Gjest Ludmilla Skrevet 16. juni 2021 #1 Del Skrevet 16. juni 2021 Har en diskusjon med en venn som venter på grønt koronapass. Han har lest flere steder at passet blir grønt 3 uker etter første vaksine sprøyte. Jeg har lest det samme, men er det virkelig slik? Skulle jo tro man måtte være fullvaksinert for å reise til Sverige, eller dra på Europaferie. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 16. juni 2021 #2 Del Skrevet 16. juni 2021 Godt spørsmål, trodde og det var når man var fullvaksinert det ble grønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Værre Skrevet 16. juni 2021 #3 Del Skrevet 16. juni 2021 Ludmilla skrev (1 time siden): Har en diskusjon med en venn som venter på grønt koronapass. Han har lest flere steder at passet blir grønt 3 uker etter første vaksine sprøyte. Jeg har lest det samme, men er det virkelig slik? Skulle jo tro man måtte være fullvaksinert for å reise til Sverige, eller dra på Europaferie. Noen som vet? Sitat Dersom du har fått 1 av 2 doser vaksine, vil du få grønt lys når det er gått 3 uker etter vaksinasjonen. Deretter regnes du som beskyttet og grønt lys vil vare 14 uker etter den første dosen med vaksinen. https://www.fhi.no/om/koronasertifikat/dette-gir-gront-og-rodt-lys-i-koronasertifikatet/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludmilla Skrevet 16. juni 2021 #4 Del Skrevet 16. juni 2021 Værre skrev (14 minutter siden): https://www.fhi.no/om/koronasertifikat/dette-gir-gront-og-rodt-lys-i-koronasertifikatet/ Aha, da forstår jeg. Så grønt koronasertifikat gjelder kun i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. juni 2021 #5 Del Skrevet 16. juni 2021 Mitt var grønt 2 dager etter andre dose, ei venninne har grønt pass enda hu bare har fått en dose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 16. juni 2021 #6 Del Skrevet 16. juni 2021 Hadde ikke fått med meg at det ble grønt 3 uker etter første vaksinasjon, det er jo greit å vite. Ikke at jeg har tenkt meg noe sted. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludmilla Skrevet 16. juni 2021 #7 Del Skrevet 16. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Hadde ikke fått med meg at det ble grønt 3 uker etter første vaksinasjon, det er jo greit å vite. Ikke at jeg har tenkt meg noe sted. 😄 Det gjelder visstnok bare i Norge. For å reise utenlands må du være fullvaksinert eller ha gjennomgått covid19. Dette er nok grunnen til kaoset på grensen, man må ha et utvidet koronapass som ligger på samme plass for å bevise at man er fullvaksinert. Jeg har uansett ikke tenkt meg noe sted, men jeg hadde ikke satt meg godt nok inn i dette, jeg trodde grønt betydde at man var klar til å reise både inn og utland. Derfor stusset jeg over at det ble grønt etter første dose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 16. juni 2021 #8 Del Skrevet 16. juni 2021 Ludmilla skrev (1 minutt siden): Det gjelder visstnok bare i Norge. For å reise utenlands må du være fullvaksinert eller ha gjennomgått covid19. Dette er nok grunnen til kaoset på grensen, man må ha et utvidet koronapass som ligger på samme plass for å bevise at man er fullvaksinert. Jeg har uansett ikke tenkt meg noe sted, men jeg hadde ikke satt meg godt nok inn i dette, jeg trodde grønt betydde at man var klar til å reise både inn og utland. Derfor stusset jeg over at det ble grønt etter første dose. Jeg vet, har ikke tenkt meg noe sted jeg heller. Hadde ikke fått med meg at det ble grønt en etter første runde heller. Kunne ikke tenkt meg å reist til utlandet for betaling dette året, ser for meg at det vil bli kaotisk rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. juni 2021 #9 Del Skrevet 18. juni 2021 (endret) Ludmilla skrev (På 16.6.2021 den 17.03): Har en diskusjon med en venn som venter på grønt koronapass. Han har lest flere steder at passet blir grønt 3 uker etter første vaksine sprøyte. Jeg har lest det samme, men er det virkelig slik? Skulle jo tro man måtte være fullvaksinert for å reise til Sverige, eller dra på Europaferie. Noen som vet? Jeg mener det samme som deg, at man må være fullvaksinert for og kunne dra med grønt vaksine bevis i EU. ( uten testing og karantene) EU landene har vært gjennom test fase der de har prøvd Corona passet nasjonalt. Alle er ferdige med test fasen og landene er klare for og bli med på felles system fra 1 juli og utvidet grått coronapass skal blir grønt for fullvaksinerte.Da skal jo dette kunne gi friere ferdsel uten at det skal gi smitteoppblomstring i land, men gi trygg ferdsel mellom land med omtrent sammevaksinasjonsgrad . Men veldig usikker på spørsmålet egentlig, om halvvaksinerte kan få denne rettigheten til helt fri ferdsel. Tviler litt på det. De kan nok havne i samme kategori som uvaksinerte som trenger en test for innreise. Men at beviset blir grønt etter og ha fått negativt testresultat. Corona beviset får da kort varighet og det kreves ny test ved hjemreise. ( med forbehold om feil , men det er slik at jeg har oppfattet dette) Endret 18. juni 2021 av J.E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 18. juni 2021 #10 Del Skrevet 18. juni 2021 Første dose gir grønt pass etter 3 uker, til innenlands bruk. For å reise (selv til Sverige) må man være fullvaksinert, eller nylig hatt covid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 18. juni 2021 #11 Del Skrevet 18. juni 2021 Mekkapekka skrev (3 minutter siden): Første dose gir grønt pass etter 3 uker, til innenlands bruk. For å reise (selv til Sverige) må man være fullvaksinert, eller nylig hatt covid.. Eller du kan ha fått dose 1 for 3-14 uker siden, og sitte 3 dager i karantene ved hjemkomst før du kan teste deg ut... tror jeg. Sitat Disse innreisereglene gjelder fra fredag klokken 15 For dem som har gyldig koronasertifikat eller er under 18 år: Alle som er fullvaksinert og har et gyldig koronasertifikat, slipper karantene etter hjemkomst. De som har hatt covid-19 de siste seks månedene og har gyldig koronasertifikat, slipper karantene. Alle som har fått første vaksinedose for mellom tre og 15 uker siden og har gyldig koronasertifikat, må i karantene, men slipper hotellkarantene. De kan gå ut av karantene hvis de tidligst på tredje dagen avlegger en negativ koronatest. Barn og unge under 18 år som ikke er vaksinert og som ikke har hatt covid-19 må i karantene, men kan gå ut av karantene dersom de avlegger en negativ koronatest på dag 3. Alle, også de som er fullvaksinert, må teste seg på grensen. Dette er en hurtigtest og du får ikke lov å reise videre inn i Norge før svaret foreligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 18. juni 2021 #12 Del Skrevet 18. juni 2021 Sprettballen skrev (22 minutter siden): Eller du kan ha fått dose 1 for 3-14 uker siden, og sitte 3 dager i karantene ved hjemkomst før du kan teste deg ut... tror jeg. Flott at du la det ut. Da gjelder dette fra idag . Vaksinerte må fortsatt testes ved innreise men tipper det forsvinner den 1 juli. At det beholdes nå av den grunn at Eu sine coronapass ikke er klare og kan ikke scannes enda, og da må man opprettholde testing på grensen. Hele ideen med Eu sitt felles system er at vi kan gjenoppta fri ferdsel i Eu uten karantene og test. Land kan likevel trekke i nødbremsen og kreve test hvis smittesituasjonen og helsevesenet står i fare for og bli overbelastet. Men alle i Eu og Schengen skal i utgangspunktet ha samme regler . Da må man anta at testing på grensen for fullvaksinerte forsvinner den 1 juli også i Norge. Om Norge har egne regler vil man miste alle turisme for i år. Det tror jeg ikke Erna vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mekkapekka Skrevet 18. juni 2021 #13 Del Skrevet 18. juni 2021 Sprettballen skrev (1 time siden): Eller du kan ha fått dose 1 for 3-14 uker siden, og sitte 3 dager i karantene ved hjemkomst før du kan teste deg ut... tror jeg. Ok. Blir ingen reising på meg før man slipper den vattpinnen og karantene🤨 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NysgjerrigeNilsi Skrevet 18. juni 2021 #14 Del Skrevet 18. juni 2021 J.E skrev (4 timer siden): Flott at du la det ut. Da gjelder dette fra idag . Vaksinerte må fortsatt testes ved innreise men tipper det forsvinner den 1 juli. At det beholdes nå av den grunn at Eu sine coronapass ikke er klare og kan ikke scannes enda, og da må man opprettholde testing på grensen. Hele ideen med Eu sitt felles system er at vi kan gjenoppta fri ferdsel i Eu uten karantene og test. Land kan likevel trekke i nødbremsen og kreve test hvis smittesituasjonen og helsevesenet står i fare for og bli overbelastet. Men alle i Eu og Schengen skal i utgangspunktet ha samme regler . Da må man anta at testing på grensen for fullvaksinerte forsvinner den 1 juli også i Norge. Om Norge har egne regler vil man miste alle turisme for i år. Det tror jeg ikke Erna vil. Dette er ikke nytt fra i dag. Det var gjeldende fra 12.juni (at beskyttede kan teste seg ut av hjemmekarantene dag 3). Dette med "beskyttede" er bare noe vi har her innenlands. Utenfor Norge er det fullvaksinering, gjennomgått infeksjon eller fersk negativ test som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg