AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg spiser gjerne en skål cottage cheese, Kesam uten tilsatt sukker, med litt bær eller frukt og nøtter. Men nøtter er det mye fett i. La oss si jeg velger 20 gram nøtter så er det nesten 120 kcal. Kan spise 150 g mager cottage cheese for å oppnå 120 kcal. Hva er best å velge? Er det nødvendig med nøtter (fett) til frokost og lunch? Trener enten før frokost eller før lunch. Anonymkode: e6963...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Del Skrevet 28. juni 2021 Frukt og bær er ca 8-12 g karbohydrater. Anonymkode: e6963...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Del Skrevet 28. juni 2021 Rett etter trening er en blanding av karbohydrater og protein viktig! Skulle jeg velge en av de bare måtte d bli karbohydrater . Proteiner er viktig å geni seg nok i løpet av dagen. Samt fett. Men ville sjekket med en kostholdsplan sånn at du får dagsbehovet iallefall. Rett etter trening er musklene sulten på karbohydrater å påfyll akkurat da, ca innen en time+ er viktig! Anonymkode: bd3a3...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rett etter trening er musklene sulten på karbohydrater å påfyll akkurat da, ca innen en time+ er viktig! Hvor mange gram sånn ca? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg bør tilføre? Havregrøt feks? Banan? Frukt generelt? Jeg holder på med vektnedgang også, og kan ikke overstige 1200kcal for å komme ned de siste gjenstående kiloene. ts Anonymkode: e6963...4b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Del Skrevet 28. juni 2021 Hvis du ikke løper ultramartaon og sånt trenger du ikke fylle på med karbohydrater, kroppen lager glykogenet den trenger av fett og protein. Merker du at du trenger mer energi kan du spise litt mer fett. Anonymkode: 903aa...2d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 28. juni 2021 #6 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor mange gram sånn ca? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg bør tilføre? Havregrøt feks? Banan? Frukt generelt? Jeg holder på med vektnedgang også, og kan ikke overstige 1200kcal for å komme ned de siste gjenstående kiloene. ts Anonymkode: e6963...4b9 Det er lite kalorier sammen med styrketrening 🙄 går ut i fra du er bitteliten jente da. havregrøt metter godt, jeg har spist mye proteinpannekaker og havregrøt med ekstra proteiner (pulver eller egg) og blåbær. Rett etter trening har jeg ofte en proteinshake og frukt, men det er fordi det er enkelt og matlysten er vanligvis ikke på topp før noen timer etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Del Skrevet 28. juni 2021 Elder Millennial skrev (43 minutter siden): Det er lite kalorier sammen med styrketrening 🙄 går ut i fra du er bitteliten jente da. Trener styrke annen hver dag. Enn så lenge kunn på egenvekt/kroppsvekt. Basisøvelser 12/15 rep x 3 sett. 45-75 min. Har ikke tilgang på senter/manualer i ferien. Går som sagt ned i vekt, men trener styrke samtidig. Så da er det kostholdet (mengden) som er viktigst nå til jeg har kommet ned til ønskevekten. forbrenner ca. 1600 daglig nå. ts Anonymkode: e6963...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 28. juni 2021 #8 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg har også ligget på 1200 samtidig med styrketrening og vektnedgang, så jeg vet litt om hvor vanskelig det kan være😅 i tillegg er jeg vegetarianer. Må si det ble mye ekstra proteinpulver og egg for å få i meg nok proteiner ila dagen, følte det var en kamp å få på plass over 100g proteiner ila dagen med bare 1200 kalorier. Gikk derfor opp til ca 1450 og brukte heller lengre tid på å komme i mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #9 Del Skrevet 30. juni 2021 On 6/28/2021 at 10:09 AM, AnonymBruker said: Hvor mange gram sånn ca? Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg bør tilføre? Havregrøt feks? Banan? Frukt generelt? Jeg holder på med vektnedgang også, og kan ikke overstige 1200kcal for å komme ned de siste gjenstående kiloene. ts Anonymkode: e6963...4b9 Når du trener styrke fungerer kalorier litt annerledes enn noen som bare skal ned i vekt 100 kcal med karbohydrater for deg er ikke det samme for en som er stillesittende. Hos deg vil de karbohydratene brukes til å hjelpe musklene ta opp protein. Du vil ikke lagre de som fett Hos en som ikke trener styrke derimot, vil de karbohydratene lagres som fett. Selv om dere veier like mye. Dersom man trener styrke bruker kroppen maten du spiser annerledes enn om du ikke gjør det. Om du øker karbohydratene litt, så vil kroppen din ta opp mer muskler, og du vil øke forbrenningen din Det er selvsagt en balanse. Spiser du alt for mye vil du gå opp i vekt. Selv økte jeg kalorimengden med noe 300-500 kcal om dagen da jeg begynte trene styrke, og vekten min stod stille på 50kg. Jeg spiser nå en porsjon ris hver dag e.l uten å gå opp i vekt. Spiser selvsagt mye proteiner. Du kan nok drikke en proteinshake sammen med noe karbohydrater i tillegg til det du spiser når, uten å legge på deg, du vil gå opp i muskelmasse. (Forklaringen over er en forenkling. om man kun spiser 100 kcal med karb hver dag og ingenting annet, så lagres det selvsagt ikke som fett). Anonymkode: 42b9e...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #10 Del Skrevet 30. juni 2021 On 6/28/2021 at 11:36 AM, Elder Millennial said: Jeg har også ligget på 1200 samtidig med styrketrening og vektnedgang, så jeg vet litt om hvor vanskelig det kan være😅 i tillegg er jeg vegetarianer. Må si det ble mye ekstra proteinpulver og egg for å få i meg nok proteiner ila dagen, følte det var en kamp å få på plass over 100g proteiner ila dagen med bare 1200 kalorier. Gikk derfor opp til ca 1450 og brukte heller lengre tid på å komme i mål. Du spiser kanskje ikke soya? Soyaprodukter med mye protein er som regel det letteste, men mange ønsker ikke spise mye av det. Utenom soya finnes det linsepasta på tights.no som har brukbar mengde protein. Vet ikke om du har hørt om seitan, men det har altså rundt 75g protein og 370 kcal (!) Så har du noen fettkilder som også har type 25-30g protein som gresskarkjerner, solsikkekjerner osv Skal sies at man sannsynligvis kan spise mer i kcal uten å gå særlig opp i fett om man spiser magre proteinkilder som for eks linser. Men da kan man ikke bruke fettete sauser, oljer eller annet kaloririke greier som smak. Da må man lage type krydret linsesuppe eller lignende. Anonymkode: 42b9e...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elder Millennial Skrevet 30. juni 2021 #11 Del Skrevet 30. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du spiser kanskje ikke soya? Soyaprodukter med mye protein er som regel det letteste, men mange ønsker ikke spise mye av det. Utenom soya finnes det linsepasta på tights.no som har brukbar mengde protein. Vet ikke om du har hørt om seitan, men det har altså rundt 75g protein og 370 kcal (!) Så har du noen fettkilder som også har type 25-30g protein som gresskarkjerner, solsikkekjerner osv Skal sies at man sannsynligvis kan spise mer i kcal uten å gå særlig opp i fett om man spiser magre proteinkilder som for eks linser. Men da kan man ikke bruke fettete sauser, oljer eller annet kaloririke greier som smak. Da må man lage type krydret linsesuppe eller lignende. Anonymkode: 42b9e...933 Jeg har prøvd mye rart, det største problemet for min del er at jeg ikke synes det smaker særlig godt. Jeg har linser og kikerter i mye, men soya og seitan er jeg ikke så glad i, synes mye typiske kjøtt erstatninger smaker krydret papp😅🙈 Grunnen til at jeg har så lavt kaloriinntak er at jeg er ganske inaktiv med en stillesittende kontorjobb og en travel hverdag i tillegg til at jeg bare er 157 høy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Del Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 8.54): Når du trener styrke fungerer kalorier litt annerledes enn noen som bare skal ned i vekt 100 kcal med karbohydrater for deg er ikke det samme for en som er stillesittende. Hos deg vil de karbohydratene brukes til å hjelpe musklene ta opp protein. Du vil ikke lagre de som fett Hos en som ikke trener styrke derimot, vil de karbohydratene lagres som fett. Selv om dere veier like mye. Dersom man trener styrke bruker kroppen maten du spiser annerledes enn om du ikke gjør det. Om du øker karbohydratene litt, så vil kroppen din ta opp mer muskler, og du vil øke forbrenningen din Dette er interresant! Takk for innspill! Det som er utfordringen, er at jeg har en jobb hvor jeg kan ha en uke hvor jeg får trent 2-4 ganger i uken, også kan det gå 4-5 dager før jeg får trent igjen. Så da lurer jeg på. Bør jeg kun spise ekstra karbohydrater samme dag jeg trener, men holde igjen de dagene jeg ikke trener? ts Anonymkode: e6963...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 2. juli 2021 #13 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 10.01): Jeg spiser gjerne en skål cottage cheese, Kesam uten tilsatt sukker, med litt bær eller frukt og nøtter. Men nøtter er det mye fett i. La oss si jeg velger 20 gram nøtter så er det nesten 120 kcal. Kan spise 150 g mager cottage cheese for å oppnå 120 kcal. Hva er best å velge? Er det nødvendig med nøtter (fett) til frokost og lunch? Trener enten før frokost eller før lunch. Anonymkode: e6963...4b9 Hva er målet med styrketreningen: bli sterke, bygge muskler, redusere fettprosent? Disse tingene avgjør hvordan du bør spise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 2. juli 2021 #14 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 30.6.2021 den 8.54): Når du trener styrke fungerer kalorier litt annerledes enn noen som bare skal ned i vekt 100 kcal med karbohydrater for deg er ikke det samme for en som er stillesittende. Hos deg vil de karbohydratene brukes til å hjelpe musklene ta opp protein. Du vil ikke lagre de som fett Hos en som ikke trener styrke derimot, vil de karbohydratene lagres som fett. Selv om dere veier like mye. Anonymkode: 42b9e...933 Lagres som fett GITT at en er i kalorioverskudd over tid, hvorvidt en trener eller ei er mindre viktigmfor vektøkning alene. Ellers helt sant. kroppen forbruker energi annerledes hos et aktivt menneske enn hos et inaktivt. Energien vil gå med til å prestere på trening, bygge opp igjen muskulatur, varmeproduksjon mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Del Skrevet 2. juli 2021 14 minutter siden, Lill3My said: Lagres som fett GITT at en er i kalorioverskudd over tid Om du leser hele innlegget mitt, så skriver jeg det... Anonymkode: 42b9e...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Del Skrevet 4. juli 2021 Lill3My skrev (På 2.7.2021 den 8.01): Hva er målet med styrketreningen: bli sterke, bygge muskler, redusere fettprosent? Disse tingene avgjør hvordan du bør spise Nettopp. Og hvilket kosthold som fungerer til hva, vet ikke jeg. Jeg trenger først og fremst bli sterk, men ønsker også å redusere fettprosent. ts Anonymkode: e6963...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nettopp. Og hvilket kosthold som fungerer til hva, vet ikke jeg. Jeg trenger først og fremst bli sterk, men ønsker også å redusere fettprosent. ts Anonymkode: e6963...4b9 For å redusere fettprosent må du være i kaloriunderskudd. Ingen vits i å spise hele tiden om man vil ned i vekt. Prøv fasting. Anonymkode: f0340...e34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 4. juli 2021 #18 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp. Og hvilket kosthold som fungerer til hva, vet ikke jeg. Jeg trenger først og fremst bli sterk, men ønsker også å redusere fettprosent. ts Anonymkode: e6963...4b9 Hvordan spiser du NÅ? Greit å ta utgangspunkt i det for,å se hvilke endringer som er aktuelle for deg. generelt,vil de fleste ha nytte av å 1. spise lite prosessert mat: mer frukt og grønt, egg, rene kjøttstykker fremfor farseprodukter osv. Tenk at 80% av det du spiser skal være mat av god kvalitet, 2. inkludere proteinkilde i alle måltider 3. øke inntaket av grønnsaker 4. kutte ut alle,flytende kalorier (melk, juice ol) som gir kalorier uten å Mette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå