AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #21 Skrevet 20. juni 2021 Jeg begynte å få anfall fra jeg gikk på slutten av barneskolen. Gikk flere år i mellom. Men etter jeg ble voksen har jeg ca. ett i året. Det er HELT grusomt.. Jeg begynner med å se prikker og etter hvert er det så mye prikker at jeg kun ser gjennom en liten rundting. Blir kraftløs og om på en måte på den ene siden. Har kastet opp under noen av anfallene. Gikk til lege men fikk beskjed om å komme tilbake om det kom oftere.. Anonymkode: 90fdc...386
Kalevala Skrevet 20. juni 2021 #22 Skrevet 20. juni 2021 Ja, gå til fastlegen. Begynn å fylle ut hodepinedagbok i dag, for det kommer legen til å be deg om og da er du allerede i gang. Her er en god Norsk hodepinedagbok: https://braintwin.no/ Det er sannsynlig at du har migrene, rett og slett fordi det er den vanligste årsaken til at folk går til legen med hodepine. Uansett vil legen sette diagnose, og hjelpe deg med behandling. Det er god behandling å få både for migrene og andre hodepinesykdommer i dag. Både anfallsmedisin og forebyggende medisin. https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/ Lykke til hos legen! 1
Helene Skrevet 25. juni 2021 #23 Skrevet 25. juni 2021 I dag har jeg et «høvelig» liv. Jeg har migrene 3-4 ganger pr uke. Trodde jeg var alene om det. Alt ble dokumentert, siden ungdommen. Jeg ville jo ikke bli ufør. Men etter 20 års kamp, prøvde alt, ble uføretrygdet pga migrene. Vet at jeg er ekstremtilfellene. Det vet du ikke når du er 12- 25 år. De første 6 mnd sov jeg 16 timer i døgnet. Deretter bygde jeg meg opp litt etter litt. Sluttet å teste grenser, innså at jeg er handikapet. Det er en prosess. Innså også at jeg aldri kom til å få en godt betalt jobb. Ja jeg er utdannet. Men helsen stoppet alle muligheter for en godt betalt jobb. Hadde utfordringer under utdannelse, men man håper alltid at ting skal bli bedre. En dag sa det stopp. Måtte innse at jeg greide ikke mere. Det var et skikkelig nederlag. MEN, jeg prøvde deretter å snu det til noe positivt. Jeg er så heldig, var heldig, jeg eide egen bolig. Billigere enn å leie. Vi, dvs mitt barn og meg, hadde alltid mat på bordet, gullet kunne være med på 1 fritidsaktivitet, vi brukte biblioteket mye, lånte filmer gratis, vi leste bøker, vi fant en utvei på det meste. Migrene er noe dritt. Prøver å være positiv her. Men vi har hatt noen dager. Julaften hvor jeg spyr fra morgen til kveld. Migrene tar ikke hensyn til helligdager. Når jeg sier at jeg har et «høvelig» liv. Ting har roet seg litt. Jeg har lært å kjenne tegnene, og jeg lytter på dem. Gå til legen. Be om time hos nevrolog. Ingen detaljer er dum. Si hvordan du føler det. For eksempel, jeg sa til nevrologen, jeg er kvalm, jeg spyr, men er også sulten. Helt normalt fikk jeg beskjed om. Så si alt hva du føler, vær ærlig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2021 #24 Skrevet 25. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 20.44): Hei dere andre med migrene Jeg er litt der nå at jeg har skjønt at de "dårlige dagene" jeg har hatt en sjelden gang over lengre tid sannsynligvis er migrene. Det har tatt meg tid å skjønne fordi jeg assosierer migrene først og fremst med hodepine. Mine migreneanfall innebærer hodepine men det er overkommelig, det som er verst for meg er kvalme, svimmelhet og brekninger/oppkast. Jeg har også hatt aura, sikk-sakkliknede "flimmer" i synsfeltet både før og underveis i anfallet. Mine anfall er slik at jeg våkner opp etter en normal natt og føler meg dårlig. Svimmel, kvalm, hodepine osv. Deretter begynner jeg å brekke meg/kaste opp og dette pågår i et par runder i 5-7 timer. Etter dette er jeg som regel veldig sliten og bruker resten av dagen til å sove og komme meg til hektene. Et mønster i mine anfall er at de trigges av sterkt sollys og høye temperaturer, aller verst er det med den første hetebølgen som kommer i juni da sola (her hvor jeg bor) er oppe 21 timer i døgnet. Jeg anslår at jeg hat hatt 1-3 anfall i året de siste 15 årene. Jeg har selv trodd at dette har vært matforgiftning ettersom kvalme/oppkast er såpass dominerende. Men det gir ikke mening lengre. Spørsmålet mitt er: hva gjør jeg nå? Kan/bør/skal jeg til lege? Er det hjelp å få for migrene? Hva er i såfall behandlingen? På forhånd takk for svar Anonymkode: ac06d...63b Jeg har mye erfaring med migrene og spenningshodepine. Synsforstyrrelser, følsomhet for lyd og lys, å vri seg i smerte når noen går på gulvet, å være kvalm og dårlig. Det kjenner jeg god til. Min redning ble å kutte ut alt med gluten, melkeprodukter og søtsaker. Migrene forsvant etter 1 uke, men jeg var veldig dårlig den første uka. Jeg drakk vann med sitron/lime, og drakk blå farris når jeg ville ha brus, og spiste mye frukt og grønnsaker og lagde smoothie av bær. Har begynt å følge Anthony William medical medium på nettet, på Instagram bl.a. Han kan mye om dette og har masse gode råd å komme med i forhold til helse. Jeg har klart bygge opp kroppen min og immunforsvaret veldig mye så er alltid frisk og har fått veldig god helse. Han har hjulpet veldig mange med alle slags helseproblemer verden over. Anonymkode: fc66f...daa
Helene Skrevet 26. juni 2021 #25 Skrevet 26. juni 2021 Jeg spiser også glutenredusert mat. Og unngår lactose. Det har hjulpet. Når jeg sier glutenredusert, baker brød med speltmel. Kjøper kun speltbrød. Har familie, med cøliaki, og laktoseintoleranse. Så alt jeg lager av mat i dag, tenker, alle må kunne spise maten. Det har hjulpet meg også. Jeg har ikke cøliaki. Har ingen påvist laktoseintoleranse. Men reduserer rett og slett for jeg ser at kroppen har godt av det. Påvirker det migrenen? Vet egentlig ikke. Tenker, har kroppen det bra, så får jeg mindre migrene. Dette er bare synspunkter. Og egen erfaring. Men tanteungen blir kjempehappy hver gang han kommer til meg. Eller om jeg tar med kake til dem. Han kan spise alt hos meg. Det er han ikke vant med hos resten av familien. Jeg tar allergi på alvor.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #26 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 21.22): Beste rådet jeg fikk av legen var å holde meg unna enkelte matvarer. Har ikke hatt migrene nå på over ett år. Anonymkode: e6f7f...717 Interessant. Jeg har lurt på om sukker kan trigge mine anfall. De skjer imidlertid bare 1-3 ganger i året så jeg opplever ikke noe fast mønster. Sist jeg fikk det så var det veldig varmt en periode kombinert med at sola er oppe 21 timer i døgnet her jeg bor. Jeg har vært dårlig på samme måte når det er veldig varmt før, så regner med det er en trigger. Jeg har aldri vært et sommermenneske på grunn av dette. AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 14.19): Du kan spørre fastlegen om å få prøve Imigran nesespray mens du venter på time hos nevrolog. Da må du alltid ha med deg medisinen i vesken sånn at du får tatt den med en gang du kjenner at et anfall er på vei. Ikke vent og se om det kanskje ikke blir så kraftig, bare ta medisinen så fort som mulig. Anonymkode: 41748...b50 Takk for det, men jeg kjenner ikke at anfallet er på vei. Jeg er helt normal og i fin form, men plutselig når jeg våkner etter en god natt søvn en sjelden gang så er jeg dårlig. Jeg merker at jeg er "utenfor" meg selv og at jeg absolutt ikke vil ha kaffe. Som regel koser jeg meg veldig med morgenkaffen (det er den eneste kaffen jeg drikker). AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 14.26): Ikke vær redd for å gå til lege bare fordi hodepinen ikke er så intens som andre beskriver. Jeg har en venninne som går på migrenemedisiner selv om hun ikke har hodepine i det hele tatt, hun får "bare" auraen og alle andre sidesymptomer, og det har blitt mye bedre etter legen begynte å behandle det som migreneanfall. Migrene er ikke bare en ting, så det er bare å utrede det og se hva de finner ut lykke til! Anonymkode: a4fba...a0e Takk for godt råd. AnonymBruker skrev (På 25.6.2021 den 14.14): Jeg har mye erfaring med migrene og spenningshodepine. Synsforstyrrelser, følsomhet for lyd og lys, å vri seg i smerte når noen går på gulvet, å være kvalm og dårlig. Det kjenner jeg god til. Min redning ble å kutte ut alt med gluten, melkeprodukter og søtsaker. Migrene forsvant etter 1 uke, men jeg var veldig dårlig den første uka. Jeg drakk vann med sitron/lime, og drakk blå farris når jeg ville ha brus, og spiste mye frukt og grønnsaker og lagde smoothie av bær. Har begynt å følge Anthony William medical medium på nettet, på Instagram bl.a. Han kan mye om dette og har masse gode råd å komme med i forhold til helse. Jeg har klart bygge opp kroppen min og immunforsvaret veldig mye så er alltid frisk og har fått veldig god helse. Han har hjulpet veldig mange med alle slags helseproblemer verden over. Anonymkode: fc66f...daa Takk for råd. Jeg skal i allefall prøve å kutte ned på sukker. Det er tross alt ikke et stoff kroppen trenger i det heletatt. Anonymkode: ac06d...63b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå