AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Jeg synes det er spennende å høre om hvordan tidligere gatehunder fra utlandet fungerer i sine nye hjem her i Norge. Er det noen som vil fortelle hvordan deres hund har opplevd oplevd overgangen og fungerer i dag? Anonymkode: ecfe2...db2
Hengebuksvinet Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Det er vel "dessverre" ikke lov lengre. Vet om folk der det har gått begge veier. En fikk den beste familiehunden jeg vet om, en annen fikk en engstelig og upålitelig hund. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 SS skrev (13 timer siden): Det er vel "dessverre" ikke lov lengre. Vet om folk der det har gått begge veier. En fikk den beste familiehunden jeg vet om, en annen fikk en engstelig og upålitelig hund. Pga corona eller andre ting? Anonymkode: 1832a...6e9
Hengebuksvinet Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Pga corona eller andre ting? Anonymkode: 1832a...6e9 Det ble forbudt å importere gatehunder en god stund før korona. Derfor er det viktig å kjøpe registrert hund, om du bor i utlandet og vil ha med hunden til Norge. 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Vi ble lurt til å ta i mot en «omplasseringhund». Fant ikke ut av at det var en gatehunder fra Hellas før organisasjonen som importerte dem tok kontakt for å høre hvordan det gikk. Hunden var totalt ødelagt og klarte til slutt å stikke av. Løpte ut i veien og ble drept av en bil. Anonymkode: 71769...163 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi ble lurt til å ta i mot en «omplasseringhund». Fant ikke ut av at det var en gatehunder fra Hellas før organisasjonen som importerte dem tok kontakt for å høre hvordan det gikk. Hunden var totalt ødelagt og klarte til slutt å stikke av. Løpte ut i veien og ble drept av en bil. Anonymkode: 71769...163 Så utrolig trist å høre. Men det hørtes ikke ut som den hunden hadde det godt i levende live heller 😭 Anonymkode: ecfe2...db2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pga corona eller andre ting? Anonymkode: 1832a...6e9 For å hindre spredning av parasitter som sprer seg og tar livet av norske hunder. Anonymkode: 39fce...44a 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har en gatehund fra Ungarn. Hun var veldig redd og underdanig da vi fikk henne (kom med fly.) Hun kastet seg ned på bakken ved enhver brå bevegelse eller høye stemme fra meg, og hun tok ingen kontakt med oss, feks ved å vise at hun ville ut, var sulten. Ville ikke kose, men fant seg bare i det, liksom. Hun gjorde fra seg inne første uken på grunn av stress tror jeg. Men jeg bare innførte rutine med faste turer og lot henne være i fred ellers. Lot henne gå løs i skogen, hun var uansett veldig redd for å komme bort fra meg. Og en dag, etter ca to uker, tok hun plutselig initiativ til å leke med meg på en morgentur. Litt forsiktig først, og så slapp hun seg løs når hun så at jeg var med på (jage)leken. Altså, det smeltet hjertet mitt så utrolig mye. Hun er en enkel hund idag. Elsker å være med på det som skjer, kan fint være alene hjemme. God venn med ungene, som hun alltid har vært beskyttende overfor. (Bjeffer bort fremmede menn som nærmer seg barna.) Men hun er ekstremt avhengig av meg, følger meg hvor jeg enn går, og ligger og følger meg med blikket når vi er i stuen 🤣🧐 Anonymkode: 080d7...434 9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 15.35): Jeg har en gatehund fra Ungarn. Hun var veldig redd og underdanig da vi fikk henne (kom med fly.) Hun kastet seg ned på bakken ved enhver brå bevegelse eller høye stemme fra meg, og hun tok ingen kontakt med oss, feks ved å vise at hun ville ut, var sulten. Ville ikke kose, men fant seg bare i det, liksom. Hun gjorde fra seg inne første uken på grunn av stress tror jeg. Men jeg bare innførte rutine med faste turer og lot henne være i fred ellers. Lot henne gå løs i skogen, hun var uansett veldig redd for å komme bort fra meg. Og en dag, etter ca to uker, tok hun plutselig initiativ til å leke med meg på en morgentur. Litt forsiktig først, og så slapp hun seg løs når hun så at jeg var med på (jage)leken. Altså, det smeltet hjertet mitt så utrolig mye. Hun er en enkel hund idag. Elsker å være med på det som skjer, kan fint være alene hjemme. God venn med ungene, som hun alltid har vært beskyttende overfor. (Bjeffer bort fremmede menn som nærmer seg barna.) Men hun er ekstremt avhengig av meg, følger meg hvor jeg enn går, og ligger og følger meg med blikket når vi er i stuen 🤣🧐 Anonymkode: 080d7...434 Tusen takk for at du deler. Det er godt å høre at det er gode historier om gatehunder også. Du har nok gjort en god jobb med hunden din. Anonymkode: ecfe2...db2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #10 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 15.30): For å hindre spredning av parasitter som sprer seg og tar livet av norske hunder. Anonymkode: 39fce...44a Forstår den, samtidig synes jeg det er trist. Skulle jeg hatt hund skulle det bli en gatehund, men ser nå at det er jo uaktuelt. Anonymkode: 1832a...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #11 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Forstår den, samtidig synes jeg det er trist. Skulle jeg hatt hund skulle det bli en gatehund, men ser nå at det er jo uaktuelt. Anonymkode: 1832a...6e9 Det er plenty med hunder her som trenger et godt hjem, hvorfor er ikke de gode nok? Anonymkode: dfcd9...7e2 13
Reveenka Skrevet 27. juni 2021 #12 Skrevet 27. juni 2021 Sjekk FOD eller ditt lokale omplasseringsssenter. Det er nok av norske hunder som har hatt det dritt, som er blitt forlatt, reddet fra dyrehoardere, vanskjøtsel osv osv. Hvis det er den tragiske skjebnen som appellerer trenger du ikke se langt. 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er plenty med hunder her som trenger et godt hjem, hvorfor er ikke de gode nok? Anonymkode: dfcd9...7e2 Typisk for de norske omplasseringshundene er at de er store hunder rundt året, som ikke har fått noen oppdragelse. De virker av og til umulige å få orden på. Jeg har adoptert fra budadogs, en gjeng med norske veterinærer i Ungarn. De hundene er sjekket etter alle kunstens regler før man får dem. Min far har også adoptert derfra, og mer lojale (og friske!) hunder skal man lete lenge etter. Atferdsproblemene har vært småtterier i forhold til de som ofte blir beskrevet hos FOD-hundene, og fra utlandet er det mange flere små hunder. Jeg mener det er merkelig og dobbeltmoralsk at man ikke kan adoptere en gatehund, men at det går helt fint med en rasehund fra en såkalt "valpefabrikk" i utlandet. Håper de endrer denne loven igjen. Anonymkode: 080d7...434 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #14 Skrevet 27. juni 2021 Reveenka skrev (6 minutter siden): Sjekk FOD eller ditt lokale omplasseringsssenter. Det er nok av norske hunder som har hatt det dritt, som er blitt forlatt, reddet fra dyrehoardere, vanskjøtsel osv osv. Hvis det er den tragiske skjebnen som appellerer trenger du ikke se langt. Føler jeg kun ser hunder som eierene syntes var søte da de var små, men nå må de dessverre videre til et "hjem som kan gi dem det de trenger." Og så ramses det opp det ene etter det andre som hunden ikke mestrer uten hardtrening hos mega-erfarne folk. Anonymkode: 080d7...434 4
Reveenka Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler jeg kun ser hunder som eierene syntes var søte da de var små, men nå må de dessverre videre til et "hjem som kan gi dem det de trenger." Og så ramses det opp det ene etter det andre som hunden ikke mestrer uten hardtrening hos mega-erfarne folk. Anonymkode: 080d7...434 Er ikke poenget å overta en hund som ikke er ønsket? Om det er er det du er ute etter så har mange, men ikke alle omplasseringshunder en bagasje av noe slag. Hvis det er en tragisk skjebne som du absolutt må ha på toppen er det heller ikke vanskelig om du gjør en innsats. Men jeg må si det beste må da være å overta en helt grei hund som kanskje er for vilter for de den bor hos nå, enn en trebent skabbete gatehund som aldri har bodd innendørs og er redd for alt. Men vi er forskjellige. Sjekk med dyrebeskyttelsen, raseklubben, dine lokale hundehotell, mattilsynet osv. En god venninne av meg har overtatt tre ulike rasehunder som alle hadde hatt et horribelt liv før de ble reddet. De fant hun ved hjelp av dyrebeskyttelsen, mattilsynet og raseklubben. Disse tre hundene er på sine vis nydelige dyr, men den ene blir nok aldri husren ( den har ikke blitt det på 6 år hvert fall..) og den andre er vilt aggressiv på andre hunder enn flokken sin og den tredje har alvorlige sykdommer den må leve med. De har et mye bedre liv nå enn de noen gang kunne fått der de var. Men enkelt har det ikke vært. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #16 Skrevet 27. juni 2021 Selvsagt har jeg KUN tidligere gatehunder!? Fordi de er FANTASTISKE og de fortjener det! Jeg kjenner veldig godt til FOD mfl og der er uansett Ingen tvil om at hunder som lever som møkk på gata jevnt over er i ENDA mere beit etter gode hjem! Det er MYE større behov for å adoptere hunder fra utlandet. Jeg rakk å ta med 2 før loven slo til og kommer til å adoptere fra utlandet igjen med EN GANG det er greit. ( ps.det er FORTSATT LOV Å ADOPTERE GATEHUNDER, men man må ha hatt disse minimum 6 mnd først Hundee blir vaksinert og sjekket mye bedre når de flytter til Norge sammenlignet med den jevne norske hund. Jeg vet mye om omplassering og det fins ikke mer milde, takknemlige ,fantastiske, unike adopterte hunder!!!! Anonymkode: 81598...240 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #17 Skrevet 27. juni 2021 Jeg synes utrolig synd på gatehunder i utlandet, men synes også synd på hunder på FOD gården. Alle fortjener ett hjem like mye. Jeg håper det blir helt forbudt å innføre hunder fra utlandet etterhvert. På denne måten blir etterspørsel mindre og valpefabrikkene kanskje legges ned om alle land innfører forbud også. Samtidig stanser vi all fare for spredning av parasitter etc som vi ikke har i Norge. Skal dere adoptere en hund, så adopter fra FOD. Det er også skille og gode hunder. Adopterte en der selv for mange år siden. Anonymkode: 4a7bd...e55 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #18 Skrevet 27. juni 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes utrolig synd på gatehunder i utlandet, men synes også synd på hunder på FOD gården. Alle fortjener ett hjem like mye. Jeg håper det blir helt forbudt å innføre hunder fra utlandet etterhvert. På denne måten blir etterspørsel mindre og valpefabrikkene kanskje legges ned om alle land innfører forbud også. Samtidig stanser vi all fare for spredning av parasitter etc som vi ikke har i Norge. Skal dere adoptere en hund, så adopter fra FOD. Det er også skille og gode hunder. Adopterte en der selv for mange år siden. Anonymkode: 4a7bd...e55 Lykke til, kommer ikke til å bli forbudt. Etterhvert åpner det sikkert 100% óg for å adoptere Jeg gjentar- man har LOV til å ta med gatehund til Norge, man må ha hunden 6 mnd først. Null problem med alt av vaksiner og dokumenter klart. Det er 1000000000000 av sheltere som gjerne, og som før adopterte til Norge. BS å dra inn valoefabrikk tullet her. Det er heller IKKE vanskelig å komme i kontakt med fullstendig legitime, ordentlige sheltere. Og nei. Molbo Norge ble ikke ,og vil ikke bli infisert med f skap fra utlandet.... Alle med❤med hunder må adoptere. Du kan ikke sammenligne FOD med dødsheltere i utlandet! Dette vet jeg alt om, fra begge sider Anonymkode: 81598...240 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #19 Skrevet 27. juni 2021 Hunden min har blitt angrepet to ganger av to forskjellige gatehunder. Jeg syns ikke noe vondt om hundene, men det var helt klart eierens "feil" da det kom tydelig frem i begge tilfeller at de ikke var i stand til å håndtere hundene. Jeg forstår ett ønske om å hjelpe, men folk burde ha nok selvinnsikt til å ikke påta seg oppgaver som kan alvorlig skade andre når de ikke er i stand til å gjøre jobben tilstrekkelig. Anonymkode: e3ce0...abe 6
MissPierce Skrevet 27. juni 2021 #20 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lykke til, kommer ikke til å bli forbudt. Etterhvert åpner det sikkert 100% óg for å adoptere Jeg gjentar- man har LOV til å ta med gatehund til Norge, man må ha hunden 6 mnd først. Null problem med alt av vaksiner og dokumenter klart. Det er 1000000000000 av sheltere som gjerne, og som før adopterte til Norge. BS å dra inn valoefabrikk tullet her. Det er heller IKKE vanskelig å komme i kontakt med fullstendig legitime, ordentlige sheltere. Og nei. Molbo Norge ble ikke ,og vil ikke bli infisert med f skap fra utlandet.... Alle med❤med hunder må adoptere. Du kan ikke sammenligne FOD med dødsheltere i utlandet! Dette vet jeg alt om, fra begge sider Anonymkode: 81598...240 Det hadde ikke vært noe problem med import av gatehunder om ALLE stedet faktisk fulgte reglene. Før det ble så populært var det jo ikke noe problem. Men så ble det en ting å adoptere, og flere steder så sitt snitt til å tjene penger dette. Så de forfalsket papirer om at hundene hadde rett vaksiner og fått skikkelige sjekker. Ei venninne av meg adopterte en gatehund i 2010 fra Romania, og i følge papirene var alt i orden. Vel det var det ikke. Hunden hadde ikke beskyttelse mot Rabies overhode, og kom med lopper. Vel det endte opp med kennel karantene på hennes regning. Det kostet henne over 30.000,- Ei annen venninne tok med seg en gatehund fra Spania etter å ha bodd der i 1 1/2 år. Det var 0 problemer, for hun viste at denne hunden hadde alt i orden da hun selv måtte ta den til veterinær for å orden alt, og den hadde bodd med henne i 1år. Kravet burde være at man selv reiser ned for å hente hunden, og karantene til man har sjekk hunden skikkelig når den kommet til Norge. Da hadde man luket ut de som ikke er seriøse. Tar man med en hund til en del land krever de karantene før den slipper inn. Det burde kravet vært her også. Selv har jeg hatt flere omplasserings hunder ❤️ Å er absolutt for Adopt, don't shop ❤️ Men jeg er også for å holde Norge trygt fra Rabies, hjerteorm og revens dvergbenelorm osv osv. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå