Gå til innhold

Brennpunkt: Philips vei til terror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

PST vurderer både personers vilje til å gjøre skade (altså hva de sier og skriver på nettet), men det er også viktig å huske på at PST først griper inn når personer i tillegg har stor nok kapasitet til å gjennomføre viljen (de sjekker om de har våpen, nylig bestilt ingredienser til bomber osv). Terskelen for å gripe inn i folks privatliv skal tross alt være av en viss størrelse. Anbefaler å høre Aftenpostens podcast om saken, den heter «noen å hate»

Anonymkode: 35b87...4a5

De ble advart mot ABB fordi han kjøpte ingredienser som kunne brukes til bomber samt at han visste interesse for høyre ekstremisme på nett. Han gikk fullstendig under radaren fordi deres eneste fokus den gangen var islamister. PST fikk ny sjef 6 måneder senere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren til Johanne imponerer veldig, sterkt å se henne snakke om datteren. Aldri i verden om jeg hadde klart å stille opp på intervju om jeg hadde vært i hennes sko. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ferdig nå, det var veldig sterkt. For en fantastisk person Ellen (moren) er, ufattelig at hun klarer å snakke så klart om dette, det er jo mindre enn to år siden. 

Hadde gått meg litt forbi at politiet brukte så utrolig lang tid på komme seg til moskeen, egentlig helt utrolig at ingen ble skadd der. Syns også det var et godt poeng at PST hadde hevet trusselnivået rundt høyreekstreme angrep, men ingen av de norske moskeene fikk vite dette. PST burde i det minste ha kartlagt moskeer i Norge og hatt dialog med politiet. Syns alt virker så uforberedt og ut av det blå, men man trener vel på sånne type angrep?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 9.11):

Man kan jo stille seg spørsmål om hva PST egentlig driver med. Det ble vel ikke ansett som alvorlig nok. Men når er det alvorlig nok? Når det allerede er for sent? Folk melder ikke bekymringsmelding til PST for morro skyld… 

Anonymkode: 87554...42b

Man kan stille spørsmålet hvor mange potensielle situasjoner PST faktisk avverger. De får også langt mer bekymringsmeldinger en hva de klarer å følge opp, om de skulle fulgt opp alle.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parkeringsvakten skrev (På 26.6.2021 den 10.06):

Bortsett fra at han var en empatisk gutt som var beskyttende ovenfor søstere som barn. Hans merkelige oppførsel begynte ikke før han var litt eldre. Det var nok ikke morens død som var avgjørende. Det har vært andre faktorer involvert

Ved barn som utvikler tilknytningsforstyrrelser, så ser man gjerne ikke resultatet før mange år etterpå. Det er en av grunnene til at det er så skummelt.

Overlege Per Olav Ness ved tidligere SSBU advarte om dette allerede da Breivik var barn. I skriftlig rapport til barnevernet i bydel Ullern varslet han om de mest alvorlige konsekvenser i voksen alder om ikke omsorgen for Breivik ble overtatt fra mor. Det var BV bydel Ullern som valgte å ikke etterfølge advarselen. Resultatet så man over 20 år etterpå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann1234 skrev (På 25.6.2021 den 0.39):

Jeg visste ikke at han var homofil og synes det er veldig rart at han støtta nazismen (hvis det stemmer)? 

Det stemmer ja og det er visstnok ikke så uvanlig som vi skulle tro. Husker å ha lest noe om dette et par år tilbake og ble sjokkert selv. 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/oct/26/ascent-lgbt-right-wing-afd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DislayName skrev (På 26.6.2021 den 9.42):

Det er vel ikke det multi-kulturelle samfunnet som fikk ABB og PM til å klikke slik. De var dypt ulykkelige og sterkt mistilpassede individer som hadde havnet på utsiden av samfunnet uavhengig av hvorvidt samfunnet var flerkulturelt eller ikke.

Helt enig. Samtidig så bruker "vi" i Norge en retorikk som spiller innvandring opp mot etnisk norske og deres muligheter i livet. "Innvandrere tar alle jobbene, derfor er så mange nordmenn på nav" etc.

Det er faktisk en veldig farlig retorikk som forsterker utenforskap og legger skylden på mangfold i samfunnet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 7.15):

Jeg forstår alvoret selv om jeg nekter å gi han skjermtid. Å ta livet av sin egen dyrebare verdifulle søster sier jo det meste. 
Jeg jobber med barn og unge så jeg vet om disse karaktertrekkene. Samfunnet og folk rundt er nok bevisste. Og som enkeltmennesker er det mange som bryr seg og viser bekymring. Men om man gang på gang sender bekymring videre og det ikke skjer noe blir man litt oppgitt. Barnevern, politikere, politi, pst, pedagoger, ja alle har et ansvar. Oppfølging er noe drit noen ganger. Og ble ikke pst tipset? 
Har han noe selvinnsikt til å forstå at han driter seg ut på tv? Nei tviler. Han tror vel selv at folk endelig vil høre han og se han og da var det vel verdt det i hans øyne å gjøre det han gjorde.

Anonymkode: 87554...42b

Han er bare med på en liten del i siste episode. Resten av tiden er det intervjuer med andre.

Anonymkode: 74f93...819

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2021 den 9.12):

I jobben har jeg vært borti et utvalg umodne gutter som ikke er opptatt av hygiene. Dessverre gjør det at de da skiller seg ut.

Det blir ren spekulering, men det kan jo hende foreldrene hadde forskj grad av bekymring. Stemor var kanskje mer bekymret enn stefar. 

Anonymkode: bcc38...00e

Faren var nok stort sett bare på jobb. 

Anonymkode: 74f93...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (På 26.6.2021 den 9.17):

Det er vel ikke alvorlig nok før de omtrent ser at det lages bomber eller at skytevåpen lades. Som nevnt: de kan bare legges ned da de ikke klarer å lese bildet slik de bør.

I Norge har vi hatt svært få terrorangrep - heldigvis. De få vi har hatt har vært høyre ekstreme. Likevel anså ikke PST det som å være den største trusselen da ABB gikk berserk. Det er selvsagt bra at vi har fokus på islamister - de er jo faktisk også en trussel og det kan godt være at det er varslet om celler som så har blitt pulverisert. Men man må faktisk greie å se og følge med på høyre ekstremister også.

PST fokuserer mye på islamsk terror. De har fått masse islamister arrestert før de klarer å begå terror. Noen dømmes for selve planleggingen, andre finner de ikke nok bevus på, så de arresterer dem for andre ting som trusler, narkotika, terrorfinansiering, familievold osv. Norge har dessuten hatt flere islamistiske knivangrep som har blitt dysset ned som «psykisk sykdom» og ikke terror. 

PST gjør mye. At sånt likevel skjer viser bare omfanget av PST sin jobb.

Anonymkode: 74f93...819

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (På 27.6.2021 den 8.54):

De ble advart mot ABB fordi han kjøpte ingredienser som kunne brukes til bomber samt at han visste interesse for høyre ekstremisme på nett. Han gikk fullstendig under radaren fordi deres eneste fokus den gangen var islamister. PST fikk ny sjef 6 måneder senere ...

Brevik hadde jo gjort grundig research og forberedelser da. Han hadde kjøpt en landbrukseiendom slik at det ikke skulle fremstå som mistenkelig. 
 

Stusser mer over Manshaus. Særlig når han ble med i pistolklubb burde bjellene ha ringt.

Anonymkode: 74f93...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 time siden):

Ved barn som utvikler tilknytningsforstyrrelser, så ser man gjerne ikke resultatet før mange år etterpå. Det er en av grunnene til at det er så skummelt.

Overlege Per Olav Ness ved tidligere SSBU advarte om dette allerede da Breivik var barn. I skriftlig rapport til barnevernet i bydel Ullern varslet han om de mest alvorlige konsekvenser i voksen alder om ikke omsorgen for Breivik ble overtatt fra mor. Det var BV bydel Ullern som valgte å ikke etterfølge advarselen. Resultatet så man over 20 år etterpå.

Hva var det moren gjorde?

Anonymkode: 74f93...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, sicario said:

Ved barn som utvikler tilknytningsforstyrrelser, så ser man gjerne ikke resultatet før mange år etterpå. Det er en av grunnene til at det er så skummelt.

Overlege Per Olav Ness ved tidligere SSBU advarte om dette allerede da Breivik var barn. I skriftlig rapport til barnevernet i bydel Ullern varslet han om de mest alvorlige konsekvenser i voksen alder om ikke omsorgen for Breivik ble overtatt fra mor. Det var BV bydel Ullern som valgte å ikke etterfølge advarselen. Resultatet så man over 20 år etterpå.

Men,,,det er da mange barn som har traumatiske og vonde barndommer, som setter psykiske spor, uten at dem blir mordere og terrorister av den grunn. Syns folk er raske med å trekke frem barndom å psykisk helse i tråder om høyreekstreme terrorister. Er det fordi dem er en av "oss"?  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 23.42):

Ekkel og rar femikladd fra vestkanten. Ikke rart han ble overmannet av en mann på 75.

Anonymkode: defbc...cf9

Det var en meget veltrent 75-åring. Tidligere yrkesmilitær og merittert bryter i sitt hjemland.

Tenker med skrekk og gru på hvor mye verre dette kunne gått om ikke akkurat denne 75-åringen var tilstede den dagen.

Anonymkode: c764b...2fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannah80 skrev (42 minutter siden):

Takk for link. Den har jeg ikke lest.

Jeg har jobbet i flere år på samme avdeling på SSBU. Ble skremt over hvor mye barnevernet i bydel Ullern valgte å ikke ta til etterretning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (28 minutter siden):

Men,,,det er da mange barn som har traumatiske og vonde barndommer, som setter psykiske spor, uten at dem blir mordere og terrorister av den grunn. Syns folk er raske med å trekke frem barndom å psykisk helse i tråder om høyreekstreme terrorister. Er det fordi dem er en av "oss"?  

Jeg baserte mine uttalelser på rapport etter innleggelse av Breivik og moren på SSBU. Per Olav Ness, som jeg selv har jobbet med på samme avdeling kunne ikke vært klarere i sin vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sicario said:

Jeg baserte mine uttalelser på rapport etter innleggelse av Breivik og moren på SSBU. Per Olav Ness, som jeg selv har jobbet med på samme avdeling kunne ikke vært klarere i sin vurdering.

ja, skjønner det. Bare påpeker at det er mye fokus på psyken når det er snakk om høyreekstreme terrorister.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/25/2021 at 1:46 AM, AnonymBruker said:

Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss*

Anonymkode: 62950...c19

Jeg syns ikke han var rolig og veltalende. Tvert om syns jeg han prata svært anstrengt og det var tydelig at hjernen gikk for full maskin med å tenke ut hvert eneste ord. Svarene kom ikke naturlig. 

Syns synd på ham, og på andre i hans situasjon. Må være fryktelig ensomt. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...