Måneklokke Skrevet 25. juni 2021 #41 Del Skrevet 25. juni 2021 Gruer meg til å se denne rett og slett. For meg er denne saken en påminnelse om hva som kunne vært unngått på Utøya «om bare» ting gikk anderledes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #42 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss* Anonymkode: 62950...c19 Syns helt ærlig han hørtes helt loser ut. Den tynne puslete stemmen, brukte fremmedord litt på halv åtte, satt med mark i ræva på stolen og vrei seg for hvert spørsmål. Anonymkode: d658d...e2c 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #43 Del Skrevet 25. juni 2021 Gjenferdet skrev (2 minutter siden): Enig, men med sånne folk som han er det dessverre veldig vanskelig å avdekke før det går galt. Det er gjerne ting man stusser på her og der, men ikke nok til at man klarer å sette helt fingeren på hva. Mange opererer også i grenseland, før det tilslutt eskalerer fullstendig med alvorlige voldelige handlinger. Det er rett og slett vanskelig å forhindre, og ingen som har noe skyld i. Tegnene underveis kan ha vært så subtile at de var altfor vanskelige å fange opp, og hvem vil tro at den man elsker er tvers gjennom ond? Man tror jo det beste om sine nærmeste som man oppriktig er glad i. Ingen tror jo at de man er mest glad i er monstre, ikke før det er for sent... Ja jeg er enig. Men jeg skulle ønske at som samfunn så ble terskelen lavere for å rapportere bekymringer. Lærere/Noen med ansvar på skolen fikk beskjed Mora så dritten hans på veggen og søstra sa hva han hadde sagt men moren trodde ikke på henne fordi P sa hun overdrev. Søstra sa at manifestet til ABB var som å høre P.M. Han haddr sagt mye rart over lengre tid osv. Flere venner hadde reagert Kjæresten til søstra hadde fått hørt av hennne hva han sa. Alt dette er "smått", men er det egentlig det? Hvem andre en sånne folk har bilder av terrorister på veggene? Ser videoer om at rasehat er bra osv? Hvis vi avlærer oss å avfeie og heller tenke "kan det være mer bak dette?" så tror jeg vi kommer langt. Ikke at det er noen andre en Ps feil så klart, men jeg tror at om flere hadde rapportert osv så kunne det kanskje vært flere som ble fanget opp. Det er jo derfor PST er her. Anonymkode: d658d...e2c 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 25. juni 2021 #44 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Slikt som dette vil skje mer og mer i det norske samfunnet etter hvert som det blir mer multikulturelt. Mennesket takler ikke slike samfunn, noe som er bevist gang på gang i alle verdens hjørner. Det som virkelig er problemet her, er politikerne som ser ut til å ønske slikt som dette. De bruker jo også alle muligheter de kan for å demonisere de som ikke ønsker innvandring, som igjen fører til at det blir mer innvandring, som igjen fører til mer uro. Så blir det kaos og elendighet. Dette er naturen vi ser. Ingen ting vi kan gjøre noe med. Du kan ikke leke trykkoker med det her, slik politikerne gjør. Endret 25. juni 2021 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 25. juni 2021 #45 Del Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg er enig. Men jeg skulle ønske at som samfunn så ble terskelen lavere for å rapportere bekymringer. Lærere/Noen med ansvar på skolen fikk beskjed Mora så dritten hans på veggen og søstra sa hva han hadde sagt men moren trodde ikke på henne fordi P sa hun overdrev. Søstra sa at manifestet til ABB var som å høre P.M. Han haddr sagt mye rart over lengre tid osv. Flere venner hadde reagert Kjæresten til søstra hadde fått hørt av hennne hva han sa. Alt dette er "smått", men er det egentlig det? Hvem andre en sånne folk har bilder av terrorister på veggene? Ser videoer om at rasehat er bra osv? Hvis vi avlærer oss å avfeie og heller tenke "kan det være mer bak dette?" så tror jeg vi kommer langt. Ikke at det er noen andre en Ps feil så klart, men jeg tror at om flere hadde rapportert osv så kunne det kanskje vært flere som ble fanget opp. Det er jo derfor PST er her. Anonymkode: d658d...e2c Sant nok det. Én person som kan begå slike handlinger og ha sånne holdninger, og attpåtil vise så kald likegyldighet over det, og ikke engang ønske å kommentere morens savn, må ha noen psykopatiske trekk. Det er rart at de trekkene bare plutselig virker å ha kommet i voksen alder? Alle beskrev han jo som snill tidligere. Stille, beskjeden, snill mot dyr m.m. Ingenting som skulle tilsi at han hadde psykopatiske trekk som barn. Det skjønner jeg ikke, for man kan vel ikke plutselig bare bli psykopat og iskald, helt uten omtanke for andre, hvis man aldri har vært slik før, eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #46 Del Skrevet 25. juni 2021 Rart de tenkte det var ok å oppbevare våpen nærme en sånn person. En som åpenbart hater ikke-hvite og ser opp til Breivik. Anonymkode: ad266...a37 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #47 Del Skrevet 26. juni 2021 Gjenferdet skrev (4 timer siden): klarer ikke å fatte hvordan noen kan ha samvittighet til å drepe et familiemedlem Det er uforståelig fordi du og jeg ikke er preget av en sterk ideologi eller tro. Å drepe et familiemedlem er dessverre akseptert enkelte stede, f.eks noen steder i India. Familiemedlemmer som dreper døtrene sine fordi de ikke var jomfru osv. Det er helt sykt. Jeg så en dokumentar der en homofil gutt måtte kutte kontakten med familien. Homofili var synd i deres hode så de ville drepe ham fordi han gjorde skam på familien. Anonymkode: d85de...aa3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #48 Del Skrevet 26. juni 2021 Jaconandersen skrev (2 timer siden): Slikt som dette vil skje mer og mer i det norske samfunnet etter hvert som det blir mer multikulturelt. Mennesket takler ikke slike samfunn, noe som er bevist gang på gang i alle verdens hjørner. Det som virkelig er problemet her, er politikerne som ser ut til å ønske slikt som dette. De bruker jo også alle muligheter de kan for å demonisere de som ikke ønsker innvandring, som igjen fører til at det blir mer innvandring, som igjen fører til mer uro. Så blir det kaos og elendighet. Dette er naturen vi ser. Ingen ting vi kan gjøre noe med. Du kan ikke leke trykkoker med det her, slik politikerne gjør. Australia er da et supermultikulturelt samfunn som fungerer. Det er mange multikulturelle samfunn som fungerer også, det er politikken bak man må se på. Altså integrering. Denne loseren hater jøder og homofile, så det er ikke kun innvandrere han hater. Han hadde antagelig havnet i en annen ekstrem retning uansett. Anonymkode: d85de...aa3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #49 Del Skrevet 26. juni 2021 parkeringsvakten skrev (2 timer siden): Det kommer bare frem om man gjenkjenner misbrukere/ pedofile. Det er 1 veldig åpenbar mishandler i tv serien. Det er ikke moren hans. Hvor kommer dette fra? Hvem da? Jaconandersen skrev (2 timer siden): Slikt som dette vil skje mer og mer i det norske samfunnet etter hvert som det blir mer multikulturelt. Mennesket takler ikke slike samfunn, noe som er bevist gang på gang i alle verdens hjørner. Det som virkelig er problemet her, er politikerne som ser ut til å ønske slikt som dette. De bruker jo også alle muligheter de kan for å demonisere de som ikke ønsker innvandring, som igjen fører til at det blir mer innvandring, som igjen fører til mer uro. Så blir det kaos og elendighet. Dette er naturen vi ser. Ingen ting vi kan gjøre noe med. Du kan ikke leke trykkoker med det her, slik politikerne gjør. Det er definitivt en utfordring at folk med "ugjengse" meninger ikke får komme til ordet. Personlig er jeg ikke enig i meningene, men mener at de fortjener å føle seg hørt. At samfunnet som helhet har mest å vinne på å få la dem snekke/ ikke kneble dem. Anonymkode: fa18e...ebf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #50 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor kommer dette fra? Hvem da? Det er definitivt en utfordring at folk med "ugjengse" meninger ikke får komme til ordet. Personlig er jeg ikke enig i meningene, men mener at de fortjener å føle seg hørt. At samfunnet som helhet har mest å vinne på å få la dem snekke/ ikke kneble dem. Anonymkode: fa18e...ebf snekke = snakke Anonymkode: fa18e...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #51 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 22.16): Uff denne skal jeg ikke se. Nekter å gi denne mannen oppmerksomhet og taletid. Han koser seg med oppmerksomheten, akkurat som han har ønsket seg. Hvorfor er det så viktig å gi han oppmerksomhet og tid? For å forstå? Jeg forstår hva han har gjort, jeg forstår at han sliter med forskjellige forstyrrelser, mer trenger jeg ikke forstå. Det er uansett ikke greit å handle som han har gjort. Det er mange som har hatt en verre oppvekst enn han som har valgt å ikke gå samme vei. Hvorfor ser du underholdningsverdi i så syke ting? Anonymkode: 87554...42b Det handlet ikke om han, sånn egentlig, men om ofrene og dem rundt. Jeg er glad jeg så den, mye mtp Johanna, føler hun var det største offeret, men er viet mindre plass i nyhetsbildet. Det er samtidig viktig å oppdatere seg på slike ting, det er nok ikke siste gang at noe slikt skjer, og det kan være en nær deg eller meg, og da er det viktig å kunne se tegn. Anonymkode: ee9ae...669 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 26. juni 2021 #52 Del Skrevet 26. juni 2021 Gjenferdet skrev (2 timer siden): Sant nok det. Én person som kan begå slike handlinger og ha sånne holdninger, og attpåtil vise så kald likegyldighet over det, og ikke engang ønske å kommentere morens savn, må ha noen psykopatiske trekk. Jeg tenkte ikke slik. Tenkte at han faktisk har følelser rundt det, og derfor ikke vil snakke om moren. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #53 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg er enig. Men jeg skulle ønske at som samfunn så ble terskelen lavere for å rapportere bekymringer. Lærere/Noen med ansvar på skolen fikk beskjed Mora så dritten hans på veggen og søstra sa hva han hadde sagt men moren trodde ikke på henne fordi P sa hun overdrev. Søstra sa at manifestet til ABB var som å høre P.M. Han haddr sagt mye rart over lengre tid osv. Flere venner hadde reagert Kjæresten til søstra hadde fått hørt av hennne hva han sa. Alt dette er "smått", men er det egentlig det? Hvem andre en sånne folk har bilder av terrorister på veggene? Ser videoer om at rasehat er bra osv? Hvis vi avlærer oss å avfeie og heller tenke "kan det være mer bak dette?" så tror jeg vi kommer langt. Ikke at det er noen andre en Ps feil så klart, men jeg tror at om flere hadde rapportert osv så kunne det kanskje vært flere som ble fanget opp. Det er jo derfor PST er her. Anonymkode: d658d...e2c I tillegg til dette så fikk han en skuddsikker vest hjem i posten. Hvis ikke dette er et gigantisk rødt flagg så vet ikke jeg. Jeg hadde ringt politiet med tanke alt han hadde sagt oppigjennom årene, og så kom vesten på toppen av det igjen. Anonymkode: 08aba...ae9 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #54 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syns helt ærlig han hørtes helt loser ut. Den tynne puslete stemmen, brukte fremmedord litt på halv åtte, satt med mark i ræva på stolen og vrei seg for hvert spørsmål. Anonymkode: d658d...e2c Helt klart! Anonymkode: bcc38...00e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #55 Del Skrevet 26. juni 2021 Moskéer i Norge burde bli utstyrt med terror-alarm, slik banker har en egen knapp de kan trykke på for å varsle ved ran og en del treningssentre har egen voldsknapp. Helt utrolig at det tok politiet over 20 minutter å komme fram. Når det i tillegg er en språkbarriere som gjør det vanskelig å forstå hva som skjer og hvor det skjer så er jeg egentlig overrasket over at det ikke allerede fins slike «terror-knapper» i landets moskeer Anonymkode: 35b87...4a5 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #56 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo ikke underholdningsverdi i en doku??? Jeg syns det er interessant fordi jeg ønsker å lære av dette slik at man kan forhindre flere potensielle terrorister med samme tankegods. Hvis man bare skal feie alt vekk og late som det ikke skjer, så fortsetter det bare. Vi som samfunn må lære å håndtere røde flagg, for det var der mange av hos P.M. Anonymkode: d658d...e2c Les mine andre svar i tråden. Alle har hengt seg opp i at jeg ikke vil se den. Men det handler mest om at jeg ikke trenger det. Jeg har sett altfor mange barn opp igjennom mange år som trenger hjelp men ikke får det. Helsevesen, politikere og samfunn har et stort ansvar. Tidlig innsats er alfa og omega men tidlig innsats fungerer rett og slett ikke. Anonymkode: 87554...42b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2021 #57 Del Skrevet 26. juni 2021 Jeg har ikke sett dokumentaren, men jeg har et spørsmål: Var PST varslet om Manshaus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #58 Del Skrevet 26. juni 2021 Blondie65 skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke sett dokumentaren, men jeg har et spørsmål: Var PST varslet om Manshaus? Ja. Anonymkode: 66d9a...10d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2021 #59 Del Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Anonymkode: 66d9a...10d DA tenker jeg at man kan legge ned hele PST siden de verken klarte å stoppe ABB eller Manshaus før de fikk gjort ugjerningene sine. I begge tilfeller var de advart om mulige terrorhandlinger og burde satt i verk tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #60 Del Skrevet 26. juni 2021 De burde allerede da han nektet å vaske seg, og gikk rundt og stinket over en lang periode, insistert på at han skulle få hjelp. Jeg har opplevd psykiske problemer i familien og vet hvor vanskelig det er å skaffe folk riktig hjelp hvis de selv mener de er oppegående, men man må jo bare forsøke. Denne gutten later jo til å ha strevet med seg selv og egen psyke i mange år. Anonymkode: f60ab...b3b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå