Gå til innhold

Hvilke områder i Oslo og Viken har mest potensiale? Altså områder som er lite attraktive nå, men som kan bli det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/21/2021 at 12:33 PM, Passpartou said:

Ski, når Follobanen åpner. 11 min Oslo S - Ski.

Ski har allerde hatt eksplosiv vekst. Tror de har opplevd det største stigningshoppet 

Anonymkode: 74443...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fnuggolina skrev (58 minutter siden):

Hvit flukt fra Holmlia?

Alle hvite akademikere jeg kjenner flytter dit :P Gjerne fra Tøyen/Sagene osv til rekkehus på Holmlia. 

Synes ikke Holmlia kan sammenliknes med Mortensrud og særlig ikke Klemetsrud. 

Hvorfor kan ikke Holmlia sammenlignes med Mortensrud og Klemetsrud?

Anonymkode: 27bda...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi det ikke er attraktivt for høyt utdanna akademikere å bo på Mortensrud og Klemetsrud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (14 minutter siden):

Fordi det ikke er attraktivt for høyt utdanna akademikere å bo på Mortensrud og Klemetsrud. 

Er ikke attraktivt å bo på Holmlia heller, for 98% av etniske nordmenn.

Anonymkode: 29ad3...156

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke attraktivt å bo på Holmlia heller, for 98% av etniske nordmenn.

Neivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du virker ikke helt oppdatert på det markedet du uttaler deg om (dersom du i det hele tatt jobber som eiendomsmegler, hvilket jeg ikke er helt overbevist om...).

Andre Oslo-eiendomsmeglere spår jo vekst i nettopp disse bydelene.

Argumentene dine er bygget på fakta som ligger langt tilbake i tid. Tallene som understøtter white-flight tendensen er mange år gamle, og det er mye som tyder på at den utviklingen har snudd.

Det bygges også en del i de bydelene du viser til, men jeg har inntrykk av at det gis flest rammetillatelsen rekkehusbebyggelse, ikke store blokker. Det er jeg glad for, ønsker ikke økt fortetting. :)

Anonymkode: e953f...ba6

Nei, white flight har definitivt ikke snudd fra de områdene jeg snakker om. Andelen av etniske nordmenn ift totalbefolkning i Groruddalen synker med drøy 1 % i året. Statistisk sett vil de bo 0 nordmenn i Grorudalen om ca 40 år, hvis dagens utvikling fortsetter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holmlia har mye bedre kollektivforbindelse (som snart blir enda bedre) og har gode solforhold og nærhet til sjøen. Enkelte boliger der har faktisk en fantastisk sjøutsikt. Klemetsrud har knapt kollektiv transport. 

Anonymkode: 1de32...660

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passpartou skrev (På 21.6.2021 den 12.33):

Ski, når Follobanen åpner. 11 min Oslo S - Ski.

Som er lite attraktive nå, var ett av kriteriene. Man kan si mye om Ski og de som bor der i stedet for Bærum/Asker, men direkte uattraktivt er det vel ikke. I så måte må du vel lenger ut "på landet" og reise til Moss. Ikke direkte uattraktivt det heller, ettersom fabrikkene er lagt ned. Men det er et område som kommer til å få enorm prisvekst når den samme toglinjen du nevner er ferdig. Vi snakker kortere tur med toget til Oslo sentrum enn det tar å ta t-banen fra endestasjon til sentrum.

Anonymkode: bf94f...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 19.05):

Søndre Nordstrand er up and coming. Kjempefin bydel og mer blanda enn det inntrykket folk har. Kjenner flere akademikere som har flytta ut hit. 

Anonymkode: 2e346...0bd

Helt enig! En bydel som er såå mye bedre enn sitt rykte. Mange barnevdnnlige områder, lite trafikk, sjøutsikt (flere plasser) og til en overkommelig penge. 

Anonymkode: 67c7d...275

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2021 at 12:27 AM, AnonymBruker said:

Hva hadde det med innlegget du siterte å gjøre?

Skjønner at Youngblood ikke er et element man vil ha i nærmiljøet, men er det virkelig så dominerende at det gjør hele Mortensrud til et uattraktivt boligområde? De har vel en litt mindre dominerende profil enn de hadde på 1990-tallet?

Jeg er ikke kjent på Mortensrud, men jeg har bekjente som bor i det området, og aldri hørt om gjengkriminalitet. Det er derfor jeg spør.

Det har ALT å si. 

Anonymkode: 7bcc1...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig! En bydel som er såå mye bedre enn sitt rykte. Mange barnevdnnlige områder, lite trafikk, sjøutsikt (flere plasser) og til en overkommelig penge. 

Anonymkode: 67c7d...275

Prøv å bo der 😅 

ikke barnevennlig overhode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, white flight har definitivt ikke snudd fra de områdene jeg snakker om. Andelen av etniske nordmenn ift totalbefolkning i Groruddalen synker med drøy 1 % i året. Statistisk sett vil de bo 0 nordmenn i Grorudalen om ca 40 år, hvis dagens utvikling fortsetter.

Hvor har du hentet de tallene fra? Jeg har sett tall som er forenelig med at etniske nordmenn flytter ut av Groruddalen, men det er gamle tall. Det nytter ikke å komme trekkende med tall fra 2015 for å illustrere boligmarkedet og flyttemønsteret i dag.

Dersom det stemmer at du er eiendomsmegler har du påfallende lite innsikt i gentrifisering. Og boligmarkedet i Oslo 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/22/2021 at 2:46 PM, AnonymBruker said:

Altså.. ikke noe «nettopp» jeg sa ikke at det var 20 år siden!! Det var kun 5 år siden.. herrgud som folk bare sitter og antar. Jo gjenger er et reelt problem på Mortensrud, jo min kompis ble slått ned for ca 6år siden uprovosert da han gikk forbi skolen der på kvelden og en fyr så han. That’s it. Dere vil kanskje ikke «innse» det, men jeg har bodd der og opplevd det. Den du siterer sa at en venn av dem bor på Bjørndal i enebolig og det er helt fint, men på andre siden av fotball banen er det masse blokker, der ble en mann funnet død i heisen.. og en annen mann ble skutt i garasje annlegget (sjekk google) mannen i heisen så jeg uheldigvis selv.

Anonymkode: aaab2...686

Akkurat slik er det å bo på Mortensrud. Det er så mye gjengkriminalitet og klanskuktur at du er redd for å bli vitne til noe. Typ i din egen garasje eller oppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnuggolina skrev (2 timer siden):

Neivel.

Jeg tror ikke det nytter å diskutere med disse folka, de har verken innsikt i bydelene de skriver om eller om grunnleggende byutvikling.

Alt de har er fremmedfrykt, men den nekter de til gjengjeld å gi slipp på 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Du virker ikke helt oppdatert på det markedet du uttaler deg om (dersom du i det hele tatt jobber som eiendomsmegler, hvilket jeg ikke er helt overbevist om...).

Andre Oslo-eiendomsmeglere spår jo vekst i nettopp disse bydelene.

Argumentene dine er bygget på fakta som ligger langt tilbake i tid. Tallene som understøtter white-flight tendensen er mange år gamle, og det er mye som tyder på at den utviklingen har snudd.

Det bygges også en del i de bydelene du viser til, men jeg har inntrykk av at det gis flest rammetillatelsen rekkehusbebyggelse, ikke store blokker. Det er jeg glad for, ønsker ikke økt fortetting. :)

På ett år flyttet alle etnisk norske fra mitt borettslag 

så nei. Spådommene er ønsketenkning. Getto blir det når de nye obos blokkene (uten parkering) kommer opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det nytter å diskutere med disse folka, de har verken innsikt i bydelene de skriver om eller om grunnleggende byutvikling.

Alt de har er fremmedfrykt, men den nekter de til gjengjeld å gi slipp på 😅

Hvis det er fremmedfrykt nå å forsøke å unngå kriminalitet så vet jeg jammen ikke hvilke begrep man skal benytte for å beskrive en høyst reell situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stovner furuset og resten av groruddalen. Ser at stedene blir mer og mer populært. 

Anonymkode: 512c0...1f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Søndre Nordstrand er nok den minst attraktive bydelen i Oslo. Ja, noen få av boligene har sjøutsikt, men that’s it. Det er ikke sånn at boligene der ligger rett ved sjøkanten. Ifølge Google Maps tar det hele 27 minutter (eller 19 min. med sykkel) å gå fra Holmlia til Hvervenbukta. Til sammenligning så tar det like mange minutter å sykle fra Bjerkebanen til Operastranda, men til gjengjeld så er man i byen. Søndre Nordstrand ligger også alt for langt unna byen. Follobanen hjelper heller ikke med kollektivtilbudet. I tillegg er de av en eller annen grunn mest vind på denne siden av byen. Og ikke for å snakke om Mortensrud og gjengproblemer.

Til og med Stovner har bedre beliggenhet - det er vesentlig større andel av arbeidsplasser som ligger innen rekkevidde da man har Lørenskog og Lillestrøm i nærheten. Til syvende og sist så er det det som teller.

Mest potensial er det bydel Bjerke og Østensjø som har pga. sin beliggenhet. Også er det bydel Grorud som er up and coming når bydel Bjerke og Østensjø er ferdig utbygd.

Anonymkode: 6d3a0...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Søndre Nordstrand er nok den minst attraktive bydelen i Oslo. Ja, noen få av boligene har sjøutsikt, men that’s it. Det er ikke sånn at boligene der ligger rett ved sjøkanten. Ifølge Google Maps tar det hele 27 minutter (eller 19 min. med sykkel) å gå fra Holmlia til Hvervenbukta. Til sammenligning så tar det like mange minutter å sykle fra Bjerkebanen til Operastranda, men til gjengjeld så er man i byen. Søndre Nordstrand ligger også alt for langt unna byen. Follobanen hjelper heller ikke med kollektivtilbudet. I tillegg er de av en eller annen grunn mest vind på denne siden av byen. Og ikke for å snakke om Mortensrud og gjengproblemer.

Til og med Stovner har bedre beliggenhet - det er vesentlig større andel av arbeidsplasser som ligger innen rekkevidde da man har Lørenskog og Lillestrøm i nærheten. Til syvende og sist så er det det som teller.

Mest potensial er det bydel Bjerke og Østensjø som har pga. sin beliggenhet. Også er det bydel Grorud som er up and coming når bydel Bjerke og Østensjø er ferdig utbygd.

Anonymkode: 6d3a0...160

Du bruker ikke 19 minutter med sykkel fra Homlia til Hvervenbukta. 

Anonymkode: 7e841...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...