Gå til innhold

Syk hund, pulver avføring (bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hunden min (eldre) har vært syk i 1,5 uke. Dette har skjedd:

Mandag (14 juni): kvalm, liten matlyst, drakk ikke, oppkast, lite (hard) / ingen avføring. Slapp

Dro til veterinær og hunden fikk væske i drypp. De fulgte med på hunden hele dagen, blodprøver var helt fine, og de tok bilde av magen og fant ut at det var en del avføring der. Fikk avføring midler samt kvalme medisin. Og snill våtfôr. 

Tirsdag-mandag: Lite matlyst, våkner om natten og er veldig kvalm og urolig, drikker nesten ikke og liker ikke foret vi fikk av dyrlegen, så har spist lite (ca halvparten av hva hunden burde). Har presset hunden til å drikke ved å bruke en sprøyte jeg tvinger i hunden. Begynner bæsje normalt i forhold til mengde mat hunden har spist, så medisinen virker. Kvalme medisinen funker ikke 

Tirsdag: Jeg kjøper vom for første gang, litt desperat i å finne noe hunden liker for å få hunden til å spise. Hunden elsker det nye fôret og spiser det den skal. Hunden begynner drikke igjen av vannskålen sin, men ikke nok, så jeg fortsetter med å presse vann med sprøyte i munnen. Fortsatt kvalm på natten/ morningen og spiser ikke før sent på kvelden. Jeg begynner lure på om det kan være noe med magesyre. 

Onsdag: Drar til dyrlegen, og de tror også det kan være noe med magesyren. Får medisiner for dette som hunden har fått i dag. 

MEN. Nå nettopp hadde hunden en veldig rar avføring... var helt pulver 😣 Eller det kom ut 3 klumper, den ene var seig, var helt svart og virket som det var pels/hår i den. Den andre klumpen var gul, tørr, og den siste var helt pulver og hvit... Etter 5 meter så bæsjet hunden igjen, og det var mer som en liten stripe med veldig våt avføring med normal farge. 

Kan det være noe fra da hunden var forstoppet som endelig har løsnet? Gulsott? Er dette vanlig ved foring av vom? Noen med erfaring av noe det overnevnte? 

Skal dra til dyrlegen i morgen for å vise bildet. Så hunden skal få ordentlig helsehjelp der. Man bare lurer på om det er noen her som har vært borti dette før og som kanskje har noe erfaring.. 

69AD0D47-1526-4965-80DB-34EFA57FB2BD.jpeg

Anonymkode: c74ce...97c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hunden har forresten tidligere alltid spist tørrfôr. Jeg vet man skal ta en overgang ved fôr skifte, men siden veterinær ville jeg skulle gå rett over på det snille våtfôret så gjorde jeg det. Men da hunden ikke likte dette, så gikk jeg rett over på vom... burde jeg fortsette med vom, eller gå tilbake til tørrfôr? Er veldig redd for at hunden skal bli enda mer dehydrert av tørrfôr, for med vom så kan jeg blande inn en del vann. Hunden nekter også å spise tørrfôret om jeg tilsetter vann til det, for det blir helt plastikk aktig og merkelig konsistens...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer med oppdatering i morgen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å blande tørrforet med vom. Vom er ikke bra forstoppelse, da avføringen blir veldig hard. Det kan se ut som du har fått ut noe, spent på oppdatering. Men den harde tørre(pulver)konsistensen er ganske vanlig på vom. 

Får å få i den vann, prøv å lage en "slush" med leverpostei, de fleste hunder gulper dette i seg uten problem. 

Anonymkode: 38360...516

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøv å blande tørrforet med vom. Vom er ikke bra forstoppelse, da avføringen blir veldig hard. Det kan se ut som du har fått ut noe, spent på oppdatering. Men den harde tørre(pulver)konsistensen er ganske vanlig på vom. 

Får å få i den vann, prøv å lage en "slush" med leverpostei, de fleste hunder gulper dette i seg uten problem. 

Blande tørrforet med vann, og så blande det inn i wom, det skal jeg prøve i morgen 😄

Men siden du sier at det er vanlig å få hard avføring på vom, burde jeg kanskje slutte med det helt? 😮

Prøvde først å ta kylling i vannskåla, og da drakk hunden bittelitt 😅 Men så har jeg lest at kuling ikke er det beste for hund om har mageproblemer... skal prøve ut leverpostei i vann 😊

takk for tips 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde iallefall ikke fore med vom alene. Forhør deg med dyrlegen, er jo viktig at den spiser og får i seg næring også! 

Jeg har alltid kjørt kokt kylling eller fiskeboller og ris ved mageproblemer på hunden min, da det er lett fordøyelig. Men selvsagt bare noen få dager, ikke over tid. 

Masse lykke til med hunden ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om min har spist mye bein (gnagd lenge) så har den fått lignende avføring. 

Prøv å få i hunden væske. Om den ikke drikker så godt, prøv med vannmelon. Du kan også koke kraft på grønnsaker og bein og forsøke å gi. Evt blande i litt mat. 

Men kanskje en tur til dyrlege er greit? Om magen er hard så kan en klump med avføring sitte helt fast. 

Anonymkode: 490a2...ad2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du burde iallefall ikke fore med vom alene. Forhør deg med dyrlegen, er jo viktig at den spiser og får i seg næring også! 

Jeg har alltid kjørt kokt kylling eller fiskeboller og ris ved mageproblemer på hunden min, da det er lett fordøyelig. Men selvsagt bare noen få dager, ikke over tid. 

Masse lykke til med hunden ❤️ 

Takk for tips. Da skal jeg bare fore delvis med vom 😊 skal høre med dyrlegen i morgen 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om min har spist mye bein (gnagd lenge) så har den fått lignende avføring. 

Prøv å få i hunden væske. Om den ikke drikker så godt, prøv med vannmelon. Du kan også koke kraft på grønnsaker og bein og forsøke å gi. Evt blande i litt mat. 

Men kanskje en tur til dyrlege er greit? Om magen er hard så kan en klump med avføring sitte helt fast. 

Anonymkode: 490a2...ad2

Min hund har i det siste bare spist Skåne fôr og snill mot magen fôr og vom 😕  Hun har ikke spist på noe bein

Hunden min er ikke så glad i vannmelon, men elsker agurk da 😅 Men hunden vil ikke ha det på dagtid pga kvalmen... og jeg fikk beskjed av dyrlege og la det gå noen timer fra hun spiste middag til vi legger oss, hvor hunden ikke skulle få noe annet 😕 

skal se i morgen om jeg har noe jeg kan lage en sånn kraft av 😄

Skal til dyrlege i morgen 😊 Godt at de bor så nære 😅

Magen er helt hard på begge sider 😕 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som på bildet er typisk om hunden får i seg for mye bein. Min erfaring er at hunder har forskjellig toleranse for bein, min kan spise mye før hun får slik avføring mens andre får det av å fullfores på vom active eks. Å gi vom og hundemat i kombinasjon med tørrfôr er et alternativ, et annet er å prøve det som heter vom digestive - det er tilsatt noe karbohydrater for å motvirke forstoppelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arx skrev (10 minutter siden):

Det som på bildet er typisk om hunden får i seg for mye bein. Min erfaring er at hunder har forskjellig toleranse for bein, min kan spise mye før hun får slik avføring mens andre får det av å fullfores på vom active eks. Å gi vom og hundemat i kombinasjon med tørrfôr er et alternativ, et annet er å prøve det som heter vom digestive - det er tilsatt noe karbohydrater for å motvirke forstoppelse. 

Okei, jeg fant ikke den i fryseboksen på dyrebutikken 🙈 Den jeg kjøpte er Vom taste med kylling. Ble vist en annen type vom, men det var for hunder mer diaré, så turte ikke ta den i frukt for å gjøre forstoppelse verre igjen...

men er det så mye bein i vom sin mat??😮

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lege!!!

Anonymkode: b6666...12b

skal til dyrlegen i morgen, de har stengt nå 😅

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Okei, jeg fant ikke den i fryseboksen på dyrebutikken 🙈 Den jeg kjøpte er Vom taste med kylling. Ble vist en annen type vom, men det var for hunder mer diaré, så turte ikke ta den i frukt for å gjøre forstoppelse verre igjen...

men er det så mye bein i vom sin mat??😮

skal til dyrlegen i morgen, de har stengt nå 😅

ts

Finnes ikke egen type vom for hunder med diaré, så da har du evt fått feil informasjon. Nei det er ikke så mye bein i vom og hundemat, men det er bein i de fleste mixene og som nevnt over har hunder forskjellig toleranse for bein. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hunden min har aldri spist noe annet enn vom, så den bæsjen du viser på bilde er helt normal vombæsj i mine øyne. Siden din hun har mageproblemer så er det kanskje andre våtfor som er bedre med tanke på å skåne magen men, avføringen så ikke unormal ut når han først har spist vom. Nå vet jeg ikke hva slags hvom han har fått men, det er også forskjell på vommen. Vom med laks er f.eks mer skånsomt enn vom med storfekjøtt. 

Anonymkode: ca9c9...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hunden min har aldri spist noe annet enn vom, så den bæsjen du viser på bilde er helt normal vombæsj i mine øyne. Siden din hun har mageproblemer så er det kanskje andre våtfor som er bedre med tanke på å skåne magen men, avføringen så ikke unormal ut når han først har spist vom. Nå vet jeg ikke hva slags hvom han har fått men, det er også forskjell på vommen. Vom med laks er f.eks mer skånsomt enn vom med storfekjøtt. 

Hvordan er den med laks mer skånsom enn den med storfe? Bare av nysgjerrighet, aldri hørt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd ut Norwegian polar. Det er kokt kjøtt og mer lettfordøyelig enn vom. Bedre for sensitive mager. Det er også fullverdig fôr, så man slipper å gi tørrfôr i tillegg. 

Anonymkode: 629f5...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Arx skrev (5 timer siden):

Hvordan er den med laks mer skånsom enn den med storfe? Bare av nysgjerrighet, aldri hørt før. 

Jeg opplever at den er mer skånsom da den er lettere og fordøye. Så han får ikke den samme harde avføringen når han spiser laksevom. Men, det varierer jo sikkert litt fra hund til hund også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp vom. Min hund fik lik avføring og forstoppelse av vom. 

Anonymkode: c5917...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen hunder blir VOM for kraftig, og de kan da få veldig hard avføring. 

De drikker også mindre vann når de får Vom, siden det inneholder en del veske, men det blir ikke nok. 

Begge disse faktorene kan gi sånn avføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering

Hunden er fortsatt syk 😕 gått ca 2 uker nå... begynner bli ganske bekymret siden hunden er så gammel også 😞 

Torsdag: Hunden startet dagen med en avføring som var bedre. Så jeg valgte å vente med å ringe dyrlegen. Hunden virket plutselig helt frisk, så jeg tenkte at nå går det riktige veien og medisinene fungerer 😄 Kjøpte vom som skal være snillere mot magen og foret med tørrfôr også. Hunden virket helt fin.

Natt til Fredag: Hunden spøy ned hele senga i natt 😣 Tidligere har hunden spydd typ gult skum, men dette var noe helt annet. Hunden har aldri tidligere spydd i senga, den pleier rekke å løpe ned til gulvet. Men i natt så bare rant det ut av munnen... hver 2 time. Hele overmadrassen er ødelagt (ikke at jeg bryr meg), men slik at man skal forstå hvor mye spy det var. Er en liten hund (4 kg), og det som kom ut måtte ha vært hvertfall en halv melkekartong. Skjønner ikke hvor all denne væsken kom fra? 😩 Hunden har ikke drukket så mye... I tillegg til all væsken, så var det hvitt pulver, likt det som var i avføringen. Altså bein rester fra vommen 😣 Så dette må ha vært fordøyd mat som kom ut feil vei... er hunden fortsatt forstoppet? 😕 

Fredag: Starter dagen med å ringe dyrlegen. De sier jeg umiddelbart må slutte med vom, fortsette med medisinene og fore med kokt kylling, hvit fisk og ris (evt litt tørrfôr om hunden drikker nok). Hunden har virket veldig fornøyd med maten, og har spist og drukket alt den skal, heldigvis! Men null avføring... nå har ikke hunden hatt avføring siden torsdag morning. Magen er helt hard og full av mat 😩 Gått sikkert 10 turer i dag, i håp om at hunden skulle prøve å gjøre fra seg. Men den vil ikke prøve en gang... Dyrlegen sa at om hunden spyr slik i natt også, så blir det rett på dyre sykehus på lørdag 😕 Så er veldig spent på natten som kommer. Krysser fingrene for at hunden får en rolig natt søvn og gjør fra seg på morgen turen i morgen tidlig 🤞🏻

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...