AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Del Skrevet 26. juni 2021 Har hatt 2 MA på rad. Har ingen barn. Begge embryoene døde i uke 8. Livmor/eggstokker har sett fint ut på ultralyd. Ble gravid med en gang, første gang vi prøvde, og andre gangen gikk det den tredje gangen. Vet ikke om MA'ene skyldes ren uflaks eller ikke. Vurderer å ta en fertilitetssjekk av både meg og samboer. Selv om jeg har kommet til uke 8 begge gangene, kan det vel skyldes at enten mine egg eller hans sperm er dårlig? Noen som har erfaring med dette? Har lest litt om Medicus og deres fertilitetssjekk. Noen som kan anbefale dette eller andre steder? Bor i Oslo. Anonymkode: 55717...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvo Skrevet 26. juni 2021 #2 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg kan anbefale Medicus i Oslo i allefall :) Tok fertilitetssjekk i slutten av 2019. Det er en undersøkelse som består av blodprøver, innvendig ultralyd og en lang samtale. Der avdekkes eventuelle risikofaktorer for spontanabort. Fikk raskt og omfattende svar fra de, tipper skrivet jeg fikk tilbake var på 10 sider. Gynekologen der kunne «gå god» for at jeg hadde nok og så gode egg at det ville være mulig for meg å bli gravid i nesten 10 år fremover. Det var riktignok et spørsmål om tid for min del :) Samboeren tok en spermprøve i Oslo en plass. Der fikk han svar en time etter avlevering så det var effektive greier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #3 Del Skrevet 27. juni 2021 Juvo skrev (På 26.6.2021 den 10.18): Jeg kan anbefale Medicus i Oslo i allefall Tok fertilitetssjekk i slutten av 2019. Det er en undersøkelse som består av blodprøver, innvendig ultralyd og en lang samtale. Der avdekkes eventuelle risikofaktorer for spontanabort. Fikk raskt og omfattende svar fra de, tipper skrivet jeg fikk tilbake var på 10 sider. Gynekologen der kunne «gå god» for at jeg hadde nok og så gode egg at det ville være mulig for meg å bli gravid i nesten 10 år fremover. Det var riktignok et spørsmål om tid for min del Samboeren tok en spermprøve i Oslo en plass. Der fikk han svar en time etter avlevering så det var effektive greier. Takk for svar! 😊 Hva viser blodprøvene, er det kvaliteten på eggene? Hvor lang tid tok samtalen og hvor lang tid tok det før du fikk svar fra de? Er det en grunn til at samboeren din ikke tok spermprøve på samme sted? Bare nysgjerrig del gjerne hvor han tok spermprøve hvis du vil! En time etter avlevering var utrolig raskt! Anonymkode: 55717...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. juni 2021 #4 Del Skrevet 27. juni 2021 Så trist å høre at du har opplevd to MA på rad det er hjerterått. Man begynner virkelig å lure på om det er noe galt med en selv eller mannen, jeg vet. Men det er dessverre vanlig å oppleve flere aborter, og jeg vil sterkt tro at dette bare er uflaks. Jeg har hatt fire aborter og alle har blitt klassifiserte som helt vanlige og årsaken kun er uflaks (har også barn, så dette backer opp om det). Det er Medicus jeg har vært tilknyttet til, og kan varmt anbefale dem. Mulig du kan be om en privat utredning, kan ikke så mye om det ettersom jeg hovedsakelig har vært offentlig henvist. Men det er i alle fall først ved tre aborter at man får utført en utredning for habituell abort. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg forsøkt å slå meg til ro med at MA'ene har vært uflaks, og prøvd videre å bli gravid. Dere høres fertile ut, så forhåpentligvis er du gravid igjen snart. Og blir du det så anbefaler jeg tett kontakt med lege/gynekolog. Pga. tidligere erfaringer skal du kunne få henvisning til tidlig utralyd og evnt. annen oppfølging. Kanskje medisin om gynekologen anbefaler det. Og skulle du mot alle odds miste igjen så vil du bli henvist til habituell abort-utredning. Men satser absolutt på at det ikke skjer Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Del Skrevet 27. juni 2021 Amatariel skrev (1 time siden): Så trist å høre at du har opplevd to MA på rad det er hjerterått. Man begynner virkelig å lure på om det er noe galt med en selv eller mannen, jeg vet. Men det er dessverre vanlig å oppleve flere aborter, og jeg vil sterkt tro at dette bare er uflaks. Jeg har hatt fire aborter og alle har blitt klassifiserte som helt vanlige og årsaken kun er uflaks (har også barn, så dette backer opp om det). Det er Medicus jeg har vært tilknyttet til, og kan varmt anbefale dem. Mulig du kan be om en privat utredning, kan ikke så mye om det ettersom jeg hovedsakelig har vært offentlig henvist. Men det er i alle fall først ved tre aborter at man får utført en utredning for habituell abort. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg forsøkt å slå meg til ro med at MA'ene har vært uflaks, og prøvd videre å bli gravid. Dere høres fertile ut, så forhåpentligvis er du gravid igjen snart. Og blir du det så anbefaler jeg tett kontakt med lege/gynekolog. Pga. tidligere erfaringer skal du kunne få henvisning til tidlig utralyd og evnt. annen oppfølging. Kanskje medisin om gynekologen anbefaler det. Og skulle du mot alle odds miste igjen så vil du bli henvist til habituell abort-utredning. Men satser absolutt på at det ikke skjer Lykke til! Tusen takk for svar! 💗 Har lest hva du har gått gjennom, og at du er gravid igjen, gratulerer sååå mye!! 😄 Ja, det er nok som du sier. At det kun er uflaks! Tiden går så utrolig sakte, og alle rundt meg har barn og/eller er gravide. Det er skikkelig tøft. Så jeg vil bare få svar på om det kan være noe annet. Vi tenker uansett bare å fortsette å prøve, så får vi se om vi tar kontakt med Medicus eller noen andre etterhvert. Vet at jeg skal få hjelp til støttemedisiner neste gang jeg blir gravid. Er kjempe redd for at det skal være noe galt den gangen også. Men man får ikke gjort så mye fram til neste positive graviditetstest. Vet du om det er mulig å få fastlegen til å henvise til gynekologen min om at jeg skal ha tidlig ultralyd neste gang selv om jeg "bare" har mistet to ganger før? Tusen takk! Anonymkode: 55717...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. juni 2021 #6 Del Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet du om det er mulig å få fastlegen til å henvise til gynekologen min om at jeg skal ha tidlig ultralyd neste gang selv om jeg "bare" har mistet to ganger før? Tusen takk! Ja det bør absolutt gå. Er nok litt forskjell fra lege til lege, men de fleste forstår nok hvor psykisk utmattende det er å vente ved ny graviditet. Mange får henvist TUL etter "bare" en abort bak seg. Skulle bare mangle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvo Skrevet 27. juni 2021 #7 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar! 😊 Hva viser blodprøvene, er det kvaliteten på eggene? Hvor lang tid tok samtalen og hvor lang tid tok det før du fikk svar fra de? Er det en grunn til at samboeren din ikke tok spermprøve på samme sted? Bare nysgjerrig del gjerne hvor han tok spermprøve hvis du vil! En time etter avlevering var utrolig raskt! Anonymkode: 55717...e7a Resultatet var en samlet oversikt over livsstilen min(kosthold,vekt osv), tidligere graviditeter, evnt sykdommer, eggstokk-kapasitet/funksjon, AMH/FSH verdier, ultralyden av livmor,eggstokker og eggledere. Selve samtalen og ultralyden tok kanskje 1.5 time eller noe sånt. Jeg tok min sjekk som sagt for en del år siden da jeg ville fullføre en ny utdanning før evnt barn Samboeren min tok en test etter at vi aktivt gikk inn for å bli gravide ifjor vinter. Visste ikke det, men det var også visstnok på Medicus i Oslo. De ringte etter en time og fortalte resultatet på telefonen, også fikk han en mail dagen etter med litt mer informasjon Jeg har 4 spontanaborter bak meg (1 av de MA) og sitter her ganske så gravid nå ☺️ Det gikk raskt å bli gravid. Denne gangen begynte jeg på blodfortynnende og progesteronstøtte med en gang for å minske sjansen for en spontanabort. Endret 27. juni 2021 av Juvo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Del Skrevet 28. juni 2021 Juvo skrev (18 timer siden): Resultatet var en samlet oversikt over livsstilen min(kosthold,vekt osv), tidligere graviditeter, evnt sykdommer, eggstokk-kapasitet/funksjon, AMH/FSH verdier, ultralyden av livmor,eggstokker og eggledere. Selve samtalen og ultralyden tok kanskje 1.5 time eller noe sånt. Jeg tok min sjekk som sagt for en del år siden da jeg ville fullføre en ny utdanning før evnt barn Samboeren min tok en test etter at vi aktivt gikk inn for å bli gravide ifjor vinter. Visste ikke det, men det var også visstnok på Medicus i Oslo. De ringte etter en time og fortalte resultatet på telefonen, også fikk han en mail dagen etter med litt mer informasjon Jeg har 4 spontanaborter bak meg (1 av de MA) og sitter her ganske så gravid nå ☺️ Det gikk raskt å bli gravid. Denne gangen begynte jeg på blodfortynnende og progesteronstøtte med en gang for å minske sjansen for en spontanabort. Så fantastisk å høre! Det gir meg håp om at jeg også kan bli gravid igjen og forhåpentligvis fullføre graviditeten! Takk for alle svar! Lykke til med resten av graviditeten ☺️ Anonymkode: 55717...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå