Tanuki Skrevet 22. juni 2021 #61 Del Skrevet 22. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke meg du siterte. Men det blir tilsvarende Viken, bare på andre siden av Oslofjorden. Om man ser på prisvekst er Vestfold der Asker var for noen år siden - det er mye bevegelse i markedet pga folk som har eid smått i Oslo ser på sjønære hus med stor plass. Anonymkode: 62094...839 Joda, enig. Er fra Porsgrunn selv, kunne godt tenke meg å bo i Grenlandsområdet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #62 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men dette må jo ha vært sånn type 20 år siden? For jeg har ei venninne som bor på Bjørndal, sammen med sin familie (mann, to barn) og det er ingenting annet enn rolig og barnevennlig område, med massevis av småbarnsfamilier, eneste, er at veien til sentrum er litt kronglete, hvis man ikke kjører bil. Det blir liksom totalt feil å basere din beskrivelse av område på hva som var for 20 år siden. Som sagt, har vi jo nevnt Bjølsen før. Og for 20 år siden var Voldsløkka kjent for gjeng-opprør og voldtekter på kveldstid, område generelt var preget av mange sosiale klienter, men nå er jo Bjølsen ung og hipp område, trygg på alle måter, sentralt og koselig. Anonymkode: 795f7...960 Jeg er i 20-årene, det var 5år siden. Så nei der tok du ganske feil. Anonymkode: aaab2...686 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #63 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp! De samme prosessene skjer nå i Groruddalen og på Søndre Nordstrand (og det har allerede pågått en god stund!). Det med gjenger etc. er ikke lenger noe reellt problem i de områdene jeg kjenner til. Det er oppfatninger som henger igjen fra 15 år siden... Mortensrud kjenner jeg ikke spesielt godt, men jeg tviler på at det er slik denne AB’en skal ha det til... Anonymkode: e953f...ba6 Altså.. ikke noe «nettopp» jeg sa ikke at det var 20 år siden!! Det var kun 5 år siden.. herrgud som folk bare sitter og antar. Jo gjenger er et reelt problem på Mortensrud, jo min kompis ble slått ned for ca 6år siden uprovosert da han gikk forbi skolen der på kvelden og en fyr så han. That’s it. Dere vil kanskje ikke «innse» det, men jeg har bodd der og opplevd det. Den du siterer sa at en venn av dem bor på Bjørndal i enebolig og det er helt fint, men på andre siden av fotball banen er det masse blokker, der ble en mann funnet død i heisen.. og en annen mann ble skutt i garasje annlegget (sjekk google) mannen i heisen så jeg uheldigvis selv. Anonymkode: aaab2...686 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #64 Del Skrevet 22. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså.. ikke noe «nettopp» jeg sa ikke at det var 20 år siden!! Det var kun 5 år siden.. herrgud som folk bare sitter og antar. Jo gjenger er et reelt problem på Mortensrud, jo min kompis ble slått ned for ca 6år siden uprovosert da han gikk forbi skolen der på kvelden og en fyr så han. That’s it. Dere vil kanskje ikke «innse» det, men jeg har bodd der og opplevd det. Den du siterer sa at en venn av dem bor på Bjørndal i enebolig og det er helt fint, men på andre siden av fotball banen er det masse blokker, der ble en mann funnet død i heisen.. og en annen mann ble skutt i garasje annlegget (sjekk google) mannen i heisen så jeg uheldigvis selv. Anonymkode: aaab2...686 Siden jeg vet folk ikke gidder å google, her er beviset: https://www.nrk.no/osloogviken/bjorndal-drapet_-politiet-tror-mannen-var-et-tilfeldig-offer-1.14720496 Anonymkode: aaab2...686 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #65 Del Skrevet 22. juni 2021 De områdene som kommer til å stige i pris, er de områder med bykvaliteter som ligger i nærområdet til Oslo, og med god offentlig kommunikasjon. Tenker på følgende områder: Drammen, Ski, Lillestrøm. Områder som Kolbotn, Hønefoss er også interessante. Jessheim vil slite noe pga. korona, og at vi sannsynligvis kan forvente varig lavere aktivitet på Gardermoen. Ellers hadde det vært på listen. Generelt bør også Nordre Follo, Lørenskog og Nittedal nevnes som vekstområder. På vestsiden (Bærum/Asker) er nok prispotensialet i større grad allerede tatt ut. Det områdene jeg ikke har tro på, er det områdene i Oslo som allerede sliter med betydelig «white flight». Demografi-utviklingen ser ikke ut til å la seg stanse. Tenker på området Holmlia/Bjørndal/Mortensrud/Klemetsrud, samt Groruddalen. Utbyggere er rett og slett ikke interessert i disse områdene, da prisene er for lave til å forsvare nybygging. Dette blir en ond sirkel man ikke kommer ut av. Hilsen eiendomsmegler i Oslo med 10+ års erfaring. Anonymkode: 29ad3...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #66 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det områdene jeg ikke har tro på, er det områdene i Oslo som allerede sliter med betydelig «white flight». Demografi-utviklingen ser ikke ut til å la seg stanse. Tenker på området Holmlia/Bjørndal/Mortensrud/Klemetsrud, samt Groruddalen. Utbyggere er rett og slett ikke interessert i disse områdene, da prisene er for lave til å forsvare nybygging. Dette blir en ond sirkel man ikke kommer ut av. Hilsen eiendomsmegler i Oslo med 10+ års erfaring. Anonymkode: 29ad3...156 Du virker ikke helt oppdatert på det markedet du uttaler deg om (dersom du i det hele tatt jobber som eiendomsmegler, hvilket jeg ikke er helt overbevist om...). Andre Oslo-eiendomsmeglere spår jo vekst i nettopp disse bydelene. Argumentene dine er bygget på fakta som ligger langt tilbake i tid. Tallene som understøtter white-flight tendensen er mange år gamle, og det er mye som tyder på at den utviklingen har snudd. Det bygges også en del i de bydelene du viser til, men jeg har inntrykk av at det gis flest rammetillatelsen rekkehusbebyggelse, ikke store blokker. Det er jeg glad for, ønsker ikke økt fortetting. Anonymkode: e953f...ba6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #67 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 9.52): For meg som bor i Oslo vil jeg svare Homlia. - sentral beliggenhet. -Tog til sentrum - egentlig ganske pent - Kort vei til sjøen - utsikt for noen Slemmestad - Ikke så langt fra Vollen - Ved sjøen - det kan jo bare gå oppover prismessig? - mer vanlig med hjemmekontor - nytt senter Risløkka - Jeg vet at Risløkka er attraktivt, men jeg tror det har et større potensiale - T banen til sentrum bruker kort tid - pent og grønt - Økern utvikles Anonymkode: 7e841...85b Haha. Holmlia?! Er jo en ghetto. Anonymkode: 010a4...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #68 Del Skrevet 23. juni 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: De områdene som kommer til å stige i pris, er de områder med bykvaliteter som ligger i nærområdet til Oslo, og med god offentlig kommunikasjon. Tenker på følgende områder: Drammen, Ski, Lillestrøm. Områder som Kolbotn, Hønefoss er også interessante. Jessheim vil slite noe pga. korona, og at vi sannsynligvis kan forvente varig lavere aktivitet på Gardermoen. Ellers hadde det vært på listen. Generelt bør også Nordre Follo, Lørenskog og Nittedal nevnes som vekstområder. På vestsiden (Bærum/Asker) er nok prispotensialet i større grad allerede tatt ut. Det områdene jeg ikke har tro på, er det områdene i Oslo som allerede sliter med betydelig «white flight». Demografi-utviklingen ser ikke ut til å la seg stanse. Tenker på området Holmlia/Bjørndal/Mortensrud/Klemetsrud, samt Groruddalen. Utbyggere er rett og slett ikke interessert i disse områdene, da prisene er for lave til å forsvare nybygging. Dette blir en ond sirkel man ikke kommer ut av. Hilsen eiendomsmegler i Oslo med 10+ års erfaring. Anonymkode: 29ad3...156 Også bare denne setningen alene får meg til å tvile på din kompetanse, og derfor på resten av det du skriver. I løpet av siste året har boligprisene i Asker ("gamle asker") gått opp 10%. Så prispotensialet er tydeligvis fortsatt der. Anonymkode: 795f7...960 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. juni 2021 #69 Del Skrevet 23. juni 2021 Zooey skrev (På 21.6.2021 den 10.44): Jeg tror også Holmlia. Har en del vennepar som har solgt 3-roms i sentrum for å kjøpe rekkehus der. De er høyt utdannet og har små barn og vil derfor ha hage/mere plass. Hvis dette er en større tendens tipper jeg at prisene vil gå oppover i området. Vi får se når de må leve i kriminaliteten der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. juni 2021 #70 Del Skrevet 23. juni 2021 Når hurtigtoget fra Ski begynner å gå så åpner det jo et større område rundt Ski også, vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #71 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du virker ikke helt oppdatert på det markedet du uttaler deg om (dersom du i det hele tatt jobber som eiendomsmegler, hvilket jeg ikke er helt overbevist om...). Andre Oslo-eiendomsmeglere spår jo vekst i nettopp disse bydelene. Argumentene dine er bygget på fakta som ligger langt tilbake i tid. Tallene som understøtter white-flight tendensen er mange år gamle, og det er mye som tyder på at den utviklingen har snudd. Det bygges også en del i de bydelene du viser til, men jeg har inntrykk av at det gis flest rammetillatelsen rekkehusbebyggelse, ikke store blokker. Det er jeg glad for, ønsker ikke økt fortetting. Anonymkode: e953f...ba6 Dette stemmer ikke. Siden 2015 f.eks. antallet ikke-vestlige innvandrere i Søndre Nordstrand økt fra 16000 til 18000, mens antall nordmenn har sunket fra 18000 til 16500. Den samme trenden ser man i flere av de samme belastede bydelene i Oslo øst. Det tar ikke lang tid før det knapt vil være noen nordmenn igjen der. Anonymkode: 010a4...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #72 Del Skrevet 23. juni 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Siden 2015 f.eks. antallet ikke-vestlige innvandrere i Søndre Nordstrand økt fra 16000 til 18000, mens antall nordmenn har sunket fra 18000 til 16500. Den samme trenden ser man i flere av de samme belastede bydelene i Oslo øst. Det tar ikke lang tid før det knapt vil være noen nordmenn igjen der. Anonymkode: 010a4...c9b Så kan ikke et strøk være attraktivt når det bor "ikke-vestlige innvandrere" der altså? Det finnes faktisk ressurssterke, velutdannede brune mennesker med god økonomi også. Jeg er forøvrig uenig, jeg tror ikke at det "knapt vil være noen nordmenn igjen der", det er rein FrPpropaganda. Jeg tror absolutt at mange områder i øst vil bli mer attraktive, jeg ser det allerede nå. Anonymkode: 099f1...71a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #73 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så kan ikke et strøk være attraktivt når det bor "ikke-vestlige innvandrere" der altså? Det finnes faktisk ressurssterke, velutdannede brune mennesker med god økonomi også. Jeg er forøvrig uenig, jeg tror ikke at det "knapt vil være noen nordmenn igjen der", det er rein FrPpropaganda. Jeg tror absolutt at mange områder i øst vil bli mer attraktive, jeg ser det allerede nå. Anonymkode: 099f1...71a Det er velkjente faktum at ikke-vestlige innvandrere er forbundet med lav sysselsetting, lav utdanning, høyere forekomst av kriminalitet (og da særlig voldelig kriminalitet), høyt frafall i skolen, gjengproblemer, sosial kontroll osv. At det finnes fremgangsrike ikke-innvandrere endrer ikke gjennomsnittet - som er det som betyr noe for samfunnet. Dette gir også lavere boligpriser, som igjen fører til lavere investeringer mht boliger, næring, fritid osv. Resultatet er en nedadgående trend der ting bare blir verre og verre. Det er ikke FrP-propaganda. Dette er kun et dårlig forsøk på å utdefinere problemet. SSB har dokumentert denne trenden ettertrykkelig flere ganger. Se f.eks. her: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-pa-oslo-kartet Anonymkode: 010a4...c9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #74 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så kan ikke et strøk være attraktivt når det bor "ikke-vestlige innvandrere" der altså? Det finnes faktisk ressurssterke, velutdannede brune mennesker med god økonomi også. Jeg er forøvrig uenig, jeg tror ikke at det "knapt vil være noen nordmenn igjen der", det er rein FrPpropaganda. Jeg tror absolutt at mange områder i øst vil bli mer attraktive, jeg ser det allerede nå. Anonymkode: 099f1...71a Forresten, kan du nevne ett attraktivt (les: høye boligpriser/prisvekst og høy etterspørsel) boligområde i Norge med en ikke-vestlig majoritetsbefolkning? Anonymkode: 010a4...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #75 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha. Holmlia?! Er jo en ghetto. Anonymkode: 010a4...c9b AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke. Siden 2015 f.eks. antallet ikke-vestlige innvandrere i Søndre Nordstrand økt fra 16000 til 18000, mens antall nordmenn har sunket fra 18000 til 16500. Den samme trenden ser man i flere av de samme belastede bydelene i Oslo øst. Det tar ikke lang tid før det knapt vil være noen nordmenn igjen der. Anonymkode: 010a4...c9b AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er velkjente faktum at ikke-vestlige innvandrere er forbundet med lav sysselsetting, lav utdanning, høyere forekomst av kriminalitet (og da særlig voldelig kriminalitet), høyt frafall i skolen, gjengproblemer, sosial kontroll osv. At det finnes fremgangsrike ikke-innvandrere endrer ikke gjennomsnittet - som er det som betyr noe for samfunnet. Dette gir også lavere boligpriser, som igjen fører til lavere investeringer mht boliger, næring, fritid osv. Resultatet er en nedadgående trend der ting bare blir verre og verre. Det er ikke FrP-propaganda. Dette er kun et dårlig forsøk på å utdefinere problemet. SSB har dokumentert denne trenden ettertrykkelig flere ganger. Se f.eks. her: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-pa-oslo-kartet Anonymkode: 010a4...c9b AnonymBruker skrev (1 time siden): Forresten, kan du nevne ett attraktivt (les: høye boligpriser/prisvekst og høy etterspørsel) boligområde i Norge med en ikke-vestlig majoritetsbefolkning? Anonymkode: 010a4...c9b Du liker ikke innvandrere, det har vi skjønt nå 🙄 Men da får vi som vil investere i bolig i Groruddalen og på Søndre Nordstrand, og så ser vi fasiten om noen år. Jeg er trygg på at jeg har gjort et godt valg. Når det gjelder statistikken du lenker til er fra 2015, og derfor ikke betegnende for de prosessene som foregår i disse områdene nå. Anonymkode: e953f...ba6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #76 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forresten, kan du nevne ett attraktivt (les: høye boligpriser/prisvekst og høy etterspørsel) boligområde i Norge med en ikke-vestlig majoritetsbefolkning? Anonymkode: 010a4...c9b Det er veldig få områder i Oslo som har en «ikke-vestlig majoritetsbefolkning» som du henviser til. Men Tøyen og Grønland i Oslo er områder med høy innvandrerandel som ble veldig attraktive i løpet av få år, og har hatt høy prisvekst). Enkelte områder i Groruddalen og på Søndre Nordstrand opplever nå samme utvikling. Vent på neste SSB-statistikk, så får du se! Min bolig i Groruddalen ble nylig taksert til det dobbelte av det den var verdt for fire år siden. Og jeg har ikke pusset opp noe særlig, bare malt litt. 🙂 Anonymkode: e953f...ba6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. juni 2021 #77 Del Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 22.6.2021 den 15.00): De områdene som kommer til å stige i pris, er de områder med bykvaliteter som ligger i nærområdet til Oslo, og med god offentlig kommunikasjon. Tenker på følgende områder: Drammen, Ski, Lillestrøm. Områder som Kolbotn, Hønefoss er også interessante. Jessheim vil slite noe pga. korona, og at vi sannsynligvis kan forvente varig lavere aktivitet på Gardermoen. Ellers hadde det vært på listen. Generelt bør også Nordre Follo, Lørenskog og Nittedal nevnes som vekstområder. På vestsiden (Bærum/Asker) er nok prispotensialet i større grad allerede tatt ut. Det områdene jeg ikke har tro på, er det områdene i Oslo som allerede sliter med betydelig «white flight». Demografi-utviklingen ser ikke ut til å la seg stanse. Tenker på området Holmlia/Bjørndal/Mortensrud/Klemetsrud, samt Groruddalen. Utbyggere er rett og slett ikke interessert i disse områdene, da prisene er for lave til å forsvare nybygging. Dette blir en ond sirkel man ikke kommer ut av. Hilsen eiendomsmegler i Oslo med 10+ års erfaring. Anonymkode: 29ad3...156 Hvit flukt fra Holmlia? Alle hvite akademikere jeg kjenner flytter dit :P Gjerne fra Tøyen/Sagene osv til rekkehus på Holmlia. Synes ikke Holmlia kan sammenliknes med Mortensrud og særlig ikke Klemetsrud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. juni 2021 #78 Del Skrevet 23. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Hvit flukt fra Holmlia? Alle hvite akademikere jeg kjenner flytter dit Gjerne fra Tøyen/Sagene osv til rekkehus på Holmlia. Synes ikke Holmlia kan sammenliknes med Mortensrud og særlig ikke Klemetsrud. Holmlia er slik at de hvite akademikerne bor i rekkehusene og ikke vestlige innvandrere i blokk (selvfølgelig men en del unntak). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. juni 2021 #79 Del Skrevet 23. juni 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Holmlia er slik at de hvite akademikerne bor i rekkehusene og ikke vestlige innvandrere i blokk (selvfølgelig men en del unntak). Jepp, det er mitt inntrykk og. Gjelds å sokne til «riktig skole». For dem altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 23. juni 2021 #80 Del Skrevet 23. juni 2021 jabx skrev (4 timer siden): Vi får se når de må leve i kriminaliteten der. Det er ikke akkurat det første stedet i verden som gjennomgår gentrifisering, så det går nok greit. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå