sicario Skrevet 26. juni 2021 #21 Del Skrevet 26. juni 2021 Vurderte El-bil da vi byttet nå sist. Det som er synd er det dårlige modellutvalget av EL-biler. Med de kravene vi hadde, så hadde en aktuell EL-bil blitt alt for dyrt. EL-biler har en lang vei igjen før modellutvalget er bra nok, til priser oss normale har råd til. Ikke kunne vi ha brukt EL-bilen til noen av hyttene vi bruker heller. Bare der alene ble det uaktuelt med EL-bil. Ikke får vi ladet hjemme og ikke på jobb. Kunne gjerne hatt EL-bil, men dessverre langt igjen til det blir aktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. juni 2021 #22 Del Skrevet 26. juni 2021 Hva som koster mest og minst må man vite alle faktorer for å finne ut av. Skal du kjøpe helt ny bil uansett vil nok elbil vinne med den bruken du tilsynelatende har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #23 Del Skrevet 26. juni 2021 On 6/25/2021 at 10:51 AM, stan said: Hvor lang er omtrent rekkevidden for fullt batteri? Google: teslabjørn spreadsheet ...og du finner verdens beste tabell på rekkeviddetester av forskjellige gamle og nye el-biler. Sommer- og vintertester. Det mange glemmer er ladehastighet. En eldre Hyundai Ioniq med bare 28kwh batteri kjører feks 1000 km raskere enn en nyere Ioniq med 10kwh ekstra batteristørrelse. Fordi den eldre lader raskere. Om jeg hadde mest korte turer, bare tre-fire langturer i året, og kunne lade i egen garasje, så ville jeg likevel helst hatt den nye om alt annet var likt. Anonymkode: c6cd0...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 26. juni 2021 #24 Del Skrevet 26. juni 2021 Tråden er ryddet for brukerangrep. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #25 Del Skrevet 26. juni 2021 newman01 skrev (På 25.6.2021 den 12.34): Hvis du kun tenker i kroner og øre på forbruk tviler jeg på at du kommer til å spare mange hundrelappene i året. Men om du bor i nærheten av en bomring sparer du fort større summer. Oslo-Kristiansand koster vel nå omtrentlig 150kr med fossilbil og 30kr med elbil. Inn og ut av Oslo koster en 50lapp fossilt, og rundt 10 med elbil. Men 13-15'000 for å montere ladeboks hjemme ødelegger litt av regnskapet. Kjøp av elbil er ikke billig. Forsikring er antagelig noe dyrere. Nå får man også årsavgift på elbil, så sparer ikke så mye der heller. Hvorfor er eGolf eneste akseptable bil forresten? Jeg er veldig glad i VAG bilene og syns Golf er en pen bil å se på også. De andre elbilene er ikke pene, syns jeg. Har hatt forskjellige VAG de siste 20 årene og er storfornøyd. Anonymkode: a5a43...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #26 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg får sette meg ned med kuleramma og regne ut. Er jo fornøyd med Golfen jeg har nå også. Anonymkode: a5a43...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #27 Del Skrevet 26. juni 2021 dyptvann skrev (På 25.6.2021 den 11.05): Hva var det du ikke forstod med setningen "2 kr pr kwt (eller mindre)" 😆? Var det ordet mindre som gjorde det komplisert for deg? Du skal helst ikke lade direkte via stikkkontakten, hvilket betyr at du får en etableringskostnad til elektriker og montering av en lader hvis du skal lade hjemme. Dette gjør selvsagt at prisen blir noe høyere enn vanlig strømpris. I tillegg tok jeg høyde for at noen bor i sameier eller borettslag der man ofte har en generisk løsning fra en stor aktør, noe som koster litt mer. Hvorfor tar du den tonen når påstanden din er feil? Monteringen av lader har nada å si for strømprisen. Eller har du en supersær strømleverandør som differensiere prisen etter hvilket apparat som er påslått? 1,- for gulvvarme, 1,5,- for stekeovn og 2,- for lader?Det er en kostnad som alt mulig annet, men av alle kostnader knyttet til bil kan det faktisk øke prisen på boligen. Det blir litt som å si at vedlikehold av gårdsplass gjør bilen dyrere å kjøre. knulleGuden666 skrev (1 time siden): Nei elbil er ikke billigere, kjøp en dieselbil, elbil er bare søppel Elbil er langt billigere. Diesel er på vei ut. Ikke min påstand, det er ren statistikk. Anonymkode: 2b9fb...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 26. juni 2021 #28 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Elbil er langt billigere. Diesel er på vei ut. Ikke min påstand, det er ren statistikk. Anonymkode: 2b9fb...05a En elbil er nok muligens billigere i by enn diesel, men her på bygda og fjellet er det stikk motsatt, her er det uten tvil diesel og bensin som er billigst og det eneste som er brukbart. kunne til nøds kjøpt meg en ny Mercedes E-klasse dieselhybrid, men ren elbil er totalt ubrukelig her oppe. ser jo hva mdg driver med nå, nå har de fått masse byfolk til å kjøpe dyre elbiler og nå skal de også ha vekk elbilen fra byen, det går akkuratt som med dieselen i starten på 2000 tallet… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #29 Del Skrevet 26. juni 2021 Bare ignorér dieseltrollet. Disse idiotiske påstandene kommer om og om igjen, og er aldri i nærheten av faktabasert likevel. Skal du gjøre et rasjonelt bilvalg, se på ditt bruksmønster, hent frem kalkulatoren, og finn ut av kostnadene selv. Det kan flere her på forumet være behjelpelig med. Anonymkode: cc2d4...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #30 Del Skrevet 26. juni 2021 knulleGuden666 skrev (44 minutter siden): En elbil er nok muligens billigere i by enn diesel, men her på bygda og fjellet er det stikk motsatt, her er det uten tvil diesel og bensin som er billigst og det eneste som er brukbart. kunne til nøds kjøpt meg en ny Mercedes E-klasse dieselhybrid, men ren elbil er totalt ubrukelig her oppe. ser jo hva mdg driver med nå, nå har de fått masse byfolk til å kjøpe dyre elbiler og nå skal de også ha vekk elbilen fra byen, det går akkuratt som med dieselen i starten på 2000 tallet… Hva slags unike og magiske forhold finnes det på bygda som gjør det dyrere å kjøre elbil der? Som i tillegg ikke kan overføres til fossilbiler? Hva som er "best" er høyst subjektivt etter ens eget bruksmønster. Og for at det skal være fossil, er dette ofte veldig spesifikt og smalt. Skjønner ikke hvordan mdg har fått folk til å kjøpe elbil da partiet ikke engang eksistere da elbilfordelene ble innført. Så om du skylder på de for noe som helst, bør du nok holde elbil utenfor. Om noe vil mdg ha bilen ut av enkelte områder i Oslo, dog ikke elbil eller næring. Det virker som du har bestemt deg uten å ha satt deg inn i verken teknologien eller politikken. Anonymkode: 2b9fb...05a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. juni 2021 #31 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Google: teslabjørn spreadsheet ...og du finner verdens beste tabell på rekkeviddetester av forskjellige gamle og nye el-biler. Sommer- og vintertester. Det mange glemmer er ladehastighet. En eldre Hyundai Ioniq med bare 28kwh batteri kjører feks 1000 km raskere enn en nyere Ioniq med 10kwh ekstra batteristørrelse. Fordi den eldre lader raskere. Om jeg hadde mest korte turer, bare tre-fire langturer i året, og kunne lade i egen garasje, så ville jeg likevel helst hatt den nye om alt annet var likt. Anonymkode: c6cd0...a04 Teslabjørn har gitt meg en helt annen forståelse av hvordan lade og kjøre elbiler. Stor fan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #32 Del Skrevet 29. juni 2021 On 6/26/2021 at 6:14 PM, AnonymBruker said: Jeg er veldig glad i VAG bilene og syns Golf er en pen bil å se på også. De andre elbilene er ikke pene, syns jeg. Har hatt forskjellige VAG de siste 20 årene og er storfornøyd. Anonymkode: a5a43...237 Da hadde jeg gått for ID3 eller ID4, det er bedre elbiler enn E-golf Anonymkode: 0d99e...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå