Gå til innhold

Brennpunkt: Philips vei til terror

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 23.46):

Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss*

Anonymkode: 62950...c19

Ekspander  

Nei, du er ikke alene. Glad han ikke fikk så mye taletid for «saken sin»

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han lider åpenbart av psykiatriske problemer deluxe. Svingte fra læstadianisme og nazisme. Mora tok selvmord da han var fire år og det kan tyde på at det ligger i familien. Han har en del likhetstrekk med Breivik.

Folk med psyk kan ha betydelig voldspotensiale. 

Så lenge disse ensomme ulvene med betydelig drit i barndommen bak seg ikke finner og danner større grupper synes jeg det blir bomskudd å prate om terrorisme osv. De skiller seg så ut og er så isolerte som fenomen at psykiatri er mer nærliggende.

Hvor er brennpunktdokumentaren om de 100+ nordmennene som ble terrorister og drapsmenn for IS? Det er et mye mer interessant og enormt større fenomen da de ble vervet av et eksisterende nettverk i Norge som enda finnes.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 20.16):

Uff denne skal jeg ikke se. Nekter å gi denne mannen oppmerksomhet og taletid. Han koser seg med oppmerksomheten, akkurat som han har ønsket seg. Hvorfor er det så viktig å gi han oppmerksomhet og tid? For å forstå? Jeg forstår hva han har gjort, jeg forstår at han sliter med forskjellige forstyrrelser, mer trenger jeg ikke forstå. Det er uansett ikke greit å handle som han har gjort. Det er mange som har hatt en verre oppvekst enn han som har valgt å ikke gå samme vei. 
Hvorfor ser du underholdningsverdi i så syke ting? 

Anonymkode: 87554...42b

Ekspander  

Så jævlig ignorant. 

Hvis vi ønsker at dette ikke skal skje igjen så kan vi vel for faen prøve å lære noe av dette? Jeg driter vel i en terrorist sin agenda, samfunnets agenda er å forstå, slik at vi kan behandle mennesker tidsnok, før de begynner å drepe andre.

Anonymkode: 9a061...73f

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gruppehopping som han drev med er veldig vanlig for folk som leter etter et sted å høre til. Og de havner ofte i kriminelle grupper for der er det sterkt samhold og man føler seg spesiell. Hadde han vært virkelig dedikert til den saken og grupperingen han var i så hadde han hatt is i magen og gjort større skade enn han gjorde. For det hadde han fått til helt uten problemer med det utstyret og ressursene han hadde. Jeg tror at det var en fase som ville gått over og så hadde han hoppet videre til en annen gruppe med en eller annen ekstrem kontroversiell mening hvis han ikke hadde funnet seg en å se opp til og bli besatt av da han gjorde.

(bagatelliserer selvfølgelig ikke alvorligheten av det han gjorde, det var mere enn ille nok) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte se jeg også nå. Jeg er ikke helt i mål, men bra gjort av mor og venninner til Johanne å stille opp, syntes det er flott at de får fortelle. Tenk så vanskelig det må være ❤️

Er stadig skikkelig imponert over Rafiq som overmannet PM, det er jo så sykt flaks at terroristen tilfeldigvis møtte på en seig og uredd eks-militærmann, og at ingen flere liv gikk tapt i moskeen. Sporty å stille opp til rekonstruksjon også, håper jeg er like sprek i den alderen. 

Er det ikke litt rart at Asker og Bærum politi ikke opplyser om nødnummer med en gang når man ringer inn, i stedet for å bli satt på vent? 🤔 Tenker på han tredje i moskeen som prøvde ringe politiet. 

Anonymkode: fbaf9...1a2

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Gjenferdet skrev (På 24.6.2021 den 22.15):

Har han sluttet seg til IS, eller hvilken terrorgruppe tilhører han? Jeg forstår ikke hvordan norske mennesker plutselig finner ut av at de skal slutte seg til IS eller andre terrororganisasjoner. Klarer ikke å sette meg inn i hvordan noen kan støtte en slik ondskap.

Ekspander  

Han sluttet seg til nynazister.

Men jeg satt og tenkte at det omtrent må ha vært tilfeldigheter som gjorde athan havnet der. Han kunne liksågodt ha havnet i IS. Man ser jo at flere av de som dro til IS hadde vært nynazister før.

Anonymkode: 74f93...819

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 21.55):

Jeg forstår hva du mener, men hensikten med dokumentaren er å åpne øynene våre. Den vil at vi skal forstå alvoret og ta tak i det når folk begynner å lefle med diverse ideologier. I tillegg har han en hel del karaktertrekk som ofte har vist seg å være typisk for slike ekstremister/terrorister, noe vi som samfunn også bør være oss litt bevisst og ha i bakhodet. 

Så jeg ser det ikke helt likt som deg. Man kan selvsagt spørre seg om det er nødvendig å gi mannen skjermtid, men det lille vi fikk se til ham, var jo mer eller mindre utdriting av ham - noe han sikkert kjenner på selv om han ser programmet. 

Anonymkode: 0f4ba...32d

Ekspander  

Jeg forstår alvoret selv om jeg nekter å gi han skjermtid. Å ta livet av sin egen dyrebare verdifulle søster sier jo det meste. 
Jeg jobber med barn og unge så jeg vet om disse karaktertrekkene. Samfunnet og folk rundt er nok bevisste. Og som enkeltmennesker er det mange som bryr seg og viser bekymring. Men om man gang på gang sender bekymring videre og det ikke skjer noe blir man litt oppgitt. Barnevern, politikere, politi, pst, pedagoger, ja alle har et ansvar. Oppfølging er noe drit noen ganger. Og ble ikke pst tipset? 
Har han noe selvinnsikt til å forstå at han driter seg ut på tv? Nei tviler. Han tror vel selv at folk endelig vil høre han og se han og da var det vel verdt det i hans øyne å gjøre det han gjorde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 23.59):

Så jævlig ignorant. 

Hvis vi ønsker at dette ikke skal skje igjen så kan vi vel for faen prøve å lære noe av dette? Jeg driter vel i en terrorist sin agenda, samfunnets agenda er å forstå, slik at vi kan behandle mennesker tidsnok, før de begynner å drepe andre.

Anonymkode: 9a061...73f

Ekspander  

Hvorfor er det ignorant å forstå alvoret og det han har gjort men nekte å se den? Jeg har opp igjennom sett mange som trenger hjelp men som ikke får det, fordi det mangler penger til å følge opp. Mangel på ressurser. Vi jobber med tidlig innsats. Og vi melder om bekymringer til barnevern, ppt, bup. Nei og så er det ofte at de som trenger det, ikke får hjelp likevel. Her er det alvorlige tilknytningsproblemer, men nei hjelp er det ikke å få. Ble ikke PST tipset og det ikke ble gjort noe? Fikk ikke familien krisehjelp ved morens selvmord? Ble det sent bekymringsmelding i tidlig alder? Man trenger ikke gi Manshaus skjermtid for å forstå at tidlig innsats er det som gjelder. Og ting må bli tatt tak i så fort som mulig. Men på veien fra liten gutt til drapsmann så er det sikkert noen som har sett noe og sagt i fra. Men hva har blitt gjort? Hva gjorde bup, barnevern, ppt osv? Det er mer intr for min del. Og gang på gang så får vi som jobber med disse barna beskjed om hvor viktig tidlig innsats er for å forebygge og politikere lover masse penger og ressurser, men gang på gang må det kuttes i budsjett så hjelpen blir så som så. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble veldig imponert over moren til Johanne. Hun snakket så godt og fint, hun virker som ei flott dame. Hun har opplevd det verst tenkelig og likevel så klarer hun å prate så godt om det. Sårt og fint å høre henne❤️

Anonymkode: 0c5bb...d2a

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes det er fint at det er mye fokus på Johanne og hvem hun var ❤️ 

Anonymkode: fbaf9...1a2

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om den rettspsykiatriske vurdering:

I referatene fra samtalene med de sakkyndige Manshaus beskrives 22-åringen som velkledd, orientert og oppmerksom.

«Språket er noen ganger litt oppstyltet og konstruert. Ler flere ganger upassende under samtalen, men fremstår ikke psykotisk på noe vis,» heter det.

Ørbeck beskriver i sitt møte med Manshaus at han virket ung og umoden, med klær som virket «for store for den magre kroppen».

«Selv om han virker avslappet, er det noe som er gestaltet, som et script som skal gjennomføres,» skrev hun.

En feig jævel 😡

Anonymkode: bcc38...00e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dokumentaren nå. Han er åpenbart en forvirret mann. Det triste er at det faktisk er et reelt problem med masseinnvandring og lave fødselstall blant etniske nordmenn(og europeere generelt), hvilket fører til utskifting av befolkningen. Dette blir nå overskygget av at utskudd som dette drar det alt for langt og tyr til vold. Det vil bare gagne den såkalte woke venstresiden.

Men vold og borgerkrig er ikke svaret. Vi kan heller kjempe med argumenter og humor. Det er jo tydelig at venstresiden får problemer her og desperat tyr til sensur og lignende.

Det er jo også tydelig at denne nye ekstreme ideologien hans egentlig er nok en fase og symptom på identitetskrise og traumer. Han var jo også homofil og veganer på et tidspunkt.

Jeg tror det er mange andre med lignende problemer som han i dag, bare at det manifesterer seg som andre lidelser: kjønnsforvirring, spiseforstyrrelser, ultra maraton, alkoholisme, narkomani, ekstremsport, narsissisme, tvangshandlinger osv.

Endret av hlidskjalf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Saken er bare tragisk. Tragisk for ofrene, de pårørende og han selv. Dette kunne sannynligvis vært unngått om han hadde fått skikkelige hjelp, men med det helsevesnet vi har her til lands kommer det til å bli flere slike saker i årene som kommer. Man kan spørre seg hva slags hjelp man får om man stiller opp hos legen og forteller om problemer som PM og ABB hadde/har.

Anonymkode: 6fa91...668

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg sett hele. Sterk dokumentar.

For meg er det helt uforståelig hvordan noen kan bli sånn som PM. Jeg fatter ikke hvor sånne holdninger kommer fra, og jeg klarer ikke å fatte hvordan noen kan ha samvittighet til å drepe et familiemedlem. Det er rett og slett ikke til å fatte eller forstå.

Ellers virker moren som et fantastisk menneske. Raus, varm og med omsorg for alle rundt. Forferdelig at hun har blitt fratatt datteren sin, og også stesønnen.

Denne saken er bare så tragisk på alle måter. En uskyldig, verdifull, ung jente ble frarøvet livet på forferdelig vis. Jeg har egentlig ikke ord.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 20.16):

Uff denne skal jeg ikke se. Nekter å gi denne mannen oppmerksomhet og taletid. Han koser seg med oppmerksomheten, akkurat som han har ønsket seg. Hvorfor er det så viktig å gi han oppmerksomhet og tid? For å forstå? Jeg forstår hva han har gjort, jeg forstår at han sliter med forskjellige forstyrrelser, mer trenger jeg ikke forstå. Det er uansett ikke greit å handle som han har gjort. Det er mange som har hatt en verre oppvekst enn han som har valgt å ikke gå samme vei. 
Hvorfor ser du underholdningsverdi i så syke ting? 

Ekspander  

Det er jo ikke underholdningsverdi i en doku???

Jeg syns det er interessant fordi jeg ønsker å lære av dette slik at man kan forhindre flere potensielle terrorister med samme tankegods.

Hvis man bare skal feie alt vekk og late som det ikke skjer, så fortsetter det bare.

Vi som samfunn må lære å håndtere røde flagg, for det var der mange av hos P.M.

Anonymkode: d658d...e2c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 21.46):

At han ble nazist og muslimhater er det minst interessante i denne tragedien. Dette er egentlig en historie om at traumatiserte barn en dag blir voksne og med de følgene det kan få.

Anonymkode: 6fa91...668

Ekspander  

Nå må du holde opp. Etter 22. juli, Christchurch, kan du ikke si at det er det minst interessante. Tenk hvor mange han kunne drept. Han drepte allerede en jente!

Anonymkode: ad266...a37

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 23.46):

Bare jeg som syns det var ubehagelig å høre han snakke når han ble intervjuet? Så rolig og veltalende *grøss*

Anonymkode: 62950...c19

Ekspander  

Det er en greie blant yngre ny nasister. De går også i klær som ofte minner dem om gammeldagse tyske klær, har en spesiell talemåte osv. Det får dem til å virke mer oppegående. De ser og tenker også veldig høyt om seg selv, at de er på et høyere level enn andre. Dermed den oppførselen, og typiske snakke pent og veltalende. 

Dette er ikke mine meninger, men noe en fra det miljøet har fortalt meg. De skal oppføre seg på den måten 🙄

Anonymkode: d0ed6...c0f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 21.59):

Nå må du holde opp. Etter 22. juli, Christchurch, kan du ikke si at det er det minst interessante. Tenk hvor mange han kunne drept. Han drepte allerede en jente!

Anonymkode: ad266...a37

Ekspander  

Virker som om dokumentaren forteller begge deler. Både historien om det traumatiserte barnet og hvor galt det kan gå med det som voksen i søket etter tilknytning. Ser frem til å se den.

Anonymkode: ad9b7...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 19.31):

Men det er en ting jeg lurer på om noen andre la merke til. Måten han snakket på. Den stadige søkenen etter er sted å passe inn. Beskrivelsen av hvordan han kledde seg, tedde seg og pratet. Stadig sykelig opphengthet i nye subkulturer (veganisme, emo, japan, litteratur, kristendom, konservatisme, og yil slutt nynazisme). Noen fler som tenker at Manshaus rett og slett er autist og ble sykelig opphengt i nazi-ideologi som en «special interest» på grunn av dette?

Ekspander  

Ja. Og med en dæsj paranoia og antisosial atferd, så blir det en livsfarlig mix. 

Anonymkode: ec537...682

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 21.58):

Det er jo ikke underholdningsverdi i en doku???

Jeg syns det er interessant fordi jeg ønsker å lære av dette slik at man kan forhindre flere potensielle terrorister med samme tankegods.

Hvis man bare skal feie alt vekk og late som det ikke skjer, så fortsetter det bare.

Vi som samfunn må lære å håndtere røde flagg, for det var der mange av hos P.M.

Anonymkode: d658d...e2c

Ekspander  

Enig, men med sånne folk som han er det dessverre veldig vanskelig å avdekke før det går galt. Det er gjerne ting man stusser på her og der, men ikke nok til at man klarer å sette helt fingeren på hva. Mange opererer også i grenseland, før det tilslutt eskalerer fullstendig med alvorlige voldelige handlinger. Det er rett og slett vanskelig å forhindre, og ingen som har noe skyld i. Tegnene underveis kan ha vært så subtile at de var altfor vanskelige å fange opp, og hvem vil tro at den man elsker er tvers gjennom ond? Man tror jo det beste om sine nærmeste som man oppriktig er glad i. Ingen tror jo at de man er mest glad i er monstre, ikke før det er for sent...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...