AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #61 Del Skrevet 26. juni 2021 Blondie65 skrev (21 minutter siden): DA tenker jeg at man kan legge ned hele PST siden de verken klarte å stoppe ABB eller Manshaus før de fikk gjort ugjerningene sine. I begge tilfeller var de advart om mulige terrorhandlinger og burde satt i verk tiltak. Man kan jo stille seg spørsmål om hva PST egentlig driver med. Det ble vel ikke ansett som alvorlig nok. Men når er det alvorlig nok? Når det allerede er for sent? Folk melder ikke bekymringsmelding til PST for morro skyld… Anonymkode: 87554...42b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #62 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De burde allerede da han nektet å vaske seg, og gikk rundt og stinket over en lang periode, insistert på at han skulle få hjelp. Jeg har opplevd psykiske problemer i familien og vet hvor vanskelig det er å skaffe folk riktig hjelp hvis de selv mener de er oppegående, men man må jo bare forsøke. Denne gutten later jo til å ha strevet med seg selv og egen psyke i mange år. Anonymkode: f60ab...b3b I jobben har jeg vært borti et utvalg umodne gutter som ikke er opptatt av hygiene. Dessverre gjør det at de da skiller seg ut. Det blir ren spekulering, men det kan jo hende foreldrene hadde forskj grad av bekymring. Stemor var kanskje mer bekymret enn stefar. Anonymkode: bcc38...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 26. juni 2021 #63 Del Skrevet 26. juni 2021 En god dokumentar. Veldig fin vinkling på Johanne og hvem hun var for familien og vennene, en hyllest. Jeg tror denne gutten er kan ha en tilknytningsforstyrrelse etter tapet av mor. Det er ingen grunn til å tro at tapet av mor ikke har skadet han alvorlig. Han har antagelig måtte leve med tanker om at han ikke var nok, og at han ikke var "verdt" å holde seg i live for. Hva gjør det med et barn? Mulig han har snev av autisme også, dog høytfungerende. Et ensporet sinn i tillegg til tilknytningsforstyrrelser er uten tvil farlig. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2021 #64 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan jo stille seg spørsmål om hva PST egentlig driver med. Det ble vel ikke ansett som alvorlig nok. Men når er det alvorlig nok? Når det allerede er for sent? Folk melder ikke bekymringsmelding til PST for morro skyld… Anonymkode: 87554...42b Det er vel ikke alvorlig nok før de omtrent ser at det lages bomber eller at skytevåpen lades. Som nevnt: de kan bare legges ned da de ikke klarer å lese bildet slik de bør. I Norge har vi hatt svært få terrorangrep - heldigvis. De få vi har hatt har vært høyre ekstreme. Likevel anså ikke PST det som å være den største trusselen da ABB gikk berserk. Det er selvsagt bra at vi har fokus på islamister - de er jo faktisk også en trussel og det kan godt være at det er varslet om celler som så har blitt pulverisert. Men man må faktisk greie å se og følge med på høyre ekstremister også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #65 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg leste hvordan politiet reagerte da de ble varslet om Manshaus-terroren. Så hvis PST er like sløve til høyreekstrem terror, så står det ganske dårlig til. Anonymkode: ec537...682 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #66 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I jobben har jeg vært borti et utvalg umodne gutter som ikke er opptatt av hygiene. Dessverre gjør det at de da skiller seg ut. Det blir ren spekulering, men det kan jo hende foreldrene hadde forskj grad av bekymring. Stemor var kanskje mer bekymret enn stefar. Anonymkode: bcc38...00e Joda, men jeg tror de begrunnet det med at han var redd for hva som var tilsatt i såper og sjampoen, altså en mulig konspirasjon. Det er jo litt annerledes enn å drite i hygiene generelt. Anonymkode: f60ab...b3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest parkeringsvakten Skrevet 26. juni 2021 #67 Del Skrevet 26. juni 2021 47 minutter siden, Unika said: En god dokumentar. Veldig fin vinkling på Johanne og hvem hun var for familien og vennene, en hyllest. Jeg tror denne gutten er kan ha en tilknytningsforstyrrelse etter tapet av mor. Det er ingen grunn til å tro at tapet av mor ikke har skadet han alvorlig. Han har antagelig måtte leve med tanker om at han ikke var nok, og at han ikke var "verdt" å holde seg i live for. Hva gjør det med et barn? Mulig han har snev av autisme også, dog høytfungerende. Et ensporet sinn i tillegg til tilknytningsforstyrrelser er uten tvil farlig. Bortsett fra at han var en empatisk gutt som var beskyttende ovenfor søstere som barn. Hans merkelige oppførsel begynte ikke før han var litt eldre. Det var nok ikke morens død som var avgjørende. Det har vært andre faktorer involvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 26. juni 2021 #68 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 1.46): Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss* Anonymkode: 62950...c19 Lik Breivik akkurat der. rolig og veltalende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #69 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I tillegg til dette så fikk han en skuddsikker vest hjem i posten. Hvis ikke dette er et gigantisk rødt flagg så vet ikke jeg. Jeg hadde ringt politiet med tanke alt han hadde sagt oppigjennom årene, og så kom vesten på toppen av det igjen. Anonymkode: 08aba...ae9 Ja herregud glemte den. De visste jo allerede om de politiske holdningene og hvor mye stygt han hadde sagt til søstra (og om tingene på veggen mener jeg) - det med ABBs manifest kom vel kanskje etterpå? Uansett, at de ikke reagerte kraftigere på den skuddsikre vesten er for meg helt sprøtt. Igjen, ikke at noe av dette er deres feil, men synd at de ikke tok tak før. Dette var jo et kraftig rødt flagg. Anonymkode: d658d...e2c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 26. juni 2021 #70 Del Skrevet 26. juni 2021 10 hours ago, Jaconandersen said: Slikt som dette vil skje mer og mer i det norske samfunnet etter hvert som det blir mer multikulturelt. Mennesket takler ikke slike samfunn, noe som er bevist gang på gang i alle verdens hjørner. Det som virkelig er problemet her, er politikerne som ser ut til å ønske slikt som dette. De bruker jo også alle muligheter de kan for å demonisere de som ikke ønsker innvandring, som igjen fører til at det blir mer innvandring, som igjen fører til mer uro. Så blir det kaos og elendighet. Dette er naturen vi ser. Ingen ting vi kan gjøre noe med. Du kan ikke leke trykkoker med det her, slik politikerne gjør. Det er vel ikke det multi-kulturelle samfunnet som fikk ABB og PM til å klikke slik. De var dypt ulykkelige og sterkt mistilpassede individer som hadde havnet på utsiden av samfunnet uavhengig av hvorvidt samfunnet var flerkulturelt eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 26. juni 2021 #71 Del Skrevet 26. juni 2021 Hva er var? PM skriver det i søknaden om å bli med i Nordiske motstandsbevegelsen.. Tror forøvrig moderator bør se litt på tråden her, noen grunnløse spekulasjoner om overgrep… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #72 Del Skrevet 26. juni 2021 parkeringsvakten skrev (2 timer siden): Bortsett fra at han var en empatisk gutt som var beskyttende ovenfor søstere som barn. Hans merkelige oppførsel begynte ikke før han var litt eldre. Det var nok ikke morens død som var avgjørende. Det har vært andre faktorer involvert Han har to brødre som ikke endte opp som han. Så tenker jeg at det må jo ha vært noe med PM sin personlighet. Kan det være et gen? Ett eller annet som gjorde at nettopp han slet så med å finne sin plass? Kunne det vært fanget opp tidligere? Og når han slet så med å finne sin plass og endte med en ideologi som er så skremmende, hvorfor tok ikke familien affære tidligere? De som er glad i han ville vel ikke tenke at han kunne gjøre noe galt, men syns ikke de at veien han til slutt valgte var litt vel skummel? Anonymkode: 87554...42b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #73 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja herregud glemte den. De visste jo allerede om de politiske holdningene og hvor mye stygt han hadde sagt til søstra (og om tingene på veggen mener jeg) - det med ABBs manifest kom vel kanskje etterpå? Uansett, at de ikke reagerte kraftigere på den skuddsikre vesten er for meg helt sprøtt. Igjen, ikke at noe av dette er deres feil, men synd at de ikke tok tak før. Dette var jo et kraftig rødt flagg. Anonymkode: d658d...e2c Det burde jo vært et kraftig rødt flagg at han slet så med å finne som plass og virket ulykkelig. Anonymkode: 87554...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgeline Skrevet 26. juni 2021 #74 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har to brødre som ikke endte opp som han. Så tenker jeg at det må jo ha vært noe med PM sin personlighet. Kan det være et gen? Ett eller annet som gjorde at nettopp han slet så med å finne sin plass? Kunne det vært fanget opp tidligere? Og når han slet så med å finne sin plass og endte med en ideologi som er så skremmende, hvorfor tok ikke familien affære tidligere? De som er glad i han ville vel ikke tenke at han kunne gjøre noe galt, men syns ikke de at veien han til slutt valgte var litt vel skummel? Anonymkode: 87554...42b Sliter med å legge noen skyld på familien her. Virker som holdningene hans eskalerte så raskt på slutten at ikke familien rakk å reagere. Gen? Kan godt være. Dårlig psyke er ofte arvelig. Pluss at han var yngst da mora døde. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 26. juni 2021 #75 Del Skrevet 26. juni 2021 Helgeline skrev (2 minutter siden): Sliter med å legge noen skyld på familien her. Virker som holdningene hans eskalerte så raskt på slutten at ikke familien rakk å reagere. Gen? Kan godt være. Dårlig psyke er ofte arvelig. Pluss at han var yngst da mora døde. Enig. Synes vi bør være veldig forsiktige her. Familien gjorde det de kunne, og den eneste som har noe skyld her er PM selv. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #76 Del Skrevet 26. juni 2021 Blondie65 skrev (4 timer siden): DA tenker jeg at man kan legge ned hele PST siden de verken klarte å stoppe ABB eller Manshaus før de fikk gjort ugjerningene sine. I begge tilfeller var de advart om mulige terrorhandlinger og burde satt i verk tiltak. PST har stoppet flere terrorangrep så tror ikke det er en lur ide å legge ned PST. Anonymkode: deeab...c95 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #77 Del Skrevet 26. juni 2021 PST vurderer både personers vilje til å gjøre skade (altså hva de sier og skriver på nettet), men det er også viktig å huske på at PST først griper inn når personer i tillegg har stor nok kapasitet til å gjennomføre viljen (de sjekker om de har våpen, nylig bestilt ingredienser til bomber osv). Terskelen for å gripe inn i folks privatliv skal tross alt være av en viss størrelse. Anbefaler å høre Aftenpostens podcast om saken, den heter «noen å hate» Anonymkode: 35b87...4a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #78 Del Skrevet 26. juni 2021 Gjenferdet skrev (42 minutter siden): Enig. Synes vi bør være veldig forsiktige her. Familien gjorde det de kunne, og den eneste som har noe skyld her er PM selv. Synes vi bør være veldige forsiktige med å…. Det er vel gjennomgående holdning der man burde gjort noe men aldri gjorde noe før det var for sent. Hardt og brutalt men. Jeg fordelte ikke skyld. Men syns jeg hører bekymrede som får slike svar som: nei er bør man trå forsiktige, her bør man være forsiktig med å. Samtidig som man sier at eneste skyld her er PM, så sier man også her i tråden at: hva kunne gjort annerledes for å fange opp denne gutten, viktigheten med å se denne dokumentaren er å se om det kunne vært fanget opp. Alle har et ansvar. Og det er viktig å få frem. Hørte en gang et offer for incest og trafficking sa: det var fler som visste og de som ytret noe ble gjerne møtt med; her bør vi trå varsomt, forsiktig så man ikke tråkker noen på tærne. Anonymkode: 87554...42b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #79 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg vet ikke jeg, jeg jobber som lærer på ungdomsskolenivå og det er jo ikke så uvanlig at ungdommer er søkende, har kontroversielle meninger og av og til sier, skriver og gjør ting som går over grenser. Det kan være vanskelig å skille hva som er normalt og ikke . PM virker jo ganske umoden også, så jeg kan forstå av familie og venner tenkte at det bare var snakk om faser han gikk gjennom. Vi som jobber med ungdom er jo selvfølgelig opptatt av å legge merke til slike ting som kan tyde på at noen føler seg utenfor, og henviser mange til psykisk helse, BUP, PPT og BV, men heldigvis så ser jeg jo at de ungdommene jeg har bekymret meg for i all hovedsak blir flotte, fine, velfungerende voksne. Anonymkode: fbaf9...1a2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #80 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke jeg, jeg jobber som lærer på ungdomsskolenivå og det er jo ikke så uvanlig at ungdommer er søkende, har kontroversielle meninger og av og til sier, skriver og gjør ting som går over grenser. Det kan være vanskelig å skille hva som er normalt og ikke . PM virker jo ganske umoden også, så jeg kan forstå av familie og venner tenkte at det bare var snakk om faser han gikk gjennom. Vi som jobber med ungdom er jo selvfølgelig opptatt av å legge merke til slike ting som kan tyde på at noen føler seg utenfor, og henviser mange til psykisk helse, BUP, PPT og BV, men heldigvis så ser jeg jo at de ungdommene jeg har bekymret meg for i all hovedsak blir flotte, fine, velfungerende voksne. Anonymkode: fbaf9...1a2 Tydelig umoden. Det er noe rettspsykiaterne har trukket frem flere ganger. Hvis man legger til vansker med følelser, kanskje lite venner. Følelsen av å være lite attraktiv blant begge kjønn. Da kjenner man på hjelpesløshet og liten tro på selv osv. Anonymkode: bcc38...00e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå