Gå til innhold

Brennpunkt: Philips vei til terror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noe av det sykeste jeg har sett. Tenk å plutselig bli høyreekstrem og faktisk drepe sin egen søster som man har kjent og bodd med nesten hele livet. 

Å høre beskrivelsene av at han ble stadig mer opphengt i kristendom og det konservative. Se ham sitte og snakke var helt sjukt.

Men det er en ting jeg lurer på om noen andre la merke til. Måten han snakket på. Den stadige søkenen etter er sted å passe inn. Beskrivelsen av hvordan han kledde seg, tedde seg og pratet. Stadig sykelig opphengthet i nye subkulturer (veganisme, emo, japan, litteratur, kristendom, konservatisme, og yil slutt nynazisme). Noen fler som tenker at Manshaus rett og slett er autist og ble sykelig opphengt i nazi-ideologi som en «special interest» på grunn av dette?

Anonymkode: 74f93...819

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff denne skal jeg ikke se. Nekter å gi denne mannen oppmerksomhet og taletid. Han koser seg med oppmerksomheten, akkurat som han har ønsket seg. Hvorfor er det så viktig å gi han oppmerksomhet og tid? For å forstå? Jeg forstår hva han har gjort, jeg forstår at han sliter med forskjellige forstyrrelser, mer trenger jeg ikke forstå. Det er uansett ikke greit å handle som han har gjort. Det er mange som har hatt en verre oppvekst enn han som har valgt å ikke gå samme vei. 
Hvorfor ser du underholdningsverdi i så syke ting? 

Anonymkode: 87554...42b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den enda, men har hørt på Noen å hate på Aftenposten. Tviler på autismediagnose, men ser flere på vår alder (jeg er jevnaldrende med M) at det ikke er uvanlig å hoppe mellom subkulturer og grupper og endre seg så drastisk for å føle tilhørighet. Har selv gjort det som yngre. 

Anonymkode: cb983...216

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er en ting jeg lurer på om noen andre la merke til. Måten han snakket på. Den stadige søkenen etter er sted å passe inn. Beskrivelsen av hvordan han kledde seg, tedde seg og pratet. Stadig sykelig opphengthet i nye subkulturer (veganisme, emo, japan, litteratur, kristendom, konservatisme, og yil slutt nynazisme). Noen fler som tenker at Manshaus rett og slett er autist og ble sykelig opphengt i nazi-ideologi som en «special interest» på grunn av dette?

Anonymkode: 74f93...819

ADVARSEL: SPOILER ALERT»!!

Det er jo tydelig at han har en form for mani kombinert med bekreftelsesbehov og grandiose tanker om seg selv.
 

Synes det er kjempetøft av stemor å stå fram for å advare andre; be de involvere seg tidlig, være kritisk osv.

samtidig som at jeg undrer meg over hvor «usynlig» han må ha vært som barn for å ha utviklet et så desperat behov for oppmerksomhet (narsissist) som han har. 
 

«Det var slitsomt å forholde seg til, tok mye energi og vi feide det under teppet» var sånn omtrent hva den unge mannen fra folkehøgskolen beskrev deres relasjon til M. sine ideologier og tanker. Om dette var måten de håndterte han på så er det rimelig å spørre seg om det var slik M. ble håndtert i egen familie også.. Uansett så spiller det liten rolle hva de kunne ha gjort, burde ha gjort osv.
 

Det er alltid lett å være etterpåklok.

Spesielt for oss som sitter på utsiden og ser inn. 


Det er uansett hun som sitter med det største tapet, tapet av sin datter.

Ingenting rørte meg mer enn da hun besøkte moskeen og han som overmannet terroristen ga henne medfølelse over hennes tap av to barn. 

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper mannen blir rehabilitert og på på sikt kan returnere til samfunnet.

Anonymkode: d0222...ae5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte også at han hadde flere trekk innenfor asperger/ Autisme.. uten å ville rakkr ned på andre med denne diagnosen, kjenner flere fine folk der.

Anonymkode: e2be9...620

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel og rar femikladd fra vestkanten. Ikke rart han ble overmannet av en mann på 75.

Anonymkode: defbc...cf9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff denne skal jeg ikke se. Nekter å gi denne mannen oppmerksomhet og taletid. Han koser seg med oppmerksomheten, akkurat som han har ønsket seg. Hvorfor er det så viktig å gi han oppmerksomhet og tid? For å forstå? Jeg forstår hva han har gjort, jeg forstår at han sliter med forskjellige forstyrrelser, mer trenger jeg ikke forstå. Det er uansett ikke greit å handle som han har gjort. Det er mange som har hatt en verre oppvekst enn han som har valgt å ikke gå samme vei. 
Hvorfor ser du underholdningsverdi i så syke ting? 

Anonymkode: 87554...42b

Jeg forstår hva du mener, men hensikten med dokumentaren er å åpne øynene våre. Den vil at vi skal forstå alvoret og ta tak i det når folk begynner å lefle med diverse ideologier. I tillegg har han en hel del karaktertrekk som ofte har vist seg å være typisk for slike ekstremister/terrorister, noe vi som samfunn også bør være oss litt bevisst og ha i bakhodet. 

Så jeg ser det ikke helt likt som deg. Man kan selvsagt spørre seg om det er nødvendig å gi mannen skjermtid, men det lille vi fikk se til ham, var jo mer eller mindre utdriting av ham - noe han sikkert kjenner på selv om han ser programmet. 

Anonymkode: 0f4ba...32d

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper mannen blir rehabilitert og på på sikt kan returnere til samfunnet.

Anonymkode: d0222...ae5

Tviler faktisk på at han der blir normal og trygg for omverdenen. Han er så dedikert at det er sykt. 

Anonymkode: 42c6a...24a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler faktisk på at han der blir normal og trygg for omverdenen. Han er så dedikert at det er sykt. 

Anonymkode: 42c6a...24a

Tror ikke han blir rehabilitert jeg heller. Men han  var kun 21 da han gjorde de forferdelige handlingene.  Synes han er for ung til at fremtiden hans skal være skrevet i sten. 

Anonymkode: deeab...c95

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren hans tok selvmord da han var 4 år. De sier traumer i barndom kan forme en. Om hn var veldig mammagutt, hun var mest engasjer, til at hun sp plutselig er borte på grusomt vis. For å få ny stramma snart og søster. Sier ikke at det gjør man en drapsmann , men kan skade noen emosjonelt.

Anonymkode: 59300...f24

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han sluttet seg til IS, eller hvilken terrorgruppe tilhører han? Jeg forstår ikke hvordan norske mennesker plutselig finner ut av at de skal slutte seg til IS eller andre terrororganisasjoner. Klarer ikke å sette meg inn i hvordan noen kan støtte en slik ondskap.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tillit til at redaksjonen bak en slik dokumentar, vet hva de gjør. Synes forøvrig det er meget spesielt å starte en tråd om et program man absolutt ikke skal se. 

Det er en sosial kunst å orke, men det er absolutt verdt å opplyse folk . Utrolig modig av ungdommen som vokste opp med Philip & søsteren å la seg filme og fortelle om endringene over tid. Bonusmor sin oppriktige kjærlighet for begge barna er kruttsterk. Modige venner forøvrig, som så inderlig skulle ønske de fortalte om sine mistanker tidligere. 

Man trenger ikke være redd for at dette blir en runkedokumentar for han. I miljøet dér, har han nada å hylles for. For dem, mislyktes han totalt. Om noe; mer pinlig enn noe annet. 

En annen ting å merke seg, er responstid, misforståelser og rot fra politiets side. Man blir matt av mindre! Flaks og timing at ikke flere liv gikk tapt den dagen, noe som i seg selv er rystende. En hjerteskjærende påminner om hvor små vi blir når de vi stoler på, svikter i stor grad. 

Det er selvsagt ikke et program man lener seg tilbake å nyter en sommerkveld, men den er verdt sin plass. 

 

Endret av Tradegy
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (19 minutter siden):

Har han sluttet seg til IS, eller hvilken terrorgruppe tilhører han? Jeg forstår ikke hvordan norske mennesker plutselig finner ut av at de skal slutte seg til IS eller andre terrororganisasjoner. Klarer ikke å sette meg inn i hvordan noen kan støtte en slik ondskap.

Se programmet, du. 

Anonymkode: 0f4ba...32d

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han virker bipolar i måten han blir obsessed med enkelte saker på. Har selv bipolare i familien og kjenner dette veldig igjen.

Kan de også filme Breivik til et intervju slik intervjuet Manshaus på slutten? Hva er grunnen til at ingen journalister har filmet og intevjuet Breivik på samme måte?

 

 

 

Anonymkode: 86950...ad3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg visste ikke at han var homofil og synes det er veldig rart at han støtta nazismen (hvis det stemmer)? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel muslimhat finnes det MYE av i lille Norge DESSVERRE😫Bare sjekk forumet her f.eks. 

Anonymkode: d7aac...2d3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss*

Anonymkode: 62950...c19

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...