Syngemann Skrevet 24. juni 2021 #21 Del Skrevet 24. juni 2021 Nicathv skrev (17 minutter siden): Akkurat dette med vann tror jeg ikke er særlig korrekt. Men takk, jeg skal sjekke forskningen som blir linket til i den forskning.no-artikkelen! https://forskning.no/fysikk-havforskning-bakgrunn/bakgrunn-hva-er-tidevann/1085261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #22 Del Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trekk gardinene foran vinduene Anonymkode: 2af47...a0b Jeg har selvfølgelig gjort det 🙄 Anonymkode: c0118...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 24. juni 2021 #23 Del Skrevet 24. juni 2021 Syngemann skrev (3 minutter siden): https://forskning.no/fysikk-havforskning-bakgrunn/bakgrunn-hva-er-tidevann/1085261 Skummet gjennom artikkelen, men kan ikke se at det står noe om månen har direkte påvirkning på mennesker der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syngemann Skrevet 24. juni 2021 #24 Del Skrevet 24. juni 2021 (endret) Nicathv skrev (8 minutter siden): Skummet gjennom artikkelen, men kan ikke se at det står noe om månen har direkte påvirkning på mennesker der? Månen har direkte innvirkning på tidevann + Mennesket består av ganske mye vann/rimelig å anta at månen har en viss innvirkning = Kan ha en sammenheng med hva mange opplever med kroppen sin under fullmåne. Endret 24. juni 2021 av Syngemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 24. juni 2021 #25 Del Skrevet 24. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit nok. Den kan være fin å se på, men er irriterende allikevel når den forstyrrer nattesøvnen flere netter på rad. Anonymkode: c0118...94a Gardiner min venn, gardiner. Tette, mørke gardiner. Jeg har det køl mørkt på mitt soverom selv om det er fullmåne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #26 Del Skrevet 24. juni 2021 jukkapalme skrev (Akkurat nå): Gardiner min venn, gardiner. Tette, mørke gardiner. Jeg har det køl mørkt på mitt soverom selv om det er fullmåne. Jeg har også mørke gardiner jeg har trekt for vinduet. Anonymkode: c0118...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2021 #27 Del Skrevet 24. juni 2021 Lystett rullegardin Anonymkode: 71643...7e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #28 Del Skrevet 25. juni 2021 Jeg har alltid slitt skikkelig med søvnen rundt en gang i måneden. Sånn mange netter på rad der kroppen føles helt våken, men samtidig trøtt, men helt umulig å sove. Og når jeg sovner våkner jeg raskt igjen. Begynte å skrive det ned i kalender min, tenkte først det kunne ha sammenheng med syklus, men nei (og heller ingen endring på p-piller). Snakket med moren min om det og hun nevnte fullmånen, sjekker så tilbake i kalenderen min, og samtlige dårlige søvn perioder over to år var over dagene som ledet opp til fullmånen. Det virker veldig tilfeldig. Jeg er absolutt ikke overtroisk, men tror mennesker rett og slett egentlig ikke vet noen ting. Vi tror vi vet alt, men alt vi vet er bare der vi har forstått hittil, er nok fremdeles ekstremt mye naturlig vi ikke forstår enda. Vi tror vi er så smarte, men er vi egentlig det? Anonymkode: 1a84e...e92 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 25. juni 2021 #29 Del Skrevet 25. juni 2021 Syngemann skrev (6 timer siden): Månen har direkte innvirkning på tidevann + Mennesket består av ganske mye vann/rimelig å anta at månen har en viss innvirkning = Kan ha en sammenheng med hva mange opplever med kroppen sin under fullmåne. Haha, nei. Tidevannet skyldes differanse (gradient) i månens gravitasjonsfelt. Signifikant over en distanse på ti tusen kilometer. Ikke målbart over en distanse på to meter. Og det har å gjøre med månens posisjon i forhold til gitte punkter på jordas overflate; ikke månefasen. (Seriøst; tidevannet er syklisk over en periode på ca. 12 timer. Ikke en måned.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syngemann Skrevet 25. juni 2021 #30 Del Skrevet 25. juni 2021 Leifr skrev (1 time siden): Haha, nei. Tidevannet skyldes differanse (gradient) i månens gravitasjonsfelt. Signifikant over en distanse på ti tusen kilometer. Ikke målbart over en distanse på to meter. Og det har å gjøre med månens posisjon i forhold til gitte punkter på jordas overflate; ikke månefasen. (Seriøst; tidevannet er syklisk over en periode på ca. 12 timer. Ikke en måned.) Ok. Da forstår jeg det som at månen kan ha en innvirkning på vannet i kroppen, men at det ikke er fullmånen i seg selv som gjør det. https://forskning.no/geofag-universet-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hva-hadde-vi-gjort-uten-manen/733165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #31 Del Skrevet 25. juni 2021 6 minutter siden, Syngemann said: Ok. Da forstår jeg det som at månen kan ha en innvirkning på vannet i kroppen, men at det ikke er fullmånen i seg selv som gjør det. https://forskning.no/geofag-universet-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hva-hadde-vi-gjort-uten-manen/733165 Du forstår det nok som du selv ønsker uansett, du. Anonymkode: 1ac31...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #32 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har alltid slitt skikkelig med søvnen rundt en gang i måneden. Sånn mange netter på rad der kroppen føles helt våken, men samtidig trøtt, men helt umulig å sove. Og når jeg sovner våkner jeg raskt igjen. Begynte å skrive det ned i kalender min, tenkte først det kunne ha sammenheng med syklus, men nei (og heller ingen endring på p-piller). Snakket med moren min om det og hun nevnte fullmånen, sjekker så tilbake i kalenderen min, og samtlige dårlige søvn perioder over to år var over dagene som ledet opp til fullmånen. Det virker veldig tilfeldig. Jeg er absolutt ikke overtroisk, men tror mennesker rett og slett egentlig ikke vet noen ting. Vi tror vi vet alt, men alt vi vet er bare der vi har forstått hittil, er nok fremdeles ekstremt mye naturlig vi ikke forstår enda. Vi tror vi er så smarte, men er vi egentlig det? Anonymkode: 1a84e...e92 Nei, jeg tror heller ikke at vi mennesker vet noe særlig. Det blir ikke forsket noe særlig på hjernen. Anonymkode: c0118...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 25. juni 2021 #33 Del Skrevet 25. juni 2021 En gang i min ungdom, var jeg sammen med en politimann. Han fulgte med på kalenderen. Han sa, fullmåne, ja folk blir sprø. Jeg tror fullmånen påvirker folk. Ikke meg da. Men samtidig, det er 1 døgn i måneden. Er det så vanskelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #34 Del Skrevet 25. juni 2021 Helene skrev (3 minutter siden): En gang i min ungdom, var jeg sammen med en politimann. Han fulgte med på kalenderen. Han sa, fullmåne, ja folk blir sprø. Jeg tror fullmånen påvirker folk. Ikke meg da. Men samtidig, det er 1 døgn i måneden. Er det så vanskelig? Det er ikke bare et døgn hvis man reagerer skikkelig på den. Man kan merke det et par netter før og etter det har vært fullmåne. Det går heldigvis over straks nå da. Anonymkode: c0118...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 25. juni 2021 #35 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Spørsmål. Er problemet at man ikke får sove? Min eks fortalte om mye værre ting. Endret 25. juni 2021 av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #36 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lystett rullegardin Anonymkode: 71643...7e8 Litt off topic her, men hvordan får du tettet igjen på sidene og over og under? Jeg har lystett rullegardin, men jeg våkner allikevel når det begynner å bli lyst ute fordi lyset siver inn over eller på sidene... Ang. fullmånen: Jeg reagerer på den også. Datteren min har ikke peiling på når det er fullmåne eller ikke, men hun også reagerer på fullmånen. Vet ikke om det er tilbakevist som tull, men var det ikke sånn også at det er travlest på fødeavdelingen rundt fullmånene? Anonymkode: b27e0...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 25. juni 2021 #37 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt off topic her, men hvordan får du tettet igjen på sidene og over og under? Jeg har lystett rullegardin, men jeg våkner allikevel når det begynner å bli lyst ute fordi lyset siver inn over eller på sidene... Ang. fullmånen: Jeg reagerer på den også. Datteren min har ikke peiling på når det er fullmåne eller ikke, men hun også reagerer på fullmånen. Vet ikke om det er tilbakevist som tull, men var det ikke sånn også at det er travlest på fødeavdelingen rundt fullmånene? Anonymkode: b27e0...590 Lystett gardin som er hengt helt opp mot taket (Og som rekker ned til gulvet) på stang med slike buede endestykker Solen står opp slik at den skinner direkte på soveromsvinduet vårt i det den står opp så vi har også lystett rullgardin på innsiden som brukes nå når solen er på sitt mest aktive Men mørkt er det! Helt mørkt! Og selv om jeg egentlig aldri har trodd på det så reagerer kroppen min på både fullmåne og værforandringer. Hvorfor vet jeg ikke, men slik er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #38 Del Skrevet 25. juni 2021 Har lest et sted at det kan henge igjen fra da vi mennesker levde i jeger-og sankersamfunn, og brukte lyset fra fullmånen til å jakte, at vi derfor har en slags "uro" rundt fullmåne. 😛 Anonymkode: 8dd10...2c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #39 Del Skrevet 25. juni 2021 Dette var interessant, og noe jeg aldri har hørt om før. Jeg har slitt MYE med migrene, og hadde 15-20 anfall i måneden. De kom gjerne "bunkevis" hvor jeg har migrene flere dager på rad, så litt opphold, så på igjen. Jeg skriver hodepinedagbok, og har gjort det siden oktober 2019. I april 2020 begynte jeg med forebyggende medisiner. Jeg fører fremdeles dagbok, og fremdeles kommer anfallene "bunkevis". Jeg sjekket dagboka, og oktober-juni 2019-2020 hadde jeg de vanlige rundene med migrene 15-20 dager i måneden. Det er veldig enkelt at et sammenhengende anfall vil lande rundt enhver månefase, og det stemte: hver gang ved fullmåne hadde jeg anfall 4-5 sammenhengende dager med migrene. Men logisk, fordi jeg hadde mye migrene generelt. Etter to måneder med medisinering, halverte anfallene seg, har gjennomsnittlig ni anfall i måneden. Jeg sjekket månefasekalender opp mot dagboka, og ser at 4-6 av anfallene (sammenhengende) faller rundt fullmåne hver eneste måned. De andre er fordelt på 2-3 sammenhengende anfall. Migrene påvirker naturligvis søvnen også. Så kanskje er det en reell greie 🤷♀️ Anonymkode: f972a...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #40 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var interessant, og noe jeg aldri har hørt om før. Jeg har slitt MYE med migrene, og hadde 15-20 anfall i måneden. De kom gjerne "bunkevis" hvor jeg har migrene flere dager på rad, så litt opphold, så på igjen. Jeg skriver hodepinedagbok, og har gjort det siden oktober 2019. I april 2020 begynte jeg med forebyggende medisiner. Jeg fører fremdeles dagbok, og fremdeles kommer anfallene "bunkevis". Jeg sjekket dagboka, og oktober-juni 2019-2020 hadde jeg de vanlige rundene med migrene 15-20 dager i måneden. Det er veldig enkelt at et sammenhengende anfall vil lande rundt enhver månefase, og det stemte: hver gang ved fullmåne hadde jeg anfall 4-5 sammenhengende dager med migrene. Men logisk, fordi jeg hadde mye migrene generelt. Etter to måneder med medisinering, halverte anfallene seg, har gjennomsnittlig ni anfall i måneden. Jeg sjekket månefasekalender opp mot dagboka, og ser at 4-6 av anfallene (sammenhengende) faller rundt fullmåne hver eneste måned. De andre er fordelt på 2-3 sammenhengende anfall. Migrene påvirker naturligvis søvnen også. Så kanskje er det en reell greie 🤷♀️ Anonymkode: f972a...e87 Kan snu litt på det også: Migrene påvirker naturligvis søvnen også - Dårlig og/eller lite søvn ender ofte med migrene. Anonymkode: f972a...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå