Gå til innhold

Blodprøver svar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at man ikke skal spørre på forum om dette her men jeg blir snart gal av å vente. Jeg har tatt jerntabletter i 3 mnd grunnet mangel og for snart to uker siden tok jeg blodprøver for å se hvordan det står til med jern pluss blodprøver for andre ting også. Jeg har sett svarene på furst men skjønner ingenting, ser bare at jeg har en del røde resultater og jeg er bekymret. Fastlegen min er sykemeldt og jeg fikk så vidt time hos en annen. Sa at jeg skulle få svar men kommer jo aldri og her sitter jeg. Svarene kom på furst på torsdag. Har prøvd å komme i kontakt med legen med det er helt umulig. 

S ferritin er 19 og Jern er 8,8, og det er jern som er rød. Er det lavt? Og når jeg prøver å forstå svar på de andre så bare bekymrer jeg meg enda mer.

Fastlegen min er sykemeldt

Anonymkode: f226c...a78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har mangel, men det er jo ikke så krise at det MÅ gjøres noe med samme dag som svarene kommer. Har du time så tar du det på den timen, har du ikke time så ringer du legekontoret i morgen og ber legen ringe deg tilbake. 

Anonymkode: 3be73...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner du er bekymra! Men det er helt umulig å tolke én prøve alene.

Den ene er rød, men de andre ser OK ut. Om jeg forsto deg riktig? 

At legen din er sykemeldt betyr IKKE at ingen følger opp! F.eks ville de på furst slått alarm og ringt dersom de så at prøvene var alarmerende lave før de sendte svaret til legen elektronisk, det er rutinekontroll. Samme ville de gjort om det ble analysert på sykehuset. Det er alltid ett, eller to ekstra ledd. 

I tillegg avhenger jern, Ferritin og HB blant annet av hverandre, men samtidig ikke. Forvirra much? Ikke sant. Så selvom jern er lavt, trenger ikke ferritin og HB være det, ergo er det ikke krise enda, og man kalles ikke anemisk enda. Jernanemi er en greie, men gjerne når man går over lang tid, og det er kronisk. Man prøver tilskudd, mat og tiltak. Så ser man om Ferritin og HB er stabil. 

Det er vanskelig å forstå, men det ene avhenger av det andre, det andre avhenger ikke nødvendigvis av det tredje, men som regel avhenger det fjerde av det andre for at det tredje skal fungere...etc. 

Prøv å slapp av! Det er vanskelig når man er bekymra, jeg vet! Men du ville blitt tilkalt om de var bekymra for deg ❤

Anonymkode: d4dbd...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferritin er 19, det er litt lavt, men ikke truende. Det viktigste er hb, (blodprosent), begynner ikke bli farlig før den er svært lav. Men du må selvfølgelig snakke med lege om det. Ring kontoret og purr på svar. Fastlegene drukner i arbeid og man må kanskje bare regne med at det tar noen uker å få svar. Enig i det skrevet over, laboratoriet varsler dersom det er dramatisk lave verdier. 

Anonymkode: cebe8...d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ab 29f her igjen. 

Men hadde du fått time hos denne andre legen, mens fastlegen din var sykemeldt? Du skrev at du så vidt fikk time hos en annen; var det nå etter disse prøvene var tatt, eller ved en annen anledning? 

Ring legekontoret i morgen uansett, si at du trenger denne timen for oppfølging for du er bekymra og ikke vet eller forstår hva dette betyr. Tilby deg å ta timen på telefon om de ikke har ledig time på kontoret, så får du snakket med legen.

Skriv ned hva du lurer på. 

Virker som du er bekymret for om dette er farlig, hva du kan gjøre, skal fortsette å gjøre og eventuell videre oppfølging? Jeg vil tro legen kommer til å be om nye blodprøver om noen uker kanskje? Men det er kanskje trygt for deg om hen sier det til deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på prøvesvaret sammenlignet med det tidligere. Ja, det er lavt, men det tar også tid å bygge opp sitt jernlager. Så lenge det øker, eller ikke synker drastisk, når du tar tilskuddet, så er alt som det skal være. 3 måneder er hvor lang tid kroppen bruker på å bygge opp røde blodceller som binder jern, og det tar tid å bygge opp jernlageret. Legen gir deg 3 måneder med kontroll for å se om det øker eller minker, og selv om det har gått 3 måneder allerede betyr det ikke at resultatet ditt skulle være tilbake på normalt nivå. Forsett med tilskuddet, og be om en ny kontroll når fastlegen er tilbake på kontoret. 

Anonymkode: 96a44...82c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og TS, ikke se på alle prøvesvar, fordi blodprøver må ses sammen med det kliniske bildet. Et rødt resultat på lista betyr ikke at du er syk eller at du feiler noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

At legen din er sykemeldt betyr IKKE at ingen følger opp!

Det er faktisk ingen som følger meg opp,  fastlegen min er sykemeldt og jeg skulle ta blodprøver for å se om jern er bra, men fikk beskjed at legen er sykemeldt og at jeg ikke for tatt blodprøver, da det ikke finnes vikar. Jeg måtte nesten krangle meg til for å få time hos en annen lege. Jeg hadde som sagt time for to uker siden og tok blodprøver.

Når det er sagt så vil jeg si at jeg er veldig takknemlig for at du tok deg tid for å prøve å roe meg litt ned og prøve å forklare meg. 🙂 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ferritin er 19, det er litt lavt, men ikke truende. Det viktigste er hb, (blodprosent), begynner ikke bli farlig før den er svært lav. Men du må selvfølgelig snakke med lege om det. Ring kontoret og purr på svar. Fastlegene drukner i arbeid og man må kanskje bare regne med at det tar noen uker å få svar. Enig i det skrevet over, laboratoriet varsler dersom det er dramatisk lave verdier. 

Anonymkode: cebe8...d5a

Hb står at er 13,5. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hb står at er 13,5. 

Hb nivået ditt er normalt

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ingen som følger meg opp,  fastlegen min er sykemeldt og jeg skulle ta blodprøver for å se om jern er bra, men fikk beskjed at legen er sykemeldt og at jeg ikke for tatt blodprøver, da det ikke finnes vikar. Jeg måtte nesten krangle meg til for å få time hos en annen lege. Jeg hadde som sagt time for to uker siden og tok blodprøver.

Når det er sagt så vil jeg si at jeg er veldig takknemlig for at du tok deg tid for å prøve å roe meg litt ned og prøve å forklare meg. 🙂 

TS

Det jeg mente med at "ingen følger opp", er at selvom ingen lege på kontoret er der, når legen din er sykemeldt, er at dersom prøvene dine hadde vært alarmerende på noe vis, så ville Fürst ha ringt legekontoret når de så prøvene for å forsikre seg om at noen skulle fulgt deg opp. 

Det skal heller ikke være nødvendig å ha legetime for å ta blodprøve, menndu trenger nok en legetime for å gjennomgå de. Men du kan ikke nektes time når legen din er sykemeldt. Det er kontoret/kommunen sin oppgave å skaffe vikar i fraværet. 

Ring de i morgen, og eventuelt ring helseleder/kommunelege om du opplever at du fortsatt ikke får time på bakgrunn av at din lege er sykemeldt. Din fastlege vet sannsynligvis ikke om situasjonen slik den er akkurat nå. Men noen skal ha ansvaret for vikar i hens fravær. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hb står at er 13,5. 

Blodprosenten/HB'en din er altså innenfor referanseområde og fin :)

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente med at "ingen følger opp", er at selvom ingen lege på kontoret er der, når legen din er sykemeldt, er at dersom prøvene dine hadde vært alarmerende på noe vis, så ville Fürst ha ringt legekontoret når de så prøvene for å forsikre seg om at noen skulle fulgt deg opp. 

Det skal heller ikke være nødvendig å ha legetime for å ta blodprøve, menndu trenger nok en legetime for å gjennomgå de. Men du kan ikke nektes time når legen din er sykemeldt. Det er kontoret/kommunen sin oppgave å skaffe vikar i fraværet. 

Ring de i morgen, og eventuelt ring helseleder/kommunelege om du opplever at du fortsatt ikke får time på bakgrunn av at din lege er sykemeldt. Din fastlege vet sannsynligvis ikke om situasjonen slik den er akkurat nå. Men noen skal ha ansvaret for vikar i hens fravær. 

Takk igjen, da forstår jeg, ble bare litt missforståelse. På legekontoret mitt er helt kaos, så jeg blir enda mer stresset. Og andre tingen er at jeg føler meg totalt utmattet, lite energi, føles som om jeg er på en båt, derfor jeg ble litt bekymret, men har roet meg litt ned nå. Takk!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk igjen, da forstår jeg, ble bare litt missforståelse. På legekontoret mitt er helt kaos, så jeg blir enda mer stresset. Og andre tingen er at jeg føler meg totalt utmattet, lite energi, føles som om jeg er på en båt, derfor jeg ble litt bekymret, men har roet meg litt ned nå. Takk!

Ts

Ingen problem! ❤

AnonymBruker
Skrevet

Har du kraftige mensblødninger? 

Får du i deg tilstrekkelig C-vitamin? Kroppen tar bedre opp jern i et surt miljø. Ta jern og 250 mg vitamin-C utenom måltid. Anbefaler ellers å lese litt her: https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/

Anonymkode: 26164...1a5

Lurt tips, TS! 

AnonymBruker
Skrevet

Og så syns jeg det er på sin plass å gi skryt til dere andre som har svart i tråden her. 

Jeg har opplevd før nedlatende, frekke og syrlige svar som har fått meg til å føle meg både mer bekymra, dum og lei meg. 

Jeg syns virkelig dette var fint å lese! At flere tok seg tiden til å berolige og komme med konstruktive og nyttige råd ❤

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har du kraftige mensblødninger? 

Får du i deg tilstrekkelig C-vitamin? Kroppen tar bedre opp jern i et surt miljø. Ta jern og 250 mg vitamin-C utenom måltid. Anbefaler ellers å lese litt her: https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/

Anonymkode: 26164...1a5

Innimellom får jeg litt kraftige mensblødninger. C vitamin? Tviler på det, matlysten min er på bærtur, har gått litt ned i vekt og de to siste månedene har jeg spist veldig lite, sliter med det. Spiser kun eple på kvelden og det er alt. Takk for linken, den skal jeg lese🌹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og så syns jeg det er på sin plass å gi skryt til dere andre som har svart i tråden her. 

Jeg har opplevd før nedlatende, frekke og syrlige svar som har fått meg til å føle meg både mer bekymra, dum og lei meg. 

Jeg syns virkelig dette var fint å lese! At flere tok seg tiden til å berolige og komme med konstruktive og nyttige råd ❤

Enig med deg, jeg trodde jeg skulle få nedlatende svar og bli enda mer bekymret men heldigvis ble det ikke sånn, det finnes fortsatt gode, snille mennesker her💜Og jeg er evig takknemlig for alle råd og svar jeg har fått.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innimellom får jeg litt kraftige mensblødninger. C vitamin? Tviler på det, matlysten min er på bærtur, har gått litt ned i vekt og de to siste månedene har jeg spist veldig lite, sliter med det. Spiser kun eple på kvelden og det er alt. Takk for linken, den skal jeg lese🌹

Dette er nok ting du bør nevne når du ber om legetime. 

Du vet nok like godt som oss at dette er for lite, og det hjelper ikke på jernmangelen ❤

Jernmangelen kan bidra til manglende matlyst, men det kan være greit å utforske om det er andre grunner til at du sliter med matlysten. 

Prøv å få i deg appelsinjuice, kanskje en ernæringsdrikk eller smoothie? Prøvd noen proteinpulver? Om så bare til frokost eller lunsj? Alle er ikke like grusom som Nutrilett sine. Har funnet noen gode på xxl og...haff..husker ikke den nettsiden nå, de som ofte har salg på barer, melatonin, helsekost, shaker, og diverse annet. Finnes i masse smaker. Fant en med salt karamell, cappuccino, kaffe. Kan se om jeg finner den? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...