Gå til innhold

Hvilke områder i Oslo og Viken har mest potensiale? Altså områder som er lite attraktive nå, men som kan bli det.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

men Grorud grenser ikke til Tonsenhagen, Årvoll eller andre steder der middelklassen allerede har gjort sitt inntog. Jeg tror områder som grenser til bedre områder har større sjans.

I tillegg har jo Holmlia en veldig god kollektiv forbindelse (som straksblir enda bedre når Follobanen er ferdig). Jeg er mer skeptisk til kjipere deler av bydelen som Bjørndal og Klemmestrud der kollektivtrafikken er dårligere og du ikke har nærheten til sjøen.  

Anonymkode: 642c6...d62

Joda, det er bare et lite stykke koselig Marka mellom Rødtvet/Sandås og Tonsenhagen/Årvoll, jeg går tur i det området hele tiden :) Ta en tur selv en gang, det er kjempefint der. Pleier å gå fra Årvoll til Alnsjøen, Vesletjern og tilbake gjennom Sandåssletta

Bydel Grorud har både T-bane (to linjer), grønne ekspressbusser og røde busser som går gjennom byen og hele døgnet, i tillegg til tog ned i dalen som er raskt å komme til om man bor feks i områdene Grorud eller Nordtvet, så ikke akkurat elendig kollektiv der heller. 

Enig i at Holmlia blir poppis, kjenner mange som trives der ogsp, men har også stort tro på begge markasidene av Groruddalen. :)

Anonymkode: 099f1...71a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Joda, det er bare et lite stykke koselig Marka mellom Rødtvet/Sandås og Tonsenhagen/Årvoll, jeg går tur i det området hele tiden :) Ta en tur selv en gang, det er kjempefint der. Pleier å gå fra Årvoll til Alnsjøen, Vesletjern og tilbake gjennom Sandåssletta

Bydel Grorud har både T-bane (to linjer), grønne ekspressbusser og røde busser som går gjennom byen og hele døgnet, i tillegg til tog ned i dalen som er raskt å komme til om man bor feks i områdene Grorud eller Nordtvet, så ikke akkurat elendig kollektiv der heller. 

Enig i at Holmlia blir poppis, kjenner mange som trives der ogsp, men har også stort tro på begge markasidene av Groruddalen. :)

men Rødtvet er et annet område enn Grorud. Grorud som område grenser ikke til Tonsenhagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Bjørkelangen hvis det blir noe av togplanene. 

Anonymkode: e4df6...a60

Tar det lang tid med bil?

Anonymkode: 8d0c1...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

men Rødtvet er et annet område enn Grorud. Grorud som område grenser ikke til Tonsenhagen. 

Nå må man ha tunga rett i munnen, hehe   Rødtvet/Sandås ligger i Grorud bydel jo, I know, I've lived there 😂 Jeg sier jo helt konkret i innlegget mitt "Bydel Grorud" :) Også nevner jeg senere at "området Grorud", som er en del bydel av bydel Grorud, er nærme toget. Delbydelen Grorud har jo også mange fine områder, spesielt rundt kirka, men jeg snakker først og fremst om bydelen Grorud - og da trekker jeg frm markanære områdene i bydel Grorud spesielt :) Håper det var mer klart :)

Sjekk gjerne kart om noe et uklart! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk begynner å jobbe hjemmefra tror jeg folk kan nesten bo hvor de vil. 

De som må bosette seg nær jobb er jo de som må kjøre buss, jobbe i matbutikken og de som jobber på sykehus og sykehjem. 

Om flere flytter ut av Oslo vil prisene synke betraktelig. 

Så at det er spådd prisnedgang. 

Anonymkode: 9629a...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyenhall er 😍😍😍!!!

Hadde vi ikke hatt jobb og aktiviteter i på den siden av byen som vi har, ville jeg gjerne flytta til Høyenhall. Med dagens jobb blir det litt for mange trafikkmaskiner i mellom.

Anonymkode: b67b5...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, det har jo skjedd med løkka, Torshov, Bjølsen etc. selv om den samme elefanten i rommet preget bomiljøet der også. Jeg har troen på Holmlia mer enn Groruddalen i alle fall. Selve beliggenheten er så mye bedre og områdene rundt er ressurssterke. 

Anonymkode: 1de32...660

Young blods har visst flyttet seg hovedsAklig til Mortensrud, men per i dager det umulig å unngå som et element man ikke ønsker i nærmiljøet. 

Anonymkode: 7bcc1...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Furuset og Stovner, samt delene av Grorud og Alna som er nærmest toglinjene er litt vanskeligere, da det er preget av mye blokker og mye industriområder, men samtidig er jo Gamle Furuset, Høybråten og Gamle Stovner fine, barnevennlige områder med grønne lunger i de bydelene også. 

Jeg er enig i det du skriver, men vil bare tilføye at deler av Høybråten og mye av det området som heter Haugen er veldig skjermet for trafikk.

Så da bor du i en fin grønn lunge, med kort vei til toget (rask kollektivtransport inn til byen), og kort vei til marka.

Anonymkode: e953f...ba6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Young blods har visst flyttet seg hovedsAklig til Mortensrud, men per i dager det umulig å unngå som et element man ikke ønsker i nærmiljøet. 

Anonymkode: 7bcc1...ce1

Hva hadde det med innlegget du siterte å gjøre?

Skjønner at Youngblood ikke er et element man vil ha i nærmiljøet, men er det virkelig så dominerende at det gjør hele Mortensrud til et uattraktivt boligområde? De har vel en litt mindre dominerende profil enn de hadde på 1990-tallet?

Jeg er ikke kjent på Mortensrud, men jeg har bekjente som bor i det området, og aldri hørt om gjengkriminalitet. Det er derfor jeg spør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hadde det med innlegget du siterte å gjøre?

Skjønner at Youngblood ikke er et element man vil ha i nærmiljøet, men er det virkelig så dominerende at det gjør hele Mortensrud til et uattraktivt boligområde? De har vel en litt mindre dominerende profil enn de hadde på 1990-tallet?

Jeg er ikke kjent på Mortensrud, men jeg har bekjente som bor i det området, og aldri hørt om gjengkriminalitet. Det er derfor jeg spør.

Jeg bodde der som student og jobbet deltid på senteret der. Det er et skikkelig drittsted. Gjenger sloss på senteret, truer vaktene, en som jobbet i nabobutikken ble nesten knivstukket av en kar men klarte å slå han ned. (Politiet bare lot han gå etterpå). En venn av meg som har bodd der hele livet ble slått ned og banket opp uprovosert da han gikk hjem en kveld. Styr LANGT unna Mortensrud og Bjørndal. Har mange flere historier, men vil ikke bli kjent igjen.

Anonymkode: aaab2...686

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bodde der som student og jobbet deltid på senteret der. Det er et skikkelig drittsted. Gjenger sloss på senteret, truer vaktene, en som jobbet i nabobutikken ble nesten knivstukket av en kar men klarte å slå han ned. (Politiet bare lot han gå etterpå). En venn av meg som har bodd der hele livet ble slått ned og banket opp uprovosert da han gikk hjem en kveld. Styr LANGT unna Mortensrud og Bjørndal. Har mange flere historier, men vil ikke bli kjent igjen.

Tviler på at de henger på kvinneguiden, så du kan sikkert fortelle... 

Anonymkode: 9629a...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men Grorud grenser ikke til Tonsenhagen, Årvoll eller andre steder der middelklassen allerede har gjort sitt inntog. Jeg tror områder som grenser til bedre områder har større sjans.

I tillegg har jo Holmlia en veldig god kollektiv forbindelse (som straksblir enda bedre når Follobanen er ferdig). Jeg er mer skeptisk til kjipere deler av bydelen som Bjørndal og Klemmestrud der kollektivtrafikken er dårligere og du ikke har nærheten til sjøen.  

Follobanen skal vel ikke ha stopp på Holmlia? 

Anonymkode: 6a756...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå må man ha tunga rett i munnen, hehe   Rødtvet/Sandås ligger i Grorud bydel jo, I know, I've lived there 😂 Jeg sier jo helt konkret i innlegget mitt "Bydel Grorud" :) Også nevner jeg senere at "området Grorud", som er en del bydel av bydel Grorud, er nærme toget. Delbydelen Grorud har jo også mange fine områder, spesielt rundt kirka, men jeg snakker først og fremst om bydelen Grorud - og da trekker jeg frm markanære områdene i bydel Grorud spesielt :) Håper det var mer klart :)

Sjekk gjerne kart om noe et uklart! 

Da snakker vi forbi hverandre jeg sammenlignet Holmlia område med Grorud område, ikke bydel. Jeg har mye merctro på Holmlia område, enn Grorud område, det var poenget mitt.  Jeg trenger ikke sjekke katt, jeg kjenner området godt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Follobanen skal vel ikke ha stopp på Holmlia? 

Anonymkode: 6a756...e31

Nei, men det er planer om flere avganger der på det strekket når all godstrafikk flyttes inn i tunellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette må jo ha vært sånn type 20 år siden? For jeg har ei venninne som bor på Bjørndal, sammen med sin familie (mann, to barn) og det er ingenting annet enn rolig og barnevennlig område, med massevis av småbarnsfamilier, eneste, er at veien til sentrum er litt kronglete, hvis man ikke kjører bil.

Det blir liksom totalt feil å basere din beskrivelse av område på hva som var for 20 år siden. Som sagt, har vi jo nevnt Bjølsen før. Og for 20 år siden var Voldsløkka kjent for gjeng-opprør og voldtekter på kveldstid, område generelt var preget av mange sosiale klienter, men nå er jo Bjølsen ung og hipp område, trygg på alle måter, sentralt og koselig. 

Anonymkode: 795f7...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker kanskje Vollen, Slemmestad, Åros? Spesielt med mer hjemmekontor og hyppigere båtavganger til Fornebu og Aker Brygge. 

Anonymkode: 4cd01...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men dette må jo ha vært sånn type 20 år siden? For jeg har ei venninne som bor på Bjørndal, sammen med sin familie (mann, to barn) og det er ingenting annet enn rolig og barnevennlig område, med massevis av småbarnsfamilier, eneste, er at veien til sentrum er litt kronglete, hvis man ikke kjører bil.

Det blir liksom totalt feil å basere din beskrivelse av område på hva som var for 20 år siden. Som sagt, har vi jo nevnt Bjølsen før. Og for 20 år siden var Voldsløkka kjent for gjeng-opprør og voldtekter på kveldstid, område generelt var preget av mange sosiale klienter, men nå er jo Bjølsen ung og hipp område, trygg på alle måter, sentralt og koselig. 

Anonymkode: 795f7...960

Nettopp!

De samme prosessene skjer nå i Groruddalen og på Søndre Nordstrand (og det har allerede pågått en god stund!).

Det med gjenger etc. er ikke lenger noe reellt problem i de områdene jeg kjenner til. Det er oppfatninger som henger igjen fra 15 år siden...

Mortensrud kjenner jeg ikke spesielt godt, men jeg tviler på at det er slik denne AB’en skal ha det til...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (22 timer siden):

men de byene ligger i Telemark og Vestfold da, ikke Oslo-Viken.

Ikke meg du siterte. Men det blir tilsvarende Viken, bare på andre siden av Oslofjorden. Om man ser på prisvekst er Vestfold der Asker var for noen år siden - det er mye bevegelse i markedet pga folk som har eid smått i Oslo ser på sjønære hus med stor plass.  

Anonymkode: 62094...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ja, men Bogerud og Skullerud trekker ned, så sånn alt i alt vil jeg kalle bydelen for et middelklassestrøk. 

Bydel Østensjø varier veldig. 

Anonymkode: 7e841...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...