Jane Eyre Skrevet 24. juni 2021 #1 Del Skrevet 24. juni 2021 (endret) Men i faen. 4000 i kantene i Grimstad og KUN 55 bekreftet smittet. De smittede er ungdom. Det koster jo samfunnet helt sykt mye at så mange mennesker skal i karantene fordi enkelte har fått covid-19. Om noen år garanterer jeg at staten og kommunene vil få sterk kritikk for hvordan de håndterte denne pandemien. 15 måneder siden pandemien ble en realitet i Norge holder vi faen meg på enda. Med så mange vaksinerte tenker jeg det er på tide å gjenåpne samfunnet og leve det livet vi levde før covid-19. Skal vi virkelig fortsette å bruke milliarder av kroner på å forsøke å kontrollere en sykdom som for de aller fleste gir milde til moderate symptomer med over 95% sjanse for overlevelse 😱 Endret 28. juni 2021 av Jane Eyre Gramatikk feil 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 24. juni 2021 #2 Del Skrevet 24. juni 2021 Kunne ikke vært mer enig med deg. Når fokuset til media er på hvor mange som er i karantene, ikke hvor mange er alvorlig syke eller døde. Da er det blitt en parodi, og det har det vært lenge nå. Karantene er frihetsberøvelse. Og nå skal man omtrent puttes i karantene om man kjenner noen som har sett på en smittet. Det er fullstendig galskap. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 24. juni 2021 #3 Del Skrevet 24. juni 2021 Og null hadde symptomer! (Neida, det vet jeg ikke. Men helt syke tall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 24. juni 2021 #4 Del Skrevet 24. juni 2021 Vi gikk liksom fra å flate ut kurven for å ikke overbelaste sykehusene, til at målet skal være NULL smittede og utrydde et virus. Noe som aldri har lykkes før noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 24. juni 2021 #5 Del Skrevet 24. juni 2021 Husk at det er mange i familiekarantene/ventekarantene da. Og siden elevene skulle på skolen også etter standpunkt har alle minst 30 nærkontakter der, også har de familie hjemme. I tillegg er de sosiale på fritida, forståelig nok når det er lite smitte og smittevernet på skolen er en vits. Hadde lærerne fått lov til å gi elevene tidlig sommerferie fra standpunktkarakterene var satt hadde situasjonen ikke vært i nærheten av dette. Hvis en elev har nærkontakt med 30 i klassen sin, også har hver elev i klassen 4 andre nærkontakter (familie feks), er vi oppe i 120. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicathv Skrevet 24. juni 2021 #6 Del Skrevet 24. juni 2021 Jane Eyre skrev (12 timer siden): 15 måneder siden pandemien ble en realitet i Norge holder vi faen meg på enda. Med så mange vaksinerte tenker jeg det er på tide å gjenåpne samfunnet og leve det livet vi levde før covid-19. Vi er nå i fase 3 av gjenåpningen. Du kan lese mer om det her: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/plan-for-gradvis-gjenapning/id2842645/ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daraya Skrevet 24. juni 2021 #7 Del Skrevet 24. juni 2021 Grimstad kommune frykter for turistsesongen, så selvfølgelig tyr de til drastiske karantenetiltak. Får de kontroll ila av ei uke-10 dager rekker de såvidt fellesferie. Tror resten av Sørlandsbyene har samme mål. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 24. juni 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 24. juni 2021 Nicathv skrev (9 timer siden): Vi er nå i fase 3 av gjenåpningen. Du kan lese mer om det her: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/plan-for-gradvis-gjenapning/id2842645/ Nasjonalt nivå er vel i fase 3. Lokale utbrudd håndteres annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 24. juni 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 24. juni 2021 Diamant20 skrev (10 timer siden): Husk at det er mange i familiekarantene/ventekarantene da. Og siden elevene skulle på skolen også etter standpunkt har alle minst 30 nærkontakter der, også har de familie hjemme. I tillegg er de sosiale på fritida, forståelig nok når det er lite smitte og smittevernet på skolen er en vits. Hadde lærerne fått lov til å gi elevene tidlig sommerferie fra standpunktkarakterene var satt hadde situasjonen ikke vært i nærheten av dette. Hvis en elev har nærkontakt med 30 i klassen sin, også har hver elev i klassen 4 andre nærkontakter (familie feks), er vi oppe i 120. Grimstad har ca. 21 700 innbyggere så når 4000 av dem er i karantene utgjør det en enorm del av byens befolkning. Vi blir ikke veldig syke av covid-19. Det er nok nå. Folk som har symptomer el som har fått påvist smitte må selvsagt isoleres men ellers synes jeg vi bør etterstrebe å leve som normalt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 25. juni 2021 #10 Del Skrevet 25. juni 2021 Jane Eyre skrev (På 24.6.2021 den 3.45): Skal vi virkelig fortsette å bruke milliarder av kroner på å forsøke å kontrollere en sykdom som for de aller fleste gir milde til moderate symptomer med over 95% sjanse for overlevelse 😱 Dødeligheten er mye lavere enn 5 %. Den er 0,12 % for befolkningen som helhet. https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 25. juni 2021 #11 Del Skrevet 25. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (På 24.6.2021 den 6.18): Vi gikk liksom fra å flate ut kurven for å ikke overbelaste sykehusene, til at målet skal være NULL smittede og utrydde et virus. Noe som aldri har lykkes før noensinne. Du må gjerne komme med kilder på at målet er 0 smitte og utryddet virus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 25. juni 2021 #12 Del Skrevet 25. juni 2021 17 hours ago, Jane Eyre said: Grimstad har ca. 21 700 innbyggere så når 4000 av dem er i karantene utgjør det en enorm del av byens befolkning. Vi blir ikke veldig syke av covid-19. Det er nok nå. Folk som har symptomer el som har fått påvist smitte må selvsagt isoleres men ellers synes jeg vi bør etterstrebe å leve som normalt. Den smitter så lenge før man får symptomer eller tester positivt at hvis det skulle være det eneste tiltaket så ville den spre seg i rakettfart. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 25. juni 2021 #13 Del Skrevet 25. juni 2021 On 6/24/2021 at 6:18 AM, Bremnes.Kari said: Vi gikk liksom fra å flate ut kurven for å ikke overbelaste sykehusene, til at målet skal være NULL smittede og utrydde et virus. Noe som aldri har lykkes før noensinne. Hvis det var sant så ville grensene vært helt stengt og karantenereglene mye strengere. Selv om mange ikke forstår det så er dagens tiltaksnivå et absolutt minimum for å unngå at det kommer helt ut av kontroll. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 25. juni 2021 #14 Del Skrevet 25. juni 2021 Jane Eyre skrev (På 24.6.2021 den 3.45): Men i faen. 4000 i kantene i Grinstad og KUN 55 bekreftet smittet. De smittede er ungdom. Det koster jo samfunnet helt sykt mye at så mange mennesker skal i karantene fordi enkelte har fått covid-19. Om noen år garanterer jeg at staten og kommunene vil få sterk kritikk for hvordan de håndterte denne pandemien. 15 måneder siden pandemien ble en realitet i Norge holder vi faen meg på enda. Med så mange vaksinerte tenker jeg det er på tide å gjenåpne samfunnet og leve det livet vi levde før covid-19. Skal vi virkelig fortsette å bruke milliarder av kroner på å forsøke å kontrollere en sykdom som for de aller fleste gir milde til moderate symptomer med over 95% sjanse for overlevelse 😱 Jammen godt de tar tak i det, før det forhåpentligvis blir mange flere smitta! Du syns mange smitta skal få gå fritt å smitte maaange andre? Om noen år garanterer at kommuner og stat får ROS for hvordan de håndterte pandemien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 25. juni 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 25. juni 2021 Fakta? skrev (1 time siden): Den smitter så lenge før man får symptomer eller tester positivt at hvis det skulle være det eneste tiltaket så ville den spre seg i rakettfart. Men gjør det noe? Når dødeligheten er så lav. Antall innleggelser er lav? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 25. juni 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 25. juni 2021 Bibbi_ skrev (1 time siden): Jammen godt de tar tak i det, før det forhåpentligvis blir mange flere smitta! Du syns mange smitta skal få gå fritt å smitte maaange andre? Om noen år garanterer at kommuner og stat får ROS for hvordan de håndterte pandemien. Gjør det noe at man blir smittet? Forstår av vi måtte være forsiktige i fjor på samme tid. Men nå har mye endret seg, mange har allerede blitt smittet, og et høyt antall mennesker er vaksinerte. Det finnes mange andre sykdommer og lidelser enn covid-19. Jeg mener at nok er nok. Åpne samfunnet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 25. juni 2021 #17 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Jane Eyre skrev (19 timer siden): Grimstad har ca. 21 700 innbyggere så når 4000 av dem er i karantene utgjør det en enorm del av byens befolkning. Vi blir ikke veldig syke av covid-19. Det er nok nå. Folk som har symptomer el som har fått påvist smitte må selvsagt isoleres men ellers synes jeg vi bør etterstrebe å leve som normalt. 4000 er mange, men alle som blir satt i ventekarantene slipper vel fort ut av den? Hvordan brukes egentlig ventekarantene? Til svar på test? Å ja, jeg sjekket, familie til nærkontakter og 10 dager! Dette er opplyst på Grimstad kommunes hjemmeside i dag, men jeg ser ikke noe om denne ventekarantenen. https://www.grimstad.kommune.no/tjenester/helse-omsorg-og-sosiale-tjenester/folkehelse-og-frivillighet/informasjon-om-korona-og-kommunens-tiltak/smittestatus-i-grimstad-kommune/ Det må være trist for en slik ferieby. De har sikkert mye å ta igjen etter koronatiden. Endret 25. juni 2021 av Hvemsomhelst Ventekarantene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 25. juni 2021 #18 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) 44 minutter siden, Jane Eyre said: Men gjør det noe? Når dødeligheten er så lav. Antall innleggelser er lav? I tillegg til dødligheten så har svært mange symptomer i lang tid. I følge en langvarig undersøkelse i Bergen så hadde 52% av 16-30-åringer som ikke var så syke at de måtte på sykehus fortsatt en eller annen form for ettervirkning etter 6 måneder. Det er påvist tap av hjernematerie hos en stor andel av de som har vært smittet, også de med milde symptomer. Selv om ikke man kan føle dette så kan det føre til problemer som lavere intelligens, konsentrasjonsvansker og økt fare for demens. Dette er ikke den uskyldige forkjølelsen dere prøver å fremstille det som. Antall innleggelser er lavt fordi det er få smittede. Endret 25. juni 2021 av Fakta? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 25. juni 2021 #19 Del Skrevet 25. juni 2021 19 hours ago, Jane Eyre said: Grimstad har ca. 21 700 innbyggere så når 4000 av dem er i karantene utgjør det en enorm del av byens befolkning. Vi blir ikke veldig syke av covid-19. Det er nok nå. Folk som har symptomer el som har fått påvist smitte må selvsagt isoleres men ellers synes jeg vi bør etterstrebe å leve som normalt. Problemet er jo at en som er smittet kan være smittsom lenge før h*n får symptomer. Hvis man ikke skal isolere seg før man før man får symptomer vil vi raskt få ukontrollert eksponentiell smitte. Det er fremdeles nesten 60% som ikke har fått en eneste vaksinedose. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 25. juni 2021 Forfatter #20 Del Skrevet 25. juni 2021 Collan skrev (15 minutter siden): Problemet er jo at en som er smittet kan være smittsom lenge før h*n får symptomer. Hvis man ikke skal isolere seg før man før man får symptomer vil vi raskt få ukontrollert eksponentiell smitte. Det er fremdeles nesten 60% som ikke har fått en eneste vaksinedose. Jeg er klar over at man er smittsom før man får symptomer. Jeg har hatt covid-19 selv, 3+ uker etter første vaksinedose. Foretrekker covid-19 før omgangssyke, lungebetennelse, halsbetennelse og influensa. Men samfunnet lider på grunn av de mange tiltakene. Vi tappes for milliarder av kroner når vi må i karantene. Folk har ikke fått tilstrekkelig helsehjelp ette pandemi start, dette gjelder både voksne og barn. Færre har møtt opp til kreft screening. Titusenvis er permitterte eller har mistet jobbene sine. Jeg vet om 2-3 som har tatt livet sitt grunnet økonomisk tap fordi samfunnet har vært nedstengt. Jeg synes det er tull å fortsette dette hysteriet når de aller fleste av oss ikke blir alvorlig syke. Mange som er i risokosonen både når det gjelder alder men også underliggende sykdommer, har allerede blitt vaksinerte. Enomert mange har takket nei til vaksine selv om de er i risikosonen, noe som er lov. Poenget mitt er det at covid-19 har svært lave dødstall og tiltakene våre kan ikke lenger forsvares. *Jeg har fått luktesans tilbake og har aldri vært plaget av tung pustet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg