Gå til innhold

Oppdretter har jugd om helse til valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beklager at jeg må være ganske vag her. 

Jeg kjøpte valp i fjor, registrert rasehund. Jeg ble fortalt av oppdretter at de en stund hadde mistenkt at valpen hadde en sykdom, men den var blitt friskmeldt av veterinær. Oppdretter har holdt på en stund og har godt rykte innenfor rasemiljøet, så dumme meg tok dette for god fisk uten å undersøke nærmere (jeg fikk navn på deres veterinær og kunne sjekket det da, men jeg stolte på oppdretter). Valpen fikk sertifisert helsesjekk før kjøp og alt virker fint. 

Jeg nevnte dette for min veterinær ved ettårs kontrollen nå. Han ble ganske nysgjerrig på nøyaktig hva slags utredning var foretatt, og ringte oppdretters veterinær for å få overført journalen på valpen. Da viste det seg at hunden min kun var hos veterinær for den obligatoriske helsesjekken, etter at oppdretter altså hadde sagt til meg at valpen hadde vært gjennom en grundig utredning. Så oppdretter mistenkte en alvorlig sykdom, men fikk det aldri utredet, og løy til meg om det. 

Jeg har ikke snakket med oppdretter enda, og vet ærlig talt ikke hva jeg skal si. Hunden min virker frisk og fin nå, men jeg er jo bekymret for han. Det var noe ganske alvorlig oppdretter mistenkte, tenk om han blir alvorlig syk seinere i livet? Jeg føler meg lurt, det er jo svindel å påstå at en muligens syk valp er utredet av dyrlege når den ikke er det? Min veterinær foreslo at vi gjør en grundig utredning nå, men det føles urettferdig ut at jeg må betale for det. Kan jeg forlange at oppdretter gjør det? Hunden viser per i dag ingen symptomer. 

Det beste hadde sikkert vært å kontakte raseklubben, men det er er ganske lite miljø (sammenlignet med retrieverklubben for eksempel), så jeg vet ikke hvem der som er venner med oppdretter.

Setter pris på deres tanker om dette. Jeg har ingen andre steder jeg kan henvende meg. Veterinæren min ønsket ikke uttale seg om hva de mente om dette rent juridisk, det var de ærlige på at de ikke har nok kompetanse på. Og det har ikke jeg heller. 

Anonymkode: b8967...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en type sykdom som kan utvikle seg senere? 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (23 minutter siden):

Er det en type sykdom som kan utvikle seg senere? 

Det blir vel ikke helt riktig å kalle det en sykdom. Vi kan sammenligne det med at oppdretter trodde hunden hadde en alvorlig synsfeil, kanskje var blind. Men så ble den utredet og man fant ingenting, og så ble hunden bedre, og så friskmeldt av veterinær. 

Skrevet

Hmm. Har du løgnen oppdretter kom med skriftlig, f.eks. på SMS? Hvis ikke ser jeg for meg at det vanskelig kan bevises, og at det derfor skal litt til for at du skal kunne få erstatning hvis det viser seg at hunden er syk.

Kan ikke forsikringen din dekke en eventuell utredning?

• Liker 2
Skrevet

Bruk 400,- på en NKK advokat (telefon konsultasjon) dersom du er medlem i NKK. Da kan du få råd om hva du har krav på og hvordan du skal gå videre med saken. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var noe ganske alvorlig oppdretter mistenkte, tenk om han blir alvorlig syk seinere i livet?

Jeg skjønte lite av innlegget ditt? Var tidligere eier hos veterinær med huden fordi hun mistenkte noe alvorlig og fortalte deg dette? Alle hunder kan jo bli syke i løpet av livet, det er jo ikke slik at oppdretter kan garantere noe annet. 

Hva slags hunderase og sykdom er det snakk om? 

Anonymkode: 5ea90...536

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver du jo veldig ullete og ukonkret, men hunden er frisk? 
Det er jo ikke slik at hunden utvikler alvorlige defekter, så forsvinner de og kommer tilbake senere.. Hunden var jo friskmeldt, du skriver jo at den hadde helseattest. 
Jeg syns det høres ut som dere har snakket forbi hverandre og misforstått hverandre i en kommunikasjon der dere har ulikt utgangspunkt for forståelse. Anbefaler deg å ta en oppklarende samtale med oppdretter framfor å tenke worst case umiddelbart. 

Anonymkode: 349c2...8e8

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Her skjønner jeg ingen ting hva du mener. Hvilken sykdom er det snakk om?

Alle hunder kan bli syke. Hva er poenget med undersøkelse nå om den er frisk?

Skrevet

Er hunden syk eller er den ikke?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis hunden er frisk og uten symptomer så virker det som om du lager storm i vannglass. Du har uansett ingen garantier for at hunden holder seg frisk hele livet. Kjøp forsikring!

Anonymkode: 6a22e...ffe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at det har med synet til hunden å gjøre. Er den øyelyst? Foreldre øyelyst? En katarakt f.eks kan jo utvikle seg over tid... 

Anonymkode: 28fc2...29d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skriver at det har med synet til hunden å gjøre. Er den øyelyst? Foreldre øyelyst? En katarakt f.eks kan jo utvikle seg over tid... 

Anonymkode: 28fc2...29d

Nei, hun skriver at det kan sammenlignes med at hunden har en alvorlig misdannelse, som f.eks. blindhet.

Det jeg stusser på er om du snakker om noe som er medfødt (som medfødt blindhet) eller om du snakker om noe som kan utvikle seg over tid.

Anonymkode: 6a22e...ffe

• Liker 3
Skrevet

Det rettferdige må vel være at oppdretter betaler for den grundige utredningen som han/hun sa at var utført.

Det ble spurt om du har noen dokumentasjon på at dete skal være gjort, det kan jo være greit å ha.

Dersom den viser at alt ser OK ut er det greit. Dersom den inneholder ny informasjon som du burde fått før kjøpet må man ta det videre derfra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig å svare på uten at du forklarer skikkelig.

Anonymkode: b5f81...ed8

• Liker 5
Skrevet
ekkoet skrev (3 timer siden):

Det rettferdige må vel være at oppdretter betaler for den grundige utredningen som han/hun sa at var utført.

Enig i dette

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle, TS her. Beklager at det ble dårlig forklart. Det var sent i går og jeg var ganske opprørt, så ikke den beste sinnstilstanden å skrive i 😅 Jeg prøver hardt å ikke identifisere meg selv eller oppdretter, derfor må jeg bare såpass vag.

Jeg var på besøk hos oppdretter når valpen var ca 7 uker gammel. Mens jeg var der, fortalte oppdretter meg at de tidligere hadde mistenkt at valpen hadde en... jeg vet ikke hva jeg skal kalle det. Utviklingsforstyrrelse? Som sagt kan det sammenlignes med at de trodde valpen hadde en synsfeil og var blind. Hen viste meg videoer som viste hvorfor de trodde dette. Oppdretter sa at dette ble sjekket hos dyrlege, og ble grundig utredet. Det endte altså med friskmelding etter denne grundige utredningen, det ble konkludert med sen utvikling. Etter at jeg hadde vært der, og vi avtalte og gjennomførte kjøp, var valpen på obligatorisk helsesjekk hos veterinær, og den var normal.

I ettertid viser det seg altså at ingen veterinær har sett på valpen når oppdretter mistenkte at den hadde noen ganske alvorlige helseproblemer. Så jeg gikk inn i et kjøp og trodde at valpen hadde hatt et helseproblem som var blitt grundig vurdert av fagpersoner, noe som viste seg å ikke stemme. Ingen veterinær har sett valpen.

Det kan godt hende hunden min aldri viser noe tegn til dette resten av livet, per nå virker det ikke som om han har noen problemer. Men min veterinær ble bekymret og anbefalte en grundig utredning nå. Min veterinær trodde ikke forsikringen kom til å dekke det, så hele kostnaden faller isåfall på meg. Det kan fort komme opp i 10.000+

Jeg har dessverre ikke noe skriftlig kommunikasjon om akkurat det, men jeg hadde en person med meg på besøk som også var tilstede under den samtalen.

Takk til personen som anbefalte NKK, jeg finner ikke informasjon om denne juridiske tjenesten på deres sider dessverre, må jeg logge inn?

Håper dette hjalp til å klare opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei alle, TS her. Beklager at det ble dårlig forklart. Det var sent i går og jeg var ganske opprørt, så ikke den beste sinnstilstanden å skrive i 😅 Jeg prøver hardt å ikke identifisere meg selv eller oppdretter, derfor må jeg bare såpass vag.

Jeg var på besøk hos oppdretter når valpen var ca 7 uker gammel. Mens jeg var der, fortalte oppdretter meg at de tidligere hadde mistenkt at valpen hadde en... jeg vet ikke hva jeg skal kalle det. Utviklingsforstyrrelse? Som sagt kan det sammenlignes med at de trodde valpen hadde en synsfeil og var blind. Hen viste meg videoer som viste hvorfor de trodde dette. Oppdretter sa at dette ble sjekket hos dyrlege, og ble grundig utredet. Det endte altså med friskmelding etter denne grundige utredningen, det ble konkludert med sen utvikling. Etter at jeg hadde vært der, og vi avtalte og gjennomførte kjøp, var valpen på obligatorisk helsesjekk hos veterinær, og den var normal.

I ettertid viser det seg altså at ingen veterinær har sett på valpen når oppdretter mistenkte at den hadde noen ganske alvorlige helseproblemer. Så jeg gikk inn i et kjøp og trodde at valpen hadde hatt et helseproblem som var blitt grundig vurdert av fagpersoner, noe som viste seg å ikke stemme. Ingen veterinær har sett valpen.

Det kan godt hende hunden min aldri viser noe tegn til dette resten av livet, per nå virker det ikke som om han har noen problemer. Men min veterinær ble bekymret og anbefalte en grundig utredning nå. Min veterinær trodde ikke forsikringen kom til å dekke det, så hele kostnaden faller isåfall på meg. Det kan fort komme opp i 10.000+

Jeg har dessverre ikke noe skriftlig kommunikasjon om akkurat det, men jeg hadde en person med meg på besøk som også var tilstede under den samtalen.

Takk til personen som anbefalte NKK, jeg finner ikke informasjon om denne juridiske tjenesten på deres sider dessverre, må jeg logge inn?

Håper dette hjalp til å klare opp.

Igjen, har  du snakket med oppdretter om dette nå? 

Om sjekken ble gjort før valpen ble chippet så trenger ikke utredningen å stå på det enkelte individet hos veterinæren, da har ikke du tilgang til papirene.

Så til ny utredning; hva vil det tilføre deg eller hunden å utrede for 10 000 uten at den er syk, eller muligens aldri blir det? Er det noe som kan opereres før den blir syk? 

Anonymkode: 349c2...8e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du opp dette nå, ett år etter kjøpet? Burde du ikke funnet ut av dette da du var og så på valpen?

Anonymkode: 046c9...dfb

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor tar du opp dette nå, ett år etter kjøpet? Burde du ikke funnet ut av dette da du var og så på valpen?

Anonymkode: 046c9...dfb

Men hjelpe meg, les hva TS skriver. Oppdretter sa at valpen var blitt utredet, så TS tenkte ikke noe mer på det. På ettårskontrollen nevnte hun dette for veterinæren, som ble nysgjerrig og kontaktet oppdretters veterinær. Da viste det seg at oppdretters veterinær aldri hadde utredet valpen, slik oppdretter påsto til TS. Altså er dette ny informasjon for TS, derav denne posten.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...