Gå til innhold

Hvorfor sier østlendinger pangsjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Østlandet og sier pænnsjon

Anonymkode: 4dc08...7ee

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg uttaler det slik det skal uttales. 
Fra naob.no:
UTTALE [paŋʃo:´n]

Hvor du har fått den g-en fra, vet jeg ikke...

Anonymkode: f7771...620

Det fonetiske tegnet ŋ indikerer en ng-lyd (https://en.wikipedia.org/wiki/Voiced_velar_nasal). Det heter absolutt ikke "pan-sjon".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bergenser og uttaler det også sånn.

Anonymkode: b394d...6a3

AnonymBruker
Skrevet
K.A. skrev (11 timer siden):

Både "pensjon", "pansjon" og "pangsjon" er riktig uttale.

Enkelte ord er imidlertid det verre å bruke alternativ uttale på. Tror f.eks. ikke det er noen som uttaler restaurant som noe annet enn "resturang".

Men selv må jeg si det skjærer i ørene hver gang østlendinger sier de bor på "Grang".

Alle disse ordene kommer fra fransk, og det er selvfølgelig derfor vi har den "ng"-lyden - men det er jo egentlig en ganske tynn unnskyldning i og med at man ikke sier "ng" på fransk: den tungebevegelsen som skal til for å fullføre "ng" er fraværende.

"Grang" er jo feil uttale på fransk også, korrekt uttale er Grand med d. "Ent" blir "ang", men "and" blir "and". 

Det er nok blitt slang fordi ingen gidder å si "Grand Hotel" fullt ut, og "Grann" høres ikke riktig ut det heller. En franskmann ville sagt navnet helt ut, evt "le Grand". Det gir jo lite mening å si "Jeg bor på stor" 😆

Anonymkode: 76e19...0e8

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Grang" er jo feil uttale på fransk også, korrekt uttale er Grand med d. "Ent" blir "ang", men "and" blir "and". 

Det er nok blitt slang fordi ingen gidder å si "Grand Hotel" fullt ut, og "Grann" høres ikke riktig ut det heller. En franskmann ville sagt navnet helt ut, evt "le Grand". Det gir jo lite mening å si "Jeg bor på stor" 😆

Anonymkode: 76e19...0e8

Da kan man heller ta inn på Hotel de Ville isteden 😁

Endret av K.A.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier også det , er trønder. Har aldri tenkt over det, syns det faller seg naturlig 🙊 Hadde vært rart om jeg sa «æ ska spar t pensjon.»

Anonymkode: ef33b...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...