AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Hei dere andre med migrene Jeg er litt der nå at jeg har skjønt at de "dårlige dagene" jeg har hatt en sjelden gang over lengre tid sannsynligvis er migrene. Det har tatt meg tid å skjønne fordi jeg assosierer migrene først og fremst med hodepine. Mine migreneanfall innebærer hodepine men det er overkommelig, det som er verst for meg er kvalme, svimmelhet og brekninger/oppkast. Jeg har også hatt aura, sikk-sakkliknede "flimmer" i synsfeltet både før og underveis i anfallet. Mine anfall er slik at jeg våkner opp etter en normal natt og føler meg dårlig. Svimmel, kvalm, hodepine osv. Deretter begynner jeg å brekke meg/kaste opp og dette pågår i et par runder i 5-7 timer. Etter dette er jeg som regel veldig sliten og bruker resten av dagen til å sove og komme meg til hektene. Et mønster i mine anfall er at de trigges av sterkt sollys og høye temperaturer, aller verst er det med den første hetebølgen som kommer i juni da sola (her hvor jeg bor) er oppe 21 timer i døgnet. Jeg anslår at jeg hat hatt 1-3 anfall i året de siste 15 årene. Jeg har selv trodd at dette har vært matforgiftning ettersom kvalme/oppkast er såpass dominerende. Men det gir ikke mening lengre. Spørsmålet mitt er: hva gjør jeg nå? Kan/bør/skal jeg til lege? Er det hjelp å få for migrene? Hva er i såfall behandlingen? På forhånd takk for svar Anonymkode: ac06d...63b
Den Sagnomsuste Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei dere andre med migrene Jeg er litt der nå at jeg har skjønt at de "dårlige dagene" jeg har hatt en sjelden gang over lengre tid sannsynligvis er migrene. Det har tatt meg tid å skjønne fordi jeg assosierer migrene først og fremst med hodepine. Mine migreneanfall innebærer hodepine men det er overkommelig, det som er verst for meg er kvalme, svimmelhet og brekninger/oppkast. Jeg har også hatt aura, sikk-sakkliknede "flimmer" i synsfeltet både før og underveis i anfallet. Mine anfall er slik at jeg våkner opp etter en normal natt og føler meg dårlig. Svimmel, kvalm, hodepine osv. Deretter begynner jeg å brekke meg/kaste opp og dette pågår i et par runder i 5-7 timer. Etter dette er jeg som regel veldig sliten og bruker resten av dagen til å sove og komme meg til hektene. Et mønster i mine anfall er at de trigges av sterkt sollys og høye temperaturer, aller verst er det med den første hetebølgen som kommer i juni da sola (her hvor jeg bor) er oppe 21 timer i døgnet. Jeg anslår at jeg hat hatt 1-3 anfall i året de siste 15 årene. Jeg har selv trodd at dette har vært matforgiftning ettersom kvalme/oppkast er såpass dominerende. Men det gir ikke mening lengre. Spørsmålet mitt er: hva gjør jeg nå? Kan/bør/skal jeg til lege? Er det hjelp å få for migrene? Hva er i såfall behandlingen? På forhånd takk for svar Anonymkode: ac06d...63b Gå til fastlegen og gi henne en utskrift av det du skriver her. Selv plages jeg hyppig av hodepine, men har ikke migrene slik det defineres rent medisinsk. Jeg har likevel blitt fortalt av legen at jeg kan utredes for tilstanden min. Dette ville kunne gi informasjon om mulig medisinering under anfall osv. Jeg har ikke fulgt opp dette, men vet derfor at medisiner finnes. De er likevel ingen mirakelkur, men de skal visst nok hjelpe i samspill med hvile og mørke. Håper du finner ut av dette. Hodepine ødelegger mye av livskvaliteten 2
Helene Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 Er ikke litt der. Er der. Du er en av de få personene som greier å sette ord på ting. Migrene er ikke bare vondt i hodet. Det er kvalme, hukommelsestap, du mister ord. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Migrene er ikke overkommelig som vanlig hodepine, men oppkast og lysskyhet her veldig vanlig. Migrene gir deg lyst til å skjære halve hodet av deg, det kjennes som noen gnager og sager i halve hodet, øyne og nese til nakke. Har hatt migrene i over 30 år. Har prøvd "alt" forebyggende- og tar de fremdeles, har migrene flere dager enn uten. Har medisiner som hjelper i anfallene slik at jeg kan fungere gjennom dagen, men de gjør meg ikke helt "normal", men jeg har i det minste ikke lyst til å avslutte livet når jeg har dem, ikke det at jeg har selvmordstanker, men det er så helvetes vondt at man blir desperat av smertene uten medisiner og det er bare jævlig.. Anfall om jeg har glemt å hente ut medisiner varer flere dager, det er et helvete. Alltid vært yrkesaktiv på rent trass og gått på jobb når jeg har hatt medisiner å ta, men det er tøft å leve med. Jeg er så sykt lei. Kanskje det er stresshodepine du har? Anonymkode: a4a51...e02 1
Helene Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Fastlegen kan skrive ut medisiner. Men, jeg har forebyggende, som demper anfalllene. Jeg slipper å ligge i 10 timer og brekker meg , kjenner meg helt igjen i Tråsskaper. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Migrene er ikke overkommelig som vanlig hodepine, men oppkast og lysskyhet her veldig vanlig. Migrene gir deg lyst til å skjære halve hodet av deg, det kjennes som noen gnager og sager i halve hodet, øyne og nese til nakke. Har hatt migrene i over 30 år. Har prøvd "alt" forebyggende- og tar de fremdeles, har migrene flere dager enn uten. Har medisiner som hjelper i anfallene slik at jeg kan fungere gjennom dagen, men de gjør meg ikke helt "normal", men jeg har i det minste ikke lyst til å avslutte livet når jeg har dem, ikke det at jeg har selvmordstanker, men det er så helvetes vondt at man blir desperat av smertene uten medisiner og det er bare jævlig.. Anfall om jeg har glemt å hente ut medisiner varer flere dager, det er et helvete. Alltid vært yrkesaktiv på rent trass og gått på jobb når jeg har hatt medisiner å ta, men det er tøft å leve med. Jeg er så sykt lei. Kanskje det er stresshodepine du har? Anonymkode: a4a51...e02 Helene skrev (9 timer siden): Fastlegen kan skrive ut medisiner. Men, jeg har forebyggende, som demper anfalllene. Jeg slipper å ligge i 10 timer og brekker meg , kjenner meg helt igjen i Tråsskaper. Det er mellom disse beskrivelsene jeg selv "er". Jeg har ikke hodepinen som AB beskriver i det heletatt. Min hodepine er moderat og kan kureres med Paracet, men jeg kommer aldri så langt pga. oppkast. @Helene Jeg brekker meg så hardt at jeg står over doskålen og "roper" og tisser på meg selv (beklager detaljene). Mat i magen har jeg ikke, men jeg brekker meg og kaster opp i flere timer likevel. Takk for svar alle, det var veldig hjelpsomt ❤️ Anonymkode: ac06d...63b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Det høres veldig ut som migrene, eneste er at jeg i tillegg får en veldig intens og smertefull hodepine. Jeg vil ikke kalle det hodepine engang, det er på et helt annet nivå. Paracet er bare å drite i, null effekt. Jeg gikk til lege og forklarte symptomene, og fikk medisiner. Det var så vidt jeg husker en del av diagnostiseringen, om de pillene fungerte, så hadde jeg migrene. Og det gjorde de! Jeg prøvde et par forskjellige varianter før jeg landet på sumatriptan bluefish. Jeg var mer eller mindre sengeliggende i et par døgn før jeg fikk denne resepten, men siden har jeg ikke hatt ett eneste anfall for medisinen har hindret dem alle. Jeg får ikke aura, men jeg kjenner et trykk i venstre tinning og lysfølsomhet som er advarsel om det som kommer om noen timer. Da tar jeg en pille og blir helt 100% fin igjen innen kort tid, ingen hodepine, kvalme, oppkast eller noen som helst symptomer. Føler meg nærmest bedre enn jeg gjør til vanlig! Gå til lege, for det finnes behandling men du må få deg noen medisiner og prøve dem ut ved anfall, for det virker som det er individuelt hva som fungerer, om noe. Jeg prøvde en pille som skulle legges under tunga (maxalt eller noe?), og en liten stift som man bare skulle smøre på tinningen, men det var altså sumatriptan som gjorde susen her. Anonymkode: 30155...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Det er flere typer migrene, ikke bare den klassiske med hodepine. Jeg har auramigrene som ligner på den du har, bortsett at jeg ikke blir kvalm. Jeg har fått resept på Imigran nesespray av legen. Jeg tar en dose med en gang jeg merker at anfallet kommer og da blir det en god del mildere. Anonymkode: 9015c...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres veldig ut som migrene, eneste er at jeg i tillegg får en veldig intens og smertefull hodepine. Jeg vil ikke kalle det hodepine engang, det er på et helt annet nivå. Paracet er bare å drite i, null effekt. Jeg gikk til lege og forklarte symptomene, og fikk medisiner. Det var så vidt jeg husker en del av diagnostiseringen, om de pillene fungerte, så hadde jeg migrene. Og det gjorde de! Jeg prøvde et par forskjellige varianter før jeg landet på sumatriptan bluefish. Jeg var mer eller mindre sengeliggende i et par døgn før jeg fikk denne resepten, men siden har jeg ikke hatt ett eneste anfall for medisinen har hindret dem alle. Jeg får ikke aura, men jeg kjenner et trykk i venstre tinning og lysfølsomhet som er advarsel om det som kommer om noen timer. Da tar jeg en pille og blir helt 100% fin igjen innen kort tid, ingen hodepine, kvalme, oppkast eller noen som helst symptomer. Føler meg nærmest bedre enn jeg gjør til vanlig! Gå til lege, for det finnes behandling men du må få deg noen medisiner og prøve dem ut ved anfall, for det virker som det er individuelt hva som fungerer, om noe. Jeg prøvde en pille som skulle legges under tunga (maxalt eller noe?), og en liten stift som man bare skulle smøre på tinningen, men det var altså sumatriptan som gjorde susen her. Anonymkode: 30155...9b6 Takk for svar. Tar du denne medisinen daglig og forebyggende eller når du merker at anfallet er i gang? Jeg merker ikke at anfallet "varsles" på forhånd, når jeg våkner opp og er dårlig så er det minutter til å jeg begynner å spy. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er flere typer migrene, ikke bare den klassiske med hodepine. Jeg har auramigrene som ligner på den du har, bortsett at jeg ikke blir kvalm. Jeg har fått resept på Imigran nesespray av legen. Jeg tar en dose med en gang jeg merker at anfallet kommer og da blir det en god del mildere. Anonymkode: 9015c...9cf Takk for svar. Jeg får komme meg til legen. Anonymkode: ac06d...63b
mereo Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Ta kontakt med fastlegen, få henvisning til nevrolog. Før hodepinedagbok. Det finnes hjelp å få, med mindre du er skikkelig uheldig. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Lurer litt på det samme selv. Var nettopp innlagt ei uke på sykehus, med ekstrem hodepine, jeg svimte av og var såpass kvalm at jeg brakk meg bare jeg så mat. Mistet styrke og koordinasjon i venstre arm, og var så svimmel at det kjentes ut som om jeg var på en båt midt på et veldig urolig hav. Tok mr og ct, de sjekket meg for både slag og drypp, men ble til slutt sendt hjem med beskjed om at det mest sannsynlig var migrene 🙄 fikk ingenting for det, men jeg har fortsatt mye hodepine, er mye kvalm og blitt fryktelig klønete… irriterer meg voldsomt. Er nå på fjerde uka. Anonymkode: cb659...765
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tar du denne medisinen daglig og forebyggende eller når du merker at anfallet er i gang? Jeg merker ikke at anfallet "varsles" på forhånd, når jeg våkner opp og er dårlig så er det minutter til å jeg begynner å spy. Har den samme type migrene som den du spør her. Jeg kan merke at anfallet er i anmarsj med små tydelig tegn, blandt annet at halve venstre del av ansiktet begynner smått å verke. Hvis jeg tar medisinen i god tid før det blir verre, så går det et par timer og det forsvinner. Er jeg derimot uten medisiner og migrenen kommer ordentlig i gang så virker medisinen enten ikke eller veldig dårlig - da må jeg stå i det mens det pågår og da er det eneste som "hjelper" å ligge på et mørkt rom uten lys og lyd. Sove kan jeg bare glemme. Det har også hendt at migrenen kommer mens jeg sover iløpet av natten, og da våkner jeg opp superdårlig, og kan bare glemme medisin som hjelper. Hos meg inntreffer migrene både i fbm alkohol, stress, varme temperaturer, lite søvn og hvile etter stress. Fører hodepinedagbok på app som man laster ned, og ser en mnd består 50% av migrenedager så vurderer å få skaffet meg forebyggende medisin. Anonymkode: a7c9c...1d5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Takk for svar alle ❤️ Anonymkode: ac06d...63b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Jeg får kjempevondt I øyet og hvis jeg beveger hodet for brått så føles det som å få en syl stukket inn i hjernen i to sekunder før det forsvinner. Hos meg er det hormonrelatert så startet på p-piller og da forsvant det. Anonymkode: bc640...26b 1
Helene Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 Jeg prøvde alt. Dvs alt av forebyggende. Alt av anfallsmedisiner. Ingenting fungerte. Lå, spydde, og var dårlig i 10 timer. Det gjør at du blir dårlig i 3 dager etterpå. Du greier ikke være oppegående etter å ha sånn vondt. 1
Sugerøret Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 Ts, skriv dagbok og be legen om henvisning til Nevrolog. De kan gi deg flere typer råd, medisiner osv. Bedre enn fastlegen kan. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 Beste rådet jeg fikk av legen var å holde meg unna enkelte matvarer. Har ikke hatt migrene nå på over ett år. Anonymkode: e6f7f...717
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #18 Skrevet 20. juni 2021 Du kan spørre fastlegen om å få prøve Imigran nesespray mens du venter på time hos nevrolog. Da må du alltid ha med deg medisinen i vesken sånn at du får tatt den med en gang du kjenner at et anfall er på vei. Ikke vent og se om det kanskje ikke blir så kraftig, bare ta medisinen så fort som mulig. Anonymkode: 41748...b50
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #19 Skrevet 20. juni 2021 Ikke vær redd for å gå til lege bare fordi hodepinen ikke er så intens som andre beskriver. Jeg har en venninne som går på migrenemedisiner selv om hun ikke har hodepine i det hele tatt, hun får "bare" auraen og alle andre sidesymptomer, og det har blitt mye bedre etter legen begynte å behandle det som migreneanfall. Migrene er ikke bare en ting, så det er bare å utrede det og se hva de finner ut lykke til! Anonymkode: a4fba...a0e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #20 Skrevet 20. juni 2021 Jeg klarte å gå fra å ha migreneanfall 1-2 ganger i uken til å ikke huske hva tid sist jeg hadde migrene. Må være 3-4-5 år siden🤔 Får fremdeles vondt i hodet, men naproxen (2stk) og en 0.5 l flaske cola funker i 99% av tilfellene. Det jeg gjorde var: - Sluttet på hormonprevensjon - Spiser glutenfritt (har etter all sannsynlighet cøliaki, men ikke fått diagnosen) - Byttet jobb (mindre stress) - Regelmessig måltider og søvn (her kan jeg slingre mye mer enn tidligere) Anonymkode: 95d1f...0e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå