Gjest WhisperingWind Skrevet 28. juni 2021 #21 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi er pakistanere, er full fest hver gang noen kommer på besøk. Anonymkode: 67d72...fea 😅
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #22 Skrevet 28. juni 2021 Synes det er rart å ikke servere noe til besteforeldre som stikker innom. I grunnen uhøflig. Den generasjonen er mye mer vant til «stikk innom» besøk. Jeg er ikke veldig glad i uanmeldte besøk, men bestemoren min sier jeg ikke nei til. Hun får selvsagt kaffe + ev en beødskive om hun blir en stund. Anonymkode: 3430c...ac3 5
Arkana Skrevet 28. juni 2021 #23 Skrevet 28. juni 2021 Nå er besøk her omtrent alltid avtalt så gjester får alltid servering. Ved uanmeldt besøk kan det variere, men vi har alltid frukt, kjeks i skapet eller noe i fryseren og ingredienser til vaffelrøre tror jeg de fleste har tilgjengelig og kan slenge sammen i en fei. Når det er sagt synes jeg ikke det er skammelig å ikke servere mat til folk som kommer på uanmeldt besøk, og jeg tviler også på at de som kommer uanmeldt forventer noe som helst. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 28. juni 2021 #24 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette var spontan besøk, hadde ingenting klart og skulle reise bort. Vi endte opp med pizza ifra pizza bakeren, men det er noe besteforeldrene ikke spiser. Anonymkode: 124a0...8b2 Dere bestilte dette etter de dro? De fleste spiser vel lunsj rundt kl 12 og middag igjen ca kl 16.00. Sånn sett kom de jo «imellom måltid». Du serverte kaffe, brus og kjeks, og dermed så har du jo servert noe. Når man ikke vet at man får besøk er det vanskelig å planlegge at man skal begynne å steke opp vafler, spesielt om det er søndag og man ikke har alle ingrediensene. Frem til 1980,90 og 2000 tallet har det vært veldig vanlig å servere kake til kaffen. Eller annen bakst: boller, wienerbrød, kanelsnurr, lefse, Smørbrød, vaffel. osv. Min oppfatning er at dette er en døende kultur, det er nok færre som har fryser og kjøleskap forberedt med bakst i tilfelle man får besøk. Det var vel sånn sett også mer vanlig at noen bare «stakk innom» før i tiden. Da hadde man ikke samme forhold til mobil som idag, så uventede besøk var kanskje mer vanlig.. Jeg klarer ikke helt å se at dere har gjort noen store feil med å ikke tilby mat, da dere har satt frem «noe» å bite i. Men, det kan jo være lurt å lære noe fra fortiden. Å ha noe bakst som er enkelt å servere, liggende i fryseren, er kanskje ikke så dumt likevel.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #25 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette var spontan besøk, hadde ingenting klart og skulle reise bort. Vi endte opp med pizza ifra pizza bakeren, men det er noe besteforeldrene ikke spiser. Anonymkode: 124a0...8b2 Hvis dere bestilte pizza og de valgte å ikke spise av den kan de jo ha det så godt. Men litt sært å ikke tilby så mye som et glass vann, en kaffekopp eller tekopp synes jeg. Anonymkode: ac62f...486
Illuminatum Skrevet 28. juni 2021 #26 Skrevet 28. juni 2021 reiseglad skrev (11 timer siden): Det var litt snålt å ikke servere verken tørt eller vått. Jeg ville laget om ikke annet enn sein lunsj, med brødskiver med kokte egg eller en salat med litt godt i. Evt stekt vafler. Helt enig med deg. Det er jo også snakk om farfar som er vokst opp med en tradisjon at en kan besøke folk uten å søke på forhånd. Noen brødskiver og kaffe klarer vel alle å få frem. 3
tirben Skrevet 28. juni 2021 #27 Skrevet 28. juni 2021 Selvfølgelig gir vi mat til gjester, uanmeldt eller varslet besøk. Jeg har alltid halvstekte rundstykker i fryseren og pålegg har vi også, så da er det greit å slenge sammen noe. Har også alltid toro bakemiks i skapet, så kan også bake en kake i full fart hvis det kommer noen. Synes synd på besteforeldrene som ikke fikk servert noe.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #28 Skrevet 28. juni 2021 Her serveres det kun mat dersom besøk er avtalt på forhånd. Heldigvis bor vi såpass langt unna alle at vi slipper unna uanmeldte besøk, det var noen forsøk når vi flyttet hit, men siden vi enten alltid var borte eller på vei ut døra når de kom, har de sluttet med det. Anonymkode: 758aa...8a2
Kontorotta Skrevet 28. juni 2021 #29 Skrevet 28. juni 2021 Ser vi er flere som tolker innlegget forskjellig. Jeg tolker at de serverte kaffe, brus og kjeks, men hadde spurt om de skulle ha noe annet om de hadde blitt lenger. Hos oss kunne det godt endt opp med bare kaffe, te eller vann, da jeg har en mann i hus som ikke kan ha bakevarer eller kjeks i hus. Jeg vil gjerne ha noe på lur, sånn i tilfelle vi får uanmeldte gjester. Men alt slikt forsvinner i det store sluket. Nå på denne tiden av året, kan det også hende at kjøleskapet er tomt på søndager. Dette fordi vi farter litt mellom hytte og hus. Ikke alltid jeg har nok brød i hus til å servere gjester, eller melk. Snur jeg rundt på problemstillingen, ville jeg nok tatt med meg en pose boller, ei kake, eller noe annet å bite i, om jeg hadde dratt på uanmeldt besøk til barn og med tiden barnebarn. Jeg hadde heller ikke reagert på det om jeg ikke hadde fått noe servert. Rett og slett ut fra egne erfaringer. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #30 Skrevet 28. juni 2021 Alle som kommer innom her får tilbud om et eller annet, det handler om gjestfrihet. Kaffe eller te, brus hvis vi har, kjeks/bakst/noen sjokoladebiter eller liknende er absolutt minimum. Så utrolig stusselig om gjestene skal sitte uten vått eller tørt i timesvis! Vi har jo lyst til at de skal komme tilbake... Anonymkode: 89549...23e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #31 Skrevet 28. juni 2021 Jeg hadde servert kaffe, men jeg har null liggende (verken i skap eller i fryser) som kan serveres til drop in-besøk. Har rett og slett ikke kaker, kjeks, boller osv. liggende. Jeg har jo brødskiver, men det er hvitost eller syltetøy som eneste pålegg. Kan ikke se for meg at det er så fristende. Hadde såklart servert noe om det var meldt på forhånd. Men nå kom de uanmeldt, da kan de ikke forvente noe som helst. Anonymkode: 183bc...839 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #32 Skrevet 28. juni 2021 Dette besøket hadde fått kaffe/te/vann/brus og noe lett som kjeks eller is. Er litt uklart for meg om TS serverte dette, eller hadde kommet til å gjøre det hvis besøket var lenger. Hadde besøket var lenger, hadde jeg servert noe mer - en omelett, pizza eller lignende - alt ettersom hva jeg har tilgjengelig (noe som ikke alltid er noe å servere gjester) Anonymkode: 1650a...edb
Sola de Skrevet 28. juni 2021 #33 Skrevet 28. juni 2021 Jeg pleier å lage til alt etter hvem som er besøk. Til treningsvenner blir det oppskåret frukt og isvann, da vi har treningsøkt, mens til andre, kan det være alt fra kaffe og iskrem til snitter og full flereretters middag. Venter gjester i dag, og de blir tilbydt hva som er til middag i dag.
Tanuki Skrevet 28. juni 2021 #34 Skrevet 28. juni 2021 Det er da vanlig å tilby noe drikke og bite i ved besøk? Spesielt om det er besteforeldre? ? Får jeg gjester, uavhengig om det er avtalt eller ikke, er noe av det første jeg gjør å spørre om vedkommende vil ha noe å drikke. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #35 Skrevet 28. juni 2021 Jeg serverer alltid noe når jeg får besøk, er det veldig kort byr jeg på drikke, over 30 min vil jeg som regel alltid finne frem noe: frukt, nøtter,snacks. Blir det 2-3 timer vil jeg by på mat, finner frem det jeg har. Hadde syntes det var kjipt å være på besøk i 3 timer uten å få tilbud om noe/spørsmål om jeg var sulten. Anonymkode: b8c85...239
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #36 Skrevet 28. juni 2021 Tilbyr alltid noe, som frukt, nøtter, brød, kjeks, boller eller hva vi nå har samt det de ønsker av drikke. Er veldig lite gjestfritt å ikke tilby noe, tror jeg hadde følt meg lite velkommen. Anonymkode: d6929...e4a 1
Perleugla Skrevet 28. juni 2021 #37 Skrevet 28. juni 2021 Alle som stikker innom meg må gjerne be om mat. Brødskiver har vi alltid. Noe voldsom oppdekning til ubedt besøk forekommer ikke.
Nuith Skrevet 28. juni 2021 #38 Skrevet 28. juni 2021 Jeg tolket også TS som at gjestene ble servert kaffe og kjeks, det synes jeg at holder for et 3-timers besøk der de ikke kom "rett før middag" (etter min klokke). Slik gjør jeg det: gjester som er innom mindre enn 30 minutter blir ikke servert noe, eller max tilbudt et glass vann eller en kopp kaffe. (I denne kategorien finner vi mye foreldre som skal hente barna sine hos oss, og blir stående og skravle i 15 minutter på trappa - mens huset vårt ser bombet ut og jeg BURDE hjulpet til med lekser eller gitt minstebarnet en flaske, så jeg vil absolutt ikke dra ut besøket enda mer.) Gjester som er innom mer enn 30 minutter blir tilbudt vann/kaffe (eller te eller saft, brus har vi omtrent aldri i hus) og "litt snacks" (setter frem kjeks, en skål potetgull/sjokolade, eller en boks med is+diverse saus dersom det er varmt ute). Kaker har vi aldri i fryseren, og å sette igang med baking når gjestene står på døra ser veldig usosialt ut. Når vi som bor i huset skal spise et måltid, tilbyr vi selvfølgelig besøket dette også ("Vi skal spise middag rundt 17:00, det blir curry til oss voksne og kyllingfilét med ris og grønne erter til barn-som-er-kresen, kan noen av delene friste?" eller "nå er det snart kveldsmattid for ungene, jeg tenkte jeg kunne steke opp noen vafler om dere har lyst på?"). Men vi lager ikke et ekstra måltid utenom våre normale måltidstider bare fordi vi har besøk. Og i tilfellet til TS så var gjestene hjemmefra i 4 timer og fikk både drikke og kjeks, de klarer de å lage seg sin egen middag når de kommer hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #39 Skrevet 28. juni 2021 Alle som sier de setter fram noe - har dere alltid noe i bakhånd? For det er jo ikke alle som har? Jeg har ikke noe jeg kan servere. Har kanskje en banan eller et eple, men ikke nøtter, kjeks, is eller kake. Anonymkode: 183bc...839 1
Jerry Lee Skrevet 28. juni 2021 #40 Skrevet 28. juni 2021 Spør om de vil spise med meg. Noen takker nei..."Vi har nettopp spist". De får kaffe/te/saft/brus og kjeks og/eller frukt. De som takker ja får spise med meg det jeg måtte ha i skap og kjøl. Blir de lenge tiner jeg noe småtteri fra fryser'n. Alt avhenger av hvem det er og lengden på besøket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå