AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #21 Skrevet 28. juni 2021 Har du bil? Utforsk nærområdet! Sett deg på kveldene og Finn forskjellige steder (strender, lekeplasser, besøksgård ett nytt tettsted/bysentrum) så finner dere på noe. vi bor i Asker men kan lett kjøre til Drøbak, Vestby, Drammen osv. mange «nye steder» å oppleve, nye steder og gå tur osv. regner det ta på regntøy hopp i sølepytter, lag demning. bak boller, kaker hva som helst. Balanse sykkel som noen sa. eller er all vannlek gøy, kjøp noen rør på typ Biltema så kan van renne gjennom og man kan lage en vannbane, sende knokler feks igjennom. 2.5 år er så gøy man kan endelig finne på skikkelige ting med dem. Jeg elsker å henge med min på 2.5 lillebror på 1.5 er litt stress å ha med rundt.. håper dere får en fin ferie! Anonymkode: e1c05...57a 2
baldrian Skrevet 28. juni 2021 #22 Skrevet 28. juni 2021 Jeg støtter forslagene om å være mye ute, slik at han får brukt energien sin: Lekeplasser, parker og trygge steder i naturen. Ta med en ball og såpebobler. Noe litt mindre tradisjonelt, hvis han er som min sønn var: Kjør med transportmidler - ta en tur med buss, lokaltog eller noe annet dere ikke gjør til hverdags. Er det noe byggeprosjekt i nærheten som ikke har feriepause, finn et trygt sted (de er vanligvis inngjerdet) og se på anleggsmaskinene. 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #23 Skrevet 28. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nope. Man sitter ikke og leser med en toåring i bassenget. Drukning skjer på sekunder. Anonymkode: 51d8b...ad4 Vi løste det ved å ha 2 cm dypt vann i plaskebassenget eller bare sette frem en liten plsstkasse med vann.. moro for 2-åringer likevel. Anonymkode: 50cd0...5cc 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #24 Skrevet 28. juni 2021 Tips : besøk venner med barn på samme alder, dra på badestranda og gjør ting ute.. da aktiviserer han seg selv mye. Å gå å tråkke inne blir begge to litt gale av Anonymkode: 98af2...8ca 3
Hactar Skrevet 29. juni 2021 #25 Skrevet 29. juni 2021 For enkelhets skyld ville jeg tatt med vogn til alle transportetapper, og saumfart nærområdet etter inngjerdete lekeplasser eller andre steder hvor det er litt margin før et innfall blir farlig og må stoppes. Balansesykkel var en hit her også, men jeg ville ikke satt en løs kanon på balansesykkel langs fortauet om du trenger å bevare overskudd. Vogn til egnet område, skoleplass for eksempel, og balansesykkel der. En toåring trenger ikke så mye variasjon. De viktigste er at du finner noen få aktiviteter som fungerer så han får brukt krefter uten at dine krefter blir oppbrukt. 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #26 Skrevet 29. juni 2021 Kjøre buss! Det er kjempegøy når man er 2 Anonymkode: f1f68...1ca 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #27 Skrevet 29. juni 2021 Må bussen ha barnesete eller kan en toåring sitte usikret i setet? Anonymkode: 6df2d...608
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #28 Skrevet 29. juni 2021 Hvis mulig; tilbring tid sammen med venner og/eller familie. Enten at dere drar på besøk, at andre kommer til dere, eller at dere møter folk i parken/på stranda/i skogen/lekeplassen e.l. Da kan du få litt avlasting og voksenkontakt. Samtidig er det supert om barnet har noen å leke med iblant. Anonymkode: 67fd4...71c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #29 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nope. Man sitter ikke og leser med en toåring i bassenget. Drukning skjer på sekunder. Anonymkode: 51d8b...ad4 Man følger jo med. Sitter du ved siden av bassenget må du ikke nistirre på ungen hele tiden. Anonymkode: 88d14...6ce 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #30 Skrevet 29. juni 2021 Jeg tenker også at du må gjøre ting hvor han kan være aktiv. Jeg synes det å gå på tur i skogen er fint- da kan han løpe litt frem og tilbake og det er mye å se. En tur i svømmehallen gjør også at han gjerne blir trett og rolig når dere kommer hjem igjen 😃. Kanskje du kan høre med foreldrene til noen i barnehagen om de er hjemme også? Da kan dere finne på noe sammen med de- en tur i parken eller på lekeplassen. Ellers må du bare tenke at du ikke skal legge listen så høyt. Det er lov med lettvinte måltider, at det er litt rotete osv. Jeg prøver å gjøre så mye husarbeid som mulig mens barna er våken, slik at det blir tid til egentid når de sover! Anonymkode: e3615...0d2 4
Million Skrevet 29. juni 2021 #31 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Hvor i landet bor du? Bor du i nærheten av Hamar, kjørbar avstand? Jeg tenker tilbake på min egen sønn da han var i den alderen, og han var voldsomt fascinert av alt som hadde hjul. Og da selvfølgelig også TOG! Så i flere år fra han var to år bare, reiste vi hver sommer og besøkte Jernbanemuseet på Hamar. Det var kjempepopulært og han storkoste seg. Man kan f.eks. gå ombord i en restaurantvogn og spise vafler der. Inne i en hall har de også det gamle og enormt store damplokomotivet Dovregubben. Man kan gå opp på en trapp og se inn i førerhuset på lokomotivet. Alt sånt er kjempestas for en liten gutt som liker hjul og tog! De hadde selvfølgelig også et sånt lite barne-størrelse tog som barn kunne få kjøre med en runde. VELDIG populært her. Vi tilbragte mange timer på museet hver gang. https://jernbanemuseet.no/ Tar du bilder og fremkaller dem på fotopapir, kan det å sitte og se på dem bli kilde til mange hyggelige stunder der dere snakker om turen og togene og hvor gøy det var der Endret 29. juni 2021 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #32 Skrevet 29. juni 2021 Det er helt normalt å grue seg til sommerferien med små barn hvis man er alene uten mulighet for noe avlastning. Selv har jeg samboer, men vi holder på å pusse opp samtidig som jeg er gravid og sykmeldt. Har ingen besteforeldre eller andre som kan passe. Gruer meg til å måtte aktivisere 3-åringen de tre ukene hun har fri fra barnehagen. Jeg tror mange kjenner på det, selv om vi elsker barna våre og er gode foreldre. Anonymkode: 5804e...c1d 11
litle_my Skrevet 29. juni 2021 #33 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): eller er all vannlek gøy, kjøp noen rør på typ Biltema så kan van renne gjennom og man kan lage en vannbane, sende knokler feks igjennom. Anonymkode: e1c05...57a Må innrømme at jeg spekulerte en stund før jeg forstod at det sannsynligvis var en autokorrekt på gang. 😄 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #34 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 20.26): eller er all vannlek gøy, kjøp noen rør på typ Biltema så kan van renne gjennom og man kan lage en vannbane, sende knokler feks igjennom. Anonymkode: e1c05...57a litle_my skrev (1 time siden): Må innrømme at jeg spekulerte en stund før jeg forstod at det sannsynligvis var en autokorrekt på gang. 😄 Haha. Hvis ikke lurer jeg på hvem som må ofres for den vannleken.. Anonymkode: e3615...0d2 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #35 Skrevet 29. juni 2021 Bokdamen skrev (På 28.6.2021 den 16.02): Jeg vil anbefale at du setter opp en plan for neste dag før du legger deg (se gjerne flere dager under ett). Gå gjennom værmeldingen for uken og velg aktiviteter fra en liste du har satt opp. Del dem i inne og ute, aktivt/kreativ mm. Jeg brukte dette når barnehagen var koronastengt, og det hjalp oss veldig å dele opp dagene og ha en plan. Frokost Formiddagsaktivitet - inne eller ute? Hvis skal dere i så fall? Hva må dere ha med? Pakk sekken i forveien Lunsj - hva er matpakken om dere skal ut og farte? Husk noe mor liker. Kaffe på termos Soving? Hvis mini sover; bruk den tiden på deg selv, ikke husarbeid. Ta en hvil, les en bok i solen eller det som gir deg energi. Ettermiddagsaktivitet - ut om dere ikke var ute på formiddagen. Husk fruktmåltidet hvis de har det i barnehagen, brenner oss ofte på det i helgene med sure/sutrete barn rundt 15 Middag - sett opp ukesmeny og ta en storhandling med mini på slep. Så slipper dere å skulle i butikken «hele tiden». Pass på at handlekurven også inneholder ting til deg. Tenk gjennom hva dere har av leker og ting til kreativ. Liker mini å male? Modellerkitt? Ha det i hus. Dra på biblioteket en gang i uken så dere har nye bøker å kose dere med + en aktivitet å dra dit. Finnes det noen lekeplasser dere ikke har testet? Mange barnehager og skoleplasser blir når tilgjengelige. Sjekk med venner/familie/naboer/andre i bhg når de er hjemme. Lag noen avtaler Dette er kjempelurt! Jeg begynte å bake rundstykker med barnet mitt ganske tidlig - ja det ble veldig grisete men veldig gøy! Så kan man ta med ferdig bakst på tur. Vi har bakt mye rundstykker og matmuffins, havrekjeks med eple er også en hit her. Man trenger ikke gå langt, noen ganger gikk vi en runde med sekken, men spiste nista i hagen. Plaskebasseng er også veldig lurt. Puslespill? Kjempegøy å gjøre sammen. Bildelotto? Anonymkode: 4d5b9...8ad 2
Sensi Skrevet 29. juni 2021 #36 Skrevet 29. juni 2021 Mange gode tips her som også min 2.5 åring likte. Alt ettersom hvordan du bor. Vi har tomannsbolig med liten veranda oppe. Min 2 åring fikk en balje med vann og vannleker i. Lekte der mens jeg slappet av. Veldig populært. Tipset om rør og sende ting gjennom røret var veldig gøy!!! Det vil min 5 åring elske. Trolldeig og male trolldeigen senere. Bruk pepperkakeformer. Det klarer småen. Silkedeig er visst lettere å jobbe med, men har ikke brukt det selv. Gå på stranda: ta med en balje sånn at ungen kam sitte nært deg. Ta med ekstra bøtte og spade. Kanskje et annet barn vil bli med i leken. Da er det takknemlig at de kan ha hver sin. Jeg tok alltid med litt ekstra. Fiske etter krabber. De fiskekrabbe settene kan du lage selv med pinne, snor/hyssing og kleklype til å feste agn på. Let etter sjøstjerner. Lag aqvarium. Husk å slipp ut dyra til slutt da 🤭. Er det et alternativ og mulighet for å sette bort hunden? I ferien bare. Skjønner du ikke vil kvitte deg med den. Kanskje noen har lyst å prøve å ha hund? Jeg har ikke hund selv så aner ikke om dette er en god ide altså. Det får du vurdere. Tanken er at det blir en ting mindre å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #37 Skrevet 29. juni 2021 Vi er på dag to av 3 uker og jeg undrer på om vi kommer oss velbevarte gjennom det. Har en på 4 og en baby, men har både mann og besteforeldre. Selv om vi er på tur eller er ute og leker klarer vi ikke å aktivisere eldste like mye som når han er i barnehagen og han blir fort hissig om ting ikke går hans vei. Vi tenker å dra på en åpen gård og en trampolinepark. Anonymkode: 45892...166 2
MildeMarie Skrevet 1. juli 2021 #38 Skrevet 1. juli 2021 (endret) Du gjør en kjempejobb for toåringen din! Det er ganske slitsomt i den alderen, kjenner meg igjen i det du skriver. En sommer kan kjennes som en evighet, selv om man er glad i den lille knotten sin. Du har fått så mange gode tips, jeg noterer selv😊👍 Her er det vi gjør mye: - «nye» leker på finn, typ bilbane / tårn hvor man slipper bilene fra toppen, en vippe, trampoline. - Hinderløype. - plastelina. - Husarbeid: jeg har klut og knotten har klut. Jeg vasker opp, hun søler med vann ved siden av. Målet er å få gjort ting mens hun er våken, så kan jeg hvile når hun sover. - Klatre på skogsstier for å bruke energi. - Barnehage med sklie ungen klarer å klatre opp i selv. Hvil armene når du kan. - Kar med vann og leker i, og en boks med steiner fra stranda - hun elsker at det sier «plopp». - Store såpebobleflasker (refill) selges med lange, myke pinner oppi. Når toåringen vifter med den, klarer hun å lage bobler selv. Jeg holder flaska, hun flyr med pinnen. - Laget liste med steder å besøke / folk vi kan gjøre avtaler med. Hagen vår var hadde åpning i begge ender, kjøpte disse rimelige elementene og laget gjerde. Må alltid passe på, men mye lettere. https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/kurver-og-oppsamlere/kompostbeholder-530-l-2000018584 Masse lykke til, og god sommer🥰 Endret 1. juli 2021 av MildeMarie 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #39 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 13.09): Det er helt normalt å grue seg til sommerferien med små barn hvis man er alene uten mulighet for noe avlastning. Selv har jeg samboer, men vi holder på å pusse opp samtidig som jeg er gravid og sykmeldt. Har ingen besteforeldre eller andre som kan passe. Gruer meg til å måtte aktivisere 3-åringen de tre ukene hun har fri fra barnehagen. Jeg tror mange kjenner på det, selv om vi elsker barna våre og er gode foreldre. Anonymkode: 5804e...c1d Helt normalt ? Det tviler jeg på Anonymkode: 97723...36c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #40 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Helt normalt ? Det tviler jeg på Anonymkode: 97723...36c Skjerp deg. Da er du åpenbart ikke en aleneforelder. Slutt å vær så forbanna negativ og dømmende mot andre mødre som har det tøft og er slitne. Anonymkode: 3bcd7...00b 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå