AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #21 Del Skrevet 17. juni 2021 stan skrev (55 minutter siden): Nei. Kjerring er en kjær og god betegnelse på det kjæreste man har. Så vidt jeg har erfart er skillet mellom positiv og negativ opplevelse av ordet kjerring ca ved Stjørdal eller gamle grensa til Nord-Trøndelag. Nordover oppfattes det positivt, sørover negativt. Dette hørte jeg Finn-Erik Finnje fortalte i et språkprogram for flere år siden. Så du har nok ikke helt på jordet her. Anonymkode: 45562...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 18. juni 2021 #22 Del Skrevet 18. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjerring er et nedsettende ord, uansett hvor vanlig det er. Anonymkode: bbafd...a95 Det er veldig dialekt-avhengig. Akkurat som "taus" er et helt vanlig ord for jente i mange dialekter. Det kommer fra "tøs", som opprinnelig også bare betydde jente. Det at "tøs" utviklet seg mot en negativ betydning skjedde ikke i alle dialekter, og det gjorde det ikke med "kjerring" heller. På min dialekt er "kjerring" nøytralt eller negativt, alt etter hvordan du bruker ordet. Akkurat som "mannfolk" og "kvinnfolk" kan være enten nøytralt eller negativt - alt etter hvordan man bruker dem. Som nøytralt ord brukes "kjerring" forresten bare om gifte kvinner, ihvertfall i min dialekt. Man sier ikke "jeg har fått meg kjerring" medmindre man har giftet seg med henne. Endret 18. juni 2021 av K.A. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 18. juni 2021 #23 Del Skrevet 18. juni 2021 stan skrev (7 timer siden): Så bra. Da hadde min gamle norsklærer fra Levanger feil. Men er det greit å si kjerring så hu hører det? Eller presentere henne som kjerringa mi? Spørs vel hvem du sier det til. "Gubbe" er ikke direkte positivt det heller, men er uproblematisk i flere sammenhenger. F.eks. "gubbe-parkeringen" man finner i de fleste klesbutikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 18. juni 2021 #24 Del Skrevet 18. juni 2021 K.A. skrev (2 timer siden): Spørs vel hvem du sier det til. "Gubbe" er ikke direkte positivt det heller, men er uproblematisk i flere sammenhenger. F.eks. "gubbe-parkeringen" man finner i de fleste klesbutikker. Ja selvfølgelig. Gubbe er et helt annet ord og bruken er uavhengig av bruken av kjerring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #25 Del Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): På jobb kaller vi Utdanningsforbundet for "fagrøyrsla"😂😂😂 Anonymkode: a4057...4a4 Det er litt rart, fordi "fagrøyrsla" betyr "fagbevegelsen". Altså i sin helhet, og er ikke navnet på én fagforening. Anonymkode: f8562...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå