AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #1 Del Skrevet 25. juni 2021 Jeg kjører ikke så mye. Fyller tanken på bilen min ca 1 gang i mnd. Da prøver jeg å fylle når det er billigst. Hvis jeg kjøper meg en elbil og kjører hverken mer eller mindre, hvor mye vil det koste meg ca i mnd å lade opp en bil? Jeg er evt interessert i Golf elbil, ingen andre. Dette er vel kanskje ett dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke greie på hva det vil koste å lade en bil. Anonymkode: a5a43...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 25. juni 2021 #2 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) E-golfen har en batteripakke på 35,8 kwt. Dersom du lader hjemme kan du regne med grovt regnet 2 kroner pr kwt (eller mindre) i lading, altså vil en helt full tank koste 70 kroner. Dersom du er avhengig av hurtiglader (som er veldig kostbart), kan det hende at du må betale opp mot 8 kr pr KWT, altså 280 for full tank. Endret 25. juni 2021 av dyptvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 25. juni 2021 #3 Del Skrevet 25. juni 2021 dyptvann skrev (1 minutt siden): E-golfen har en batteripakke på 35,8 kwt. Dersom du lader hjemme kan du regne med grovt regnet 2 kroner pr kwt i lading, altså vil en helt full tank koste 70 kroner. Dersom du er avhengig av hurtiglader (som er veldig kostbart), kan det hende at du må betale opp mot 8 kr pr KWT, altså 280 for full tank. Hvor lang er omtrent rekkevidden for fullt batteri? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 25. juni 2021 #4 Del Skrevet 25. juni 2021 Google sier in til 300 km, de facto 200 km da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #5 Del Skrevet 25. juni 2021 dyptvann skrev (3 minutter siden): E-golfen har en batteripakke på 35,8 kwt. Dersom du lader hjemme kan du regne med grovt regnet 2 kroner pr kwt (eller mindre) i lading, altså vil en helt full tank koste 70 kroner. Dersom du er avhengig av hurtiglader (som er veldig kostbart), kan det hende at du må betale opp mot 8 kr pr KWT, altså 280 for full tank. Strøm koster da ikke 2 kroner per kilowatt, snittet gjennom året inkludert nettleie ligger jo på under 1 krone. Anonymkode: 7c3ae...6c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #6 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjører ikke så mye. Fyller tanken på bilen min ca 1 gang i mnd. Da prøver jeg å fylle når det er billigst. Hvis jeg kjøper meg en elbil og kjører hverken mer eller mindre, hvor mye vil det koste meg ca i mnd å lade opp en bil? Jeg er evt interessert i Golf elbil, ingen andre. Dette er vel kanskje ett dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke greie på hva det vil koste å lade en bil. Anonymkode: a5a43...237 Strøm er så billig at du nesten kan se bort fra utgiften. Men det kan hende at du kjører så lite at det ikke er lønnsomt med elbil for deg. Er du sikker på at du trenger bil? Anonymkode: 7c3ae...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 25. juni 2021 #7 Del Skrevet 25. juni 2021 dyptvann skrev (1 minutt siden): Google sier in til 300 km, de facto 200 km da OK. 70 kr / 200 km = 0,35 kr/km Min gamle Nissan bruker ca 1.25 kr/km. Omtrent fire ganger rimeligere pr kilometer med din elbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 25. juni 2021 #8 Del Skrevet 25. juni 2021 stan skrev (8 minutter siden): Hvor lang er omtrent rekkevidden for fullt batteri? Snittforbruk varierer litt fr 1,2 til 1,7 kw pr. mil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 25. juni 2021 #9 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Strøm koster da ikke 2 kroner per kilowatt, snittet gjennom året inkludert nettleie ligger jo på under 1 krone. Anonymkode: 7c3ae...6c1 Hva var det du ikke forstod med setningen "2 kr pr kwt (eller mindre)" 😆? Var det ordet mindre som gjorde det komplisert for deg? Du skal helst ikke lade direkte via stikkkontakten, hvilket betyr at du får en etableringskostnad til elektriker og montering av en lader hvis du skal lade hjemme. Dette gjør selvsagt at prisen blir noe høyere enn vanlig strømpris. I tillegg tok jeg høyde for at noen bor i sameier eller borettslag der man ofte har en generisk løsning fra en stor aktør, noe som koster litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #10 Del Skrevet 25. juni 2021 Selv har jeg ingen erfaring med el-bil, men ville tatt med alle faktorer; fra kostnad til ladestasjon og verditap vs en fossilbil. Anonymkode: 2a3f6...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 25. juni 2021 #11 Del Skrevet 25. juni 2021 Hr. Aktiv skrev (8 minutter siden): Snittforbruk varierer litt fr 1,2 til 1,7 kw pr. mil. Joda. Men vi trenger det i kroner, for å se om det er noe å spare. Men knapt 2 kr/mil da? Tallene fra @dyptvann blir nok i verste fall, høy strømpris og lav rekkevidde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 25. juni 2021 #12 Del Skrevet 25. juni 2021 stan skrev (1 minutt siden): Joda. Men vi trenger det i kroner, for å se om det er noe å spare. Men knapt 2 kr/mil da? Tallene fra @dyptvann blir nok i verste fall, høy strømpris og lav rekkevidde? Det burde jo være greit å regne ut ut fra de siffrene jeg oppgav. På E-Golf kan du bruke 30 kw av batterikapasiteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. juni 2021 #13 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) dyptvann skrev (26 minutter siden): E-golfen har en batteripakke på 35,8 kwt. Dersom du lader hjemme kan du regne med grovt regnet 2 kroner pr kwt (eller mindre) i lading, altså vil en helt full tank koste 70 kroner. Dersom du er avhengig av hurtiglader (som er veldig kostbart), kan det hende at du må betale opp mot 8 kr pr KWT, altså 280 for full tank. Lading hjemme er nærmere 1kr/kWt. Endret 25. juni 2021 av jabx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 25. juni 2021 #14 Del Skrevet 25. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjører ikke så mye. Fyller tanken på bilen min ca 1 gang i mnd. Da prøver jeg å fylle når det er billigst. Hvis jeg kjøper meg en elbil og kjører hverken mer eller mindre, hvor mye vil det koste meg ca i mnd å lade opp en bil? Jeg er evt interessert i Golf elbil, ingen andre. Dette er vel kanskje ett dumt spørsmål, men jeg har virkelig ikke greie på hva det vil koste å lade en bil. Anonymkode: a5a43...237 Hvis du kun tenker i kroner og øre på forbruk tviler jeg på at du kommer til å spare mange hundrelappene i året. Men om du bor i nærheten av en bomring sparer du fort større summer. Oslo-Kristiansand koster vel nå omtrentlig 150kr med fossilbil og 30kr med elbil. Inn og ut av Oslo koster en 50lapp fossilt, og rundt 10 med elbil. Men 13-15'000 for å montere ladeboks hjemme ødelegger litt av regnskapet. Kjøp av elbil er ikke billig. Forsikring er antagelig noe dyrere. Nå får man også årsavgift på elbil, så sparer ikke så mye der heller. Hvorfor er eGolf eneste akseptable bil forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 25. juni 2021 #15 Del Skrevet 25. juni 2021 Jeg bruker vel rundt 22 kroner på å lade min Zoe fra 0 til 100 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #16 Del Skrevet 25. juni 2021 Nei, el-bil er også tidenes miljøbombe. Helt vilt at man godtar det. Anonymkode: acfb8...2a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #17 Del Skrevet 25. juni 2021 Med så lite kjøring som TS driver med, så vil det nesten lønne seg å kvitte seg med bilen og utelukkende kjøre taxi. Anonymkode: b63c6...bfe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #18 Del Skrevet 25. juni 2021 Dette spørsmålet dukker opp her ganske jevnlig, og her er det mest konkrete innlegget jeg har sett om dette med pris på elbil. Du klarer ikke å slå den kilometerprisen med fossilbil. Verditapet er surt på alle biler, men driftskostnadene på elbil er uslåelige, særlig mens avgifts-, drifts-, parkerings- og kjørefordelene med elbil vedvarer. Ifølge SSB er normalpris for strøm inklusive nettleie per kWt litt over 1,1 kr. Anonymkode: cc2d4...30b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 26. juni 2021 #19 Del Skrevet 26. juni 2021 Nei elbil er ikke billigere, kjøp en dieselbil, elbil er bare søppel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #20 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg har e-Golf, og har hatt det i 4 år. Min elbil med lån er billigere enn min gamle fossilbil uten lån. Lader hjemme, har ladeboks. Den kostet 14000. Fullader bilen på fire timer sommertid. Får regning fra bomselskapet to ganger i året på ca 400kr. Betaler 479kr i mnd på forsikring. Har aldri angret på at jeg gikk over til e-Golf. Det finnes andre elbiler med større rekkevidde, men e-Golfen holder lenge til mitt bruk 🙂 Anonymkode: 732bd...e33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå