AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Skrevet 25. juni 2021 Hei Som tittelen sier, så føler jeg meg helt utslitt av familielivet. Er inne i en periode hvor jeg er skikkelig sliten, og vet ikke hvordan jeg skal få hentet meg inn igjen. Har to barn på 6 og 10 år. Utfordringen er at det går i ett hele tiden, jeg har en krevende 100% jobb og det stopper aldri med oppgaver og gjøremål hjemme - middag, klesvask, enkelt husarbeid gjennom uka og selvsagt oppfølgingen av barna. Det er noe hele tiden synes jeg, holder det gående med noe til jeg legger meg omtrent. Mannen bidrar like mye, så det ligger ikke der. Men jeg blir så stresset og mentalt sliten av at det «aldri» er noen skikkelige pauser, helgene er jo også travle med barn og det må skje noe. Jeg lengter etter og gjøre ingenting. Hva gjør dere andre når dere er inne i skikkelig slitne, krevende perioder? Hvordan fyller dere på dere selv? Hva trenger dere for å ha det bra og føle at dere har et eget liv utenom barna også? Hvordan organiserer dere hverdagen best mulig? Takknemlig for innspill 🌸 TS Anonymkode: 13692...a87
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #2 Skrevet 25. juni 2021 Ville bare si at du er en helt! Føler meg nedlesset av jobb/husarbeid/stress selv, og det er grunnen til at jeg ikke orker tanken på å få barn. Hadde skaffet renholder ASAP, handlet på kolonial med levering o.l., og senket kravene betraktelig. Anonymkode: dffb8...44c 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #3 Skrevet 25. juni 2021 For meg så hjelper det ENORMT å ta en "boost-dag" når jeg kjenner jeg er på vei inn i et sånt spor - da tar jeg meg fri/avspaserer mens ungene er i barnehagen og gjør AKKURAT det jeg vil. Vil jeg sove hele dagen? Dra på spa? Spise lunsj alene/med en venninne? Shopping? Se på TV i 8 timer? Det å ha fri på dagtid gir meg en enorm frihetsfølelse, og så jobber jeg heller litt på kvelden når jeg kan. Ta deg fri med verdens beste samvittighet, både jobb og familie har godt av at du har det bra Anonymkode: a05c5...e4f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #4 Skrevet 25. juni 2021 Min mor dro ei uke hvert år alene til syden da jeg var barn/ungdom. Hun lå på stranda og leste bøker. Og sov. Ei anna jeg kjenner drar en helg alene på hytta ei helg i året/halvåret. Jeg sender mann og barn på tur. Og bare sover hjemme. I hverdagen ellers, så hjelper det å ha avtale med venninner en kveld innimmellom, hvor vi går tur, går på kino eller bare tar en kaffe. Jeg pleier ofte også å sitte en ekstra halvtime på pauserommet på jobb, med kaffekopp og kollegaer. Det fyller på min konto. Kaoset hjemme blir stadig kaos, uansett hvilke systemer jeg innfører. Jeg prøver å være i forkant, men det glipper innimmellom, og da flyter alt. Og enkelte dager er det viktigere med en kaffekopp og ei bok i sola enn den hersens klesvasken og oppvasken, den tåler å vente. Anonymkode: 0dd6b...c85 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Skrevet 25. juni 2021 Jobbe redusert? Det blir ikke mindre oppfølging av barna etterhvert, bare annerledes. Mine barn er blitt tenåringer og den oppfølgingen som kreves nå føles tyngre enn tidligere. Så hvis du skal ha et liv før ungene flytter ut, så kanskje du må se på arbeidssituasjonen din. Anonymkode: e9d96...e08 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Skrevet 25. juni 2021 Kjenner meg igjen - det jeg gjør som funker for meg er å gå en kort tur på kvelden. Da slipper jeg å sitte å se på rotet, og jeg får være helt alene med meg selv. Trenger ikke være en lang tur - har man ikke tid kan en halvtime gjøre underverker. Hører på podkast eller musikk Kan barna hjelpe mer til? Jeg merket forskjell når jeg fikk mine (litt yngre) barn til å gjøre noe så enkelt som å legge klærne sine i skittentøyet. En tiåring kan kanskje gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, henge opp tøy en gang i blant? Jeg har inntrykk av at dagens barn har færre oppgaver hjemme enn det som var vanlig i min barndom. Anonymkode: a0f2f...3e8 2
Gjest ABM Skrevet 25. juni 2021 #7 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei Som tittelen sier, så føler jeg meg helt utslitt av familielivet. Er inne i en periode hvor jeg er skikkelig sliten, og vet ikke hvordan jeg skal få hentet meg inn igjen. Har to barn på 6 og 10 år. Utfordringen er at det går i ett hele tiden, jeg har en krevende 100% jobb og det stopper aldri med oppgaver og gjøremål hjemme - middag, klesvask, enkelt husarbeid gjennom uka og selvsagt oppfølgingen av barna. Det er noe hele tiden synes jeg, holder det gående med noe til jeg legger meg omtrent. Mannen bidrar like mye, så det ligger ikke der. Men jeg blir så stresset og mentalt sliten av at det «aldri» er noen skikkelige pauser, helgene er jo også travle med barn og det må skje noe. Jeg lengter etter og gjøre ingenting. Hva gjør dere andre når dere er inne i skikkelig slitne, krevende perioder? Hvordan fyller dere på dere selv? Hva trenger dere for å ha det bra og føle at dere har et eget liv utenom barna også? Hvordan organiserer dere hverdagen best mulig? Takknemlig for innspill 🌸 TS Anonymkode: 13692...a87 Føler med deg TS..Det er hardt med barn i dag...men dine er så store etterhvert at fra nå vil du gradvis få tilbake livet ditt, jeg synes det skjer noe med barn rundt 8årsalderen som gjør de mye mer selvgående... 10 åringen kan godt overnatte hos klassevenner i helga og 6åringen hos besteforeldre..Bruk familie og nettverk for alt det er verd og SKAP rom for dere selv!
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #8 Skrevet 25. juni 2021 Enig i mange av tipsene over! Vaskehjelp (som også stryker, bretter klær, henger opp hvis det er noe i maskinen) og kolonial.no hjelper faktisk veldig! Jeg ønsker meg også et ekstra kjøleskap og fryser slik at det er lettere å planlegge og lage til større/flere porsjoner middag Nå har du større barn enn meg, men tenker også at du kan lage noen gode rutiner for de som kan gjøre de mer og mer selvstendige i en del oppgaver som på sikt vil hjelpe deg! Type lage matpakke, rydde av bordet, brette/rydde på plass egne klær, legge skittentøy på riktig sted, rydde opp etter seg om kvelden, sette sko og sekker på plass. Mange ting som virker små, men som gjør «dine» oppgaver enklere og raskere (kan også gjøre det samtidig og alle er fortere ferdig) samtidig som det gjør det totale kaosnivået generelt litt mindre. Tror også det gir positive rutiner til barna. Selv ville jeg ikke dratt til syden en uke alene, men tar gjerne med bok og tar en kaffe alene, ser litt i butikker etc. Vi gjør også ting som jeg liker og pleide å gjøre uten barn sammen med barna; spise frokost på cafe, gå på en restaurant jeg har lyst til, dra på storby-weekend (lite av det i det siste..) - de lærer seg å håndtere og sette pris på det, og jeg får gjort noe som jeg føler er litt avveksling fra vanlig hverdagsliv - og vi får gjort noe hyggelig sammen! Anonymkode: f3a5b...7e6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #9 Skrevet 25. juni 2021 Kan ikke si og mannen har hver deres fridag i helgene? Altså, at den ene tar alt på lørdag og den andre tar alt på søndag? Sånn gjør vi det i hvert fall ofte. Barnet får jo selvsagt lov til å snakke til den som har "fri"(hvis den velger å være hjemme), men alt av praktiske oppgaver må den andre fikse. Den som har "fri" får også ligge så lenge den vil på morgenen. Anonymkode: 4edbe...524 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Skrevet 25. juni 2021 Og jeg venter ikke til alt er strøkent og alt på to-do listen er gjort før jeg går meg en tur alene - da kommer jeg meg aldri ut! 😂 Det meste kan vente til i morgen! Sett feks på fire maskiner samme dag, og ingen andre dager - det verste som kan skje er at favorittklærne ikke er tilgjengelige eller at jeg en sjelden gang må nødtørke noe alene i tørketromlen! Anonymkode: f3a5b...7e6 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 25. juni 2021 #11 Skrevet 25. juni 2021 Sånn føler jeg det også, sikkert derfor jeg drømmer om å stikke av til en øde plass innimellom 😅 Mine er litt eldre (10/13) og mye løsner nå kjenner jeg, har satt større krav til at de ordnet ting selv. De smører egen frokost/lunsj, rydder på plass sin egen klesvask, tar ut søpla og ellers hjelper til om jeg spør. Jeg har også kuttet ut mange av de mest tidkrevende middagene i ukedagene. Jeg liker å gjemme meg vekk i badekaret med musikk og badebombe 😅🙈 Alle vet å la meg være i fred da😄 Slik får jeg egentid når jeg trenger det. Du må også finne en måte å koble helt av som passer deg.
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. juni 2021 #12 Skrevet 25. juni 2021 Gi litt faen. Få vaskehjelp, kjøp ferdigmat iblandt, ha en rotekasse der alt av leker dumpes på kvelden etc. Hjemmet MÅ ikke være strøkent til enhver tid.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #13 Skrevet 25. juni 2021 hadde en periode hvor jeg følte meg skikkelig sliten. ja,det var mye. Men jeg gikk også til legen og sjekket blodprøver. hadde da stort underskudd i b12, jern og folat. disse gjør også at man føler seg lettere sliten og mindre energi. etter noen B12 sprøyter og tabletter med jern og folat hadde jeg mye mer energi og overskudd. etter dette har jeg lovet meg selv og sjekke hvis jeg føler meg utbrent igjen. Anbefaler å sjekke bare i tilfelle. hvis du mangler noen vitaminer kan det påvirke mye, og det er jo relativt enkelt å ta noen vitaminer. det fikset jo ikke hele problemet, men kan gjøre det lettere å stå i Anonymkode: 84776...63f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #14 Skrevet 25. juni 2021 for meg hjelper det også å tenke gjennom hva som trengs å prioriteres og mentale forestillinger på fastlagt "rutine" hvem gagner disse rutinene. eks har jeg tanke om at middag Må være ferdig senest fem. men må det alltid det? (noen dager må det, men ikke alltid) noen ganger kan det å tillate seg at den er ferdig når det er ferdig, gi litt mer rom for pause og ikke det ekstra stresset med å gjøre den ferdig sammen med alt det andre. Anonymkode: 84776...63f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #15 Skrevet 25. juni 2021 TS her Takk for svar alle sammen! Jeg leser alle og tar med meg alle tips 😊 Anonymkode: 13692...a87 1
Anonym90059005 Skrevet 25. juni 2021 #16 Skrevet 25. juni 2021 Kan ikke dere som familie bestemme at enkelte helger skjer det ingenting? Altså ikke lage masse planer og ikke føle at man må gjøre noe? Ellers, senk kravene i hverdagen. Hva så om du ikke har støvsugd siste uka, dere overlever... 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #17 Skrevet 25. juni 2021 Lag middag for 2 dager i slengen! Av og til er Grandis lov! Naboen har også hybelkaniner! Når du tar deg en pause, ta pausen med god samvittighet, og sett deg ned! I sofaen! Legg deg ned, gjerne! Sleng på en film eller serie! Vi må ikke ha 7 aktiviteter i uka! Anonymkode: acac4...6be 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei Som tittelen sier, så føler jeg meg helt utslitt av familielivet. Er inne i en periode hvor jeg er skikkelig sliten, og vet ikke hvordan jeg skal få hentet meg inn igjen. Har to barn på 6 og 10 år. Utfordringen er at det går i ett hele tiden, jeg har en krevende 100% jobb og det stopper aldri med oppgaver og gjøremål hjemme - middag, klesvask, enkelt husarbeid gjennom uka og selvsagt oppfølgingen av barna. Det er noe hele tiden synes jeg, holder det gående med noe til jeg legger meg omtrent. Mannen bidrar like mye, så det ligger ikke der. Men jeg blir så stresset og mentalt sliten av at det «aldri» er noen skikkelige pauser, helgene er jo også travle med barn og det må skje noe. Jeg lengter etter og gjøre ingenting. Hva gjør dere andre når dere er inne i skikkelig slitne, krevende perioder? Hvordan fyller dere på dere selv? Hva trenger dere for å ha det bra og føle at dere har et eget liv utenom barna også? Hvordan organiserer dere hverdagen best mulig? Takknemlig for innspill 🌸 TS Anonymkode: 13692...a87 Jeg hadde samme situasjon, var i full jobb, men opplevde ikke den som slitsom og krevende. Det var sånn det var. Vi hadde ikke noe barnepass heller. Barn på 6 og 10 år er jo rimelig selvgående, og mine to var ute og lekte mye av tida på ettermiddag, og etter det så lekte de selv. Med og uten venner hjemme. Vi hadde en ekstra stue, så der var de mye sammen med venner. Men vi gjorde også mye sammen med dem, f.eks brettspill, eller var på turer i helgene. Den tida med barna var den enkleste i hele oppveksten, sånn som jeg opplevde det. Middag, klesvask, husvask og sånt er jo der uansett! Ja, det blir mer med barn. Men på kvelden, etter at barna sovnet, da var det egentid og avslapping! Jeg hadde pause fra kl 20 når barna var i den alderen. Da var alt av husarbeid gjort, og da kunne både foreldre og barn bare slappe av. Jeg gjorde absolutt ingenting av husarbeid fra barna sovnet og til neste dag! Kvelden var til for kos og avslapping! Vi gjorde alt husarbeid på dagtid, og da fikk/måtte barna også være med på det. Barna måtte lære seg å lage mat og vaske klær og hus, så de skulle ha den kunnskapen til de måtte klare seg selv. Anonymkode: bd0d4...2db 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #19 Skrevet 25. juni 2021 Du må lære deg å gi litt mer "faen". Hva så om det ligger noen hybelkaniner? Det er ingen krise om dere må grave litt bak i klesskapet av og til fordi vaskemaskin ikke ble satt på. Det er helt okei å servere både grandis og fjordland til middag av og til 😊 En ting du skriver biter jeg meg veldig merke i; nemlig at "det må skje noe i helgene". Må det virkelig det? Du har store, selvgående barn. De kan finne på ting selv. Min 9-åring er ofte alene hjemme et par timer mens far er på jobb i helgene og jeg trener. Det har han vært siden han var 6 år. Det er vinn-vinn. Jeg kommer meg ut for alenetid, samtidig som sønnen kan kose seg alene hjemme en stund 😊 Nå bor vi på bygda da, så her lærer de fleste ungene å være alene hjemme fra de er ganske små. Ellers hadde det vært vanskelig å bo her. Tenker at det er viktig å la ungene få mulighet til å mestre det å være alene også. De vokser veldig på det, og de skal bli selvstendige mennesker de også 😊 Anonymkode: ab93d...be1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #20 Skrevet 25. juni 2021 - Handler kun en gang i uken, det har redusert det daglige stresset med middagsplanlegging rett etter jobb. - Har alliert meg med svigermor, hun har ungene fast en ettermiddag i uken. Da går jeg og mannen på fjelltur sammen. Eller bare er hjemme og har sex. Gull verdt kvalitetstid. - Setter ungene i arbeid, de må rett og slett bidra litt. Typiske oppgaver er å gå ut med søpla, bytte på sengene, holde orden på TV stue og sine egne rom, brette klær. - Vaskehjelp står høyt på ønskelisten vår. - Jeg prioriterer alltid en rolig morgen: god frokost og kaffe. Har fleksitid på jobb så ingen krise dersom jeg ikke kommer før 9-10 enkelte dager. For min del er dette viktig for å unngå stress. Anonymkode: 4b286...6ad 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå