere.

Stakkars dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativt at vi blir kannibaler, og begynner å spise mennesker. Jeg kunne godt tenkt meg å ha Frysepulver til middag.

Du er jo en Bønne, så deg spiser jeg glatt :tunge1:

Men jeg lette etter en tofu side en gang, og da kom jeg over denne.

Som da altså skal være et tofu basert alternativ til menneskekjøtt.

http://www.eathufu.com/home.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt og jeg drikker ikke melk, blir ofte kvalm av egg. :tristbla: Hvis dette gjør meg til vegetarianer vet jeg ikke. Jeg spiser/drikker ikke dette pga at jeg blir uvel av det. Helt siden barnsbein. Det var altså grunnen. Men, etter at jeg blitt "stor" så har jeg måttet forklare og forsvare hvorfor jeg ikke spiser kjøtt eller drikker melk, og pga det så har jeg fått "dypere" tanker ang dette.

Samboer spiser kjøtt, men mindre etter han traff meg- han liker faktisk vegetar produkter og vegetar retter. Jeg har aldri hatt noe problem med dette.

Jeg liker tofu, soja produkter og ser ett grønnsaksmåltid som en fullverdig middag. Dette gjør han og, men skal han kose seg ekstra så innebærer det en biff- helt greit. Vi koser oss og legger oss ikke oppi det. :)

Pga de spørsmålene jeg fått fra alle og enhver så har jeg begynt å tenke på hvorfor jeg ikke spiser kjøtt. :roll:

Som sagt, jeg ble uvel av det- men vad kommer dette av? Jo, jeg ble uvel av alle sener og knorter, har alltids hatt problemer med å svelge kjøtt. Men, bortsett fra det? Ja, jeg er dyrevenn, ekstrem dyrevenn, men jeg skjønner også at mennesket er et rovdyr som spiser kjøtt. Jeg vet at mye av utviklingen vår skyldes at vi fikk i oss proteiner skjønte hvordan vi skulle tilberede kjøtt, ild osv.

Jeg oppreper sikkert meg selv her, men grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er ikke pga noe annet en at kroppen min ikke tåler det i utgangspunktet.

Sen, Nå, har jeg begynt å tenke andre tanker: :forvirret:

1.Vi er det eneste dæggdjuret som drikker melk i voksen alder. Vi får det så lenge vi trenger det (de fleste av oss) fra mors brøst, men nei da, vi trenger det hele livet så vi tar det fra kua isteden! (men tanken på å smake morsmelk SKREMMER våre gutter...)

2.Før handlet det om jakt, om å gå ut og jakte på mat til familien. Sånn er det fortsatt i noen kulturer, mens vi avler opp oppbevarer, og noen ganger sprøyter inn for å få dem så fete som mulig- i "våre" dyr og det heter at dyrene har det godt i norge?????Å bli født opp, ha for, ha en binge, bare for å bli slaktet- er det ett bra liv??

Nei, da sier jeg heller ja takk til jakten som er på noenlunde like premisser. Har dere tenkt på at vi spiser mest av dyr som er vegetarianere? Har dere tenkt på at kjøttetende dyr jakter å andre dyr- vi sperrer dem inne, avler dem opp for å slakte dem og vi prater om hvorvidt dem har ett godt liv på veien dit?? :sur:

Det finnes så mange produkter i dag at hvis det handlet om å få i seg proteiner så kan vi få det fra andre ting, hvis vi vill.

Mange av oss har husdyr, mange av oss blir fasinerte over hvor kloke disse dyrene egentlig er.

Vi har sett utallige dokumenterer med elefanter, gorillaer, griser osv som viser at dem har nestekjærlighet og står opp for hverandre. Bare fordi dem ikke snakker vårt språk og sitter foran en pc så betyr det ikke at dem ikke finnes ikke er ikke føler…

Så på DOOA at det ikke var ne stort problem å få kjøpt katteskinn her i Norge :sur: , det er mye myyye som skjer her, synes vi ska ta tak i det. Spis kjøtt, men gjør det etter dyrenes lov.

Jeg er ganske ny her, eller i hvert fall ny som registrert og har den siste tiden sett hvordan det kan gå hvis man kommer med noe som ikke er stuerent, så jeg regner med å få pepper for dette. Det tåler jeg, håper bare at dere skjønner vad jeg mener og at dette er tanker og ikke et angrep på noen. :)

Og…må vel erkjenne at jeg er svensk, derav den dårlige norsken… så ..da ligger jeg vel enda dårligere til…og..at det er akkurat på samme måte i Sverige som det er her…ang dette emnet… :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men mennesker ER jo laget for å spise kjøtt. Jeg skjønner ikke argumentasjonen.

Hvem har sagt det?

Dør vi hvis vi ikke spiser kjøtt, liksom.... : :forvirra:

Jeg har ikke spist kjøtt siden barnsben, og jeg lever jeg! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt det?

Jeg har ikke spist kjøtt siden barnsben, og jeg lever jeg!  :Nikke:

Jeg skrev en oppgave om vegetarisme en gang, og da fant jeg flere forskningsartikler der konklusjonen var at barn oftere får sykdommer og vekstproblemer hvis de ble oppdratt som vegetarianere. Det er ikke sikkert vi dør om vi ikke spiser kjøtt, men antakelig vil mange flere få sykdommer; blant annet mangelsykdommer. (Jeg vet at ikke alle vegetarianere får mangelsykdommer, men et slikt kosthold krever nøye oppfølging for å gi all næringen kroppen trenger på lang sikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Hvem har sagt det?

Jeg har ikke spist kjøtt siden barnsben, og jeg lever jeg!  :Nikke:

Meningsløs argumentasjon, vi dør ikke av å ikke spise grønnsaker heller...

For ordens skyld: Mennesket er lagd for å være en alteter, men vi kan velge å kutte ut enkelte komponenter i kostholdet.

(Omnivore som det heter på engelsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller ikke meg selv for vegetarianer, da jeg spiser fisk. Jeg sier heller at jeg ikke spiser kjøtt, enkelt og greit. I enkelte situasjoner sier jeg at jeg er vegetarianer, bare for å slippe å forklare.

Jeg spiser det ikke fordi jeg synes kjøtt smaker vondt, jeg blir sittende og tygge og tygge, jeg fordøyer det ganske dårlig. Jeg fant ut for 6 år siden at det var bedre å bare kutte ut hele greia.

Jeg har liksom ingen ordentlige moralske grunner til å ikke spise kjøtt, men kanskje jeg i løpet av et langt liv kan redde en eneste liten ku. Jeg er glad i dyr, men ingen fanatiker. Om folk spiser kjøtt eller ikke bryr jeg meg ikke noe om, det er deres valg.

Egg og melk er produkter jeg bruker - fordi det er godt. Og fordi egg gir proteiner.

Jeg kjøpte engang en jakke fordi den var fin, men kom hjem og oppdaget at den var foret med kaninpels. Da brukte jeg den ikke lenger, fordi jeg ikke orket tanken på de søte kaninene som ikke lenger spiste gulrøtter.

Jeg er ikke så bevisst, men bruker ikke pels. Skinn tenker jeg ikke over, og ull bruker jeg fordi det holder meg varm.

Jeg er en vanlig person som ikke spiser kjøtt eller fugl, sånn er det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*

Men det var jo ikke det du spurte om. Dette var ditt spørsmål:

QUOTE(petzl @ 16.09.2005 (10:21) )

Hvorfor er det fint om vi slutter å spise kjøtt..?

*

Og jeg svarte:

"Hvis du leser hele tråden, vil du få mange argumenter i begge retninger.... icon_wink.gif"

Personlig synes jeg at argumentet om at mennesker ikke er laget for å spise kjøtt er et av de svakeste når man skal forklare hvorfor man er vegetarianer. Som det er nevnt over er vi jo tross alt omnivorer, men kan velge å ikke spise alt.

Men igjen - det er mange argumenter tidligere i diskusjonen som gir mange bedre årsaker til at det er fint om vi slutter å spise kjøtt, uten at jeg skal ramse dem opp enda en gang her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flua_*

Jeg skjønner ikke hvordan veggiser kan spise grønnsaker heller jeg. Levende vesener de og. Virker som det er endel som har vanskeligheter med å aksptere hva vi mennesker egentlig er. Og skaper sin egen illusjon om at man er noe annet isteden. Stygt å drepe et dyr for å spise det??? jøssesnammen, man driter det bare ut igjen og gir det tilbake til jordsmonnet, der det kan bli en ny skapning av et eller annet slag, det skjer det samme med oss også, blir spist opp av de planter osv vi også når havner under jorda. Ikke noe stygt eller moralsk forkastelig med noe av dette. Det er sånn denne planet virker. Vi er alle avhengig av hverandre, enter man er et gressstrå eller menneske. Det går i sirker, og hvem som spiser hvem er igrunn ganske likegyldig, bare noen gjør det, det er det som får ting til å gå rundt.

Tror vegitarianere er veldig religiøse. Men hver for sin greie, men har liten tro på at de gjør noe positivt med valgene sine, selv om de sikkert tror det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan veggiser kan spise grønnsaker heller jeg. Levende vesener de og. Virker som det er endel som har vanskeligheter med å aksptere hva vi mennesker egentlig er. Og skaper sin egen illusjon om at man er noe annet isteden. Stygt å drepe et dyr for å spise det??? jøssesnammen, man driter det bare ut igjen og gir det tilbake til jordsmonnet, der det kan bli en ny skapning av et eller annet slag, det skjer det samme med oss også, blir spist opp av de planter osv vi også når havner under jorda. Ikke noe stygt eller moralsk forkastelig med noe av dette. Det er sånn denne planet virker. Vi er alle avhengig av hverandre, enter man er et gressstrå eller menneske. Det går i sirker, og hvem som spiser hvem er igrunn ganske likegyldig, bare noen gjør det, det er det som får ting til å gå rundt.

Tror vegitarianere er veldig religiøse. Men hver for sin greie, men har liten tro på at de gjør noe positivt med valgene sine, selv om de sikkert tror det selv.

Har ingenting med religion å gjøre for min del, og heller ikke for de vegetarianere som jeg kjenner..

Handler jo også om å behandle andre medskapninger på denne jorda med respekt, og det skjer ikke i dagens samfunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det der er grunnen til at jeg sjeldent gidder å diskutere temaet kjøttspisere contra vegetarianere. Ikke bare er det et idiotisk utganspunkt, men begge leire klarer å knø av seg slike idiotiske utsagn a la det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flua_*
Har ingenting med religion å gjøre for min del, og heller ikke for de vegetarianere som jeg kjenner..

Handler jo også om å behandle andre medskapninger på denne jorda med respekt, og det skjer ikke i dagens samfunn..

Er det respektløst å spise andre da?

Jeg tror at vi de siste 100årene har fått et forvrengt syn på liv og død. Død er for mange ikke noe naturlig. Ser bare på sørgingen i begravelser. Når eldre mennesker dør så burde det vært mjød og feiring, og ikke møte i et utgammelt hus som kunne vært tatt rett ut fra en skrekkfilm.

Så jeg synes ikke det er noe rart at mange har problemer and død, dreping og spising.

Det er like fint når noen dør som når noen blir født! Enten det er dyr eller mennesker, eller andre skapninger.

Uten død vil man aldri få liv. Hvis noen ville spist meg, så skulle de vært vel bekomme. Og jeg kommer til å bli spist opp jeg også, og det er sånn det skal være, da gir jeg tilbake til de jeg har spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...