AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg har aldri besteget et fjell før, kun Kolsåstoppen og Fløyen (begge på respektivt 300 moh, mye mindre fra fot til topp selvfølgelig). Ønsker å bestige Galdhøpiggen neste år, da i løpet av sensommeren. Før den tid vil jeg bestige så mange fjell som mulig, da helst graderende i lengde og tyngde, for å forberede meg på turen. Er overvektig og i dårlig form, med dårlig kondis. Men er ekstremt motivert til dette målet og bestiger fjellet med en ekstremt veltrent venn. Tips? Anonymkode: fa71b...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri besteget et fjell før, kun Kolsåstoppen og Fløyen (begge på respektivt 300 moh, mye mindre fra fot til topp selvfølgelig). Ønsker å bestige Galdhøpiggen neste år, da i løpet av sensommeren. Før den tid vil jeg bestige så mange fjell som mulig, da helst graderende i lengde og tyngde, for å forberede meg på turen. Er overvektig og i dårlig form, med dårlig kondis. Men er ekstremt motivert til dette målet og bestiger fjellet med en ekstremt veltrent venn. Tips? Anonymkode: fa71b...094 Er i starten av 20 åra. Kan kjøpe dyrt turutstyr så gjerne anbefal kjeder/klær man trenger for fjellturer. Anonymkode: fa71b...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Del Skrevet 28. juni 2021 ... Anonymkode: fa71b...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Del Skrevet 28. juni 2021 Hvis du drar på sommeren når det er fint vær, så trenger du ikke noe spesielt utstyr, bare "vanlig" turutstyr, altså mat, jakke som tåler regn o.l. Jeg har vært der og gikk med joggesko (gikk ikke over breen). Syns joggeskoene mine var bedre enn fjellsko. Det er en veldig hard tur hvis man er dårlig trent og har ekstra vekt å bære på, for det går bare oppover og oppover og er ganske bratt. Jeg anbefaler i så fall å gå over breen, for det er en mye lettere og kortere tur. Anonymkode: 93893...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Del Skrevet 28. juni 2021 Oh opp der er det bratt 🙈 på en strekning er det som å gå i en trapp, så bratt er det. Råder deg til å trene litt på å gå i oppoverbakker og trapper før turen 😅 Også på vei ned... det er også bratt 😂 Jeg hadde på for små sko, og ved at skoa pressa på tærne i nedoverbakken så mistet jeg blodomløpet i tærne og de var helt grå da jeg kom ned... Så jeg råder deg å ha med gode sko som passer perfekt!! Anonymkode: ffe99...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Del Skrevet 28. juni 2021 Gode sko med støtte. Dra til en friluftsmagasinet hvis du har de i nærheten. De er flinke til å finne riktig utstyr 🙂 Ellers må du kle deg etter været. Huske å ta med plaster tilfelle gnagsår. Anbefaler at du begynner å trene. Prøv deg på Haglebunatten på Haglebu. Den er bratt, men overkommelig selv for en som er utrent. Men bruk god tid, ta pauser og at det er bedre å snu enn å slite seg helt ut 🙂 Anonymkode: 08ef8...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #7 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis du drar på sommeren når det er fint vær, så trenger du ikke noe spesielt utstyr, bare "vanlig" turutstyr, altså mat, jakke som tåler regn o.l. Jeg har vært der og gikk med joggesko (gikk ikke over breen). Syns joggeskoene mine var bedre enn fjellsko. Det er en veldig hard tur hvis man er dårlig trent og har ekstra vekt å bære på, for det går bare oppover og oppover og er ganske bratt. Jeg anbefaler i så fall å gå over breen, for det er en mye lettere og kortere tur. Anonymkode: 93893...e35 Hvorfor gikk du ikke over breen? Anonymkode: fa71b...094 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 29. juni 2021 #8 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor gikk du ikke over breen? Anonymkode: fa71b...094 Sikkert fordi det er mye venting på brelaget. Fra Spiterstulen står man fritt til å gå når man vil begge veier, selv om det er vesentlig flere høydemeter og en lengre tur i meter. Tar ikke nødvendigvis så mye mer tid likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Del Skrevet 29. juni 2021 Hvis du skal gå fra Juvasshytta så er det ikke rare forberedelsene eller form som trengs. 600 høydemeter. I fint vær er det som en parktur å regne. Litt mer strabasiøst er det fra Spiterstulen Anonymkode: fb27a...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 29. juni 2021 #10 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis du drar på sommeren når det er fint vær, så trenger du ikke noe spesielt utstyr, bare "vanlig" turutstyr, altså mat, jakke som tåler regn o.l. Jeg har vært der og gikk med joggesko (gikk ikke over breen). Syns joggeskoene mine var bedre enn fjellsko. Det er en veldig hard tur hvis man er dårlig trent og har ekstra vekt å bære på, for det går bare oppover og oppover og er ganske bratt. Jeg anbefaler i så fall å gå over breen, for det er en mye lettere og kortere tur. Anonymkode: 93893...e35 Vet ikke om den er kortere da, men den er ikke like bratt da det er bare 700 høydemeter ca. Best å gå fra Spiterstulen. Fin og passe tur det. Starter du tidlig kan du ta Glittertind samme dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Del Skrevet 29. juni 2021 Jeg har gått over breen. Jeg syntes at breførerne gikk akkurat litt for fort i partiet nedenfor breen. Altså ikke på selve breen, men det første stykket. Du trenger å ha litt kondis, og du må tåle å gå i lange oppoverbakker uten å stoppe. Og du trenger fjellsko. Anonymkode: 8cce0...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Del Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har aldri besteget et fjell før, kun Kolsåstoppen og Fløyen (begge på respektivt 300 moh, mye mindre fra fot til topp selvfølgelig). Ønsker å bestige Galdhøpiggen neste år, da i løpet av sensommeren. Før den tid vil jeg bestige så mange fjell som mulig, da helst graderende i lengde og tyngde, for å forberede meg på turen. Er overvektig og i dårlig form, med dårlig kondis. Men er ekstremt motivert til dette målet og bestiger fjellet med en ekstremt veltrent venn. Tips? Anonymkode: fa71b...094 Det tror jeg går helt fint! Det er litt bratt opp, men tenker at det viktigste er at du har trent endel (type gå/jogge ute eller på tredemølle, med puls!) samt trent på å gå i oppoverbakke og litt ulendt terreng (endel steinrøys i starten/slutten). Kondis og styrke i kroppen er det du trenger! Nedover er slitsomt for knær og kan være tungt og risiko for skader hvis du er alt for sliten, men det er kanskje ikke så lett å trene på det. Viktigst å være sterk i bena og lettest mulig i kroppen. Jeg tror ikke du trenger spesifikk fjellbestigningstrening - holder med Kolsåstoppen hvis du gjør det ofte nok. Bor du i nærheten? Kan i tilfelle anbefale Brunkollen - serverer suppe og hjemmebakt brød hver tirsdag og onsdag (? Sjekk nett / Facebook), også fin tur å trene på. anbefaler gode tursko til turen, samt gode joggesko, fine treningsklær og fancy pulsklokke til trening i forkant (trenger ikke være fint og fancy, men kan være litt motiverende om man har råd :)). Begynn i dag! 👍 Anonymkode: 3cae4...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #13 Del Skrevet 29. juni 2021 TS bør gå over breen. Det blir som å gå til Ulriken. Erna Solberg har klart det, da klarer TS det også. Anonymkode: c26bb...565 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Middelmådig Skrevet 29. juni 2021 #14 Del Skrevet 29. juni 2021 Å gå på fjellet er den enkleste sporten egentlig. Du må bare gjøre det! Ikke planlegge så mye. Ta små kjente fjell i nærheten i begynnelsen. Ved erfaring lærer du deg hva du burde ta med og ha på deg 🙂 lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldus Skrevet 29. juni 2021 #15 Del Skrevet 29. juni 2021 Dersom du begynner å gå en del turer nå så går det veldig fint med Galdhøpiggen neste sommer. Har gått fra Juvasshytta med barn. Ha gode sko å gå i ulent terreng så mye du kan på forhånd så har du gjort mye. Om formen er dårlig nå så vil du merke god fremgang denne sommeren, som forhåpentligvis gir god motivasjon til å fortsette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlåSwix Skrevet 30. juni 2021 #16 Del Skrevet 30. juni 2021 Bruk tid på å finne gode sko, som du går inn og som har god støtte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #17 Del Skrevet 30. juni 2021 Tips? - Du finner ut av hvilken rute du ønsker å gå og legger opp trening deretter - Gå vanlige fjellturer med sekk, varier tyngden på sekken (ha vann i flasker el.tilsvarende som kan helles ut dersom du har feilberegnet på hva du vil tåle). Etterhvert som du har gjort dette og kommer i bedre form kan det være greit å få inn noen løpe-økter. Start feks med intervaller, 20 sek løp x 10 sek gange og gjenta i 4 min = 1 min pause og gjenta i totalt 20 minutter. Du skal holde høy fart sånn at du blir sliten. Kondisjon er ferskvare! Helst bør du også trene styrke. Andre viktige ting: du kjøper deg gode sko med støtte til ankelen minst, disse kjøper du i god tid slik at du får gått de inn. Staver kan være kjekt å ha til en nedovertur (avhengig av hvordan knærne dine takler belastningen). Dette får du til 🌸 Anonymkode: 76442...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 30. juni 2021 #18 Del Skrevet 30. juni 2021 Tja. Det er ikkje ein tur i parken. Søk opp video på YouTube og sjå turen. Det er langt og bratt, og det er dårlig gjort å presentere det som så lett. Ja, bestemor kan ha gått turen, Erna Solberg og barn også, men det er likevel langt, bratt og slitsomt. Når det er sagt, sjølvsagt klarer TS det når motivasjonen er der! Og med trening i eit år blir det flott! Men eg syns det er dårlig gjort å legge det fram som enkelt, kort, joggesko-tur uten ekstra behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayo Skrevet 30. juni 2021 #19 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 19.51): Tips? Beste tipset er vel å bevege seg å komme seg i bedre form generelt. Så er tips nummer to å gå i fjellet å kjenne litt på hvordan det er og lære seg litt om hvordan du distribuerer krefter i forhold til tempo og pauser når det er bratt. Du kan slippe unna med å ikke være i toppform hvis du blir flink på dette. Å ta seg tid og ikke stresse gjør turen finere. Jeg måtte lære det siste her på den harde måten. Ellers føler jeg at formen blir fort bedre hvis man tar seg en tur regelmessig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå