Gå til innhold

Eirerskifteforsikring og svart arbeide


Snuppelure

Anbefalte innlegg

På vår eiendom står det en støttemur. Denne er 4 år gammel, og har nå begynt å skli ut.

Da vi kjøpte eiendomen fikke vi vite i salgsoppgave og gjennom egenerklæring at alt arbeide på hus og eiendom var utført fagmessig.

Nå viser det seg (uten at jeg har faktisk bevis) at muren ble oppført svart. Selger sier at kvitteringer ble ødelagt i en vannlekasje og at han ikke husker navnet på håndverkeren. Hva nå? Kommer han seg unna med det? Erstatter forsikringsselskapet? Eller blir jeg sittende igjen med hele greia selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kontaktet forsikringselskapet og forhørt meg. Det er vel tidligere eier som har "bevisplikt" da, for at arbeidet er utført fagmesig??

Ikke la dem slippe unna med sånt, det er derfor de har sånn forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierskifteforsikringen dekker vesentlige skjulte feil og mangler uansett om selger vet hvem som utførte det. Du skal derfor kontakte eierskifteselskapet NÅ.

Det er viktig at du melder skaden så raskt som mulig.

Videre er det ikke din sak (dersom selger hadde eierskifteforsikring) om det er selgers skyld eller ikke. Forsikringsselskapet erstatter ditt tap/dine reperasjoner - og søker evt. regress mot selger etterpå. Dersom det ikke var eierskifteforsikring, må du selv ordne saken med selger.

Dersom det ikke stod noe i taksten/var mulig å se feilen da du kjøpte huset, regnes det som en skjult feil. Det dekkes av eierskifteforsikringen etter vesentlighetskrav. Dvs. at om det koster 5 000 å rette det, må du punge ut selv, om det koster 50 000 å rette den, får du ettergitt hele beløpet.

Om det var eierskifteforsikring på saken - ring Norwegian Claims Link (de har de fleste skadeoppgjørene) og forhør deg om hvilken info de vil ha, og be dem evt. sende takstmann for å se på skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det dekke må det være vesentlig, dvs at det må være minst 4-6% av kjøpssummen før du får dekke noe som helst. Vær også obs på at du IKKE må utbedre feilen selv. Selger skal ha mulighet til å rette opp dette selv (kalles fakturafellen) før du gjør det. Ting som ikke kan drøye, f.eks. en alvorlig vannlekasje er selvsagt noe annet med.

Det jeg lurer på er når alle småtingene som kommer etterhvert blir lagt sammen. Man retter jo på ting etterhvert som man oppdager dem, og hver for seg er de ikke vesentlige, men til slutt blir det jo store beløper. Kan man da få dekke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav til prosenter - minstekravet til skader hos dagens selskap er 5 000 kroner. Under det må man dekke selv.

Alle krav samlet regnes som ett forsikringstilfelle.

Eierskifteforsikringsordningene i Norge i dag følger Avhendingsloven.

Dere kan lese mer på www.protector-forsikring.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sissan du er herved utvnevnt til min personlige rådgiver!

Tusen takk!

Kommer sikkert flere spørsmål mens saken skrider fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppmuntre deg med at vi har fått gjennom en dårlig støttemur-sak gjennom eierskifteforsikringen!

Vi sendte først brev og bilder til forsikringsselskapet fordi muren var i ferd med å rase ut. Vi ble først avspist med at vi måtte ha sett at muren så slik ut da vi kjøpte og at såpass mått vi regne med på en "brukt" mur (16 år). Da skrev vi tilbake at det ikke var utseendet vi klaget på, men at den var i ferd med å rase ut og at vi synes en mur bør stå lenger enn 13 år som det var. Da kom en takstmann som var enig med oss og som anbefalte at vi fikk utbetalt et beløp tilsvarende 65% av et innhentet tilbud på ny mur!

Med det er veldig viktig at dere ikke begynner å gjøre noe med muren før de har sett på den i tillefelle der får skylden for det som er feil.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På vår eiendom står det en støttemur. Denne er 4 år gammel, og har nå begynt å skli ut.

Da vi kjøpte eiendomen fikke vi vite i salgsoppgave og gjennom egenerklæring at alt arbeide på hus og eiendom var utført fagmessig.

Nå viser det seg (uten at jeg har faktisk bevis) at muren ble oppført svart. Selger sier at kvitteringer ble ødelagt i en vannlekasje og at han ikke husker navnet på håndverkeren. Hva nå? Kommer han seg unna med det? Erstatter forsikringsselskapet? Eller blir jeg sittende igjen med hele greia selv?

Fiks det selv http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

Det er enkelt, og helt gratis. Hvis du ikke er redd for litt skit på fingrene dine da vel og merke!

Hysteriske folk, noe må da dere kunne ordne litt selv, uten å skrike ut jeg vil ha tilbake jeg vil ha tilbake, jeg har retten på min side, jeg vil rævkjøre deg i retten, jeg vil ruinere deg og ta allt du eier om du ikke fikser muren min. For jeg hater deg..HATER DEG, forde muren min sprakk i frosten i vinter. Og fagfolkene ikke klarte å lede vannet vekk, fans folk.. jeg vil ha muren tilbake NÅ!!!!!! nå buhuuu nå nå nå nå nå! VRÆÆÆÆÆÆL .. min min mur buhuuuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle støttemurer man kan gjøre selv! Vi har holdt på i 2 år med papirer og godkjennelser og ansvarlige og ordninger og skit og lort! Jobben kommer på ca. 400.000,- og er aldeles ikke noe vi gjør sjæl! Muren er 5m høy og 30 meter lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å ta noen jeg, men rett skal være rett. Jeg har kjøpt en "hvit-mur" som det skulle finnes kviteringer for. nå viser det seg at den er feil satt opp og i tillegg svart som natta. Når den går i stykker innenfor garanti tiden ønsker jeg naturlig nok å utføre en reklamasjon. Å gjøre dette selv ville være et tjansespill jeg ikke er interesert i å ta. Det er svært lite gøy for min lommebok om naboens tomt med bod begynner å sige.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...