Gå til innhold

Fullvaksinerte blir vandrende smittebomber


Værre

Anbefalte innlegg

Stina234 skrev (12 timer siden):

Ingen bra utvikling om dette er riktig.  Tror nok vi må lære å leve med Korona i mange år fremover.  

Kom til å tenke på svineinfuensa og fugleinfuensa som det var mye skrevet om for noen år siden.  Hva skjedde der?  Finnes dette enda men det er bare media som sluttet å skrive om det?

Det finnes. Søsteren min var innlagt med svineinfluensa for under et år siden. Vi hører bare ikke noe mer om det lenger... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmmwhatever skrev (46 minutter siden):

Mye mindre restriksjoner enn voksne. Det gir ingen mening at barn skal behandles i henhold til foreldrenes vaksinasjonsstatus mtp karantenehotell.

Dette gjelder for barn under 18 uansett om foreldrene er vaksinert eller ikke. Barn under 12 år er unntatt fra karantene, selv om de ikke har tatt test, leste jeg nettopp. Står ingenting om at det kun gjelder barn av fullvaksinerte foreldre.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (På 21.6.2021 den 23.31):

9 ansatte på 2 skoler i Israel har nylig fått covid-19 selv om de er vaksinerte. Israel har bare brukt Pfizer om jeg husker riktig..

https://www.haaretz.com/amp/israel-news/ten-vaccinated-israelis-contract-covid-as-country-faces-local-outbreaks-1.9925197?__twitter_impression=true

Her hjemme åpner de jo alt så sytekoppene får kommet seg til syden midt i pandemien..

Er det noen som har sagt at man ikke kan få covid når man er vaksinert??   Forskjellen er at svært får blir alvorlig syke eller dør.....er liksom poenget med vaksinen.  Bor folk under steiner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Er det noen som har sagt at man ikke kan få covid når man er vaksinert??   Forskjellen er at svært får blir alvorlig syke eller dør.....er liksom poenget med vaksinen.  Bor folk under steiner?

Har jeg sagt at man ikke kan få covid når man er vaksinert? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 minutt siden):

Har jeg sagt at man ikke kan få covid når man er vaksinert? 

Ja du skrev det jo i innlegget jeg linket til.  9 ansatte ved 2 skoler i Israel osv.  Hva var poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (7 minutter siden):

Ja du skrev det jo i innlegget jeg linket til.  9 ansatte ved 2 skoler i Israel osv.  Hva var poenget?

Du syns ikke det er spesielt at 9 fullvaksinerte ansatte har fått covid? Skjønner du ikke alvorligheten med nye mutasjoner? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (6 timer siden):

Du syns ikke det er spesielt at 9 fullvaksinerte ansatte har fått covid? Skjønner du ikke alvorligheten med nye mutasjoner? 

9 av hva? Hvor mange % fullvaksinerte er det totalt som er blitt smittet? 9 er jo et helt irrelevant tall når det ikke oppgis i kontekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (5 timer siden):

9 av hva? Hvor mange % fullvaksinerte er det totalt som er blitt smittet? 9 er jo et helt irrelevant tall når det ikke oppgis i kontekst.

Ja Israel er i fremste rekke når det gjelder vaksinering, og har nå over 5 millioner vaksinerte som er over halvparten av befolkningen, så 9 er ikke mange nei.

Men så en artikkel istad hvor det står om at nesten hver tredje smittet der nå er fullvaksinerte, var betalingsmur, så fikk ikke lest alt. Det skjer nok her etterhvert igjen også bare folk har vært ute og reist i sommer.

Tror nok at neste generasjon syndebukker nå blir fullvaksinerte, enda det er myndighetene som legger opp til muligheten for å reise med coronasertfikat og at reisende fra andre land kan komme hit. Så da har man enda en gruppe og svartmale.

Har uansett tenkt lenge at folk burde vente til neste år med å reise. Og skjønner ikke hva myndighetene driver med når de åpnet muligheten for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Peonjenta said:

Er det noen som har sagt at man ikke kan få covid når man er vaksinert??   Forskjellen er at svært får blir alvorlig syke eller dør.....er liksom poenget med vaksinen.  Bor folk under steiner?

https://www.forbes.com/sites/roberthart/2021/06/24/israel-prepares-to-reinstate-mask-mandate-as-delta-variant-drives-new-covid-surge

"While infections are low, especially compared to Israel’s peak of over 10,000 cases a day in January, the new outbreaks have clustered in children and in people who have already been vaccinated, prompting a renewed vaccination drive in children and the renewed prospect of quarantines for anybody exposed to the disease, even if they have been immunized"

Poenget med vaksinen var også flokkimmunitet og kverke viruset, men det ser egentlig ut til å drive det til å finne andre veier rundt vaksinen og smitte andre grupper som ikke ble smitta før. Så vaksinen kan potensielt ha lagt et evolusjonært press på viruset til å findre andre veier.

Oh, and: https://www.dw.com/en/fact-check-what-do-we-know-about-the-coronavirus-delta-variant/a-57949754

"There were 42 deaths caused by the delta variant in the UK between February 1 and June 7. Of these, 23 people were not vaccinated, seven died more than 21 days after their first vaccine dose, and 12 died more than two weeks after their second dose."

Så 7 + 12 = 19. 23 - 19 = 4. Så 4 flere døde i den gruppen som ikke var vaksinert. Ikke en enorm forskjell? Eller skal man lete etter andre unnskyldninger, som at de var skrale fra før osv? Men hva er da poenget?

Endret av Betasuppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (1 time siden):

Poenget med vaksinen var også flokkimmunitet og kverke viruset, men det ser egentlig ut til å drive det til å finne andre veier rundt vaksinen og smitte andre grupper som ikke ble smitta før. Så vaksinen kan potensielt ha lagt et evolusjonært press på viruset til å findre andre veier.

Ja, det spørs om vi ikke er på vei til å lage oss en liten "Marek's disease" for mennesker...

Marek's disease - Wikipedia

Sitat

However, because vaccination does not prevent infection with the virus, Marek's is still transmissible from vaccinated flocks to other birds, including the wild bird population. The first Marek's disease vaccine was introduced in 1970. The disease would cause mild paralysis, with the only identifiable lesions being in neural tissue. Mortality of chickens infected with Marek's disease was quite low. Decades after the first vaccine was introduced, current strains of Marek Virus cause lymphoma formation on throughout the chicken's body and mortality rates have reached 100% in unvaccinated chickens. The Marek's disease vaccine is a leaky vaccine, which means that only the symptoms of the disease are prevented.[11] Infection of the host and the transmission of the virus are not inhibited by the vaccine. This contrasts with most other vaccines, where infection of the host is prevented. Under normal conditions, highly virulent strains of the virus are not selected. A highly virulent strain would kill the host before the virus would have an opportunity to transmit to other potential hosts and replicate. Thus, less virulent strains are selected. These strains are virulent enough to induce symptoms but not enough to kill the host, allowing further transmission. However, the leaky vaccine changes this evolutionary pressure and permits the evolution of highly virulent strains.[12] The vaccine's inability to prevent infection and transmission allows the spread of highly virulent strains among vaccinated chickens. The fitness of the more virulent strains is increased by the vaccine.

Noe som er så smittsomt som SARS-CoV-2 kan utvikle seg på samme måte dersom vi ikke klarer å lage en vaksine som hindrer smitte/infeksjon. Hvis man fortsatt kan smittes og smitte så blir det som du sier, et evolusjonært press som gjør at vi får stadig mer potente mutasjoner. Det er ikke sikkert at vi ender opp med en Mareks for mennesker, for all del, men det er ikke nødvendigvis slik at vaksiner løser alt, bare fordi de fjerner de alvorligste symptomene...

Det er ganske skummelt at vi allerede har fått denne "delta-varianten" etter å ha vært innom noen andre varianter som også er mye mer smittsomme enn originalen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Betasuppe said:

Så 7 + 12 = 19. 23 - 19 = 4. Så 4 flere døde i den gruppen som ikke var vaksinert. Ikke en enorm forskjell? Eller skal man lete etter andre unnskyldninger, som at de var skrale fra før osv? Men hva er da poenget?

Regnestykket ditt forutsetter at halvparten av de som står i fare for å dø av koronasmitte er vaksinert og halvparten er det ikke. Det er helt feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, likestilling said:

Det er ganske skummelt at vi allerede har fått denne "delta-varianten" etter å ha vært innom noen andre varianter som også er mye mer smittsomme enn originalen...

Den oppstod sannsynligvis i India mens nesten ingen der var vaksinert og den er mye skumlere uten vaksine enn med. Hvis man bryr seg om å redde liv og helse til flest mulig så er vi veldig langt unna at det er bedre å la være å vaksinere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Neste generasjons vaksine vil være mer effektiv enn den vi får nå, så da stoppes viruset mer effektivt. De driver nå og utvikler vaksine på inhalasjonsform/nesespray. En slik vaksine vil aktivere immuncellene i slimhinnene, noe som dagens blodvaksine ikke gjør. Dermed vil de vaksinerte i fremtiden bli bedre beskyttet mot reinfeksjon gjennom munn og nese og vaksinerte vil ikke være potensielle smittebærere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fakta? said:

Regnestykket ditt forutsetter at halvparten av de som står i fare for å dø av koronasmitte er vaksinert og halvparten er det ikke. Det er helt feil.

Jepp. Skal det ikke være enda flere vaksinerte enn halvparten nå? Da er det jo enda verre :P Uansett: Vaksinerte folk har dødd, og det er en ganske stor andel i denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (22 minutter siden):

Den oppstod sannsynligvis i India mens nesten ingen der var vaksinert og den er mye skumlere uten vaksine enn med. Hvis man bryr seg om å redde liv og helse til flest mulig så er vi veldig langt unna at det er bedre å la være å vaksinere.

Jeg tror du misset poenget i det jeg skrev :) Det var ikke mot vaksiner, men om hvordan sykdommer kan utvikle seg dersom man ikke klarer å bli kvitt dem men klarer å bli kvitt "symptomatisk sykdom".

Hvis "alle" blir asymptomatisk syke vil det være langt flere muligheter for viruset til å mutere og utvikle seg enn om man holder smitte nede, og vips så har man en veldig ille variant som tar over. Det var det som skjedde med den sykdommen hos fugler, de har bare vaksinert slik at fuglene ikke dør og så får viruset bare kose seg, og nå er det 100% dødelighet om de ikke er vaksinerte...

 

Fakta? skrev (41 minutter siden):

Regnestykket ditt forutsetter at halvparten av de som står i fare for å dø av koronasmitte er vaksinert og halvparten er det ikke. Det er helt feil.

Jeg har ikke tallene foran meg men så dem en gang og mener på at det var høyere CFR i gruppen med vaksinerte. Det kan jo forklares på mange måter (de var eldre etc.) men uansett ikke bare gode nyheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Betasuppe skrev (1 minutt siden):

Jepp. Skal det ikke være enda flere vaksinerte enn halvparten nå? Da er det jo enda verre :P Uansett: Vaksinerte folk har dødd, og det er en ganske stor andel i denne gruppen.

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation (publishing.service.gov.uk)

Det blir vel omvendt?

image.thumb.png.b7e1aa61afd7aa99b8195ed2f1b04d68.png

Flere vaksinerte betyr at vi forventer flere døde i den gruppen, men ut fra disse tallene har 34 av 35.521 uvaksinerte dødd og 39 av 25.101 vaksinerte dødd så per smittet er det nå flere som dør som er vaksinerte....

Jeg kommer frem til 60% høyere dødelighet hos de med vaksine av noe slag enn de uten fra disse tallene. Det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn men man kan i alle fall dø selv om man er vaksinert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, likestilling said:

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation (publishing.service.gov.uk)

Det blir vel omvendt?

Flere vaksinerte betyr at vi forventer flere døde i den gruppen, men ut fra disse tallene har 34 av 35.521 uvaksinerte dødd og 39 av 25.101 vaksinerte dødd så per smittet er det nå flere som dør som er vaksinerte....

Jeg kommer frem til 60% høyere dødelighet hos de med vaksine av noe slag enn de uten fra disse tallene. Det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn men man kan i alle fall dø selv om man er vaksinert....

Selvsagt er det omvendt, og i tillegg må man se på hvem som er vaksinert. Blandt de over 60 er rundt 90% vaksinert (enda høyere for de eldste) med to doser i Storbritannia. Det tallene egentlig viser er derfor at både sjansen for å bli smittet og å dø er mye lavere for de vaksinerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, likestilling said:

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation (publishing.service.gov.uk)

Det blir vel omvendt?

image.thumb.png.b7e1aa61afd7aa99b8195ed2f1b04d68.png

Flere vaksinerte betyr at vi forventer flere døde i den gruppen, men ut fra disse tallene har 34 av 35.521 uvaksinerte dødd og 39 av 25.101 vaksinerte dødd så per smittet er det nå flere som dør som er vaksinerte....

Jeg kommer frem til 60% høyere dødelighet hos de med vaksine av noe slag enn de uten fra disse tallene. Det er selvfølgelig flere faktorer som spiller inn men man kan i alle fall dø selv om man er vaksinert....

Ja man kan forvente flere døde ,men jeg synes dødstallene blant de vaksinerte er altfor høye i forhold til hva det burde. Derfor synes jeg det er verre.

image.png.76c790ff9abb57ea77df9b02baaa6c53.png


 

Endret av Betasuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vaksinert, men jeg følger reglene likevel. Jeg har møtt et par venninner siste uken, men vi unngikk både håndhilsing og klemming, selv om det er litt rart å ikke klemme sine beste venninner en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...