AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #21 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er egentlig helt enig med deg, men dette er ikke så lett nå. I lang tid har det nemlig vært slik at man ikke får kjøpe inn medisiner oftere enn resepten skulle tilsi - dette er visst en regel som er bestemt nettopp for å unngå medisinmangel. Lurer på om det har med corona å gjøre? Jeg går på noen ikke-skumle medisiner (altså ikke noe smertestillende, B-preparat eller lignende) og har fått bestillinger annullert flere ganger hos Farmasiet pga. dette (pleier å prøve å bestille alt når jeg først legger inn en bestilling der, selv om det kanskje bare er to måneder siden forrige bestilling). Da har jeg også fått melding fra farmasøyten om at jeg kan bestille nye medisiner når det gjenstår kort tid til jeg går tom (husker ikke formuleringen der, om det var x antall uker eller så og så mye igjen av forrige pakning). Hvis jeg ikke husker helt feil, så har jeg faktisk blitt nektet å kjøpe flere pakker med p-piller pga. dette! Dermed må man faktisk jobbe seg opp et lager over lengre tid for å kunne ha 1+ måneds buffer... Nå aner jeg ikke hvilke medisiner TS trenger, da. Ser hun nevner at det er kort holdbarhetstid som gjør at hun ikke kan opparbeide seg et lager. Anonymkode: 36ad1...a80 Det stemmer ikke at det er noe tak for antall p-piller. Jeg bruker Qlaira og tar kun de 17 midterste pillene pga at det er en flerfasepille og jeg har måttet tatt som monofase. Jeg bruker en resept beregnet på 3 år på ganske kort tid, da en pakke beregnet på 3 mnd brukes opp på 51 dager. Og resept kan man få fornyet hos fastlegen i god tid uansett, selv om det så settes en grense for hvor mye man kan ta ut på enkelte medisiner. Anonymkode: f86a8...1bb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #22 Skrevet 18. juni 2021 Jeg er litt forvirret. Rapporterte du din lege eller en annen lege ved legesenteret? Anonymkode: 08ed7...d60
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #23 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har hatt den samme legen i mange år, da jeg må få påfyll på resepter ganske ofte. Før i år hadde jeg en ubehagelig opplevelse med en av hans kollegaer, og rapporterte denne legen. Han fikk en advarsel for kort tid siden, og når jeg på onsdag denne uken sendte påminnelse om reseptpåfylling på helsenorge fikk jeg ingen respons. Jeg har ringt og sendt flere påminnelser, ingenting har skjedd. Dette er medisiner jeg må ha for å overleve. Det har aldri skjedd før at jeg ikke har fått resepten. Er redd for at legekontoret er sint for at jeg rapporterte den ufine legen. Kan jeg gjøre noe med dette? Tar den siste tabletten i pakken i morgen, og da er søndag og mandags morgen helt uten.. det kan bli veldig farlig.. Hilsen en som er ganske redd og oppgitt Anonymkode: 82a1c...448 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, får dra dit i morgen. Jeg kan ikke ha et helt lager, da medisinene har kort holdbarhet. Anonymkode: 82a1c...448 Tabletter har ikke kort holdbarhet. Selv ikke injeksjon medisiner har kort holdbarhet, om det står kjølt. Mistenker trolletråd, fordi det skal ikke være noe problem med å oppbevare månedsforbruk av medisiner pga dato, og iværtfall ikke når det er snakk om tabletter. Det er vel den medisinen som har lengst holdbarhet. Anonymkode: 6281b...749 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #24 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jo. Resepsjonist. Skulle legge lapp til lege, og sa at resepten vill komme før kl 16 idag.men ingenting har kommet... Hun virket skikkelig sur Anonymkode: 82a1c...448 Du må forsøke å få byttet fastlege som holder til på et annet legesenter. Anonymkode: 85429...599
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #25 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tabletter har ikke kort holdbarhet. Selv ikke injeksjon medisiner har kort holdbarhet, om det står kjølt. Mistenker trolletråd, fordi det skal ikke være noe problem med å oppbevare månedsforbruk av medisiner pga dato, og iværtfall ikke når det er snakk om tabletter. Det er vel den medisinen som har lengst holdbarhet. Anonymkode: 6281b...749 Du får ikke hentet ut "et helt lager av medisiner". Apoteket gir deg kun medisiner for 3 måneder. Anonymkode: 85429...599 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #26 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tabletter har ikke kort holdbarhet. Selv ikke injeksjon medisiner har kort holdbarhet, om det står kjølt. Mistenker trolletråd, fordi det skal ikke være noe problem med å oppbevare månedsforbruk av medisiner pga dato, og iværtfall ikke når det er snakk om tabletter. Det er vel den medisinen som har lengst holdbarhet. Anonymkode: 6281b...749 https://legemiddelhaandtering.no/del-25/ Jo. Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Insulin feks har relativt kort holdbarhet. Andre spesiallagede legemidler kan også ha kort holdbarhet, feks miksturer, særlig når de er åpnet. Legemidler som feks Humira har maks noen ukers holdbarhet: Ferdigfylt penn/sprøyte kan oppbevares ved temperaturer opptil maks. 25°C for en periode på opptil 14 dager, og kastes hvis den ikke brukes innen 14 dager. https://www.felleskatalogen.no/medisin/humira-abbvie-559850 Nitroglyserin tabletter har også kort holdbarhet. https://www.apotek1.no/bruk-av-legemidler/holdbarhet-paa-legemidler Anonymkode: a1e5b...445 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #27 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har hatt den samme legen i mange år, da jeg må få påfyll på resepter ganske ofte. Før i år hadde jeg en ubehagelig opplevelse med en av hans kollegaer, og rapporterte denne legen. Han fikk en advarsel for kort tid siden, og når jeg på onsdag denne uken sendte påminnelse om reseptpåfylling på helsenorge fikk jeg ingen respons. Jeg har ringt og sendt flere påminnelser, ingenting har skjedd. Dette er medisiner jeg må ha for å overleve. Det har aldri skjedd før at jeg ikke har fått resepten. Er redd for at legekontoret er sint for at jeg rapporterte den ufine legen. Kan jeg gjøre noe med dette? Tar den siste tabletten i pakken i morgen, og da er søndag og mandags morgen helt uten.. det kan bli veldig farlig.. Hilsen en som er ganske redd og oppgitt Anonymkode: 82a1c...448 Dra på legevakten der du bor. Anonymkode: dbc8e...e5b
Blueberrymuffin Skrevet 19. juni 2021 #28 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får ikke hentet ut "et helt lager av medisiner". Apoteket gir deg kun medisiner for 3 måneder. Anonymkode: 85429...599 Hei, må hoppe litt inn i diskusjonen. Det stemmer ikke at apoteket kun kan gi ut medisin for 3 mnd. Det kommer an på medisinen ig resept. Jeg får lov å hente ut 4 reiterasjoner med insulin når jeg har ny (ubrukt) resept, en reiterasjon tilsvarer 3 mnd. forbruk. Jeg kan derfor hente ut opptil 12 mnd. forbruk med medisiner per resept med insulin. Det stemmer at 1 reit tilsvarer 3 mnd., men man kan hente ut flere reiterasjoner dersom det er blå resept og faste medisiner. Fordi legen ofte skriver ut slike resepter med reit 3, som betyr at man kan hente ut 4 ganger (reit 3, reit 2, reit 1 og reit 0). Så apoteket har en maksgrense på at man kan hente ut medisiner for 12 mnd, dersom resepten har nok reiterasjoner. Medisiner som derimot må reguleres etter blodprøver (f.eks. blodtrykksmedisin), får som regel kun reit 0, da kan ikke apoteket gi ut medisin for mer enn 3 mnd. Så hvor mye medisiner apoteket kan gi ut, kommer an på type medisin og resept. Men maksgrensen for hvor mye medisiner apoteket kan gi ut er reit 3, som tilsvarer 12 mnd. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #29 Skrevet 19. juni 2021 8 minutter siden, Blueberrymuffin said: Hei, må hoppe litt inn i diskusjonen. Det stemmer ikke at apoteket kun kan gi ut medisin for 3 mnd. Det kommer an på medisinen ig resept. Jeg får lov å hente ut 4 reiterasjoner med insulin når jeg har ny (ubrukt) resept, en reiterasjon tilsvarer 3 mnd. forbruk. Jeg kan derfor hente ut opptil 12 mnd. forbruk med medisiner per resept med insulin. Det stemmer at 1 reit tilsvarer 3 mnd., men man kan hente ut flere reiterasjoner dersom det er blå resept og faste medisiner. Fordi legen ofte skriver ut slike resepter med reit 3, som betyr at man kan hente ut 4 ganger (reit 3, reit 2, reit 1 og reit 0). Så apoteket har en maksgrense på at man kan hente ut medisiner for 12 mnd, dersom resepten har nok reiterasjoner. Medisiner som derimot må reguleres etter blodprøver (f.eks. blodtrykksmedisin), får som regel kun reit 0, da kan ikke apoteket gi ut medisin for mer enn 3 mnd. Så hvor mye medisiner apoteket kan gi ut, kommer an på type medisin og resept. Men maksgrensen for hvor mye medisiner apoteket kan gi ut er reit 3, som tilsvarer 12 mnd. Hvilken relevans har denne avhandlingen for tråden? TS skriver at hun ikke kan hente ut et lager pga. kort holdbarhet.. Anonymkode: c11fe...3f6 1
Blueberrymuffin Skrevet 19. juni 2021 #30 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken relevans har denne avhandlingen for tråden? TS skriver at hun ikke kan hente ut et lager pga. kort holdbarhet.. Anonymkode: c11fe...3f6 Fordi noen hevdet at man ikke får lov til å hente ut medisiner for mer enn 3 mnd. Noe som ikke stemmer, fordi medisiner kan ha reit 3. Selvsagt er det relevant for tråden å komme med slik informasjon, når noen oppgir informasjon som ikke stemmer i tråden. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #31 Skrevet 19. juni 2021 Blueberrymuffin skrev (8 timer siden): Hei, må hoppe litt inn i diskusjonen. Det stemmer ikke at apoteket kun kan gi ut medisin for 3 mnd. Det kommer an på medisinen ig resept. Jeg får lov å hente ut 4 reiterasjoner med insulin når jeg har ny (ubrukt) resept, en reiterasjon tilsvarer 3 mnd. forbruk. Jeg kan derfor hente ut opptil 12 mnd. forbruk med medisiner per resept med insulin. Det stemmer at 1 reit tilsvarer 3 mnd., men man kan hente ut flere reiterasjoner dersom det er blå resept og faste medisiner. Fordi legen ofte skriver ut slike resepter med reit 3, som betyr at man kan hente ut 4 ganger (reit 3, reit 2, reit 1 og reit 0). Så apoteket har en maksgrense på at man kan hente ut medisiner for 12 mnd, dersom resepten har nok reiterasjoner. Medisiner som derimot må reguleres etter blodprøver (f.eks. blodtrykksmedisin), får som regel kun reit 0, da kan ikke apoteket gi ut medisin for mer enn 3 mnd. Så hvor mye medisiner apoteket kan gi ut, kommer an på type medisin og resept. Men maksgrensen for hvor mye medisiner apoteket kan gi ut er reit 3, som tilsvarer 12 mnd. Jeg vil bare påpeke at jeg ikke vil kverulere! Men jeg fikk beskjed at jeg ikke eeeegentlig kunne få ut 2 pakker av den forebyggende migrenemedisinen min, fordi den overskred antall tabletter over 3 mnd. Har jeg, eller apoteket misforstått da? Har reit 4 på resepten ser jeg. Er Topimax/Topiramat, og en boks inneholder 60 tabletter (så 2 mnd), men noen av de gir ut to bokser i slengen, men aldri før etter jeg har nådd frikortgrensa (betaler 10% av prisen) Anonymkode: 94d99...f28
Blueberrymuffin Skrevet 19. juni 2021 #32 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil bare påpeke at jeg ikke vil kverulere! Men jeg fikk beskjed at jeg ikke eeeegentlig kunne få ut 2 pakker av den forebyggende migrenemedisinen min, fordi den overskred antall tabletter over 3 mnd. Har jeg, eller apoteket misforstått da? Har reit 4 på resepten ser jeg. Er Topimax/Topiramat, og en boks inneholder 60 tabletter (så 2 mnd), men noen av de gir ut to bokser i slengen, men aldri før etter jeg har nådd frikortgrensa (betaler 10% av prisen) Anonymkode: 94d99...f28 Tror apoteket har rett her. Medisiner som har opptrapping, nedtrapping, og som kan påvirke leverfunksjon skal ikke gis forbruk over 3 mnd, fordi dosering kan bli feil. Slik jeg skjønner er Topimax et antiepilektika, hvor også leverfunksjon må overvåkes ved langvarig/fast bruk. Mulig jeg ikke var helt tydelig i posten, men om man kan få over 3 mnd forbruk avhenger ikke bare av resept og reit, men også medikamentet. Poenget mitt var mer at det ikke alltid er en maksgrense på 3 mnd., det avhenger av medikament, reit og hva legen har skrevet på resepten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #33 Skrevet 20. juni 2021 Blueberrymuffin skrev (10 timer siden): Tror apoteket har rett her. Medisiner som har opptrapping, nedtrapping, og som kan påvirke leverfunksjon skal ikke gis forbruk over 3 mnd, fordi dosering kan bli feil. Slik jeg skjønner er Topimax et antiepilektika, hvor også leverfunksjon må overvåkes ved langvarig/fast bruk. Mulig jeg ikke var helt tydelig i posten, men om man kan få over 3 mnd forbruk avhenger ikke bare av resept og reit, men også medikamentet. Poenget mitt var mer at det ikke alltid er en maksgrense på 3 mnd., det avhenger av medikament, reit og hva legen har skrevet på resepten. Aha, ja det er i utgangspunktet et antiepileptika, men som brukes som migreneprofylakse. Stabil dose, men kan ha innvirkning på leverprøver som du sier ja Mulig dette er en av grunnene ja det har jo ingen praktisk betydning for meg egentlig, jeg får jo 120 stykk I slengen, så de varer jo en stund, men med de fleste andre medisiner har jeg fått 3 pakker. Her blir det 2 pakker "på nåde" siden 2 pakker blir mer enn 3 måneder. Men tusen takk for svar, det var informativt! Syns det er så ubehagelig å spørre om dette på apoteket for jeg vil ikke oppfattes som kranglete Anonymkode: 94d99...f28 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå