Gå til innhold

Noen som må/ skal vente å ta korona-vaksinen pga graviditet / ivf/ prøving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en av dem. Frustrerende for jeg ville så gjerne tatt den, men legen anbefaler meg å vente. Håper på at det er tilgjengelige vaksine-doser når jeg er klar for å ta vaksine. 

Anonymkode: a64c6...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva sa legen om hvorfor du burde vente? Hva med å ta den mellom syklusene? 

Jeg er prøver og har holdt på en stund, så kjenner at jeg ikke ønsker å vente noen uker med å prøve for å ta vaksine. Men nå er vaksinen rett rundt hjørnet, og jeg vil jo gjerne ha den, men har ikke lyst å vente en ekstra måned eller mer med neste prøving. Har allerede holdt på i et år...

Anonymkode: 65320...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva sa legen om hvorfor du burde vente? Hva med å ta den mellom syklusene? 

Jeg er prøver og har holdt på en stund, så kjenner at jeg ikke ønsker å vente noen uker med å prøve for å ta vaksine. Men nå er vaksinen rett rundt hjørnet, og jeg vil jo gjerne ha den, men har ikke lyst å vente en ekstra måned eller mer med neste prøving. Har allerede holdt på i et år...

Anonymkode: 65320...5e3

Årsaken er at jeg skal starte med hormonbehandlingen i midten av juli, og derretter sette inn frossent embryo. Legen mener at det er for liten viten på hvordan vaksinering kan påvirke dette. Jeg skal på en utenlands klinikk i Praha/ Tsjekkia. I Tsjekkia har de den formeningen. Men leser at en del som forsøker å bli gravide tar vaksinen her i Norge. Vet ikke hva norske leger anbefaler, men leser at de anbefaler å ikke bli gravid før etter siste vaksinedose. Vi har desverre ikke tid å miste lenger pga alder og situasjoner. Jeg skulle gjerne tatt vaksinen, men må nok desverre vente. 

Jeg har tenkt tanken på om jeg kunne tatt første dose. Men legene på klinikken i Praha sier at det er for risikabelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må vente pga graviditet :( tør ikke risikere svangerskapet 

Anonymkode: d84e2...35d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er under behandling i Norge. Min klinikk sa at jeg kunne ta vaksinen så lenge det var minimum en uke mellom vaksine og syklusstart på en syklus hvor jeg skal i gang med enten fersk- eller fryseforsøk. Kunne tatt vaksina forrige uke i min kommune men måtte vente siden jeg har forsøk denne syklus. Om det ikke går nå, så tar jeg vaksina asap siden jeg uansett må stå over minimum en syklus før neste forsøk. 

Anonymkode: 3b0e7...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er gravid så ønsker ikke å ta den. Du velger selv, men du bør vente med vaksinen om det er anbefalt. Det blir aldri tomt for vaksiner. Og til du tar den har de kanskje enda bedre statistikk og forskning på om vaksinen er trygg. 

Anonymkode: 68aae...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Full forståelse for det. Jeg hadde gjort det samme dersom jeg var gravid også. 

Jeg er under behandling i Norge. Min klinikk sa at jeg kunne ta vaksinen så lenge det var minimum en uke mellom vaksine og syklusstart på en syklus hvor jeg skal i gang med enten fersk- eller fryseforsøk. Kunne tatt vaksina forrige uke i min kommune men måtte vente siden jeg har forsøk denne syklus. Om det ikke går nå, så tar jeg vaksina asap siden jeg uansett må stå over minimum en syklus før neste forsøk. 

Anonymkode: 3b0e7...780

Skal du ta hormonmedisiner i forkant av fersk eller fryseforsøk? Jeg må ta hormonbehandling fra midten av juli. Kunne ønske at de kunne sette inn embryo uten medisiner. Men det går vel ikke?  Jeg er veldig skeptisk til slike medisiner. Redd for de verste bivirkninger. Er mer redd for bivirkningene av østrogen og progreston-medsinene enn korona-vaksinen. 

Det er nesten en måned til hormonbehandlingen, men fikk allikevel beskjed om å ikke ta den av legene i Praha. Men skulle jo tro at det kunne gå fint med å ta første dose av vaksinen, men tør ikke annet enn å følge legen sine råd. Mulig det er pga hormonmedisinene at det kan bli kluss. Men forsøker å lese meg til om det går å sette inn fra fryseforsøk uten hormonbehandling i forkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal igang med nytt IVF-forsøk i løpet av sommeren og har fått veldig forskjellige beskjeder om dette med vaksine. Min norske klinikk sier at jeg kan ta vaksinen før syklusen starter. Den ene danske klinikken jeg var i kontakt med vil ikke behandle meg hvis jeg har fått en vaksinedose, men ikke den andre. Den andre danske klinikken jeg var i kontakt med sier jeg kan ta vaksinen når som helst. Jeg kommer til å ta vaksine neste uke og så starte behandling et par uker etter det. Når jeg fikk en konkret vaksinedato ble det viktigste for meg å få den beskyttelsen vaksinen gir. Jeg kommer ikke til å ta andre dose hvis jeg blir gravid. 

Anonymkode: c0015...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal igang med nytt IVF-forsøk i løpet av sommeren og har fått veldig forskjellige beskjeder om dette med vaksine. Min norske klinikk sier at jeg kan ta vaksinen før syklusen starter. Den ene danske klinikken jeg var i kontakt med vil ikke behandle meg hvis jeg har fått en vaksinedose, men ikke den andre. Den andre danske klinikken jeg var i kontakt med sier jeg kan ta vaksinen når som helst. Jeg kommer til å ta vaksine neste uke og så starte behandling et par uker etter det. Når jeg fikk en konkret vaksinedato ble det viktigste for meg å få den beskyttelsen vaksinen gir. Jeg kommer ikke til å ta andre dose hvis jeg blir gravid. 

Så man kan ta en dose av korona-vaksinen om man skal ta ivf-forsøk i løpet av sommeren? 

Jeg avbestillte timen til vaksinasjon pga legen i utlandet sa at jeg må la være å ta den før ivf. Men jeg jobber i butikk, og er redd for å bli smittet av korona. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er en måned til syklusen min starter men allikevel fikk jeg beskjed om å ikke ta vaksinen før etter ivf. Frister å ta første dose om det er mulig, og vente med andre dose om jeg blir gravid. Men jeg vet ikke om hormonmedisinene i ivf lar seg kombinere med vaksinen i blodet? Jeg tør uansett ikke å ta vaksinen så lenge legen sier nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så man kan ta en dose av korona-vaksinen om man skal ta ivf-forsøk i løpet av sommeren? 

Jeg avbestillte timen til vaksinasjon pga legen i utlandet sa at jeg må la være å ta den før ivf. Men jeg jobber i butikk, og er redd for å bli smittet av korona. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er en måned til syklusen min starter men allikevel fikk jeg beskjed om å ikke ta vaksinen før etter ivf. Frister å ta første dose om det er mulig, og vente med andre dose om jeg blir gravid. Men jeg vet ikke om hormonmedisinene i ivf lar seg kombinere med vaksinen i blodet? Jeg tør uansett ikke å ta vaksinen så lenge legen sier nei. 

Du må jo nesten høre på den legen som skal behandle deg, men det er altså ikke enighet om dette på de ulike klinikkene. Min plan er å ta vaksinen nå og så stimulere neste syklus (om tre uker ca). Kam du høre en gang til med legen din om de virkelig mener at det er best å vente med vaksine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å vent, er 9 uker på vei. Kommer til å ta det opp med lege i uke 13, men i utgangspunktet er jeg forberedt på å vente til etter fødsel i januar. Snart har alle mine nærmeste (kjernefamilie og utvidet familie + venner jeg omgås) fått minst en dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på neste IVF-forsøk med uttak i september, så da håper jeg at jeg rekker en eller to doser før det. Har fått beskjed om at det er OK å ta vaksine så lenge det er minst to uker før innsett (eller eggløsning i naturlig forsøk). I mellomtiden setter jeg prøvingen på vent i de syklusene jeg evt. får vaksine. Føler ikke jeg går glipp av noen store muligheter siden jeg tydeligvis har såpass lav sjanse for å bli gravid på vanlig måte uansett. Da vil jeg heller bli ferdig med vaksineringen i tilfelle jeg blir gravid. 

Endret av Finki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 6/26/2021 at 9:46 AM, Eletrikerfruen said:

Jeg fikk også beskjed om å vente. 

Det verste er : hvordan forklare det til arbeidsgiver / kollegaer dersom vedkommende spør om man er vaksinert? Jeg kommer sikkert til å få spørsmålet. Alle snakker om det. Jeg jobber i matbransjen og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 19.22):

Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig, men isolerer du deg helt da, for det er jo vel så risikabelt (om ikke mer) å evt. få korona under graviditeten enn å beskytte både deg og babyen? 

Vil ikke skremme deg, men det har blitt rapportert om dødfødsler der gravide kvinner har hatt COVID.

https://www.bbc.com/news/health-57193361

Anonymkode: 34524...ada

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 10.21):

Det verste er : hvordan forklare det til arbeidsgiver / kollegaer dersom vedkommende spør om man er vaksinert? Jeg kommer sikkert til å få spørsmålet. Alle snakker om det. Jeg jobber i matbransjen og. 

Enn så lenge er det ikke min tur i min kommune- Det er også to steder det vaksineres- den nærmest meg blir fort fullbooket- så jeg kommer til å si at jeg venter til det blir ledig der...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg står over. Jeg er 38 og har rett og slett ikke tid til å ta vaksinen nå. I pp10 nå, og håper det klaffer snart.

Anonymkode: d45ef...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...