Gå til innhold

Fullvaksinerte blir vandrende smittebomber

Fremhevede innlegg

Skrevet
rosemarin skrev (22 timer siden):

Det er jeg enig i. Men det er vel fordi premisset er/har vært at «vaksinerte smitter i svært liten grad videre». Og hvis det da viser seg å ikke stemme likevel så er det jo et problem

Vaksinerte foreldre får ta med seg sine uvaksinerte barn helt fritt også. Det er helt vanvittig rent smittevernmessig, og viser at dette kun handler om penger i kassa. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som blir "interessant" er om de kjører på med gjenåpning for alle vaksinerte, da blir det for alvor vaksinerte smittebomber. Hvis det er slik at man kan få høy nok mengde virus til å bli syk (selv om sjansen for å bli alvorlig syk er mindre) så er man syk nok til å smitte videre også. De produserer ikke mindre effektive virus selv om de er vaksinerte....

Nå klør alle i 50-åra etter å få komme tilbake til Tenerife og vips så har vi delta over hele Norge før de på 30-40 har fått tilbud om vaksine. Jeg håper folk utviser litt fornuft selv om de er vaksinerte og kan flotte seg med "grønt kort". Det er jo ikke på noen måte gitt at denne varianten blir den siste (og verste) heller, og jo flere som blir smittet, jo mer får viruset anledning til å mutere og kose seg. Kanskje det blir en ny, kjip vinter med nye spennende varianter der vaksinen ikke er spesielt virksom....

Jeg er stygt redd for at vi får en situasjon som vi har hatt før, der de åpner alt for alle samtidig (unntatt uvaksinerte da) og så finner man ut etter en måned at det var skikkelig dumt og ooops.

Også skumle tall fra UK der 45% av de døde var vaksinerte, selv om det er AZ sin. Det ser ut som at det går mot en ny bølge i UK i alle fall, så får vi se hvor omfattende det blir nå.

De som ikke har fått vaksine, og ikke får dra på ferie, og ikke har vaksinepass får ikke være med på all den koselige smittespredningen, men får ta det meste av sykdommen :) Hurra!

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet
Værre skrev (På 21.6.2021 den 22.52):

Poenget mitt er at det er uklokt å lette på smittevern regler for vaksinerte så lenge kun 37% er fullvaksinert I Norge. 

Jeg deler ditt syn. Jeg er fullvaksinert og kommer til å oppføre meg som om jeg ikke er vaksinert. Dvs. at jeg fortsatt har hjemmekontor, bruker munnbind på butikk og kollektivtrafikk, begrenser sosial kontakt, reiser ikke til utlandet og holder avstand samt vasker hender. 

Jeg frykter at vi får en voldsom oppblomstring av smitte - og selv med et mildere forløp betyr det nedstengt høst. Dette har regjeringen og FHI lagt opp til helt selv fordi de er så bastante i sine uttalelser om at når mange er vaksinert så kan vi leve fritt igjen. Nei, vi kan ikke det før ALLE er vaksinert og det ikke er oppblomstring av covid i verden. Hørte akkurat at det nå blomstrer opp i Thailand med mange dødsfall.

Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Ikke så mange uker? Oktober-november til alle over 18 er fullvaksinerte. Minst. Og de sier jo at alle over 18 «kan ha fått» tilbud om første vaksinedose innen andre uke av august - men estimatene for alle de andre gruppene er jo helt uten samsvar med virkeligheten, så da må vi gå ut fra at det fort kan bli september før folk utenfor Østlandet får sin første dose. Da vil også fullvaksinering bli forskjøvet til november-desember. 

Vel, selv dose 1 beskytter godt mot alvorlig sykdom og nå har vi holdt ut i over ett år så ett par mnd mer går vel fint.

Skrevet
Tuba skrev (1 time siden):

Vel, selv dose 1 beskytter godt mot alvorlig sykdom og nå har vi holdt ut i over ett år så ett par mnd mer går vel fint.

Poenget er vel at vi som fellesskap ikke holder ut i et par måneder til, for det er nå haugevis av vaksinerte som flyr rundt (også bokstavelig) og driter i smitteverntiltak. Det spiller liten rolle om vi som ikke er vaksinert holder ut med restriksjonene i et par måneder til, så lenge mange som er fullvaksinert insisterer på å ikke holde ut, men heller la smitten flyte fritt og dermed smitte også oss andre som ikke er beskyttet, gjerne med nye og skumlere varianter.  

• Liker 8
Skrevet (endret)
Tuba skrev (1 time siden):

«Et par måneder» med åpne grenser, få tiltak, mye reising også internt og langt mer smittsomme varianter enn i fjor sommer. Det tar også tre uker før første dose har effekt. Vips - så var vi i oktober. Ikke så veldig betryggende for oss som ikke er vaksinerte ennå!

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg er drittlei av at dugnaden tydeligvis bare går én vei, i alle fall. Den går IKKE for å beskytte meg og andre som er (relativt) unge, den går bare for å beskytte de eldre. Hvilke følger får dette i neste pandemi? 🤷🏻‍♀️

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 4
Skrevet
Mmmwhatever skrev (12 minutter siden):

«Et par måneder» med åpne grenser, få tiltak, mye reising også internt og langt mer smittsomme varianter enn i fjor sommer. Det tar også tre uker før første dose har effekt. Vips - så var vi i oktober. Ikke så veldig betryggende for oss som ikke er vaksinerte ennå!

Det vaksineres så fort som overhode mulig. Det går selvsagt an å diskutere hvem som prioriteres først og sist, men alle kan uansett ikke få samtidig. Noen blir sist, det vil føles urettferdig uansett hvem det måtte bli. Alle nyter imidlertid godt av at mange nå vaksineres fordi smittetrykket vil gå betydelig ned.

• Liker 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (14 minutter siden):

Jeg er drittlei av at dugnaden tydeligvis bare går én vei, i alle fall. Den går IKKE for å beskytte meg og andre som er (relativt) unge, den går bare for å beskytte de eldre. Hvilke følger får dette i neste pandemi? 🤷🏻‍♀️

Du mener vel ikke at siden du blir vaksinert sent så driter du i de eldre ved en mulig ny pandemi?

• Liker 1
Skrevet
Tuba skrev (18 minutter siden):

Det vaksineres så fort som overhode mulig. Det går selvsagt an å diskutere hvem som prioriteres først og sist, men alle kan uansett ikke få samtidig. Noen blir sist, det vil føles urettferdig uansett hvem det måtte bli. Alle nyter imidlertid godt av at mange nå vaksineres fordi smittetrykket vil gå betydelig ned.

Vil det det? 

• Liker 1
Skrevet

Ingen bra utvikling om dette er riktig.  Tror nok vi må lære å leve med Korona i mange år fremover.  

Kom til å tenke på svineinfuensa og fugleinfuensa som det var mye skrevet om for noen år siden.  Hva skjedde der?  Finnes dette enda men det er bare media som sluttet å skrive om det?

• Liker 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (43 minutter siden):

Den går for å beskytte eldre, fordi det er de som har helt klart størst sjanse for alvorlig sykdom og død. Hvis neste pandemi er alvorlig og dødelig for unge, skal jeg love deg det blir tatt på alvor! Dere skal tross alt leve i mange år. 

• Liker 1
Skrevet
parmanoia skrev (1 time siden):

Den går for å beskytte eldre, fordi det er de som har helt klart størst sjanse for alvorlig sykdom og død. Hvis neste pandemi er alvorlig og dødelig for unge, skal jeg love deg det blir tatt på alvor! Dere skal tross alt leve i mange år. 

Jeg synes dette ensidige fokuset på alvorlig sykdom og død er skremmende. Hva med unge, friske mennesker som får livet ødelagt av senskader? For min egen del er det det jeg frykter mest, alvorlig sykdomsforløp er jeg ikke redd for i det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Stina234 said:

Ingen bra utvikling om dette er riktig.  Tror nok vi må lære å leve med Korona i mange år fremover.  

Kom til å tenke på svineinfuensa og fugleinfuensa som det var mye skrevet om for noen år siden.  Hva skjedde der?  Finnes dette enda men det er bare media som sluttet å skrive om det?

Jeg antar at du tenker på SARS i 2003. Det viruset ga mye mer alvorlig sykdom enn coronaviruset, og kunne blitt en virkelig dødelig pandemi. Heldigvis ble det slått ned med strenge smittevernstiltakt i sørøst-Asia på vårhalvåret 2003. Dette kom antakelig fra en flaggermusart i Kina, men har ikke vært påvist hos mennesker etter fire enkeltstående tilfeller i 2004 (i følge Wikipedia).

Det ble ikke satt inn noen ekstraordinære smittevernstiltak under svineinfluensaepidemien i 2009. 700 000 nordmenn under 30 år ble vaksinert med vaksinen Pandemrix, som vi i ettertid vet var hastverksarbeid og sannsynligvis forårsaket narkolepsi hos noen titalls personer. Antivaksere liker derfor å dra fram Pandemrix som eksempel i enhver sammenheng, selv om den skiller seg ut fra andre vaksiner som er utviklet de siste tiårene ved at man der tok snarveier. 

• Liker 2
Skrevet
Tuba skrev (4 timer siden):

Smittetrykket går jo ikke nødvendigvis ned når samfunnet åpnes opp samtidig som store grupper er uvaksinerte. Inkludert alle under 18 år, deres foreldre, og - i mange (de fleste) områder - også de alderen 18-24 år. Aldersgrupper hvor det har vært og er mye smitte. 

• Liker 3
Skrevet
Tuba skrev (4 timer siden):

Du mener vel ikke at siden du blir vaksinert sent så driter du i de eldre ved en mulig ny pandemi?

Jeg mener at i neste pandemi så kan det enten bli større kamp om vaksinene, eller at yngre vil føle seg så forbigått at de gir F. Mange i yngre aldersgrupper har ofret svært mye under koronaen, og de har blitt dyttet stadig lengre ned i vaksinasjonskøen - samtidig som de vaksinerte gis store goder og lettelser. Neste gang vet alle at vaksine = lettelser i dagliglivet på en helt annen måte vi gjorde denne gangen. 

Ved neste pandemi kan det godt hende at jeg vil være i gruppen «eldre» selv. Men jeg tror koronaen vil øke motsetningene mellom yngre og eldre ytterligere.

• Liker 2
Skrevet (endret)
parmanoia skrev (4 timer siden):

Men også unge kan bli alvorlig syke eller få senskader av korona - men det er visst ikke så farlig lenger, nå som de 60+ kan harryhandle og reise til Syden med koronapassene sine. Jeg hadde hjemmekontor i et år, hadde en enormt stor arbeidsbyrde med barn på hjemmeskole/hjemmebarnehage, masse ekstraarbeid på jobb +++ i første rekke  for å hindre at gamle ble alvorlig syke og døde. Men nå som jeg fremdeles er uvaksinert og sårbar, gidder ikke de eldre å ofre noe for å beskytte meg. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 5
Gjest Tutte
Skrevet
Mmmwhatever skrev (7 timer siden):

Vaksinerte foreldre får ta med seg sine uvaksinerte barn helt fritt også. Det er helt vanvittig rent smittevernmessig, og viser at dette kun handler om penger i kassa. 

Nei, barn under 18 år må i karantene uansett vel. Er det ikke 3 dager og må ha negativ test?

Skrevet
Mmmwhatever skrev (59 minutter siden):

Jeg mener at i neste pandemi så kan det enten bli større kamp om vaksinene, eller at yngre vil føle seg så forbigått at de gir F. Mange i yngre aldersgrupper har ofret svært mye under koronaen, og de har blitt dyttet stadig lengre ned i vaksinasjonskøen - samtidig som de vaksinerte gis store goder og lettelser. Neste gang vet alle at vaksine = lettelser i dagliglivet på en helt annen måte vi gjorde denne gangen. 

Ved neste pandemi kan det godt hende at jeg vil være i gruppen «eldre» selv. Men jeg tror koronaen vil øke motsetningene mellom yngre og eldre ytterligere.

Helt uenig, jeg tror de fleste unge skjønner rasjonalet for de beslutninger som er tatt og vil stille seg solidarisk.

• Liker 1
Skrevet
Tutte skrev (7 timer siden):

Nei, barn under 18 år må i karantene uansett vel. Er det ikke 3 dager og må ha negativ test?

Mye mindre restriksjoner enn voksne. Det gir ingen mening at barn skal behandles i henhold til foreldrenes vaksinasjonsstatus mtp karantenehotell.

• Opprett ny...